MS Windows
briani 27239
Bedste program til defragmentering
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 05-12-10 16:56

Hej,

Hvad er det absolut bedste program til defragmentering af harddiske?

Jeg spørger, da jeg såfremt Windows's eget værktøj til diskdefragmentering
anvendes jo ikke kan defragmentere de filer som er i brug af Windows selv,
hvorfor jeg skal have fat i et program, der defragmentere før opstart af
Windows.

På en af mine computere, har jeg på hver sin partition installeret Windows 7
64-bit og Windows XP HOME, hvorfor jeg har overvejet mulighedn for at bruge
det ene operativsystems værktøj til defragmentering af det andet
operativsystems partition og omvent - men her ved jeg ikke, om der kan opstå
kompatibilitetsproblemer mellem filsystemerne?

Begge kører de med NTFS.

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

/ Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-10 17:59

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> Hvad er det absolut bedste program til defragmentering af harddiske?

At lade være.

> Jeg spørger, da jeg såfremt Windows's eget værktøj til diskdefragmentering
> anvendes jo ikke kan defragmentere de filer som er i brug af Windows selv,

Det skyldes at Windows bryder ned hvis du flytter om på visse
filers fysiske placering.

En almindelig kopi af ens C-drev vil ikke virke hvis man prøver
at rulle det ud igen.

> [...]
> operativsystems partition og omvent - men her ved jeg ikke, om der kan opstå
> kompatibilitetsproblemer mellem filsystemerne?

Lad være. Det giver ikke ret meget mening at defragmentere på et
NT-drev, og det er såmænd også overflødsigt at gøre det på et
FAT-drev. Den besparelse man evt. opnår er minimal i forhold til
den ekstra tid det tager at flytte filerne rundt igen når de skal
udvides.

Det gav en mærkbar forbedring engang i tidligere tider. Det var
dengang jeg passede skolens pc'er med 80286-CPU'er og 20 Mbyte
harddisk.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 05-12-10 18:00

>Begge kører de med NTFS.

Det er ikke nødvendigt at defragmentere NTFS, det er et levn fra FAT.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-12-10 19:11

Anders Boholdt-Petersen wrote:

> [...]
> er i brug af Windows selv, hvorfor jeg skal have fat i et program,
> der defragmentere før opstart af Windows.

Windows' eget defragmenteringsprogram kan sættes op til at defragmentere
efter genstart og inden Windows startes.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bo

Dato : 05-12-10 22:01

Anders Boholdt-Petersen kom med denne ide:
> Hej,
>
> Hvad er det absolut bedste program til defragmentering af harddiske?

Prøv http://www.piriform.com/ defragler. Gratis og godt.
Og det er stadig en udemærket ide. Og jeg gider ikke diskutere det, har
vøret igennem en meget lang tråd før.

Fra : emjeppesen

Dato : 05-12-10 23:09

Bo skrev:

>Og jeg gider ikke diskutere det, har
>vøret igennem en meget lang tråd før.

førhen var det jo en god ide at defragmentere. I dag er det
overflødigt. Det kaldes udvikling

Hilsen emj

Fra : Bo

Dato : 05-12-10 23:38

emjeppesen kom med denne ide:

> førhen var det jo en god ide at defragmentere. I dag er det
> overflødigt. Det kaldes udvikling

Så en enkelt kommentar da Hvis det var overflødigt, tror jeg ikke
det var en indbygget funktion i windows. Jeg kan mærke det på de pcér
jeg holder. Også på nye og gode pcér
Men især lidt ældre pcér med små harddiske, har rigtigt godt af det, og
de findes endnu. Men som sagt, gider jeg ikke rode mig ud i en endeløs
diskusion, det står folk frit for, og jeg er af den overbevisning, at
det er rigtigt godt.
Ikke flere svar herfra

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-10 00:34

Der er jo mulighed for at køre med andet end NTFS hvor defragmentering
kan anbefales, men på NTFS er der ikke meget at tjene på det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rado

Dato : 06-12-10 14:23

On Sun, 05 Dec 2010 22:00:39 +0100, Bo <niks@nul.dk> wrote:

>Prøv http://www.piriform.com/ defragler. Gratis og godt.
>Og det er stadig en udemærket ide. Og jeg gider ikke diskutere det, har
>vøret igennem en meget lang tråd før.

