/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Åh, herregud da...:-((!
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 16:33


Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
produkt'...

I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
'...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".

Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...

...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
noget som helst Apple nævnes...

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Flemming Rubini (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 06-12-10 16:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
> produkt'...
>
> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>
> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>
> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
> noget som helst Apple nævnes...

Tjah, jeg synes ikke det er så fantastisk et ord. Synes du selv det er
dækkende?

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=podcast&search=S%C3%B8g>


--
/Flemming

Niels Riis Ebbesen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-12-10 17:06

On 2010-12-06 16:47:41 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Tjah, jeg synes ikke det er så fantastisk et ord. Synes du selv det er
> dækkende?

Uanset hvad vi eller andre mener om ordne ipod og podcast, så kan der
nok ikke ændres på, at de gledet ind i sproget som begreber.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Flemming Rubini (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 06-12-10 17:26

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> On 2010-12-06 16:47:41 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:
>
> > Tjah, jeg synes ikke det er så fantastisk et ord. Synes du selv det er
> > dækkende?
>
> Uanset hvad vi eller andre mener om ordne ipod og podcast, så kan der
> nok ikke ændres på, at de gledet ind i sproget som begreber.

Fordi DR bruger ordene primært

--
/Flemming

Niels Riis Ebbesen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-12-10 22:20

On 2010-12-06 17:26:24 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Fordi DR bruger ordene primært

Og det skyldtes vel, at man bare brugte de betegnelser der fandtes,
dengang da teknologien var ny.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Flemming Rubini (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-10 00:59

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> On 2010-12-06 17:26:24 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:
>
> > Fordi DR bruger ordene primært
>
> Og det skyldtes vel, at man bare brugte de betegnelser der fandtes,
> dengang da teknologien var ny.

Min første mp3-afspiller var ikke en iPod, så jæ vee det ik'

--
/Flemming

Erik Richard Sørense~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 19:04


Flemming Rubini wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
>> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
>> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
>> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
>> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
>> produkt'...
>>
>> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
>> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
>> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
>> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
>> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>>
>> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
>> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
>> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
>> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>>
>> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
>> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
>> noget som helst Apple nævnes...
>
> Tjah, jeg synes ikke det er så fantastisk et ord. Synes du selv det er
> dækkende?
>
> <http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=podcast&search=S%C3%B8g>

Jeg synes faktisk, det er ret dækkende, og det er da ikke værre end, at
man førhen sagde, man lige skulle have sin walkman med... - Du brugte
med garanti selv udtrykket fremfor at sige, at 'jeg skal lige have min
transportable båndafspiller med'.

Hernede ved busstoppestedet hører jeg jævnligt børnene fra skolen
overfor sige, at 'jeg skal lige have poddet noget, så jeg har musik
med'. - Det er da værre - og elendig dansk...

Jeg synes, det virkelig er at gå i små sko, at den ene lytter ikke kan
klare det udtryk...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Flemming Rubini (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-10 01:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:



> Jeg synes faktisk, det er ret dækkende, og det er da ikke værre end, at
> man førhen sagde, man lige skulle have sin walkman med... - Du brugte
> med garanti selv udtrykket fremfor at sige, at 'jeg skal lige have min
> transportable båndafspiller med'.

Det har aldrig faldet mig naturligt, måske fordi jeg ikke går med den
når jeg lytter musi, men snarere sidder og læser. Så jeg bruger
båndoptager, eller slet og ret optager hvis der er tale om en digital af
slagsen ...

> Hernede ved busstoppestedet hører jeg jævnligt børnene fra skolen
> overfor sige, at 'jeg skal lige have poddet noget, så jeg har musik
> med'. - Det er da værre - og elendig dansk...
>
> Jeg synes, det virkelig er at gå i små sko, at den ene lytter ikke kan
> klare det udtryk...

Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...

--
/Flemming

Erik Richard Sørense~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-12-10 01:36


Flemming Rubini wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Jeg synes faktisk, det er ret dækkende, og det er da ikke værre end, at
>> man førhen sagde, man lige skulle have sin walkman med... - Du brugte
>> med garanti selv udtrykket fremfor at sige, at 'jeg skal lige have min
>> transportable båndafspiller med'.
>
> Det har aldrig faldet mig naturligt, måske fordi jeg ikke går med den
> når jeg lytter musi, men snarere sidder og læser. Så jeg bruger
> båndoptager, eller slet og ret optager hvis der er tale om en digital af
> slagsen ...

Tja, jeg ejer ikke engang en iPod eller lignende digital dims, men jeg
har da en transportabel CD afspiller primært til lydbøger, hvis jeg er
ude at rejse. - Selv den plejer jeg - ibevidst - at kalde for
walkman'en. - Jeg går aldrig med den slags, da jeg jo som svagtseende
også bruger ørerne noget mere i trafikken, - ellers kunne jeg jo også
bare 'podde' en masse musik på min nye mobiltelefon..-)

>> Hernede ved busstoppestedet hører jeg jævnligt børnene fra skolen
>> overfor sige, at 'jeg skal lige have poddet noget, så jeg har musik
>> med'. - Det er da værre - og elendig dansk...
>>
>> Jeg synes, det virkelig er at gå i små sko, at den ene lytter ikke kan
>> klare det udtryk...
>
> Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
> iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
> jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...

