Varme og nye Macbook Pro's
Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 13:50

Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-10 13:56

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
> lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

alt er jo relativt .. synes ikke min 15" MBP bliver ret varm.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 14:20

> alt er jo relativt .. synes ikke min 15" MBP bliver ret varm.

Tak. Min CPU og GPU ligger lige omkring 70 grader celcius når jeg
streamer film. Og min blæserutility er åbenbart ikke længere kompatibel,
den som jeg bruger til at skrue lidt op for ventilationen med.
(smcFanControl).

--
/Flemming

Fra : Henrik 8600

Dato : 06-12-10 14:22

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> alt er jo relativt .. synes ikke min 15" MBP bliver ret varm.
>
> /thomas

Min MBP Marts ´07 kan blive op til 88 grader.... Info fra smcFanControl.

Næste gang er det også et krav herfra at det er en COOL computer...

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-10 19:54

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Min MBP Marts ´07 kan blive op til 88 grader.... Info fra smcFanControl.
>
> Næste gang er det også et krav herfra at det er en COOL computer...

ja det er da meget fint .. men er den for varm at holde på ?

/thomas*

* læg derudover mærke til at Apple konsekente kalder deres bærbare
maskiner for "notebooks" og ikke "laptops"

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 06-12-10 22:30

> [...]
>
> /thomas*
>

> * læg derudover mærke til at Apple konsekente kalder deres bærbare
> maskiner for "notebooks" og ikke "laptops"

Det er ret godt når man har været ude og skovle sne.

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 11:23

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ret godt når man har været ude og skovle sne.

Når der er isslag, skal man bare åbne en hjemmeside med en masse flash
og så trække sin MBP efter sig hen ad fortovet.
Ellers synes jeg, det hjalp meget på varmen, da Apple gik over
til Unibody-modellerne, men jeg har nu kun prøvet en af første
generation. Det med varmen og belastningen er det skønt at slippe for
med en iMac. Ligegyldigt hvad, tøffer den bare stille afsted med
blæseren på 995 omdr/min.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-10 22:46

> Når der er isslag, skal man bare åbne en hjemmeside med en masse flash
> og så trække sin MBP efter sig hen ad fortovet.

Som der var forleden dag i din by. Men du skal da skubbe den foran dig?
Eller er du sådan en hjælpsom sjæl, der hele tiden tænker på andre - der
kommer efter dig?

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-10 18:34

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Som der var forleden dag i din by. Men du skal da skubbe den foran dig?
> Eller er du sådan en hjælpsom sjæl, der hele tiden tænker på andre - der
> kommer efter dig?

Nå ja, hvis man ikke selv vil gå på isen. Normalt kan man godt gå på
isen med gode støvler og lidt forsigtighed, men der er situationer, hvor
isen er så glat, at det nærmest er umuligt. Jeg røg f.eks. lige på halen
i Århus i går på en snedækket sti med is nedenunder. Til gengæld er det
ret sjovt at se vores hundehvalp drøne afsted på en isdækket sti og så
forsøge at tage et skarpt venstresving
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-10 14:39

On 2010-12-06 13:49:38 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
> lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

Du ka' bare la' vær' med at købe din Mac på et dunkelt værtshus på
Vesterbro...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-12-10 15:02

Den 06-12-2010 14:38, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Du ka' bare la' vær' med at købe din Mac på et dunkelt værtshus på
> Vesterbro...

Hvad skal man så gøre, det kniber med serveringen ved Humac, Eplehuset
eller den officielle MAC-store.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 15:24

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Hvad skal man så gøre, det kniber med serveringen ved Humac, Eplehuset
> eller den officielle MAC-store.

lol

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-10 20:06

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> MAC

Hvor køber du da dine Media Access Control adresser ?

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 06-12-10 22:28

Den 06-12-2010 20:05, Thomas von Hassel skrev:

> Hvor køber du da dine Media Access Control adresser ?

Hm... det plejer at være mig der er den pedantiske.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-10 22:33

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Hm... det plejer at være mig der er den pedantiske.

jeg har lige fået en sending pedanti piller fra amazon ... ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 15:23

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Du ka' bare la' vær' med at købe din Mac på et dunkelt værtshus på
> Vesterbro...

Dér nøøjes jeg rigtigt nok bare med at købe dunkel ...

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-12-10 17:23

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
> lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

Min MacBook Pro fra 2009 bliver altså kun varm hvis den laver noget som
3D-grafik eller brænde CPU-af.

Det er fint.

Måske vil du afprøve med den lille nye Air?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 17:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101205 <nospam0002+20101205@gmail.com> wrote:

> Min MacBook Pro fra 2009 bliver altså kun varm hvis den laver noget som
> 3D-grafik eller brænde CPU-af.

Tak. Det lyder godt.

> Måske vil du afprøve med den lille nye Air?

Ja, kan den klare at streame film?

--
/Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-10 18:41

On 2010-12-06 17:38:32 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Tak. Det lyder godt.

> Ja, kan den klare at streame film?

Blot lige for en god ordens skyld, tror jeg at en del af de der grader
vil blive sparet væk, når der investeres i SSD disk i stedet for en af
dem der drejer rundt.
Og skal den være kold, kan du jo bare lade være med at bede CPU og GPU
om at lave noget som helst..
Eller helt undgå at tænde den bærbare..
Så bliver den i hvert fald ikke varm..

