Hvordan kommer internet til USA fra EU?
Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 14:26

Hvilken vej er den korteste til USA fra Danmark?
Er det mellem New York og Danmark?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 14:41

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvilken vej er den korteste til USA fra Danmark?
> Er det mellem New York og Danmark?

"kortest" i den forbindelse er ikke nødvendigvis hvor mange kilometer,
men derimod der hvor der er mindst trafik, mindst latentcy osv.

og det kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 15:23

> "kortest" i den forbindelse er ikke nødvendigvis hvor mange kilometer,
> men derimod der hvor der er mindst trafik, mindst latentcy osv.
>
> og det kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet ..

Hvor går der kabler?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 15:33

> Hvor går der kabler?

<http://cryptome.org/eyeball/cable/cable-eyeball.htm>

<http://image.guardian.co.uk/sys-images/Technology/Pix/pictures/2008/02/
01/SeaCableHi.jpg>

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 15:42

> <http://cryptome.org/eyeball/cable/cable-eyeball.htm>
>
> <http://image.guardian.co.uk/sys-images/Technology/Pix/pictures/2008/02/
> 01/SeaCableHi.jpg>

Jubii, tak.

--
/Flemming

Fra : Jon

Dato : 09-12-10 22:45

> <http://cryptome.org/eyeball/cable/cable-eyeball.htm>
>
> <http://image.guardian.co.uk/sys-images/Technology/Pix/pictures/2008/02/
> 01/SeaCableHi.jpg>

Lå disse ute på WikiLeaks?
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 22:47

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Lå disse ute på WikiLeaks?

*suk* ... et ord mere om wikileaks og jeg smider den bærbare ud af
vinduet ....

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-12-10 06:25

Den 09/12/10 22.46, Thomas von Hassel skrev:

> *suk* ... et ord mere om wikileaks og jeg smider den bærbare ud af
> vinduet ....
>
> /thomas

Kunne du præcisere hvor vinduet befinder sig, så griber jeg gerne.....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 16:27

Flemming Rubini wrote:

> Hvor går der kabler?

Herfra? - Der starter et kabel ved Blåvand til England - i nærheden af
Newcastle. Fra England går der flere, men det kendteste er det kabel,
der begynder oppe i Skotland i nærheden af grænsen mellem England og
Skotland, og som går nord om Nordirland, direkte til New Foundland.
Grunden til, jeg kalder det for 'det kendteste', er, at det var det
første transatlantiske kabel og faktisk primært lagt ned af danske
kabelskibe. Tyskerne forsøgte flere gange under 2. Verdenskrig at
sabotere kablet, og det var lige ved at lykkes ved New Foundland, men
blev forhindret af noget så 'almindeligt' som en kombination af en
brandstorm og et undersøisk jordskælv. Men det kabel bruges næsten ikke
mere og er nu erstattet af flere og nyere fiberkabler.

Et af dem udgår fra Irlands sydlige del og kommer svjh. i land lige nord
for New York. Et andet kabel udgår næsten på grænsen mellem Portugal og
Spanien (kan ikke huske hvilken side) over Azorerne til det nordlige
Brasilien. Fra Brasilien går der et kystnært kabel ind mod Panama,
Mexico og op mod Florida. Det kabel har lere 'grene', der går i land
flere steder og har landbaserede forbindelser til de store
Stillehavskabler, hvoraf ihvertfald to er nedlagt af NKTs kabelskibe.

Der er efterhånden en del kabler, der krydser Atlanten, men helt præcis
hvor de ligger, er der ikke mange, der véd - eller vidste... Det var jo
også militære installationer...

Men en stor del af den moderne trafik går via geostationære sattellitter
og kun den langsommere trafik går via kabler.

Der findes litteratur om det, men hvem og hvilke forlag ,an jeg altså
ikke huske. - Jeg har haft et par stykker på lydbånd fra
blindebiblioteket - helt tilbage fra den tid, hvor det var 15cm
spolebånd. Og det er primært de kabelføringer, jeg har nævnt, der
beskrives i den, men hvem der har skrevet den tør jeg ikke sige. En stor
del af bogen omhandler også NKTs nedgravning og udbygning af
teleforbindelserne i Østasien, så muligvis er det en eller anden
industrihistorisk bog om netop NKT...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-10 16:55

Hej,

> Men en stor del af den moderne trafik går via geostationære sattellitter
> og kun den langsommere trafik går via kabler.

Det er da noget vrøvl. Det må da forholde sig omvendt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 17:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Men en stor del af den moderne trafik går via geostationære sattellitter
> og kun den langsommere trafik går via kabler.

omvendt mener du vel ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 18:25

Thomas von Hassel wrote:

> omvendt mener du vel ...

Nej, ikke endnu. Det er stadig ikke alle kabler, der er udskiftet med
lyslederkabler, men er stadig konventionelle elektriske kabler. Først
den dag, alle kabler er lyslederkabler, vil det være hurtigere end

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 18:34

> [...]

> lyslederkabler, men er stadig konventionelle elektriske kabler. Først
> den dag, alle kabler er lyslederkabler, vil det være hurtigere end

rystende ... du tror rent faktisk på hvad du siger ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-10 18:50

Hej,

> [...]
> lyslederkabler, men er stadig konventionelle elektriske kabler. Først
> den dag, alle kabler er lyslederkabler, vil det være hurtigere end

Det er da noget vrøvl - medmindre du anvender en sjov definition af
"hurtig".

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 18:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> lyslederkabler, men er stadig konventionelle elektriske kabler. Først
> den dag, alle kabler er lyslederkabler, vil det være hurtigere end

Du ved godt at der er 70.000 km til USA via den geostationære bane og
under 10.000 km til USA af den lige linie.

Godt nok er signalhastigheden lavere i kobber end i det lufttomme rum,
men slet, slet ikke syv gange, så jeg er desværre bange for at der er
noget du har misforstået.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 19:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Godt nok er signalhastigheden lavere i kobber end i det lufttomme rum,
> men slet, slet ikke syv gange, så jeg er desværre bange for at der er

Spændende sammenligning. Der er cirka 6 500 km til New York i lige
linie, så du har taget betingelserne med på havbunden tænker jeg.

Men hold helt op, hvor er der mange politiske forhold at tage hensyn
til, hvilket man bemærker hvis man i Google Earth trækker en linje til
US. Det ville unægteligt være lettere såfremt Canada var en del af USA.

--
/Flemming

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-12-10 20:14

On 2010-12-09 19:40:16 +0100, Flemming Rubini said:

> Men hold helt op, hvor er der mange politiske forhold at tage hensyn
> til, hvilket man bemærker hvis man i Google Earth trækker en linje til
> US. Det ville unægteligt være lettere såfremt Canada var en del af USA.

Prøv i Google Earth at lave en rutevejledning fra Tokyo til New York

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 21:34

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Prøv i Google Earth at lave en rutevejledning fra Tokyo til New York

Det var da nogle utrolige afstand man kan tilbagelægge i kajak hvis man
er ansat i Google.

--
/Flemming

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-12-10 19:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 wrote:

> [...]
>
> Godt nok er signalhastigheden lavere i kobber end i det lufttomme rum,
> men slet, slet ikke syv gange, så jeg er desværre bange for at der er

Alm. elektrisk fremførte telesignaler fra fx. København til New York har
en forsinkelse på ca. 8-9 sek.. Og er nu nede på ca. 4-5 sek. pga., at
godt 1/3 af kablerne nu er udskiftet med lyslederkabler fra fx. Danmark
til udgangspunkterne i England, Skotland og Irland og fra Spanien /
Portugal til Azorerne.

Radiosignaler til de geostationære sattellitter kører i meget høje
frekvensbånd med under 0,1 sek. forsinkelse fra afsendere til sattellit
og fra sattellit til modtager - altså under 0,2 sek. totalt.

Når alle konventionelle kabler er udskiftet, vil forsinkelsen være under
0,000001 sek. pr. ca. 10.000km.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 20:10

> [...]

> godt 1/3 af kablerne nu er udskiftet med lyslederkabler fra fx. Danmark
> til udgangspunkterne i England, Skotland og Irland og fra Spanien /

9 til 4 sekunder ?

> [...]
> og fra sattellit til modtager - altså under 0,2 sek. totalt.
>
> Når alle konventionelle kabler er udskiftet, vil forsinkelsen være under

du skal på kursus i fysik tror jeg ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 09-12-10 19:27

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvilken vej er den korteste til USA fra Danmark?
> Er det mellem New York og Danmark?

1 ord: Traceroute
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 19:41

> 1 ord: Traceroute

Jow jow, men kender du et stykke program til Mac'en der kan vise det
grafisk, fremfor med en masse kryptiske tal?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 19:48

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jow jow, men kender du et stykke program til Mac'en der kan vise det
> grafisk, fremfor med en masse kryptiske tal?

<http://www.visualroute.com/>

men punkterne på kortet er i bedste fald omtrentlige ...

/thoms

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 22:38

> <http://www.visualroute.com/>

Jubii. Det er jo ren julegavetid. Lige hvad jeg har brug for.
Tusind tak.

Direkte link til Mac-udgaven, gratis udgave:
<http://download.visualware.com/pub/vr/vrle.pkg.dmg>

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 20:03

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Spændende sammenligning. Der er cirka 6 500 km til New York i lige
> linie, så du har taget betingelserne med på havbunden tænker jeg.

Satte bare en øvre grænse, så er der også til omveje her og der, og ikke
alt det besvær med at diskutere om der er 6500 eller 6501 km.

> Men hold helt op, hvor er der mange politiske forhold at tage hensyn
> til, hvilket man bemærker hvis man i Google Earth trækker en linje til
> US. Det ville unægteligt være lettere såfremt Canada var en del af USA.

Canada og USA plejer normalt at være gode venner.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 20:17

> [...]

> sek. pga., at godt 1/3 af kablerne nu er udskiftet med lyslederkabler
> fra fx. Danmark til udgangspunkterne i England, Skotland og Irland og

Virkelig?

Det tror jeg desværre ikke en disse på. Så havde det været påfaldende
besværligt at føre en transatlantisk telefonsamtale førend 1950 hvis der
gik 15 sekunder fra man holdt op med at sige noget førend modtagerens
svar begyndte at kunne høres.

> Radiosignaler til de geostationære sattellitter kører i meget høje
> frekvensbånd med under 0,1 sek. forsinkelse fra afsendere til
> sattellit og fra sattellit til modtager - altså under 0,2 sek. totalt.

Utvivlsomt, men det ændrer ikke på at de elektriske signaler stadig skal
mindst 60.000 km længere hvis de skal en tur op i den geosynkrone bane.

> Når alle konventionelle kabler er udskiftet, vil forsinkelsen være
> under 0,000001 sek. pr. ca. 10.000km.

Det ændrer stadig ikke på at det immervæk tager TID for elektriske

Lad os prøve en sjov øvelse:

ravn ravn$ traceroute apple.com
traceroute: Warning: apple.com has multiple addresses; using 17.112.152.57
traceroute to apple.com (17.112.152.57), 64 hops max, 52 byte packets
1 10.52.0.1 (10.52.0.1) 9.722 ms 10.880 ms 9.956 ms
2 10.250.10.2 (10.250.10.2) 9.012 ms 9.911 ms 10.026 ms
3 ge-0-1-0-721.900m.sltnqu1.ip.tele.dk (80.62.20.169) 10.149 ms 9.079 ms 9.803 ms
4 xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net (83.88.22.139) 103.577 ms 103.183 ms 103.781 ms
5 xe-10-0-0.edge2.newyork2.level3.net (4.71.190.13) 103.003 ms 102.746 ms 103.301 ms
6 vlan52.ebr2.newyork2.level3.net (4.69.138.254) 103.339 ms 102.948 ms 104.093 ms
7 ae-6-6.ebr2.newyork1.level3.net (4.69.141.21) 104.699 ms 102.812 ms 103.822 ms
8 ae-2-2.ebr4.sanjose1.level3.net (4.69.135.185) 185.151 ms 172.536 ms 177.100 ms
9 ae-74-74.csw2.sanjose1.level3.net (4.69.134.246) 182.054 ms 173.835 ms 179.995 ms
10 ae-72-72.ebr2.sanjose1.level3.net (4.69.134.213) 173.455 ms 176.616 ms 180.281 ms
11 ae-4-4.car2.sacramento1.level3.net (4.69.132.157) 178.679 ms 176.203 ms 174.716 ms
12 ae-11-11.car1.sacramento1.level3.net (4.69.132.149) 176.654 ms 178.407 ms 177.000 ms

Ovenstående er en analyse af hvordan trafikken går fra min maskine til
det IP-nummer som "apple.com" er knyttet til. Vil du gå med til at der
er en vis sandsynlighed for at dét IP-nummer er fysisk placeret i
Californien? (og at den teori bliver forstærket af at dimserne som der
passeres på vejen er navngivne med noget med newyork og sanjose og
sacramento?) Du er velkommen til at prøve samme øvelse fra din egen
maskine.

Det ovenstående viser er at det tager 0.177 sekund for en ping-pakke at
vandre til sacramento, blive behandlet, og et svar sendt retur.

Vil du godt forklare mig hvordan det kan lade sig gøre, når det nu tager
0.2 sekunder for pakken at vandre til USA via en geostationær satellit,
og 0.2 sekunder for svaret at vandre tilbage igen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 20:20

> [...]

> besværligt at føre en transatlantisk telefonsamtale førend 1950 hvis der
> gik 15 sekunder fra man holdt op med at sige noget førend modtagerens

det er derfor man siger "over" eller "wilco" når man snakker med amerika

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 21:46

> [...]

> (4.69.132.157) 178.679 ms 176.203 ms 174.716 ms 12
> ae-11-11.car1.sacramento1.level3.net (4.69.132.149) 176.654 ms 178.407

Så kan jeg også se som jagge foreslog det, at en traceroute giver mig de
informationer jeg ønsker, og faktisk viser New York tidligt. (Gad vide
hvor xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net ligger?)

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 21:50

> [...]

> informationer jeg ønsker, og faktisk viser New York tidligt. (Gad vide
> hvor xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net ligger?)

I danmark sansynligvis ...

nslookup xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net

Non-authoritative answer:
Name: xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net
Address: 83.88.22.139

<http://www.db.ripe.net/whois?form_type=simple&full_query_string=&search
text=83.88.22.139&submit.x=0&submit.y=0&submit=Search>

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 23:21

> <http://www.db.ripe.net/whois?form_type=simple&full_query_string=&search
> text=83.88.22.139&submit.x=0&submit.y=0&submit=Search>

Pudsigt: det er Tranbjerg ved Århus og siden New York ser det ud til.

Thi hi, jeg tror aldrig at internet har været så konkret for mig før.
Lige et tema for en mikro-makker filminstruktør.

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 23:29

> Pudsigt: det er Tranbjerg ved Århus og siden New York ser det ud til.

Som sagt før ... IP geo location er ikke særlig præcis ... nu har TDC jo
hovedkvarter i Tranbjerg, men der er ingen der siger at dimsen med det
IP nummer rent faktisk også står i Tranbjerg

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 23:50

> Som sagt før ... IP geo location er ikke særlig præcis ... nu har TDC jo
> hovedkvarter i Tranbjerg, men der er ingen der siger at dimsen med det
> IP nummer rent faktisk også står i Tranbjerg

Point taken.

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 20:25

> det er derfor man siger "over" eller "wilco" når man snakker med amerika

Det var vist i gamle dage (hvor der kun blev ført en talende part over
for at spare båndbredde). Er du så gammel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 20:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> Det var vist i gamle dage (hvor der kun blev ført en talende part over
> for at spare båndbredde). Er du så gammel?

ak nej :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 21:28

nospam0002+20101209@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209)
writes:

> Vil du godt forklare mig hvordan det kan lade sig gøre, når det nu tager
> 0.2 sekunder for pakken at vandre til USA via en geostationær satellit,
> og 0.2 sekunder for svaret at vandre tilbage igen?