Måske, måske ikke... Mit indtryhk er, at ligesom 'podcast', så er ipod
ved at være et begreb for bærbare digitale musikafspillere...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nospamtoMike [8000 C~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 07-12-10 13:02



> Selv den plejer jeg - ibevidst - at kalde for
> walkman'en.

Se, det var et helt nyt ord. Apples indflydelse er stor!
Måske skal det staves iBevidst...


- Mikael


Erik Richard Sørense~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-12-10 16:50


nospamtoMike [8000 C] wrote:
>> Selv den plejer jeg - ibevidst - at kalde for
>> walkman'en.
>
> Se, det var et helt nyt ord. Apples indflydelse er stor!
> Måske skal det staves iBevidst...

Se, det er en af de bedre - men utilsigtet.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Henrik 8600 (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 06-12-10 19:04



"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
news:4cfd0212$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige, at
> udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen er, at
> det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt produkt'...
>
> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de da
> rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser, der
> kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>
> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der har
> noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste udgave
> af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>
> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang, noget
> som helst Apple nævnes...
>
> mvh. Erik Richard
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

John Strand?

H.


Erik Richard Sørense~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 19:20


Henrik 8600 wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev:
>> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
>> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
>> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
>> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
>> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
>> produkt'...
>>
>> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
>> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
>> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste
>> udsendelser, der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du
>> lytter til en podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>>
>> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende
>> måde som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen,
>> der har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i
>> seneste udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>>
>> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
>> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
>> noget som helst Apple nævnes...
>
> John Strand?

Hvem ellers.?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 19:46

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
> produkt'...
>
> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>
> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>
> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
> noget som helst Apple nævnes...

Det er jo "iPod" og ikke "podcasting" der er problemet ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 21:02


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
>> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
>> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
>> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
>> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
>> produkt'...
>>
>> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
>> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
>> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
>> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
>> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>>
>> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
>> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
>> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
>> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>>
>> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
>> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
>> noget som helst Apple nævnes...
>
> Det er jo "iPod" og ikke "podcasting" der er problemet ...

Læg lige mærke til, de blev 'dømt' for _både_ 'iPod og 'podcast'. - Men
som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!

mvh. Erik Rihcard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 21:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
> >> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
> >> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
> >> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
> >> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
> >> produkt'...
> >>
> >> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
> >> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
> >> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
> >> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
> >> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
> >>
> >> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
> >> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
> >> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
> >> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
> >>
> >> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
> >> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
> >> noget som helst Apple nævnes...
> >
> > Det er jo "iPod" og ikke "podcasting" der er problemet ...
>
> Læg lige mærke til, de blev 'dømt' for _både_ 'iPod og 'podcast'. -

nej, kun for ordet "iPod" .. ellers kunne de jo heller ikke kalde hele
deres online/downoad afdeling for DR Podcast

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/12/06/140359.htm

<http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Podcast/>

> Men
> som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!
>

der kan vi så være enige ...

/thomas

Bruno, Copenhagen - ~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Bruno, Copenhagen - ~


Dato : 06-12-10 21:59

On 06/12/10 21.24, Thomas von Hassel wrote:
>
>> Men
>> som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!
>>
>
> der kan vi så være enige ...
>
Tjoh, de fleste her ved sikkert man kan bruge podcasts med andet end
Apple iPod's problemet er alle dem som ikke ved det. I virkeligheden er
det meget anderledes end når folk her i gruppen brokker sig over, at
mange hjemmesider kun omtaler IE selv når de fungerer udemærket med
andre browsere. For de ikke-velorienterede vil en bemærkning om iPod fra
DR virker som en besked om hvad der skal købes, ikke som et eksempel.

Apple er en meget stor spiller på transportable musikafspillere, så stor
at selvom historien viser en dominerede stilling på det marked kan
brydes/tabes er der ingen grund til vores licenspenge går til og
forstærke Apple's markedsandel.

Mvh
Bruno

Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 22:03

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> On 06/12/10 21.24, Thomas von Hassel wrote:
> >
> >> Men
> >> som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!
> >>
> >
> > der kan vi så være enige ...
> >
> Tjoh, de fleste her ved sikkert man kan bruge podcasts med andet end
> Apple iPod's problemet er alle dem som ikke ved det. I virkeligheden er
> det meget anderledes end når folk her i gruppen brokker sig over, at
> mange hjemmesider kun omtaler IE selv når de fungerer udemærket med
> andre browsere. For de ikke-velorienterede vil en bemærkning om iPod fra
> DR virker som en besked om hvad der skal købes, ikke som et eksempel.
>

Men det antyder også at folk ikke er kloge nok til at tænke selvstændigt
og skal have alting forklaret så det ikke på nogen måde kan misforstås
....