Mener..
Det er IKKE MULIGT at købe en bærbar i 2010 der ikke bliver varm..
Måske kommer de ny air, derhen af.. ?? ( netop pga ikke bevægelig disk
) ( der jo ofte også er hurtigere.. )

Fra : Henrik 8600

Dato : 06-12-10 19:05

"ecozyz" skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er IKKE MULIGT at købe en bærbar i 2010 der ikke bliver varm..
> Måske kommer de ny air, derhen af.. ?? ( netop pga ikke bevægelig disk )

Har et forslag, gå ned i Fona eller lignende og rag lidt på de forskellige
Mac´s

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-10 20:06

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. Det lyder godt.

> Ja, kan den klare at streame film?

ja ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-12-10 23:09

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
> lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

Jeg ved ikke om det kan gøres i OS X, men i Vista (og sikkert osse i W7)
kan man skrue ned for CPU'en så Macbooken ikke bliver så varm. Jeg har
CPU'en på min Macbook sat til 50 pct uden at det kan mærkes på dens
performance.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 00:58

> [...]
> kan man skrue ned for CPU'en så Macbooken ikke bliver så varm. Jeg har
> CPU'en på min Macbook sat til 50 pct uden at det kan mærkes på dens

Åhh ja, det var da et forsøg værd. Nu vil jeg se efter .. .. .. nej, det
er ikke muligt via 'Indstillinger'.
Men det kan være der er en mulighed via terminalen ... ? Men, det er nok
for langhåret i dagligt brug, men god idé.

--
/Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-10 01:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> Men det kan være der er en mulighed via terminalen ... ? Men, det er nok
> for langhåret i dagligt brug, men god idé.

Google med: regulate cpu os x

http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

: Mac OS also has SpeedStep built into the kernel, since the release of
: the Intel version of Mac OS X 10.4 and is already enabled. It cannot
: be controlled in the System Preference "Energy Saver." To disable this
: feature, and set a specific clock speed (full speed or reduced)
: requires a third party application, such as coolbook

http://www.coolbook.se/CoolBook.html

En svensker enda. Der er sikkert andre. Prøv forskellige søgeord på
Google.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 01:33

> http://www.coolbook.se/CoolBook.html

Tak. Anledningen til jeg forsøger mig igen igen med at sænke
temperaturen er, at jeg nu for anden gang på to år må have et nyt
batteri, selvom computeren stort set er sat til opladning uafbrudt.

--
/Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-10 02:00

> [...]

> temperaturen er, at jeg nu for anden gang på to år må have et nyt
> batteri, selvom computeren stort set er sat til opladning uafbrudt.

Det - at den er sat til opladning uafbrudt - er det, der virk'lig slider
på batteriet. Hvis du lægger mærke til det, så fjerner f.eks Fona
batterierne på de Macbook der står tændt i butikkerne.

Jeg oplader (og opbevarer) min Macbook i soveværelset. Der er køligt.

Det er bedst at motionere sit batteri. Undgå helt at aflade batteriet og
læg ikke den bærnbare væk i længere tid med et fuldt opladet batteri.

Så slides batteriet langsomt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-10 02:12

<snip>

> Jeg oplader (og opbevarer) min Macbook i soveværelset. Der er køligt.

Jeg lagde mærke til den her i Politikne forleden:

<http://plus.politiken.dk/ANDRE_VARER/PCtilbehoer/Lap_tray_med_traebakke
(4382).aspx>

Kort link:

<http://tinyurl.com/2uuffrk>

Men spar de ca 400 kr. Jeg har længe brugt et aflagt skærebrædt med
bagsiden op til samme funktion.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 11:23

> [...]
>
> Kort link:
>
> <http://tinyurl.com/2uuffrk>
>
> Men spar de ca 400 kr. Jeg har længe brugt et aflagt skærebrædt med

Man kan også få nogle puder til at lægge en bærbar computer på. De har
dem endda i Netto nogle gange. De gør naturligvis, at man ikke brænder
lårene, men jeg frygter bare, at de ikke leder varmen væk fra
computeren.
Jeg har købt en speciel bakke i aluminium til min kone. Den kan
stå på skrivebordet, hvor den holder computeren skråt, så tastaturet er
mere behageligt, og så skærmen kommer højere op. Der er samtidig en blød
pølle ved for- og bagkanten, så man kan sidde med computeren på lårene.
Computeren bliver så løftet op, så varmen kan slippe væk. Den er bare
smart. Jeg har lige glemt, hvad den hedder, og den står i Aalborg lige
nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 11:39

> [...]
> Computeren bliver så løftet op, så varmen kan slippe væk. Den er bare
> smart. Jeg har lige glemt, hvad den hedder, og den står i Aalborg lige

Jeg bruger en bagerist til småkager, som passer fuldstændigt i dybden.

Jeg har i øvrigt prøvet puden fra Netto, den udmærkede sig ved at være
fyldt med store krøyer-kugler, hvilket gav en god ventilation. Men den
jeg prøvede var med hægter til en buet plastikbakke, som hurtigt ikke
længere kunne holdes sammen.

Jeg er kommet til at tænke på to ting: at hvis batterierne er lavet til
at holde et år, gad vide om så er der en lang periode hvor batteriet er
medvirkende til at skabe varmeproblemer på grund af opladningen?

Nogle af de tidligste bærbare fik strøm fra batteriet. Gad vide om det
stadigt er tilfældet, bare maskeret af, at når batteriet er fjernet kan
man faktisk bruge computeren alligevel i dag? Hvorfor batteriet faktisk
er noget mere på arbejde end man lige tænker over.

