Nyhedsbrev publicering
Fra : Grith

Dato : 10-12-10 12:18

Hej

Jeg har lavet et nyhedsbrev som en html-side med tilhørende css.
Det ligger midlertidigt her:
http://www.vangcounseling.com/Nyhedsbrev/nyhedsbrev.html.
Det er slet ikke her det skal ligge, men jeg ved ikke, hvordan
jeg kommer videre, så jeg kan sende brevet ud via email.

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg har fundet nedenstående guide, men kan ikke finde nogen af
funktionerne i min Outlook:
1. Design nyhedsbrev
2. Opload nyhedsbrevet til webhotel
3. Gå ind i Outlook, slå web til i værktøjslinjen, find
nyhedsbrevet i webvinduet på den adresse, det er oploadet til.
Når siden vises i vinduet, gå op i menulinjen under Handlinger og
gå ned på Send webside via email.
4. Herefter skulle nyhedsbrevet vise sig i emailen.

Hende, der skal sende det ud, har sin hjemmeside i Umbraco. Jeg
forestiller mig, at jeg skal have lagt brevet, css og billeder
der, og så gøre 'et eller andet' i Outlook...

Har jeg grebet det helt forkert an, eller er jeg på rette vej?

Grith

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-12-10 13:23

Grith formulerede spørgsmålet:
> [...]
> der, og så gøre 'et eller andet' i Outlook...
>
> Har jeg grebet det helt forkert an, eller er jeg på rette vej?

Dit spørgsmål hører umiddelbart ikke til her, da det ikke har ret meget
med webdesign at gøre.
Det sagt, så skulle du måske have et par råd med på vejen: Der er 8
fejl på siden, som umiddelbart skyldes forkert anvendelse af id - du
skal bruge class i stedet.

Der findes programmer der kan sprede den slags - prøv at google efter
programmer til nyhedudsendelse - det er de samme der bruges til Bulk
email og anden form for spam.

Og jeg må så tilstå, at jeg forstår ikke helt konceptet - men det er
nok mig der er gammeldags.
Email er beregnet til meddelelser og tekst. Mit email program er sat op
til ikke at hente billeder, og ikke vise HTML meddelelser.
Hvori er problemet ved blot at sende et link til den udmærkede side,
når siden bliver opdateret? Det vil umiddelbart spare både sender og
modtager for en hel del ganske overflødigt spild af båndbredde.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 13:54

Den 10-12-2010 13:23, Birger Sørensen skrev:

> Hvori er problemet ved blot at sende et link til den udmærkede side, når
> siden bliver opdateret? Det vil umiddelbart spare både sender og
> modtager for en hel del ganske overflødigt spild af båndbredde.

I så fald er det faktisk langt smartere at udsende det som RSS. Det kan
man sætte sin browser op til at modtage, men også Thunderbird kan
håndtere det, hvis man vil ind over mailsystemet.

Jeg tror der er én grund til at gøre det som Grith vil, at det virker.
Der er mange, som gerne vil have disse nyhedsbreve, og webmasterne er
glade for det, da det er en nem måde at holde kontakt med kunder.

Én lille ting: Man skal lave det nyhedsbrev som et tilvalg, ikke et
fravalg i forbindelse med f.eks. køb af varer. Der må aldrig fra start
være et hak i boksen med "Hold mig informeret via nyhedsbrev om nye
produter". Men ellers, så er idéen nu god nok, sålænge kunden selv beder
om det. Intet ondt i det.

Jeg har fundet et forum for umbrako, som synes ret opdateret, og jeg
ville jo nok stille spørgsmålene i et sådant. Desværre er det ikke dansk:
http://our.umbraco.org/forum

Måske andre har et link til dansk forum, eller som kan besvare Griths
spørgsmål.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-12-10 14:09

Rune Jensen tastede følgende:

> I så fald er det faktisk langt smartere at udsende det som RSS. Det kan man
> sætte sin browser op til at modtage, men også Thunderbird kan håndtere det,
> hvis man vil ind over mailsystemet.

Det er jo nok fremtiden for nyhedsbreve.
Så det ville jeg da helt klart undersøge.
Nogen steder med gode forklaringer?