> Apple er en meget stor spiller på transportable musikafspillere, så stor
> at selvom historien viser en dominerede stilling på det marked kan
> brydes/tabes er der ingen grund til vores licenspenge går til og
> forstærke Apple's markedsandel.

really ? ... en henkastet bemærkning i et program på P1 = reklame for
Apple ?

Så vi hellere lukke "So ein ding" med det samme ..

/thomas

Niels Riis Ebbesen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-12-10 22:23

On 2010-12-06 22:02:36 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Så vi hellere lukke "So ein ding" med det samme ..

Ja, og en masse andre programmer.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 22:34

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> On 2010-12-06 22:02:36 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
> > Så vi hellere lukke "So ein ding" med det samme ..
>
> Ja, og en masse andre programmer.

jeg skulle måske have sat

<irony>bla bla</irony>

omkring mine udtalelser ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 23:31


Thomas von Hassel wrote:
> Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:
>> On 06/12/10 21.24, Thomas von Hassel wrote:
>>>> Men som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små
>>>> sko.!
>>>
>>> der kan vi så være enige ...
>>
>> Tjoh, de fleste her ved sikkert man kan bruge podcasts med andet end
>> Apple iPod's problemet er alle dem som ikke ved det. I virkeligheden er
>> det meget anderledes end når folk her i gruppen brokker sig over, at
>> mange hjemmesider kun omtaler IE selv når de fungerer udemærket med
>> andre browsere. For de ikke-velorienterede vil en bemærkning om iPod fra
>> DR virker som en besked om hvad der skal købes, ikke som et eksempel.
>
> Men det antyder også at folk ikke er kloge nok til at tænke selvstændigt
> og skal have alting forklaret så det ikke på nogen måde kan misforstås
>
>> Apple er en meget stor spiller på transportable musikafspillere, så stor
>> at selvom historien viser en dominerede stilling på det marked kan
>> brydes/tabes er der ingen grund til vores licenspenge går til og
>> forstærke Apple's markedsandel.
>
> really ? ... en henkastet bemærkning i et program på P1 = reklame for
> Apple ?
>
> Så vi hellere lukke "So ein ding" med det samme ..

- Og forbyde ordet 'walkman' samtidig, - eller hvad med 'ghettoblaster',
- det var jo svjh. Panasonic, der lancerede det udtryk - for ikke at
forglemme 'television (TV), som blev lanceret af ARC i 1926 (American
radio Corporation Inc.)...

Faktisk tror jeg ikke engang, der vil være ret mange, der om - lad os
sige bare 20 år - overhovedet vil vide, at ordet 'iPod' blev lanceret af
Apple, men begrebet 'ipod' som en bærbar digital musikafspiller/-optager
vil nok blive stående...

Lidt andet. - Her forleden hørte jeg en ung pige, der kaldte sin HTC
smartphone - hov! - der var den igen - for en 'iPhone'. - Og ja, hvad
med 'smartphone'? - var det egentlig ikke HP, der lancerede det udtryk i
midten af 90'erne.? - Og så er der jo også 'Palm', der selvom det er
et produktmærke, jo også nærmest blev synonyum med en håndholdt digital
notesbog og kalender.

Der er med garanti flere af samme slags, som vi overhovedet ikke tænker
på mere. - Gad vide, om der er nogen, der véd, hvad 'to hoover' betyder
på engelsk - altså uden at slå op i en ordbog.?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nospamtoMike [8000 C~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 07-12-10 13:00



> Der er med garanti flere af samme slags, som vi overhovedet ikke tænker
> på mere. - Gad vide, om der er nogen, der véd, hvad 'to hoover' betyder
> på engelsk - altså uden at slå op i en ordbog.?

Støvsuge!

Men hvad så med "hover" ?


- Mikael


Erik Richard Sørense~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-12-10 16:42


nospamtoMike [8000 C] wrote:
>> Der er med garanti flere af samme slags, som vi overhovedet ikke tænker
>> på mere. - Gad vide, om der er nogen, der véd, hvad 'to hoover' betyder
>> på engelsk - altså uden at slå op i en ordbog.?
>
> Støvsuge!

Jeps, og sammen med Nilfisk er Hoover verdens ældste støvsugere, - men
vi siger jo ikke, at vi nilfisker.

> Men hvad så med "hover" ?
>

Se, det er igen noget helt andet. - Sjovt nok er det samme ord, vi
har i 'at hovere', og det er noget helt tredie.:)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BirgerB. (07-12-2010)
Kommentar
Fra : BirgerB.


Dato : 07-12-10 17:03

In article <4cfe55e0$0$23761$14726298@news.sunsite.dk>,
Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Se, det er igen noget helt andet. - Sjovt nok er det samme ord, vi
> har i 'at hovere', og det er noget helt tredie.:)

Ikke helt. Det "svæver man" let og med stor fryd hen over hvem det nu er
det går ud over ;))

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/
Interaktive Multimedie og Panoramaer.