--
/Flemming

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-10 22:46

> [...]
> dem endda i Netto nogle gange. De gør naturligvis, at man ikke brænder
> lårene, men jeg frygter bare, at de ikke leder varmen væk fra

Jeg købte sådan en for et par måneder siden for at få blæseren til at
stoppe på min sorte MB. Den virkede skam kold og den havde osse en
effekt på blæseren. Og så stod MB 'en urokkelig fast på skrivebordet

Men der stod på svensk, at man skulle motionere puden for at
krystallerene havde den bedste effekt. Det kom nu ret automatisk, for de
kittede sammen til en hård masse.

Da den var blevet håndteret et vist antal gange, gik der hul på puden.
Bare sådan lidt i et hjørne. Men jeg fik hvide pletter på bukserne nede
under bordet. Jeg tolker det lidt som salt. Men hvad ved jeg? Pletterne
gik af i vask. Og puden røg ud.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-10 18:34

> [...]

> Bare sådan lidt i et hjørne. Men jeg fik hvide pletter på bukserne nede
> under bordet. Jeg tolker det lidt som salt. Men hvad ved jeg? Pletterne

Det lyder ikke så langtidsholdbart. Jeg har købt nedenstående til min
kones 15" MacBook Pro. Den kan både bruges på et bord og i skødet. Der
findes masser af holdere til bordbrug, med ikke så mange til at have i
skødet:

<http://raindesigninc.com/ilap.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-12-10 08:12

> [...]
>
> Kort link:
>
> <http://tinyurl.com/2uuffrk>
>
> Men spar de ca 400 kr. Jeg har længe brugt et aflagt skærebrædt med

Jeg bruger en småkagebagerist når den streamer til TV'et. Ellers står
den oppe på en metalskærmplint, med 5 mm luft mellem plint og
computerens bund.
Almindeligvis bliver den dog ikke varmere end at jeg kan bære computeren
i hænderne.
Jeg kører nu på det tredje batteri, og det sidste har endnu ikke været
så varmt som de to forrige. Hvorfor jeg tror et nedslidt batteri
bidrager til varmeudviklingen ved opladningen.

--
/Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 02:22

> [...]
>
> Det er bedst at motionere sit batteri. Undgå helt at aflade batteriet og
> læg ikke den bærnbare væk i længere tid med et fuldt opladet batteri.

Fona fjerne da nok batterierne fordi de ellers fordamper helt pist væk.

Jeg plejer at følge Apples retningslinjer, med at aflade en gang hver
måned. Men jeg har faktisk ikke gjort det på det sidste.

Lithiumbatterier er jo noget mere taknemmelige end metalhybrider.

Det oprindelige batteri røg efter et år og fjorten dage, og det samme
gjorde dette. Første efter 28 cykler, og health = 32.
Dette efter 111, med health = 47%.

--
/Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-10 03:05

> [...]

> Det oprindelige batteri røg efter et år og fjorten dage, og det samme
> gjorde dette. Første efter 28 cykler, og health = 32.

Jeg tror du mishandler dit batteri.

Macbook fra marts 2009 med original batteri:

: Charge Information:
: Charge remaining (mAh): 3226
: Fully charged: No
: Charging: No
: Full charge capacity (mAh): 5231
: Health Information:
: Cycle count: 242
: Condition: Good

Den er stort set blevet brugt på batteri hele tiden.

Min arbejdsstilling:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/pol.jpg

Erstat kat med en Macbook på skærebredt. Katten døde desværre i
september

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-10 19:10

> [...]
> : Cycle count: 242
> : Condition: Good
>
> Den er stort set blevet brugt på batteri hele tiden.

Jeg lod efterføgende batteriet i min Macbbok køre ned til 30 pct og
lagde den til side et køligt sted. Idag - uden at tænde - satte jeg den
til strømforsyningen ca kl 15 - det kølige sted - og kl 18 lyste
indikatoren grønt og måleren på undersiden var holdt op med at blinke
(så skulle den være fuldt opladet).

Tændte så for Macbooken.

Under Power, i System Profiler:

: Charge Information:
: Charge remaining (mAh): 5228
: Fully charged: Yes
: Charging: No
: Full charge capacity (mAh): 5257
: Health Information:
: Cycle count: 242
: Condition: Good

Som det ses, er Cycle count stadig 242. Det svarede så ikke til en full
cycle.

Jeg har læst et sted, hvor Apple skrev, at deres udskiftlige batterier
til en Macbook ano (marts) 2009 skulle kunne klarer 300 cycles.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik 8600

Dato : 07-12-10 10:25

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det oprindelige batteri røg efter et år og fjorten dage, og det samme
> gjorde dette. Første efter 28 cykler, og health = 32.

Hvor får man de informationer?

Går ikke ud fra at du tæller hvor mange du lader op og hvor mange gange du
aflader (-:

H.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 11:04

http://www.islayer.com/apps/istatpro/

--
/Flemming 2100

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 11:27

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> http://www.islayer.com/apps/istatpro/

Man kan også nøjes med iStat Nano fra samme sted. Det er en lille widget
til Dashboard. Den giver fint den vigtigste information, uden man har et
helt program kørende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 12:23

> Man kan også nøjes med iStat Nano fra samme sted. Det er en lille widget
> til Dashboard. Den giver fint den vigtigste information, uden man har et
> helt program kørende.

Begge er en Widget. Er forskellen ikke ens, hvor Nano bare fylder mindre
på skærmen?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-10 14:33

> Begge er en Widget. Er forskellen ikke ens, hvor Nano bare fylder mindre
> på skærmen?

Du kan også se det i den indbyggede system profil ...

/tyhomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 17:53

> Begge er en Widget. Er forskellen ikke ens, hvor Nano bare fylder mindre
> på skærmen?