NÃ¥, det bliver vist ikke i dag.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 21:42

> Det var da nogle utrolige afstand man kan tilbagelægge i kajak hvis man
> er ansat i Google.

Er der nogen af de personer du kender, der har fået det søgeresultat, og
som er ansat i GOogle?

Det kunne være et lumsk trick for at få alle Microsoftansatte sendt til
havs i kajak :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 23:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> Er der nogen af de personer du kender, der har fået det søgeresultat, og
> som er ansat i GOogle?

Når man tænker på at der kun er seks led til nogen som kender
præsidenten er det jo et relevant spørgsmål. Men er svaret

> Det kunne være et lumsk trick for at få alle Microsoftansatte sendt til
> havs i kajak :)

Gad vide om kayak er et lille bitte MS hadeprogram.

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 22:14

> [...]

> informationer jeg ønsker, og faktisk viser New York tidligt. (Gad vide
> hvor xe-3-0-0.nyk2nqp2.us.ip.tdc.net ligger?)

Bemærk hoppet i tid fra 9 ms til 100 ms. Den sidder formentligt i enden
af det transatlantiske kabel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 22:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> Bemærk hoppet i tid fra 9 ms til 100 ms. Den sidder formentligt i enden
> af det transatlantiske kabel.

det er jo en RIPE IP så det tvivler jeg på ....

/thomas

* men mærkeligere ting er sket før .. så hvad ved jeg ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-10 02:02

Hej,

> det er jo en RIPE IP så det tvivler jeg på ....

Det er nu ellers rigtigt nok. At det er en af RIPE uddelt IP-adresse har
ingen betydning i den sammenhæng.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-10 09:44

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er nu ellers rigtigt nok. At det er en af RIPE uddelt IP-adresse har
> ingen betydning i den sammenhæng.

ah .. så blev man så meget klogere :)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 23:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> Bemærk hoppet i tid fra 9 ms til 100 ms. Den sidder formentligt i enden
> af det transatlantiske kabel.

Hvilket ligner det billeder jeg har til min VPN server:

<http://dl.dropbox.com/u/2610194/CPH-NY-trace.tiff>

--
/Flemming

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-12-10 23:01

writes:

> Bemærk hoppet i tid fra 9 ms til 100 ms. Den sidder formentligt i enden
> af det transatlantiske kabel.

Det kan måske også være en MPLS sky, du er havnet i. Svjh ser du kun IP
adresserne på edgerouterne, når dine pakker ryger gennem den slags.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-12-10 00:09

> det er jo en RIPE IP så det tvivler jeg på ....

Du er velkommen til at komme med et bedre bud

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-12-10 00:11

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Det kan måske også være en MPLS sky, du er havnet i. Svjh ser du kun IP
> adresserne på edgerouterne, når dine pakker ryger gennem den slags.

Kan sagtens være. Jeg har været forskånet for ISP-drift :)

Men er du enig i at pakken har været en tur i USA og svar kommet retur
på under 0.2 sekund?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-12-10 00:16

writes:

> Kan sagtens være. Jeg har været forskånet for ISP-drift :)
>
> Men er du enig i at pakken har været en tur i USA og svar kommet retur
> på under 0.2 sekund?

Helt enig. Og det er med stor sandsynlighed et (fiber)
undervandskabel. Jeg tror ikke, at du var kommet meget under 600 ms med
et satelit signal.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-01-11 12:45

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Øv :)

Det er ret ærgeligt, fordi her var et helt konkret eksempel på en
problemstilling som i praksis kan kontrolleres og valideres. At Erik
påstår noget der ved lidt eftertanke kræver at signaler går hurtigere
end lyshastighed, er - med den viden vi har i dag - en påstand som det
kræver ualmindeligt gode argumenter at få nogen til at tro på i stedet
for at bruge Occams ragekniv og lede efter en simplere forklaring.

De argumenter ville jeg gerne høre...