Erik Richard Sørense~ (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-12-10 21:25



BirgerB. wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Se, det er igen noget helt andet. - Sjovt nok er det samme ord, vi
>> har i 'at hovere', og det er noget helt tredie.:)
>
> Ikke helt. Det "svæver man" let og med stor fryd hen over hvem det nu er
> det går ud over ;))

Det véd jeg. - Jeg skulle have skrevet, at ordet har samme
oprindelse. Vi har det jo fra latin via tysk.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 22:11

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> On 06/12/10 21.24, Thomas von Hassel wrote:
> >
> >> Men
> >> som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!
> >>
> >
> > der kan vi så være enige ...
> >
> Tjoh, de fleste her ved sikkert man kan bruge podcasts med andet end
> Apple iPod's problemet er alle dem som ikke ved det. I virkeligheden er
> det meget anderledes end når folk her i gruppen brokker sig over, at
> mange hjemmesider kun omtaler IE selv når de fungerer udemærket med
> andre browsere. For de ikke-velorienterede vil en bemærkning om iPod fra
> DR virker som en besked om hvad der skal købes, ikke som et eksempel.
>
> Apple er en meget stor spiller på transportable musikafspillere, så stor
> at selvom historien viser en dominerede stilling på det marked kan
> brydes/tabes er der ingen grund til vores licenspenge går til og
> forstærke Apple's markedsandel.

glemte lige:

Hvad bliver det næste ?... skal vi have amerikanske tilstande hvor
f.eks. "Arla" skal have et klistermærke over logoet i Spise med Price ?
Fjernsynet i vejrudsigten ? .. jeg kunne bliver ved ...

Hvad med den udbredte brug af Facebook i DR's programmer ?

/thomas

Niels Riis Ebbesen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 06-12-10 22:25

On 2010-12-06 22:11:28 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Hvad med den udbredte brug af Facebook i DR's programmer ?

Ja, hvert andet radioprogram reklamerer for Fjæsbog, ved at opfordre
folk til blive medlem.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Thomas von Hassel (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-12-10 22:34

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> On 2010-12-06 22:11:28 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
> > Hvad med den udbredte brug af Facebook i DR's programmer ?
>
> Ja, hvert andet radioprogram reklamerer for Fjæsbog, ved at opfordre
> folk til blive medlem.

min pointe er at det er tosset at begynde ned af den vej .... folk er
vel kloge nok ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-12-10 22:25


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Iflg. DR P1 Radioavisen 16:00 har DR tabt en sag i Radio- & TV
>>>> Ankenævnet... - En 'lytter' har 'klaget' over, at Solveig Bjørnestad i
>>>> udsendelsen "P1 Business" for nyligt sluttede udsendelsen med at sige,
>>>> at udsendelsen også kan hentes og afspilles på ipod... - Begrundelsen
>>>> er, at det er 'konkurrenceforvridende' og 'reklame for et bestemt
>>>> produkt'...
>>>>
>>>> I 2006 tabte DR også en tilsvarende sag, når de sagde, at udsendelsen
>>>> '...kan podcastes'. - Det må de altså heller ikke sige, men det gør de
>>>> da rask væk. - Faktisk er det sådan nu, at langt de fleste udsendelser,
>>>> der kan hentes som podcasts indledes og afsluttes med "Du lytter til en
>>>> podcast fra DR" hhv. "Du har lyttet til en podcast fra DR".
>>>>
>>>> Både 'iPod' og 'podcast' er jo blevet begreber på fuldt ud lignende måde
>>>> som 'Walkman', som jo også er et varemærke, men det er der ingen, der
>>>> har noget imod... - Podcast og podcaste er endda nu optaget i seneste
>>>> udgave af Dansk Sprognævns ordbøger og retskrivning...
>>>>
>>>> ...Det skulle dælme ikke undre mig, hvis det er vores allesammens gale
>>>> Strand, der - igen - har været på spil. - Han ser jo rødt hver gang,
>>>> noget som helst Apple nævnes...
>>> Det er jo "iPod" og ikke "podcasting" der er problemet ...
>> Læg lige mærke til, de blev 'dømt' for _både_ 'iPod og 'podcast'. -
>
> nej, kun for ordet "iPod" .. ellers kunne de jo heller ikke kalde hele
> deres online/downoad afdeling for DR Podcast
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/12/06/140359.htm
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Podcast/>

Som nævnt i første indlæg, så blev det klart sagt i nyhederne kl. 16:00
P1, at de havde modtaget præcis samme afgørelse i 2006. - At så ordet
'podcast' nu er blevet et begreb og tillige optaget som sådan i Dansk
Sprognævns ordliste over nye og 'danske' ord, kan jeg jo ikke gøre for...

mvh. Erik Richard
>
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Thorbjørn Ravn (07-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 07-12-10 07:36

"Bruno, Copenhagen - Denmark" <dont_use_this@adress_ever.invalid>
writes:

> On 06/12/10 21.24, Thomas von Hassel wrote:
>>
>>> Men
>>> som allerede skrevet, så synes jeg, det er at gå i /for/ små sko.!
>>>
>>
>> der kan vi så være enige ...
>>
> Tjoh, de fleste her ved sikkert man kan bruge podcasts med andet end
> Apple iPod's problemet er alle dem som ikke ved det. I virkeligheden

Det er jo det samme fænomen som er set på dansk, nemlig at man mangler
et ord til at dække et nyt begreb. Herhjemme overtager vi bare det
engelske ord til at dække netop begrebet. I USA er man nødt til at
opfinde nye ord til formålet hvis der ikke er et eksisterende man kan
vride og "podcast" er ret fikst - hvilket afspejler sig i hvor hurtigt
det blev taget til sig.