Det er da også rigtigt. Det er længe siden, jeg har prøvet andet end
iStat Nano. Jeg må have tænkt på iStan Menus, som mere ligner et
program. Jeg synes i hvert fald, de lavede et eller andet program, der
var fremme hele tiden og ikke kun i Dashboard.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-10 14:33

> [...]

> temperaturen er, at jeg nu for anden gang på to år må have et nyt
> batteri, selvom computeren stort set er sat til opladning uafbrudt.

Well there's yar' problem ...

Det er nono at have den sat til strøm uafbrudt ... batterier skal
motionerers engang imellem ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 14:56

> Well there's yar' problem ...
>
> Det er nono at have den sat til strøm uafbrudt ... batterier skal
> motionerers engang imellem ..

Det sker dog at den aflades en gang om ugen men ikke systematisk som jeg
gjorde det før. Hvor jeg fik en kalender påmindelse hver måned, og jeg
kørte den til den ikke umiddelbart kunne startes.
Det er måske dette jeg skal til at gøre igen? Det havde dog ingen
virkning på det forrige batteri.

Jeg vil mene at din synsvinkel, tilgodeses af at jeg ikke gør noget for
at holde batteriet oppe på max, men accepterer at den aflades ind i
mellem, som det nu falder sig naturligt, indtil jeg kaldes til at
tilkoble strømforsyningen, ved cirka 10 %. Er det ikke sandt?

Så stort set uafbrudt tilkoblet strømforsyningen dækker altså over et
lidt uklart billede.

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-10 15:07

> [...]
> tilkoble strømforsyningen, ved cirka 10 %. Er det ikke sandt?
>
> Så stort set uafbrudt tilkoblet strømforsyningen dækker altså over et

Det er generelt det der anbefales .. altså at køre den helt i bund en
gang om mdr.

Men der er så mange andre variable der kan have indflydelse på
batteriets levetid ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 16:25

> Det er generelt det der anbefales .. altså at køre den helt i bund en
> gang om mdr.
>
> Men der er så mange andre variable der kan have indflydelse på
> batteriets levetid ...

Det nye batteri er allerede kommet med UPS. Dagen efter reklamationen er
indleveret.

Jeg sætter kalenderen op til at påminde mig om total afladning en gang
månedligt herefter. Og jeg bemærker af nedenstående vejledning, at
punkterne 4 og 5 har jeg nok ikke udført som anbefalet. Punkt 5 siger at
man skal lade den være på vågeblus i mindst fem timer, dvs. det drejer
sig om at dræne batteriet helt. Det er jeg lidt overrasket over.

Fra Mac OS X Hjælp: Optimere batteriet i en bærbar computer

"
Optimere batteriet i en bærbar computer

Optimering af et batteri sikrer, at batteriet får den længst mulige
levetid. Optimer batteriet i løbet af den første uge og gentag derefter
optimeringen hver anden måned. Hvis du ikke bruger computeren så tit, er
det bedst at optimere batteriet mindst en gang om måneden.
Når du køber nye batterier, skal de også optimeres.

Du optimerer en bærbar computers batteri på følgende måde:

1. Tilslut MagSafe-strømforsyningen, og lad batteriet helt op.
Når batteriet er fuldt opladt, lyser indikatoren på MagSafe-
strømforsyningens stik grønt, og batterisymbolet på menulinjen viser, at
batteriet er fuldt opladt.

2. Lad batteriet hvile i fuldt opladt tilstand i mindst to timer.
Du kan bruge computeren i hvileperioden, hvis strømforsyningen er
tilsluttet.

3. Mens computeren stadig er tændt, skal du fjerne strømforsyningen og
derefter fortsætte med at bruge computeren.

4. Når den første advarsel om lav batterispænding vises, skal du
arkivere dit arbejde og lukke alle programmer. Lad computeren være
tændt, indtil den går på vågeblus.

5. Når computeren er gået på vågeblus, skal du slukke den eller lade den
være på vågeblus i mindst fem timer.

6. Tilslut strømforsyningen, og lad den være tilsluttet, til batteriet
er helt opladt. Du kan bruge computeren, mens batteriet oplades."

--
/Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 19:14

> [...]

> 6. Tilslut strømforsyningen, og lad den være tilsluttet, til batteriet
> er helt opladt. Du kan bruge computeren, mens batteriet oplades."

Er det ikke noget nyt? Jeg kan godt huske, at Apple har en vejledning,
men jeg husker ikke noget om, at man skal lade den være ladet helt op i
to timer. Jeg kan heller ikke huske noget om, at man skal lade den stå i
fem timer, efter man har brugt batteriet til næsten tom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 19:52

> [...]
> to timer. Jeg kan heller ikke huske noget om, at man skal lade den stå i
> fem timer, efter man har brugt batteriet til næsten tom.

Jeg har det som dig, men samtidigt kan jeg også huske at jeg har
ignoreret vejledningen om at drænere batteriet. Det mener jeg man skal
være forsigtigt med når det gælder Lithium, ellers er det meget robust.

--
/Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-10 10:35

> Jeg har det som dig, men samtidigt kan jeg også huske at jeg har
> ignoreret vejledningen om at drænere batteriet. Det mener jeg man skal
> være forsigtigt med når det gælder Lithium, ellers er det meget robust.

Jeg vil tillade mig at tvivle på, at man kan drænere et batteri i en
MacBook. Computeren slår fra, når spændingen i batteriet når ned på et
forudprogrammeret niveau. Det er jo ikke ensbetydende med, at batteriet
er drænet for strøm. Jeg er sikker på, at hvis man forbandt en simpel
elektrisk pære til plus- og minuspolen, så ville den lyse ganske
glimrende. Jeg tror derfor ikke man kan ødelægge batteriet ved at køre
computeren på batteri, til den selv slår fra.
Jeg ved fra andre batterier, at elektronik ofte slå fra i rigtig
god tid for at sikre en stabil funktion. Hvis man tester batterierne, er
der masser af strøm tilbage. Det gælder bl.a. noget af børnenes
elektronik. Til gengæld er Apples mus og tastaturer flinke til at tømme
batterierne helt. Jeg bruger derfor ofte batterier, som ikke længere
virker i andre apparater, i Apples mus og tastaturer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 13:00

> [...]
> batterierne helt. Jeg bruger derfor ofte batterier, som ikke længere
> virker i andre apparater, i Apples mus og tastaturer.

Tak for det modspil. Jeg blev også lidt klogere da jeg skrev det, i og
med jeg gik i gang med at følge vejledningen. Det er godt nok
omstændeligt. Punktet med at drænere batteriet er jo nyt. Især når det
gælder Lithium-batterier, skal man være opmærksom på ikke at bruge et
nyt produkt før man har ladt det helt op, ellers kan det være umuligt at
få gang i batteriet senere hen. Nogen mobiltelefonbatterier er fx langt
nede når de når ud til kunden.
Men når Apple så skriver det, må det være fordi at de har formået at
lave en kraftig styring i batteriet, så uanset bøvl på computeren kan
batteriet beskyttes.

--
/Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-12-10 18:47

<snip>

> Jeg vil tillade mig at tvivle på, at man kan drænere et batteri i en
> MacBook. Computeren slår fra, når spændingen i batteriet når ned på et
> forudprogrammeret niveau.

Derfor, hvis det bliver nødvendigt, så dræner man et batteri inden OS'et
loader. På en bærbar med BIOS betyder det, at man går ind i BIOS og
aflader batteriet.

På en Macbook skal du så ind i OF og aflader batteriet der.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-10 19:43

> [...]
> aflader batteriet.
>
> På en Macbook skal du så ind i OF og aflader batteriet der.

Et Lithium-batteri kan ikke tåles at blive afladet helt, hvilket også er
en pointen i Henriks indlæg.

--
/Flemming

Fra : Henrik 8600

Dato : 13-12-10 01:42

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> aflader batteriet.
>
> På en Macbook skal du så ind i OF og aflader batteriet der.

OF? Det der svarer til en gammeldags BIOS?

Hvordan kommer man derind?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 07:01

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> OF? Det der svarer til en gammeldags BIOS?
>
> Hvordan kommer man derind?

det gør man ikke ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 13-12-10 10:58

> det gør man ikke ...
>
> /thomas

Ok, men her står: ">> > På en Macbook skal du så ind i OF og aflader
batteriet der."

Og hvad er OF en forkortelse af? BIOS er jo Basic Input Output System....

H.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-10 11:50

Hej,

> Ok, men her står: ">> > På en Macbook skal du så ind i OF og aflader
> batteriet der."

Ja, men ham der skrev det er på vildspor.

> Og hvad er OF en forkortelse af? BIOS er jo Basic Input Output System....

Det står for Open Firmware. Det er noget, der blev brugt på ældre
modeller af Macs med PowerPC CPUer. Det findes ikke på din MacBook.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik 8600

Dato : 14-12-10 20:03

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af Macs med PowerPC CPUer. Det findes ikke på din MacBook.
>

> --
> Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,

Ok, er der ikke noget der hedder EFI i stedet eller???

H.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 20:31

Hej,

> Ok, er der ikke noget der hedder EFI i stedet eller???

Jo, men det er nok ikke, hvad folk tror. Ser ud til at en del har en ide
om et tekstuelt menusystem med indstillingsmuligheder.

Fra : Henrik 8600

Dato : 14-12-10 22:01

> [...]
> om et tekstuelt menusystem med indstillingsmuligheder.
>
> --
> Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,

Ja, det har jeg da....

H.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 22:28

Hej,

> Ja, det har jeg da....

Og sådan er det ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 20:31

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i meddelelsen

> Ok, er der ikke noget der hedder EFI i stedet eller???

jo .. men du skal ikke bruge det til noget ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 12:45

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Ok, men her står: ">> > På en Macbook skal du så ind i OF og aflader
> batteriet der."

bare fordi det står på internettet betyder ikke at det passer ...

> Og hvad er OF en forkortelse af? BIOS er jo Basic Input Output System....

Open Firmware ... brugtes på gamle PPC maskiner ...

BIOS equivalenten på Intel maskiner hedder EFI, men det er ikke noget du
kan eller skal pille ved.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-10 20:09

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

<snip>

> OF? Det der svarer til en gammeldags BIOS?
>
> Hvordan kommer man derind?

Æble + Alt + O + F. Det virker på PPC baserede Macs. Jeg har ikke haft
brug for at stresse batteriet på min Macbook - endnu.

Apples firmware hedder nu EFI på Intel Macs. Og Apple har ændret måden
at "komme ind" på Intel Macs, så den tastkombination ikke længere
benyttes. Man kan stadig "komme ind" og sætte et firmware password på en
Intel Mac som beskrevet her:

http://support.apple.com/kb/ht1352

Ellers, hvis man vil ind og rode med firmware på en Intel Mac, på eget
ansvar forstås, hedder det: rEFIt.

Du kunne jo prøve at Google det. Happy Haxing!

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-12-10 21:52

> [...]
>
> Apples firmware hedder nu EFI på Intel Macs. Og Apple har ændret måden
> at "komme ind" på Intel Macs, så den tastkombination ikke længere

Og hvis man vil stresse batteriet, kan man stadig komme ind i Apple
firmware ved at holde Option tasten nede under opstart, og så lade sin
Macbook stå og bruge strøm. Skru evt op for skærmen.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 21:53

> Og hvis man vil stresse batteriet, kan man stadig komme ind i Apple
> firmware ved at holde Option tasten nede under opstart, og så lade sin
> Macbook stå og bruge strøm. Skru evt op for skærmen.

Og hvorfor vil du lukke luften ud af lithiumet?

--
/Flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-10 01:34

Flemming Rubini:

> Og hvorfor vil du lukke luften ud af lithiumet?

Det er ikke noget man gør hele tiden/ofte, og der kan godt være delte
meninger om det.

Men når man ved, at batteriet ikke burde være slidt, men OS'et alligevel
melder lave Ampere og/eller bare lukker computeren ned, så kan der være
en uoverensstemmelse mellem de indstillinger, som OS'et aflæser og de
indstilliger den chip, der sidder i batteriet aflæser.

Ved at køre batteriet helt ned kan man i nogle tilfælde rette op på det.

Her er et eksempel, fundet ved at Google med: empty laptop battery

Se kommentaren fra

: Engineer773 says:
: Fri Mar 26 09:36:38 PDT 2010

- her:

http://www.pcworld.com/article/191574/long_live_your_laptop_battery.html

Jeg har f.eks et batteri i en Pismo, hvor så snart OS indikatoren nærmer
sig 50 - 60 pct, så skifter procenttallet pludselig ned til 4 pct. Selv
om batteriet samlet set godt kan gi' strøm i 3 timer.

Jeg har et tilsvarende problem med batteriet i en IBM TP 570.

Derfor har jeg undersøgt, hvad andre skriver og jeg har så stødt på en
mulig løsning; tømning af batteriet.

Ham her påstår, at det har rettet op på problemet hos ham. Pæne kurver,
må man da sige:

http://sodoityourself.com/reviving-laptop-batteries/

Men som sagt, der er delte meninger.

Det kan osse være, at det slet ikke er det, der er problemet med mit
Pismobatteri. Har computeren ligget en dags tid eller længere, og det
sker oftere og oftere, jo ældre den bliver, så viser batteriindikatoren i
OS X 10.3.9, at der slet ikke sidder noget batteri i Pismoen, selv om der
gør. Husker jeg så at hive batteriet ud og sætte det i igen inden jeg
tænder, sker det ikke.

--
Oops!... I did it again

Fra : Henrik 8600

Dato : 07-12-10 10:20

> [...]
>
> http://www.coolbook.se/CoolBook.html
>
> En svensker enda. Der er sikkert andre. Prøv forskellige søgeord på

Er lige ved at prøve programmet CoolBook, men alle indstillinger er grå og
ikke til at stille på, hvad kan grunden være?

Ikke meget fidus i et program der ikke kan indstilles til det man vil bruge
det til (-:

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-12-10 07:44

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> [...]
> kan man skrue ned for CPU'en så Macbooken ikke bliver så varm. Jeg har
> CPU'en på min Macbook sat til 50 pct uden at det kan mærkes på dens

Jeg vil gerne have sådan en applikation. Jeg vil hellere have at ting
tager to-tre gange så lang tid med rendering osv end at blæseren skaber
orkan og larmer. Men ak.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-12-10 18:11

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Når der er isslag, skal man bare åbne en hjemmeside med en masse flash
> og så trække sin MBP efter sig hen ad fortovet.

Hvad man dog ikke gør for at få overbevisende argumenter til at det er
tiden til en ny.

> Ellers synes jeg, det hjalp meget på varmen, da Apple gik over
> til Unibody-modellerne, men jeg har nu kun prøvet en af første

Tjah, en stor klump aluminium leder jo varmen godt. Den bliver også ret
lun når den får lov at lave noget.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 19:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 <nospam0002+20101206@gmail.com> wrote:

> Hvad man dog ikke gør for at få overbevisende argumenter til at det er
> tiden til en ny.

Det kræver selvfølgelig, at man har installeret Snow Leopard

> Tjah, en stor klump aluminium leder jo varmen godt. Den bliver også ret
> lun når den får lov at lave noget.

Jamen, helt sikkert. Vi har bare den sidste model før Unibody og den
første Unibody her i huset. Der er tydelig forskel på, hvor varme de
føles nedenunder. Modellen før Unibody er nærmest brændende varm efter
blot meget lidt arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-12-10 18:12

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Nogle af de tidligste bærbare fik strøm fra batteriet.

Er det indiskret at spørge om hvor de får strøm fra i dag så?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 19:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101206 <nospam0002+20101206@gmail.com> wrote:

> Er det indiskret at spørge om hvor de får strøm fra i dag så?

PSU'en når den er tilsluttet.

--
/Flemming

Fra : Esben

Dato : 23-12-10 09:13

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Min næste bærbare skal ikke være så varm som min nuværende alt andet
> lige. Hvilke af de nye Macbook Pro er et køligt bekendtskab?

Det er godt, du synes det er slut med at købe "varme" varer!

Spøg til side. Min erfaring er at maskiner kan miste kontakten til
kølepladen via kølepasta over tid. Apples maskiner har sloges med
kvaliteten/ mængden af pasta. Jeg går selv og overvejer om jeg skal
klage over min maskine under APP, fordi den er begyndt at løbe så varm.
Har på tidligere model (uden garanti) repareret det selv, men det er
ikke noget jeg anbefaler folk at rode sig ud i...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-12-10 10:36

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> Har på tidligere model (uden garanti) repareret det selv, men det er
> ikke noget jeg anbefaler folk at rode sig ud i...

Det er åbenbart ikke så nemt at tjekke kvaliteten af limningerne i
kvalitetskontrollen.

--
Flemming

Fra : Esben

Dato : 23-12-10 21:38

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Det er åbenbart ikke så nemt at tjekke kvaliteten af limningerne i
> kvalitetskontrollen.

SVJH går kritikken på for meget kølepasta. Hvorfor det lige er dårligt
kan jeg ikke komme i hu. Men det kan typisk fixes med en gang ny pasta i
passende mængder, mn der er LAAANG vej derind.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-12-10 01:15

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> SVJH går kritikken på for meget kølepasta. Hvorfor det lige er dårligt
> kan jeg ikke komme i hu. Men det kan typisk fixes med en gang ny pasta i
> passende mængder, mn der er LAAANG vej derind.

Pasta leder varme dårligere end metal, men bedre end luft. Pastaen
kompenserer for ujævnheder i de to overflader og giver en bedre kontakt
mellem chippen og køleprofilen. For meget pasta giver en dårligere
varmeoverførsel, da den isolerer de to metalflader, og dermed dårligere
køling af chippen.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Esben

Dato : 26-12-10 02:03

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> mellem chippen og køleprofilen. For meget pasta giver en dårligere
> varmeoverførsel, da den isolerer de to metalflader, og dermed dårligere

Klar forklaring, tak!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-07-11 19:32

> [...]

> første Unibody her i huset. Der er tydelig forskel på, hvor varme de
> føles nedenunder. Modellen før Unibody er nærmest brændende varm efter

Det kan være alderdom men jeg synes faktisk min maskine hurtigere bliver
varm og går i gang med blæserne.

Det kan også godt være at det bare er pga Flash og at jeg er begyndt at
spille nyere spil der bruger 3D (uuh).

Hvor ville det være rart hvis man kunne sige at det er vigtigere
blæserne ikke kører end at få vredet cpu+gpu citronen til sidste dråbe.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-07-11 20:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110709 <nospam0002+20110709@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvor ville det være rart hvis man kunne sige at det er vigtigere
> blæserne ikke kører end at få vredet cpu+gpu citronen til sidste

Jeg tænker det skyldes opladning som altid startet blæserne på min
mbp4.1. Ret hurtigt svækkes batteriet, synes jeg, med alderen ...

--
/fr

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-11 20:48

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg tænker det skyldes opladning som altid startet blæserne på min
> mbp4.1.

ja, det luner godt .. men Flash er stadig det der hiver mest CPU ud
regelmæssigt ...

> Ret hurtigt svækkes batteriet, synes jeg, med alderen ...

Min MacBookPro6,2 holder ca. 5 timer uafbrudt brug m. wifi slået til og
fuld blus på skærmen ... cycle count er 178 ... 3/4 år gammel
efterhånden.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-07-11 23:37

Thomas von Hassel:

<snip>

> ja, det luner godt .. men Flash er stadig det der hiver mest CPU
> ud regelmæssigt ...

Hvordan så med de nye funktioner i Snow Leopard, hvor GPUen skulle
kunne udnyttes til aflasning af CPUen?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 00:15

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Hvordan så med de nye funktioner i Snow Leopard, hvor GPUen skulle
> kunne udnyttes til aflasning af CPUen?

Det kommer vel an på om Flash understøtter dem eller ej?

Herudover hjælper det ikke hvis det er kodet med busy-wait.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-07-11 00:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110710 <nospam0002+20110710@gmail.com> wrote:

> Det kommer vel an på om Flash understøtter dem eller ej?
>
> Herudover hjælper det ikke hvis det er kodet med busy-wait.

Jeg troede det var noget OSet styrede?

I det nye Mac magasin, Media Mac er der en anmeldelse/test af Apples 27
Inch iMac.

Anmelderen indleder afsnittet "Varm som en kogeplad" sådan:

"På skærmbilledet er der intet at udsætte på maskinens ydelse, og jeg
har som sagt svært ved at presse maskineriet i knæ. Men det har
tilsyneladende en lille pris, at der er så meget knald på iMac'en.
Maskinen bliver nemlig ret varm, og hvor man med andre maskiner ikke
mærker ret meget til maskinvarmen, der ofte forsvinder ind mellem
fødderne under skrivebordet, så kan man her godt mærke varmestrålingen i
ansigtet."

Det lyder jo ikke så rart, ja faktisk direkte ubehageligt. Det er jo
osse sådan en tynd "indesluttet kasse" - som Macbook unibody. Jeg har
iøvrigt hele 3 fans i mine selvbyggede PCer. De bliver ikke varme.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 09:47

> Jeg troede det var noget OSet styrede?

OS'et _tilbyder_ nogen faciliteter, men det er meget svært at tvinge
nogen programmer til at bruge dem.

Der kom en del nye ting i 10.6 som tilbød programmer at angive
arbejdsklumper som OS X så selv fandt ud af hvor der var ledig kapacitet
til at afvikle, og det er min forståelse at det er den nemmeste måde at
udnytte fx grafikkort på. Det kræver dog at programmerne er skrevet til
at bruge det. Det er heller ikke let at se farveudsendelser på et
sort/hvid fjernsyn.

> [...]
> mærker ret meget til maskinvarmen, der ofte forsvinder ind mellem
> fødderne under skrivebordet, så kan man her godt mærke varmestrålingen i

Det er min formodning at det er en observation efter at have kørt fuld
knald i en periode. Varmen skal jo væk.

Men som sagt ville det være rart hvis man kunne prioritere hvad man
helst ville.

> Det lyder jo ikke så rart, ja faktisk direkte ubehageligt. Det er jo
> osse sådan en tynd "indesluttet kasse" - som Macbook unibody. Jeg har
> iøvrigt hele 3 fans i mine selvbyggede PCer. De bliver ikke varme.

De snurrer vel også rundt hele tiden?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-07-11 16:21

> [...]

<snip>

> Men som sagt ville det være rart hvis man kunne prioritere hvad man

Man kan styre CPU-belstning i Vista/7. Det er en ny funktion i
kontrolpanel Strømstyring. Jeg har f.eks sat CPU'en (Intel Core 2 Duo
2GHz) til 50 pct på en Macbook med 4 GB RAM og 64 bit Vista.

Den blev ret varm og åd batteriet inden jeg opdagede muligheden. Nu
bruger den ca samme Ampere som i OS X (10.5) - der nok er lidt mindre
grafikkrævende end Vista.

Du kunne jo osse se på ClickToFlash. Er den ikke indbygget i 10.6?

Jeg ser kun de Flash jeg vil se med C2F.

> De snurrer vel også rundt hele tiden?

Jeg forstår sådan set ikke hvorfor det skulle være et problem. Så vidt
jeg husker, så kan man osse høre når HDD'en arbejder - gnitre, gnitre.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-07-11 17:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110710 <nospam0002+20110710@gmail.com> wrote:

> OS'et _tilbyder_ nogen faciliteter, men det er meget svært at tvinge
> nogen programmer til at bruge dem.

Men er det ikke Apple der "står for" Flash plugin'en? Man henter da
opdateringerne fra Apple Update - modsat for Windows, hvor man henter
fra Adobe.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-11 17:54

Hej,

> Men er det ikke Apple der "står for" Flash plugin'en? Man henter da

Nej.

> opdateringerne fra Apple Update - modsat for Windows, hvor man henter
> fra Adobe.

Nej, i dag henter du opdateringer fra Adobe.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 17:57

> Men er det ikke Apple der "står for" Flash plugin'en? Man henter da
> opdateringerne fra Apple Update - modsat for Windows, hvor man henter
> fra Adobe.

nej og nej ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 16:36

> [...]

> kontrolpanel Strømstyring. Jeg har f.eks sat CPU'en (Intel Core 2 Duo
> 2GHz) til 50 pct på en Macbook med 4 GB RAM og 64 bit Vista.

Fikst :)

> [...]
> grafikkrævende end Vista.
>
> Du kunne jo osse se på ClickToFlash. Er den ikke indbygget i 10.6?
>
> Jeg ser kun de Flash jeg vil se med C2F.

Tjoh, det er ikke uønskede ting der æder cpu, men ting jeg har bedt om,
så det hjælper ikke, desværre.

Det kan undre. Pointen må være at hvis man har behov for at lave noget
koncentreret i længere tid end fem minutter, har Apple en stationær man
kan købe.

> Jeg forstår sådan set ikke hvorfor det skulle være et problem. Så vidt
> jeg husker, så kan man osse høre når HDD'en arbejder - gnitre, gnitre.

Afhænger stærkt af modellen. Jeg havde sådan en hurtig en før som jeg
kunne høre. Den døde efter at have opbrugt sine spare sectors. Den jeg
har nu, har en føler så den strejker hvis den ville være kommet til at
ridse overfladen, og så klikker den til den er tryg igen. Til gengæld
er den langsom :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 17:57

> Men er det ikke Apple der "står for" Flash plugin'en? Man henter da
> opdateringerne fra Apple Update - modsat for Windows, hvor man henter
> fra Adobe.

Er det sådan det fungerer? Det har jeg ikke tænkt over, men det er min
formodning at Adobe leverer selve Flashpakken, og Apple bare
distribuerer den. Evt med noget udviklerbistand til at løse problemer og
QA til at sikre det virker som det skal inden det vælter ud til folk.

Nogen der har set noget om hvorvidt Flash nu understøtter de der OS X
optimeringsting som GCD og OpenCL?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 18:00

> [...]

> Er det sådan det fungerer? Det har jeg ikke tænkt over, men det er min
> formodning at Adobe leverer selve Flashpakken, og Apple bare

Apple stoppede med at bundle Flash med OS'et og nye maskiner for et
stykke tid siden.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-07-11 22:31

> Apple stoppede med at bundle Flash med OS'et og nye maskiner for et
> stykke tid siden.

På et tidspunkt dømte Apple Flash ude på gr af sikkerheden - der var en
kontrovers med Adobe over Flash og HTML5.

Anyways, så må jeg huske at checke manuelt for opdateringer til Flash.
Java til OS X kommer stadig på "den gammeldags måde".

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 19:59

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Til gengæld bruger de nyeste Flash-versioner det nye VDA framework som
> blev introduceret i Mac OS X 10.6.3.

Ah, det har jeg ventet på, men ikke bemærket. Det skulle gerne spare
lidt på batterierne.

Så kan det være de har killerfaciliteten til iPhone 5 (20 timers video)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 22:08

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Hmm, den forstår jeg ikke - det er da allerede hardware accelereret på
> iPhone.

Nåja, tænkte mig ikke lige om. Det kan jo ske.

Så ved du måske om der er h264 accellereret dekodning og indkodning i de
nye maskiner?