> Jeg tror der er én grund til at gøre det som Grith vil, at det virker. Der er
> mange, som gerne vil have disse nyhedsbreve, og webmasterne er glade for det,
> da det er en nem måde at holde kontakt med kunder.

Jeg forstår godt anvendelsen og tildels også behovet.

> [...]
> så er idéen nu god nok, sålænge kunden selv beder om det. Intet ondt i det.

Så længe systemet forhindrer andre i at lægge min email adresse ind.
Det vil i princippet sige dobbelt op in - helst med mulighed for
retsforfølgelse og/eller afbrydelse af svindleres internetforbindelse.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 17:34

Den 10-12-2010 14:09, Birger Sørensen skrev:
> Rune Jensen tastede følgende:

> Det er jo nok fremtiden for nyhedsbreve.
> Så det ville jeg da helt klart undersøge.
> Nogen steder med gode forklaringer?

Faktisk er den bedste forklaring fra Erik Ginnerskov på
hjemmesideskolen.dk - hvis det skal være på dansk.

Den bliver desværre ikke vedligeholdt mere, da Erik jo har afhændet den...

Jeg mener, jeg engang forsøgte at finde et alternativ til Eriks
forklaring, men kan ikke rigtigt huske, om jeg fandt noget. Måske html.dk :)

Men hvis du vil se eksempel på, hvordan det kan laves, kan du i f.eks.
Firefox gå ind på:

http://www.webdesigngruppen.dk/webdesign_nyhedsgrupper/index.asp?rss=deiwh

Og så abonnere via live bogmærke. At det er "live" vil sige, at
browseren tjekker, om feedet er opdateret med et givent interval (som
kan sættes af brugeren).

Dette feed viser de sidste 5-6 nyeste indlæg fra denne gruppe. Når der
kommer nyt indlæg, skulle browseren så gerne give et lille vink om, der
er nyheder.

Hvad der sker rent teknisk er, at browseren sender en HEAD-request til
den URL hvor feedet ligger, og hvis den får en 200 OK, er feedet
opdateret, og browseren henter det nye indhold til brugeren. En 304 vil
sige "intet nyt". Ligesom med hjemmesider.

PS: Og udviklingen er så vidt jeg kan se gået ret stærkt, idé man nu
også som webmaster kan abonnere på RSS-y-fier. Tjenester, som laver
RSS-feeds ud af hemmesider, som man så kan smække på sin hjemmeside. Ved
dog ikke rigtigt, hvor gode de er...

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 10-12-10 13:32

Kan du ikke bare nøjes med et sendet et link til dit nyhedsbrev i din
e-mail ?

Fra : Grith

Dato : 10-12-10 15:57

Tak for jeres svar. Det er jo nok helt andre veje, jeg skal gå
(RSS...)

Birger: Jeg ser på de fejl, der tilsyneladende er i min html. Tak
for at du påpeger det.

Rune: Tak for linket. Er i fuld gang med at checke det ud.

Scooter: Det er ikke det, udsenderen vil have.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 16:53

Den 10-12-2010 15:57, Grith skrev:
> Tak for jeres svar. Det er jo nok helt andre veje, jeg skal gå
> (RSS...)

Husk, at RSS er afhængigt af det medie, som man knytter det til via
abonnement. F.eks.: Jeg går ind på en hjemmeside med Firefox. Her
abonnerer jeg på hjemmesidens RSS-feed, så er det kun i Firefox, der
kommer de nyheder.

Man kan sætte Thunderbird op til at læse nyhedsfeeds, her gælder det
samme. Vil man læse det feed i en anden emailklient på en anden maskine,
skal den have det feed igen (med mindre Gmail kan læse feeds? Ved jeg
faktisk ikke).

Så det er ikke *helt* 100% som et nyhedsbrev.

Men fordelene er, at det kræver ét klik at blive abonnent, og et klik at
opsige det abonnement. Det kan næsten ikke blive nemmere, og man kan
ikke "tvinge" andre til at få det, da der ikke involveres mailadresse.

I princippet kan man sende alt ud i RSS-feedet, også grafik hvis det er
det (kræver dog en smule viden, hvis det skal validere) - eller bare et
link til nyhedsbrevet, som jo så kan være en almindelig hjemmeside.

Så er det bare hvad brugerne vil have. RSS er en gammel teknologi i
antal år, den er ganske velprøvet (født omkring 1999), men ikke i
forhold til emails, som jeg vil tro, 99% af verdens befolkning kender.
Så nogle vil måske stadig rynke på næsen af det - dog måske mere ældre
end yngre (ren formodning).

En RSS-resource, jeg selv har brugt - desværre på engelsk - er:
http://www.rssboard.org/rss-specification

MVH
Rune jensen

Fra : Grith

Dato : 10-12-10 17:17

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så det er ikke *helt* 100% som et nyhedsbrev.

Nej, det har jeg fundet ud af nu. Så det er ikke RSS, jeg skal bruge.
Faktisk har jeg bare brug for at vide, hvordan jeg putter html (med
billeder) ind i min mail. Har du/I et simpel forklaring på det?

Undskyld mange gange, hvis spørgsmålet ikke er relevant her, men jeg kan
simpelt hen ikke finde svar nogen steder. Har også prøvet Umbraco-sitet, der
desværre ikke ser ud som om, det bliver brugt så meget.

Jeg mangler at vide, hvor jeg skal lægge selve brevet samt css og billeder,
og igen hvordan jeg får brevet ind i en mail, jeg kan sende.

Hjæææælp!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-12-10 18:28

> [...]
>
> Jeg mangler at vide, hvor jeg skal lægge selve brevet samt css og billeder,
> og igen hvordan jeg får brevet ind i en mail, jeg kan sende.

En søgning på HTML email hos Google, giver omtrentligt 668 millioner
hits.
Tilføjer man Outlook til ovenstående søgning fås ca 22,4 millioner
hits, f.eks.
http://www.emailaddressmanager.com/tips/html-email.html

I virkeligheden er du efterspørger om Outlook kan sende bulk email der
indeholder HTML og CSS - og hvis ja, hvordan man så bærer sig ad.
Du skal nok finde en gruppe der handler om Outlook eller om M$
generelt. Og det var ikke for at genere dig, jeg sagde dit spørgsmål
ikke hører til her - det var lige så meget for din egen chance for at
få et brugbart svar.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-10 18:38

On 10-12-2010 16:53, Rune Jensen wrote:

> I princippet kan man sende alt ud i RSS-feedet, også grafik hvis det er
> det (kræver dog en smule viden, hvis det skal validere)
> MVH
> Rune jensen

Ikke helt korrekt Rune - har du prøvet?

Jeg har et feed her, som validerer i W3C - Total Validator kan ikke
finde ud af det
Jeg har indsat billedet "Valid RSS", og det var da ikke så svært

http://webdesign.ranunkelvej.com/rss_webdesign.xml

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 19:42

Den 10-12-2010 18:37, Karl Erik Christensen skrev:

> Ikke helt korrekt Rune - har du prøvet?

Sort of. Jeg har indsat HTML i et feed, og fået det til at validere.
Humlen er, det skal escapes fra XMLen med CDATA, så vidt jeg forstår i
hvert fald. Jeg brugte i hvert fald CDATA til det.

Skulle være muligt at smække alt ind i et RSS-feed, selv JS.

> Jeg har et feed her, som validerer i W3C - Total Validator kan ikke
> finde ud af det

Det er nu heller ikke HTML, men XML. SVJV validerer totalvalidator kun
(x)HTML, derfor choker den nok på RSS/Atom. Det samme vil HTML validator
fra W3C nok også gøre.

Man skal i stedet have fat i f.eks.
http://validator.w3.org/feed/

> Jeg har indsat billedet "Valid RSS", og det var da ikke så svært
>
> http://webdesign.ranunkelvej.com/rss_webdesign.xml

Nej, de har åbenbart tilføjet muligheden for billeder via eget tag i RSS
siden jeg sidst kiggede i specifikationerne.

RSS betyder jo Really Simple, og noget af det simple er, der er meget få
tags, som til gengæld er nemme at huske. Grundlæggende er det jo ment
som overskrift, tekst, dato og så nogle URLer til den resource, og ikke
så meget andet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-10 20:13

On 10-12-2010 19:41, Rune Jensen wrote:

> [...]
> tags, som til gengæld er nemme at huske. Grundlæggende er det jo ment
> som overskrift, tekst, dato og så nogle URLer til den resource, og ikke

Det var nu også bare for sjov jeg gjorde det (så kan du jo selv bedømme
hvor sjov min hverdag er )

Men billeder er nu nok ikke sagen for mange af de rss-tickers der findes.

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 20:14

> [...]

> finde ud af det
> Jeg har indsat billedet "Valid RSS", og det var da ikke så svært

Når vi nu er ved det -

Du må gerne lige lave et feed til DM i webdesign, så man kan feede de
nyheder fra egen hjemmeside, hvis du har tid til det?

Ville sætte det under "Værd at vide" i en gruppe "Nyheder" på
www.webdesigngruppen.dk.

Det er jo én af de andre smarte ting ved RSS, man kan tage andres
RSS-feeds og strippe dem (det er nemt, hvis det er validt XML), så man
kan bruge dem selv på en hjemmeside - hvis nu ellers den, som tilbyder
feedet tillader det.

Det kan man i hvert fald ikke med nyhedsbrev :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-10 20:25

On 10-12-2010 20:13, Rune Jensen wrote:

> [...]
> feedet tillader det.
>
> Det kan man i hvert fald ikke med nyhedsbrev :)

Jeg skal se om der kan blive tid, tak for ideen.
Jeg har nu tænkt på det, men feedet skal jo opdateres jævnligt.

Har du set den ticker jeg har på http://www.tyveri-check.dk/

Den viser nyheder fra Danmarks Radio. Den eneste browser der ikke
starter den, er Opera. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi det er js (nå
nej, så kan du jo heller ikke se den )

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 21:07

Den 10-12-2010 20:25, Karl Erik Christensen skrev:

> Jeg skal se om der kan blive tid, tak for ideen.
> Jeg har nu tænkt på det, men feedet skal jo opdateres jævnligt.

Hvorfor det?

Den kan jo godt jo sagtens opdatere samtidig med, der kommer nyt på
siden, hvis det reelt er samme indhold, man bruger til begge dele.

Du gør sådan her i pseudokode (lav én side til nyheder, det er nemmest):

IF querystring "rss"=true så:
Sæt XML Doc type på for RSS feed
Læs nyheder fra database, smæk RSS-tags på
End of document
ELSE
Sæt doc type for HTML
Sæt link til RSS-feed i meta
Læs nyheder fra database, smæk HTML tags på
End of document
END IF

Hvis du gemmer dine nyheder i en slags dictionary, hvor hver del har sin
bestemte plads, er det ikke så svært. F.eks. Overskrift i én kolonne,
dato i en anden osv.

Kommentarerne på denne gør det nøjagtigt på den måde - alle kommentarer
ligger kun ét sted (en .txt-fil pr. kommentar), og bruges til både
HTML-siden og feedet:
http://www.webdesigngruppen.dk/changelog.asp

> [...]
>
> Den viser nyheder fra Danmarks Radio. Den eneste browser der ikke
> starter den, er Opera. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi det er js (nå

Man bør reelt læse RSS-feeds serverside til sin hjemmeside. Eller nåhja,
bør og bør... men det er nemt at lave en HTTP HEAD-request, som tjekker,
om RSS-feedet er opdateret siden sidst, hvis det ikke er, behøver man jo
ikke hente det før det opdateres igen. Hvis det bare er ét feed, kan man
gemme det i en .txt-fil. Så kan man hente det dérfra, hvis man får en
304 på sin HEAD.

Der er nemlig lige det... hvis man henter det for hver besøgende, man
har på sin side (en GET), kan man godt risikere at få en lille "mail"
om, man nu synes, det er en god idé at volddownloade deres RSS så tit :)

Ved så ikke, hvad DRs politik er på det område...

PS.: Hvis du har problemer i Opera - Måske er opdateringsfrekvensen ikke
sat, eller den "mistolker", at feedet er opdateret. Burde nu følge
standarden når det er fra DR skulle jeg mene.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-10 10:55

On 10-12-2010 21:06, Rune Jensen wrote:

> [...]
> Sæt doc type for HTML
> Sæt link til RSS-feed i meta
> Læs nyheder fra database, smæk HTML tags på

Hej Rune.

Nu fik du alligevel tricket mig til at undersøge det

Der er 2 muligheder der tiltaler mig, men jeg er lidt skeptisk overfor
den første.

1.
Man tilmelder sig en "gratis service" ved en af de efterhånden mange der
tilbyder den.
Man sætter <span class="rss"> tags om sine nyhedstekster, og får så
besøg af en "høster", med en halv - 4 timers mellemrum.
Den generer så et rss-feed, som placeres på deres servere. Nemt og
gratis - hmmm?

2.den mulighed er som du skriver, nemlig at "gemme" xml tagsne i html
koden. Der kan findes flere scripts der så generer feedet hver gang
siden loades. Disse scripts kan findes med database understøttelse, og
alskens herligheder.
Den løsning vil jeg kikke nærmere på.

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-12-10 21:54

> [...]

> Den viser nyheder fra Danmarks Radio. Den eneste browser der ikke
> starter den, er Opera. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi det er js (nå

Virker i min Opera.

Nåhja, den bruger AJAX, hvorfor du får en slags "live-effekt". Sådan kan
man også gøre det.

Ellers kan man jo hente skidtet serverside, og så først ændre det
indhold client-side, hvis der er ændringer i feedet. Så vil man få noget
brugbart indhold, lige meget hvad.

Hmmm... Og så (nok mere on-topic) vil jeg mene, at nyhedsbreve ikke
udelukker et RSS-feed og omvendt. Faktisk kører en del også større sider
med mange former for kommunikation, både nyhedsbrev, RSS og diverse
sociale netværkstilslutninger (Facebook og Twitter måske de mest kendte).

Der er da heller ikke en ærlig WordPress-blog, som ikke tilbyder
samtlige muligheder, skulle jeg mene... om det så er godt eller skidt
med 16 forskellige "follow-us"-knapper på hver side...

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-12-10 17:43

> [...]

> nyheder fra egen hjemmeside, hvis du har tid til det?
>
> Ville sætte det under "Værd at vide" i en gruppe "Nyheder" på

Ja så er den der:

http://dmwebdesign.dk/rss/

Feedet er gemt i en MySql database, og opdateres sk... nemt vha. en
hjemmefabrikeret form.

Selve feedet er en php genereret xml fil.

I øvrigt kan Chrome ikke uden videre vise xml-filer. Men der findes
nogle plug-ins der kan få den til det.

Nu skal du sgu ikke komme med flere ideer der trigger mig, Rune. Jeg har
ikke tid til alt "det pjat"

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-12-10 15:00

Den 13-12-2010 17:42, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> nogle plug-ins der kan få den til det.
>
> Nu skal du sgu ikke komme med flere ideer der trigger mig, Rune. Jeg har

Jeg lægger det ind nu.

Skal lige sige, det kan godt være, jeg misopfattede det med 304 (som
betyder ikke ændret siden sidst). Du har en "Last modified" i din
HTTP-header, og det er vel nok den, man skal gå efter.

Så hvad man KAN gøre, hvis man ikke er sikker på størrelsen af feeder,
er man sender en HEADrequest til serveren med URLen til feedet. Så får
man kun headeren tilbage, og her kan man se, hvornår feedet sidst er
opdateret, fordi Last-modified vil stå i headeren.

Hvis det ikke er opdateret siden sidste tjek, kan man hente det fra en
fil på egen server. I modsat fald, så henter man feedet (en GET) til
samme URL, hvor man får både header og body af HTTP-requesten, dvs. hele
feedet, og så kan man opdatere sin fil.

Naturligvis skal man hente det første gang (med en GET), for at kunne
gemme det på egen server.

Udover det, så er det faktisk muligt i et feed at angive nøjagtige
opdateringstidspunkter, samt tidspunkter, hvor man ikke behøver tjekke
for opdateringer (udenfor normal arbejdstid, f.eks.). Det gør det meget
økonomisk at både servere og modtage/levere feeds fra andre, hvilket
bare er en af grundene til, jeg synes det er så ærgerligt ikke flere
bruger det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 16-12-10 23:12

Den 16-12-2010 14:59, Rune Jensen skrev:

> [...]
> feedet, og så kan man opdatere sin fil.
>
> Naturligvis skal man hente det første gang (med en GET), for at kunne

Der skal vel ikke gøre mere i førstegangstilfældet end at sætte
tidspunktet for sidste hentning til 0.

Leif