Eksempler: En printer er en skriveenhed (og ikke en trykker). En mail
er netop en e-postbesked (og ikke et brev).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (07-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 07-12-10 07:39

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> SÃ¥ vi hellere lukke "So ein ding" med det samme ..

Alt får fremover nul dinger. Øv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (07-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 07-12-10 07:42

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Hvad bliver det næste ?... skal vi have amerikanske tilstande hvor
> f.eks. "Arla" skal have et klistermærke over logoet i Spise med Price ?
> Fjernsynet i vejrudsigten ? .. jeg kunne bliver ved ...

Nu er du jo ikke indfødt så derfor ved du ikke at i "gamle dage" var DR
meget opmærksomme på at man ikke måtte reklamere.

De første tv-kokke blev fyret fordi de tjente en skilling ved siden af
ved at reklamere for smør.

http://www.under-boegen.net/historisk-mad/?page_id=42
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Flemming Rubini (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-10 11:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 <nospam0002+20101206@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> > Hvad bliver det næste ?... skal vi have amerikanske tilstande hvor
> > f.eks. "Arla" skal have et klistermærke over logoet i Spise med Price ?
> > Fjernsynet i vejrudsigten ? .. jeg kunne bliver ved ...
>
> Nu er du jo ikke indfødt så derfor ved du ikke at i "gamle dage" var DR
> meget opmærksomme på at man ikke måtte reklamere.
>
> De første tv-kokke blev fyret fordi de tjente en skilling ved siden af
> ved at reklamere for smør.
>
> http://www.under-boegen.net/historisk-mad/?page_id=42

Måske har brøderne Price ikke fået den detalje med, eller også har de
fra starten tænkt i International distribution.

Skjult reklame har allerede kostet millioner af dødsfald helt unødigt.
Der er ikke den filmproduktion som vores forældre så, der ikke foregik i
røgtåger finanseret af industrien, med dybt hemmelige aftaler som først
i dag er kommet frem i lyset. Og der foregår masser indenfor alle
områder af den slags. Vi mennekser er nemme at korrumpere
tilsyneladende. Så lige på det punkt er jeg særdeles skeptisk.

Mht. smørret er brøderne så musikalske at det nærmest bare er et
befriende ritual, nærmest som en bøn. Men de kunne med fordel tilføje
"altså vi tilsætter lige et par tusinde kilojoule for smagens skyld".
Meyers fandt i sine undersøgelser ud af at folk kan ikke smage forskel
om det er lidt sukker der er tilsat i stedet.

--
/Flemming

(Thorbjørn Ravn (07-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 07-12-10 07:43

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
> iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
> jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...

Apple opfandt den første der var fornuftig at bruge.

Lidt ligesom der var en del der lavede motoriserede hestevogne indtil
man fandt ud af hvordan en bil skulle skrues sammen (whee, bilanalogi)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Kurt Brixen (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 07-12-10 11:06

On 2010-12-07 07:43:26 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 said:

> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
>
>> Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
>> iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
>> jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...
>
> Apple opfandt den første der var fornuftig at bruge.

Som jeg husker det, var det også pga. iTunes, at iPod var så meget bedre.
Creatives MP3 afspillere brugte et program, der lignede noget fra Windows 2.

> Lidt ligesom der var en del der lavede motoriserede hestevogne indtil
> man fandt ud af hvordan en bil skulle skrues sammen (whee, bilanalogi)

Den kan jeg godt lide.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen


Henry Lerche Madsen (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 07-12-10 21:43

Den 07/12/10 11.05, Kurt Brixen skrev:
> On 2010-12-07 07:43:26 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 said:
>
>> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
>>
>>> Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
>>> iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
>>> jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...
>>
>> Apple opfandt den første der var fornuftig at bruge.
>
> Som jeg husker det, var det også pga. iTunes, at iPod var så meget bedre.
> Creatives MP3 afspillere brugte et program, der lignede noget fra
> Windows 2.

Ja åhh det var ringe. En af minekammerater skulle i Elgiganten købe en
iPod til datteren fordi jeg havde anbefalet iPod + iTunes hvis det
skulle gå smertefrit. I stedet kom de hjem med en Creative som
"sælgeren" havde overbevist dem om var lige så god, problemet var bare
at de efter en hel aften ikke havde fået styr på overførslen af musik
med det elendige stykke software der fulgte med Mp3 afspilleren.
Dagen efter blev den byttet til en IPod og det har de brugt siden...