Enig. Jeg tror ikke folk der siger det er overflødigt har testet
tingene igennem på egen hånd. Det har jeg, og har erfaret at læsetiden
på filer kan forøges op til 3-4 gange hvis de er stærkt fragmenterede,
og det kan hurtigt ske på et drev hvor der fjernes og tilføjes nye
filer hele tiden.

F.ex. havde jeg en fil på 5 GB som det tog utrolig lang til at læse.
Da jeg så analyserede den med PerfectDisk, viste det sig den var
splittet op i over 50.000 dele. Mange andre filer på disken var
ligeledes splittet op i flere tusind dele. Efter en defrag af den
pågældende fil var læsetiden faldet til næsten 1/4.

Jeg har lavet flere andre tests, og de har alle vist det samme. Det
samme gør tests andre har lavet.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-12-10 17:15

Den 06-12-2010 14:22, Rado skrev:
> [...]
> pågældende fil var læsetiden faldet til næsten 1/4.
>
> Jeg har lavet flere andre tests, og de har alle vist det samme. Det

Yderligere kan disken blive så sløv under opstart at den ikke når at
finde OS.

men det kan selvfølgeligt være at MS alene aht. at beholde
programmørert, bruger ressources på at ændre/forbedre/optimere
defrag-værktøjet, sidst ved w7?
//finn

Fra : Peter Martinsen

Dato : 06-12-10 00:15

"Anders Boholdt-Petersen" wrote in message

[...]

Hi Anders

Måske:

http://www.diskeeper.com/

Mvh Peter

Fra : kk

Dato : 07-12-10 10:42

On Mon, 6 Dec 2010 00:14:53 +0100, "Peter Martinsen"
<petermartinsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kompatibilitetsproblemer mellem filsystemerne?
>
>Begge kører de med NTFS.
>
>På forhånd mange tak for eventuelle svar.

Absolut enig"
Diskeeper er jo det samme, som i barberet udgave, har befundet sig i
Windows forskellige versioner siden Win95. I sin nuværende udgave er
Diskeeper ubestridt den mest "kompetente" defragger til Win7. Når den
er installeret, passer den sig selv, og sørger for at disken altid er
defragmenteret.
Dem som siger at defrag ikke er nødvendig på NTFS drev, er inde på
noget som ikke er korrekt.
mvh
kk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-10 00:42

Som andre har svaret er det temmelig ligegyldigt med defragmentering
på NTFS drev. Desuden har windows ved installationen lagt sine filer i
den rækkefølge der er bedst af hensyn til boottiden så at
defragmentere dem kan resultere i at Windows bliver langsommere i
stedet for hurtigere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Mogens

Dato : 06-12-10 11:02

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]
> den rækkefølge der er bedst af hensyn til boottiden så at
> defragmentere dem kan resultere i at Windows bliver langsommere i

Ja jeg undrer mig også lidt over fænomenet. I Windows 7 egen
defragmentering fremstår mit C-drev som 1% fragmenteret men i Defraggler
og AVG PC Analyzer som 70% fragmenteret!! Prøvede så at køre defraggler,
men den stod og sjaskede rundt i noget der lignede nogle Windows
systemfiler i 5-6 timer og havde kun nået 2%. Noget tyder da på at
eksterne defragmenteringsprogrammer ikke virker under W7, eller måske er
direkte skadelige?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-10 12:25

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> systemfiler i 5-6 timer og havde kun nået 2%. Noget tyder da på at
> eksterne defragmenteringsprogrammer ikke virker under W7, eller måske er

70% er meget, og det tager lang tid.... det virker fint på win 7

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-10 12:28

Mogens skrev:

> Ja jeg undrer mig også lidt over fænomenet. I Windows 7 egen
> defragmentering fremstår mit C-drev som 1% fragmenteret men i Defraggler
> og AVG PC Analyzer som 70% fragmenteret!!

Dengang jeg kørte med FATdrev, prøvede jeg et eksternt
defragprogram efter at jeg havde kørt Windows' eget. Det
rapporterede en eller anden høj procent og gik i gang med at
flytte om på næsten alle blokkene.

Da jeg bagefter startede Windowsprogrammet igen, gjorde det det
samme.

De to programmer brugte åbenbart forskellige metoder til at
placere filerne.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 06-12-10 14:20

,
>Hvad er det absolut bedste program til defragmentering af harddiske?

Perfect disk, hvis du spørger mig:

http://www.raxco.com/