Flemming Rubini (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 07-12-10 11:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 <nospam0002+20101206@gmail.com> wrote:

> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
>
> > Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
> > iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
> > jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...
>
> Apple opfandt den første der var fornuftig at bruge.
>
> Lidt ligesom der var en del der lavede motoriserede hestevogne indtil
> man fandt ud af hvordan en bil skulle skrues sammen (whee, bilanalogi)

Det er længe siden efterhånden, men jeg har da hentet andre optagne
forelæsninger i alle mulige formater, før Apple skruede en iPod sammen.

Det interessante for mig er, om vi skal bruge udtrykket podcaste, som
jeg ikke mener giver mening, da det er distributionsmåden som er særlig,
og ikke at der aflyttes på en pod. Analog med en telefon, der refererer
til telefoni.

Fin bilanalogi.

--
/Flemming

Thomas von Hassel (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 07-12-10 14:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 <nospam0002+20101206@gmail.com> wrote:

> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
>
> > Eller udtryk for at DR ikke har opdaget at de er omgivet af en skov af
> > iPod-reklamer så de helt glemmer at være journalister ... Apple har det
> > jo med at give indtryk af at de har opfundet den slags ...
>
> Apple opfandt den første der var fornuftig at bruge.
>
> Lidt ligesom der var en del der lavede motoriserede hestevogne indtil
> man fandt ud af hvordan en bil skulle skrues sammen (whee, bilanalogi)

"If I had asked people what they wanted, they would have said a faster
horse."

/thomas

(Thorbjørn Ravn (07-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 07-12-10 22:07

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> "sælgeren" havde overbevist dem om var lige så god, problemet var bare
> at de efter en hel aften ikke havde fået styr på overførslen af musik
> med det elendige stykke software der fulgte med Mp3 afspilleren.

Det der virkelig kan undre er at man som firmaer har valgt at sige at
elektronikken skal være helt fantastisk og softwaren er bare et
nødvendigt onde.

Uanset hvad man ellers måtte mene om Steve Jobs, er der vist ingen tvivl
om at det er hans fortjeneste at der er kommet fokus på at det er et
samlet hele, og at det bare skal være i orden - så køber folk det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-12-10 09:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101207 <nospam0002+20101207@gmail.com> wrote:

> Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:
>
> > "sælgeren" havde overbevist dem om var lige så god, problemet var bare
> > at de efter en hel aften ikke havde fået styr på overførslen af musik
> > med det elendige stykke software der fulgte med Mp3 afspilleren.
>
> Det der virkelig kan undre er at man som firmaer har valgt at sige at
> elektronikken skal være helt fantastisk og softwaren er bare et
> nødvendigt onde.
>
> Uanset hvad man ellers måtte mene om Steve Jobs, er der vist ingen tvivl
> om at det er hans fortjeneste at der er kommet fokus på at det er et
> samlet hele, og at det bare skal være i orden - så køber folk det.

Steve Jobs interesserer sig mest for software og mener vist også, at
Apple først og fremmest er et softwarefirma. Men som han også siger:
Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man lave sin egen
hardware.
Jeg har det selv på samme måde. Det er software, der er det
vigtigste. Hardware skal bare kunne afvikles software på en passende
måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-12-10 10:02

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20101207 <nospam0002+20101207@gmail.com> wrote:
>
> > Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:
> >
> > > "sælgeren" havde overbevist dem om var lige så god, problemet var bare
> > > at de efter en hel aften ikke havde fået styr på overførslen af musik
> > > med det elendige stykke software der fulgte med Mp3 afspilleren.
> >
> > Det der virkelig kan undre er at man som firmaer har valgt at sige at
> > elektronikken skal være helt fantastisk og softwaren er bare et
> > nødvendigt onde.
> >
> > Uanset hvad man ellers måtte mene om Steve Jobs, er der vist ingen tvivl
> > om at det er hans fortjeneste at der er kommet fokus på at det er et
> > samlet hele, og at det bare skal være i orden - så køber folk det.
>
> Steve Jobs interesserer sig mest for software og mener vist også, at
> Apple først og fremmest er et softwarefirma. Men som han også siger:
> Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man lave sin egen
> hardware.
> Jeg har det selv på samme måde. Det er software, der er det
> vigtigste. Hardware skal bare kunne afvikles software på en passende
> måde.

Omvendt .. Apple er et hardware firma som bruger software til at sælge
sin hardware ... deres margins på hardware er også mange gang større end
på software og det er også derfor at f.eks. iLife bliver kastet i grams
når man købe en ny mac.

/thomas

Henrik Münster (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-12-10 12:48

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Steve Jobs interesserer sig mest for software og mener vist også, at
> > Apple først og fremmest er et softwarefirma. Men som han også siger:
> > Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man lave sin egen
> > hardware.
> > Jeg har det selv på samme måde. Det er software, der er det
> > vigtigste. Hardware skal bare kunne afvikles software på en passende
> > måde.
>
> Omvendt .. Apple er et hardware firma som bruger software til at sælge
> sin hardware ... deres margins på hardware er også mange gang større end
> på software og det er også derfor at f.eks. iLife bliver kastet i grams
> når man købe en ny mac.

Det mener jeg ikke, du har ret i. Jeg kan godt se, det er lidt som
diskussionen om, hvad der kom først: Ægget eller hønen. Steve Jobs har
selv sagt, at hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man
lave sin egen hardware. Jeg tror, det er en indikation for, at det trods
alt er software, der står hans hjerte nærmest.
Jeg vil også mene, at det er softwaren, der virkelig adskiller
Apple fra de andre. Og det gælder både iPod, iPhone og Macintosh
computere. Men det hænger selvfølgelig sammen. Det ses især på iPod og
iPhone, hvor både hard- og software er vigtig. At der så er nogle
markedsføringsmæssige hensyn at tage, når de prissætter deres produkter,
er en anden sag. Det vil nok være svært at tage kr. 8.000,- for Mac OS X
og kr. 3.000,- for en computer. Det kan jo også være ligemeget, hvad
Apple tager for tingene. iLife og deres anden software kan jo kun bruges
på Apples hardware og omvendt (bortset fra hacks og enkelte undtagelser,
som næppe betyder det store i det samlede billede). Apple kan derfor
flytte rundt med avancen fra produktgruppe til produktgruppe afhængig
af, hvad markedet kan bære. Bare deres samlede overskud er
tilstrækkeligt. Det er heller ikke avancen, der altid er vigtigst. Der
er en stor værdi i at udbrede systemet og gøre folk glade for det.
Derfor kan det være en langsigtet investering for Apple at lade folk få
f.eks. iLife billigt. Hvis folk bliver mere glade for deres Mac ved at
have gode programmer, vil de sikkert også vælge Mac næste gang.
Jeg synes i øvrigt heller ikke, Apples hardware er vildt
innovativt. Bevares, det er da god kvalitet, gode materialer og godt
design. Skærmene er normalt rigtig gode, og det er en fornøjelse at
bruge tingene. Det er bare langt mere softwaren, der er innovativ.
Foruden Mac OS X og iOs er der iTunes og iPhoto, der virkelig var noget
nyt, da de kom frem. Garageband og iMovie har også vist nye veje, og de
øvrige programmer er vist også rigtig gode. Selvfølgelig dækker de ikke
alles behov, men for langt de fleste vil det være nogen af de bedste
programmer indenfor deres område. Softwaren er i hvert fald den
altoverskyggende årsag til, at jeg køber Apples produkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-12-10 14:24

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Steve Jobs interesserer sig mest for software og mener vist også, at
> > > Apple først og fremmest er et softwarefirma. Men som han også siger:
> > > Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man lave sin egen
> > > hardware.
> > > Jeg har det selv på samme måde. Det er software, der er det
> > > vigtigste. Hardware skal bare kunne afvikles software på en passende
> > > måde.
> >
> > Omvendt .. Apple er et hardware firma som bruger software til at sælge
> > sin hardware ... deres margins på hardware er også mange gang større end
> > på software og det er også derfor at f.eks. iLife bliver kastet i grams
> > når man købe en ny mac.
>
> Det mener jeg ikke, du har ret i. Jeg kan godt se, det er lidt som
> diskussionen om, hvad der kom først: Ægget eller hønen. Steve Jobs har
> selv sagt, at hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man
> lave sin egen hardware. Jeg tror, det er en indikation for, at det trods
> alt er software, der står hans hjerte nærmest.
> Jeg vil også mene, at det er softwaren, der virkelig adskiller
> Apple fra de andre. Og det gælder både iPod, iPhone og Macintosh
> computere. Men det hænger selvfølgelig sammen. Det ses især på iPod og
> iPhone, hvor både hard- og software er vigtig. At der så er nogle
> markedsføringsmæssige hensyn at tage, når de prissætter deres produkter,
> er en anden sag. Det vil nok være svært at tage kr. 8.000,- for Mac OS X
> og kr. 3.000,- for en computer. Det kan jo også være ligemeget, hvad
> Apple tager for tingene. iLife og deres anden software kan jo kun bruges
> på Apples hardware og omvendt (bortset fra hacks og enkelte undtagelser,
> som næppe betyder det store i det samlede billede). Apple kan derfor
> flytte rundt med avancen fra produktgruppe til produktgruppe afhængig
> af, hvad markedet kan bære. Bare deres samlede overskud er
> tilstrækkeligt. Det er heller ikke avancen, der altid er vigtigst. Der
> er en stor værdi i at udbrede systemet og gøre folk glade for det.
> Derfor kan det være en langsigtet investering for Apple at lade folk få
> f.eks. iLife billigt. Hvis folk bliver mere glade for deres Mac ved at
> have gode programmer, vil de sikkert også vælge Mac næste gang.
> Jeg synes i øvrigt heller ikke, Apples hardware er vildt
> innovativt. Bevares, det er da god kvalitet, gode materialer og godt
> design. Skærmene er normalt rigtig gode, og det er en fornøjelse at
> bruge tingene. Det er bare langt mere softwaren, der er innovativ.
> Foruden Mac OS X og iOs er der iTunes og iPhoto, der virkelig var noget
> nyt, da de kom frem. Garageband og iMovie har også vist nye veje, og de
> øvrige programmer er vist også rigtig gode. Selvfølgelig dækker de ikke
> alles behov, men for langt de fleste vil det være nogen af de bedste
> programmer indenfor deres område. Softwaren er i hvert fald den
> altoverskyggende årsag til, at jeg køber Apples produkter.

Lad og så sige at Apple sælge "pakke løsningen" og det ikke umiddelbart
kan separeres.

/thomas

Flemming Rubini (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 09-12-10 13:00

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20101207 <nospam0002+20101207@gmail.com> wrote:
> >
> > > Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:
> > >
> > > > "sælgeren" havde overbevist dem om var lige så god, problemet var bare
> > > > at de efter en hel aften ikke havde fået styr på overførslen af musik
> > > > med det elendige stykke software der fulgte med Mp3 afspilleren.
> > >
> > > Det der virkelig kan undre er at man som firmaer har valgt at sige at
> > > elektronikken skal være helt fantastisk og softwaren er bare et
> > > nødvendigt onde.
> > >
> > > Uanset hvad man ellers måtte mene om Steve Jobs, er der vist ingen tvivl
> > > om at det er hans fortjeneste at der er kommet fokus på at det er et
> > > samlet hele, og at det bare skal være i orden - så køber folk det.
> >
> > Steve Jobs interesserer sig mest for software og mener vist også, at
> > Apple først og fremmest er et softwarefirma. Men som han også siger:
> > Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal man lave sin egen
> > hardware.
> > Jeg har det selv på samme måde. Det er software, der er det
> > vigtigste. Hardware skal bare kunne afvikles software på en passende
> > måde.
>
> Omvendt .. Apple er et hardware firma som bruger software til at sælge
> sin hardware ... deres margins på hardware er også mange gang større end
> på software og det er også derfor at f.eks. iLife bliver kastet i grams
> når man købe en ny mac.

Enig. Apple er blevet et meget modent hardwarefirma. Og er som sådan
helt overset efter min mening.

Før i tiden blev hardware solgt på dens egenskaber, uanset at softwaren
ikke var lavet der kunne bruge dem. I dag er det mere blandet.

Apple har været dygtigst til at finde ud af hvad kunderne ønsker, og så
levere.

De er dog ikke gode til at sælge ideen om alt eller intet. For det som
er bedst ved Apples vare og service er jo, at hvis man køber hele
pakken, og accepterer præmissen om at de har tjek på det for dig.
Selv indenfor forbrugerlovgivning.

Det som Apple gør er at tunnelisere os forbrugere ind i en bestemt
forbrugeradfærd, fordi det kræver fremtidens handelsteknik, men også
fordi produktet er så komplekst at man er tvunget dertil, for at
slutbrugeren virkelig får den oplevelse han ønsker.

--
/Flemming

(Thorbjørn Ravn (09-12-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 09-12-10 16:36

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Enig. Apple er blevet et meget modent hardwarefirma. Og er som sådan
> helt overset efter min mening.

For slutbrugere. For forretningskunder er der vist langt igen.

Man kan sige meget om Dell, men deres serviceaftaler er der vist ikke
meget utilfredshed med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-12-10 17:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:

> 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
>
> > Enig. Apple er blevet et meget modent hardwarefirma. Og er som sådan
> > helt overset efter min mening.
>
> For slutbrugere. For forretningskunder er der vist langt igen.
>
> Man kan sige meget om Dell, men deres serviceaftaler er der vist ikke
> meget utilfredshed med.

bingo. En af grunden til at det ikke gør det helt vilde at Xserve er på
vej ud ...

/thomas

Flemming Rubini (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 09-12-10 21:34

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:
>
> > 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
> >
> > > Enig. Apple er blevet et meget modent hardwarefirma. Og er som sådan
> > > helt overset efter min mening.
> >
> > For slutbrugere. For forretningskunder er der vist langt igen.
> >
> > Man kan sige meget om Dell, men deres serviceaftaler er der vist ikke
> > meget utilfredshed med.
>
> bingo. En af grunden til at det ikke gør det helt vilde at Xserve er på
> vej ud ...

Jeg har også altid anbefalet Dell, men til slutbrugerne er det vist
bleven mere uklart.

--
/Flemming

Thomas von Hassel (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-12-10 21:35

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 <nospam0002+20101209@gmail.com> wrote:
> >
> > > 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:
> > >
> > > > Enig. Apple er blevet et meget modent hardwarefirma. Og er som sådan
> > > > helt overset efter min mening.
> > >
> > > For slutbrugere. For forretningskunder er der vist langt igen.
> > >
> > > Man kan sige meget om Dell, men deres serviceaftaler er der vist ikke
> > > meget utilfredshed med.
> >
> > bingo. En af grunden til at det ikke gør det helt vilde at Xserve er på
> > vej ud ...
>
> Jeg har også altid anbefalet Dell, men til slutbrugerne er det vist
> bleven mere uklart.

ja der er forskel på support nivaeuet når du handler som hhv. erhverv og
privatkunde ... enorm enda ..


/thomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste