Fast Lokal IP
Fra : Michael Knudsen

Dato : 01-12-10 05:17

Hej,

Jeg har efterhånden en hel del trådløse dimser tilsluttet min Time
Capsule. Hver enhed har en lokal ip-adresse på formen 10.0.0.X, men de
adresser ser ikke ud til at være faste. Hvis en af mine dimser har ip
10.0.0.5, kan det være, at den efter en genstart eksempelvis bliver
tildelt 10.0.0.3.

Kan man reservere en lokal ip-adresse, så den altid bliver brugt på
den samme maskine? Min opsætning er følgende:

Fibernet --> LinkSys Router --> Time Capsule,

og jeg vil gerne have adgang til en bestemt maskine udefra. Det er jo
bare noget bøvl, hvis den adresse, som jeg forwarder, skifter i tide
og utide.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-10 14:27

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> og jeg vil gerne have adgang til en bestemt maskine udefra. Det er jo
> bare noget bøvl, hvis den adresse, som jeg forwarder, skifter i tide

Du kan jo sætte den maskine til et fast IP nummer ... evt. læg det
udenfor det range som DHCP serveren deler ud af ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-10 15:39

> [...]

> den samme maskine? Min opsætning er følgende:
>
> Fibernet --> LinkSys Router --> Time Capsule,

I routeren bør du kunne reservere en bestemt ip-adresse til dimsens MAC
adresse. Kig i vejledningen.

> og jeg vil gerne have adgang til en bestemt maskine udefra. Det er jo
> bare noget bøvl, hvis den adresse, som jeg forwarder, skifter i tide
> og utide.

Ja.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 00:47

On Dec 1, 2:26 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du kan jo s tte den maskine til et fast IP nummer ... evt. l g det
> udenfor det range som DHCP serveren deler ud af ..

Min Time Capsule har altid stået i 'Bridge Mode', men nu har jeg
prøvet at sætte den op til at distribuere en række ip-adresser.
Routeren hedder 192.168.1.1, og mine Time Capsule siger, at den hedder
192.168.1.99.

I Airport Utility har jeg lavet en DHCP-reservation, så min Mac altid
er 192.168.1.100, og jeg kan ved at logge ind på den fra en anden
maskine se, at adressen er god nok. Desværre er der ikke forbindelse
til den udefra. Jeg har prøvet at forwarde port 22 (ssh) til både
192.168.1.100 (min Mac) og 192.168.1.99 (min TC), men uden held.

Noget bud på, hvad jeg kan gøre?

--
Michael Knudsen

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 09:57

Den 13-12-2010 08:46, Michael Knudsen skrev:
> [...]
> til den udefra. Jeg har prøvet at forwarde port 22 (ssh) til både
> 192.168.1.100 (min Mac) og 192.168.1.99 (min TC), men uden held.

Først og fremmest skal du beskrive dit setup lidt bedre tror jeg. I
første indlæg havde du 10.x.x.x IP-adr. nu har du 192.168.1.x

Det lyder som om du har et setup der ligner det her:

ADSL/Internet - router (sandsynligvis indbygget i ADSL-dimsen) - TC -
dit lokale net.

Det lyder også som om du har to DHCP-servere kørende, og det er der
ingen grund til. Slå den ene fra.

Hvis du vil have det til at virke i dit nuværende setup (under
forudsætning af at jeg har gættet rigtigt) så skal du forwarde trafikken
i begge routere. Den første skal forwarde til den anden, der så
forwarder til din maskine.

--
Robert Piil

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-10 20:06

> [...]

> til den udefra. Jeg har prøvet at forwarde port 22 (ssh) til både
> 192.168.1.100 (min Mac) og 192.168.1.99 (min TC), men uden held.

Ja du skal få en netværkshaj til at lave det for dig.

Jeg kører på Sjælland.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 02:08

On Dec 13, 9:57 am, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> F rst og fremmest skal du beskrive dit setup lidt bedre tror jeg. I
> f rste indl g havde du 10.x.x.x IP-adr. nu har du 192.168.1.x

Det med 10.x.x.x var en fejl. Jeg troede, at det altid var sådan, men
med min nye router er det åbenbart anderledes.

> Det lyder som om du har et setup der ligner det her:
>
> ADSL/Internet - router (sandsynligvis indbygget i ADSL-dimsen) - TC -
> dit lokale net.

Jeg har følgende: Fibernet kommer ind via en boks i væggen. Hvis jeg
sætter det direkte til TC, har jeg ingen forbindelse, så jeg har sat
en router op mellem Fibernet-boksen og TC.

> Det lyder ogs som om du har to DHCP-servere k rende, og det er der
> ingen grund til. Sl den ene fra.

Jeg har sat TC i 'Bridge Mode'. Er det ikke det samme som at slå DHCP-
serveren fra?

Med routere, mener du så LinkSys og TC?

--
Michael Knudsen

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 10:18

Den 13-12-2010 10:07, Michael Knudsen skrev:

> Det med 10.x.x.x var en fejl. Jeg troede, at det altid var sådan, men
> med min nye router er det åbenbart anderledes.

Ok

> Jeg har følgende: Fibernet kommer ind via en boks i væggen. Hvis jeg
> sætter det direkte til TC, har jeg ingen forbindelse, så jeg har sat
> en router op mellem Fibernet-boksen og TC.

Fair nok - det står jo egentlig også i dit første indlæg, når jeg nu
kigger efter.

> Jeg har sat TC i 'Bridge Mode'. Er det ikke det samme som at slå DHCP-
> serveren fra?

Sagde du ikke at du havde lavet en IP-reservartion i airport utility?
Det kan den vel kun gøre, hvis den har en aktiv DHCP-server.

Jeg kender ikke TC eller andre airports, men du skal lave reservationen
i din Linksys-router, hvis det er den der er DHCP-server.

> Med routere, mener du så Linksys og TC?

Ja.

Lidt afhængig af hvordan din udbyder har sat tingene op, vil jeg tro du
kan slukke din linksys, og bruge TC'en i stedet. Det kræver muligvis at
du registrer TC'ens MAC-adresse hos din udbyder. Der kan dog også være
andre ting galt. Jeg har svært ved at tro det ikke skulle kunne komme
til at virke.

Hvis du vil bruge Linksys'en så skal du lade den være knudepunktet i dit
net, og lade den styre IP-adresse på nettet (evt. minus den trådløse del
af nettet). Hvis du ikke har noget at bruge Linksys'en til, ville jeg
rode videre med at få TC'en til at virke som eneste router på nettet.

--
Robert Piil

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 02:33

On Dec 13, 10:18 am, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> Sagde du ikke at du havde lavet en IP-reservartion i airport utility?
> Det kan den vel kun g re, hvis den har en aktiv DHCP-server.

Det var også kun et forsøg.

> Jeg kender ikke TC eller andre airports, men du skal lave reservationen
> i din Linksys-router, hvis det er den der er DHCP-server.

Jeg kigger nærmere på den. Indtil videre har jeg ikke kunnet finde
noget i dens opsætning, som minder om en reservation.

> Hvis du vil bruge Linksys'en s skal du lade den v re knudepunktet i dit
> net, og lade den styre IP-adresse p nettet (evt. minus den tr dl se del
> af nettet). Hvis du ikke har noget at bruge Linksys'en til, ville jeg
> rode videre med at f TC'en til at virke som eneste router p nettet.

Jeg har desværre brug for begge dele. Min TC kører udelukkende med
801.11n (har problemer med dårlig forbindelse ellers), så jeg bruger
den trådløse del af LinkSys-routeren til nogle gamle iPods/iPhones,
som ikke understøtter 801.11n.

--
Michael Knudsen

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 10:54

Den 13-12-2010 10:32, Michael Knudsen skrev:

> Jeg kigger nærmere på den. Indtil videre har jeg ikke kunnet finde
> noget i dens opsætning, som minder om en reservation.

Kig efter noget DHCP-lease eller lignende.

> [...]
> 801.11n (har problemer med dårlig forbindelse ellers), så jeg bruger
> den trådløse del af LinkSys-routeren til nogle gamle iPods/iPhones,

Kan TC'en ikke tale med n og g-enheder på samme tid?
Har du styr over hvilke trådløse kanaler du bruger op henholdsvis
Linksys og TC - de skal helst ligge i hver sin ende. Hvis der er
trådløsenabonetværk, kan det godt betale sig at tage dem med i
betragtningerne også, så ligger dine kanaler så langt fra de kraftigste
trådløse net som muligt. Ideelt set skal der være en fem-seks kanaler
mellem, for at de ikke forstyrrer hinanden.

Men hvis du skal bruge begge, så ville jeg sørge for at *kun*
n-enhederne taler med TC, og så tildele den sit eget net.

Prøv at starte med at slukke for TC'en, og få sat Linksysen op, så alt
foruden n-enhederne er koblet korrekt op.

Hvis Linksysen giver adresser på 192.168.1.x / 255.255.255.0 så skal du
vælge et andet net til din TC, så den virker som router og på ydersiden
får en adresse fra Linksys (Linksys'ens adr. skal være gateway i TC) og
på den trådløse side giver adresser på et andet net (fx 192.168.2.x /
255.255.255.0)

--
Robert Piil

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 13-12-10 11:12

On 13-12-2010 10:32, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> 801.11n (har problemer med dårlig forbindelse ellers), så jeg bruger
> den trådløse del af LinkSys-routeren til nogle gamle iPods/iPhones,

Jeg vil mene at du skal overveje at vende det om.
Dvs. få din TC at virke direkte efter fiberboksen og så koble Linksys'en
til TC (med DHCP disablet i Linksys boksen).
Så får du kan een IP range, 100% styret af TC og Linksys'en leverer b/g
wifi til de øvrige enheder.

Jesper \

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 17:20

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> [...]
> til TC (med DHCP disablet i Linksys boksen).
> Så får du kan een IP range, 100% styret af TC og Linksys'en leverer b/g

Helt enig. Jeg ville dog fjerne Linksys. TCen kører glimragende i
blandet netværk. Jeg har fx nogle gamle iBooks.
Sæt radiofunktion til automatisk, og ligeledes kanalvalget. Den klarer
det virkeligt udmærket selv.

--
/Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 14:32

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Fibernet --> LinkSys Router --> Time Capsule,

Jeg bor på første etage i en gammel ejendom med meget tykke vægge på 124
m2, med 25 m fra den ene ende til den anden, med mange hjørner, da det
er en sammenlagt lejlighed af to to værelses. Min TC klarer det fint.
Den skal bare ikke stå ved siden af en trådløs telefonbase eller andet
der støjer. Det går fint med at have den ved siden af en trådløs
printer.

Det vil sige sæt din TC direkte til dit fibernettet. Og vent en time
eller to. Forbind så dit udstyr, og brug den automatisk opsætning.
Vigtigt, afsæt tid til det, for begynder du at skifte rundt på udstyret
så går der bare ekstra tid med at det skal genkendes af din udbyder.

Er der ikke hul igennem til internettet så kontakt din udbyder, og nævn
at din "nye" router ikke kan komme på.

Lige en lidt speciel ting. Man kan sætte TC op til 5 GHz netværk. Det
virker ikke hos mig, forbindelsen er alt for langsom.

--
/Flemming

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 09:07

On Dec 13, 2:32 pm, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> Lige en lidt speciel ting. Man kan s tte TC op til  5 GHz netv rk. Det
> virker ikke hos mig, forbindelsen er alt for langsom.

Det er netop det, jeg har gjort. Hvis jeg vil understøtte gamle
enheder, skal jeg ned på 2,4GHz, men så går det galt for mig. Der er
ingen problemer med hastigheden, når jeg kører på 5GHz. Jeg har 40Mbit
både op og ned, og de kommer fint igennem.

--
Michael Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 17:15

> [...]

> ingen problemer med hastigheden, når jeg kører på 5GHz. Jeg har 40Mbit
> både op og ned, og de kommer fint igennem.

Okay, så ligner det mere og mere mine egne erfaringer. Drop 5 GHz. Det
er en salgsgimmick.

Tænk mere i om din TimeCapsule står et godt sted afskærmningsmæssigt og
reflektsionsmæssigt.

Jeg har 50Mb/1Mb. Brugte en WRT54G før og efter, som bro, som repeater,
etc. og er nu endt med en TC slet og ret. TC med og uden 5 GHz etc.Til
en regnvejsaften kunne jeg måske finde på at sætte den op til VPN før
min TimeCapsule så jeg kan lege med mit AppleTV. Men ellers ville jeg
køre rent TC.

Og husk at køre uden gummi.

--
/Flemming

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 17:26

Den 13-12-2010 17:15, Flemming Rubini skrev:

> Og husk at køre uden gummi.

Har du et bijob som rådgiver for Assange?

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 18:20

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Har du et bijob som rådgiver for Assange?

lol.

Assange kører uden gætter jeg.

Men, jeg havde en kollega som skiftede blæser på CPU'en når han havde
ustabile computere, hvorved han løste 95% af alle tekniske problemer
påstod han. Derfor var det nærliggende for mig at minde om, at
TimeCapsulen kører alt for varm med gummifoden på. Jeg har nu sat min på
højkant så lufthullerne har fri adgang opad til at aflevere den varme
luft. Og så er vi tilbage til Assange. Han er da også en gang varm luft.

--
/Flemming

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 19:54

Den 13-12-2010 18:19, Flemming Rubini skrev:
> [...]
> højkant så lufthullerne har fri adgang opad til at aflevere den varme
> luft. Og så er vi tilbage til Assange. Han er da også en gang varm luft.

Meget kan man sige om ham, men varm luft synes jeg ikke han er. Han er
en mand med en mission, og som alle dedikerede mennesker balancerer han
på en knivsæg til fanatismen.

http://www.dr.dk/harddisken/blog/2010/12/12/se-wikileaks-dokumentar-fra-svt/

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 21:01

> [...]

> Meget kan man sige om ham, men varm luft synes jeg ikke han er. Han er
> en mand med en mission, og som alle dedikerede mennesker balancerer han

Ja det var da også blot en leg med ord. Tak for linket, det kunne jo
være at man satte sig lidt ind i det, selvom jeg allerede er forudtaget,
og forestiller mig en sygelig narcissist der på psykopatisk vis er
ligeglad med konsekvenserne af sine handlinger.

--
/Flemming

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-10 23:51

Den 13-12-2010 21:01, Flemming Rubini skrev:

> [...]
> og forestiller mig en sygelig narcissist der på psykopatisk vis er
> ligeglad med konsekvenserne af sine handlinger.

Omstændighederne omkring wikileaks er i hvert fald ikke uden moralske
dilemaer. Det kan der ikke være tvivl om.

Jeg er synes absolut heller ikke han virker helt sund, ham Assange, men
på den anden side så kommer der ikke noget så kontroversielt og
interessant ud af det, hvis vi alle sammen var gennemsnitsmennesker.

--
Robert Piil

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 12:08

On Dec 13, 10:18 am, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> Lidt afh ngig af hvordan din udbyder har sat tingene op, vil jeg tro du
> kan slukke din linksys, og bruge TC'en i stedet. Det kr ver muligvis at
> du registrer TC'ens MAC-adresse hos din udbyder. Der kan dog ogs v re
> andre ting galt. Jeg har sv rt ved at tro det ikke skulle kunne komme
> til at virke.

Jeg prøvede lige at sætte TC'en direkte i fibernetboksen, men det
virkede ikke. Jeg havde samme problem, da jeg i sin tid fik
installeret fibernet i lejligheden. Vi kunne ikke få det til at virke,
men så prøvede vi med en gammel router, som teknikeren havde liggende
i bilen. Det endte så med, at jeg købte den for et beskedent beløb og
satte den op mellem boksen og min TC.

Jeg har fibernet hos Verdo (verdo.dk), og de leverer det *uden*
router. Altså er det ikke noget med, at man får en speciel router fra
dem, så det virker mystisk, hvis de skulle have besked om MAC-
adressen.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 20:31

> [...]

> router. Altså er det ikke noget med, at man får en speciel router fra
> dem, så det virker mystisk, hvis de skulle have besked om MAC-

Det kan være at deres DHCP gemmer MAC adressen og skal have skub inden
den vil dele et ny IP nummer ud til noget nyt udstyr ..

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-12-10 13:01

On Dec 13, 8:31 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det kan v re at deres DHCP gemmer MAC adressen og skal have skub inden
> den vil dele et ny IP nummer ud til noget nyt udstyr ..

Nu har jeg skrevet til dem for at høre, om det kunne tænkes at være
det, som er galt. Jeg vender tilbage, når jeg får svar...

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 11:55

On Dec 1, 1:16 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Kan man reservere en lokal ip-adresse, så den altid bliver brugt på
> den samme maskine? Min opsætning er følgende:

Nu er det langt om længe lykkedes mig at få min Time Capsule til at
fungere som router. Måske skulle den bare lige have tid til at blive
genkendt af min udbyder.

Nettet går fint igennem nu med "Share a public IP address", og jeg har
tilmed fået lavet mig en dhcp-reservation, så en bestemt maskine altid
får en fast valgt lokal ip-adresse.

Problemet er så bare nu at få kontakt til maskinen udefra. I Airport
Utility har jeg under Internet->NAT sat flueben i både

Enable default host at: [min lokale ip]
Enable NAT Port Mapping Protocol,

og under Configure Port Mappings har jeg fulgt vejledningen til
opsætning af SSH (port 22), men der er ingen forbindelse udefra.

Nogen her, der er lykkedes med den slags?

--
Michael Knudsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-10 20:04

> [...]

> og jeg vil gerne have adgang til en bestemt maskine udefra. Det er jo
> bare noget bøvl, hvis den adresse, som jeg forwarder, skifter i tide

Fjern Linksys routeren.

Der er ingen grund til at have faste LAN adresser på anden end printere,
netværksdiske eller en server.

Ellers lader du bare din Time Capsule klare DCHP range.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:09

On Dec 16, 8:05 pm, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Ja du skal f en netv rkshaj til at lave det for dig.

Dem troede jeg, man fandt i grupper som denne

> Jeg k rer p Sj lland.

Men der bor jeg ikke.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 20:13

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Dem troede jeg, man fandt i grupper som denne

Det kan godt være du finder dem .. men at lave netværkssupport "by
proxy" uden at have fingrene i skidtet er nær umuligt ...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:08

On Dec 16, 8:04 pm, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Fjern Linksys routeren.

Den er allerede helt ude af billedet.

> Der er ingen grund til at have faste LAN adresser p anden end printere,
> netv rksdiske eller en server.

Jeg vil gerne kunne tilgå Screen Sharing udefra (for at køre software
med maskinspecifik licens), så jeg har brug for en fast adresse
(hvilket jeg da også har fået til at virke).

--
Michael Knudsen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-12-10 20:25

Den 16-12-2010 20:08, Michael Knudsen skrev:

> Den er allerede helt ude af billedet.

> Jeg vil gerne kunne tilgå Screen Sharing udefra (for at køre software
> med maskinspecifik licens), så jeg har brug for en fast adresse
> (hvilket jeg da også har fået til at virke).

Med forbehold for jeg ikke kender til hvordan en TC håndterer NAT, så
har du ikke brug for en fast adresse, men du har brug for at routeren
(TC her) ved hvilken maskine den sender en given trafik til. Når
maskinen selv requester pakkerne (fx ved surf) er det jo ikke noget
problem. Så har routeren styr på hvem der har requested hvad.

Det du nu skal er at finde ud af hvilke porte og hvilke protokoller der
skal bruges til screen sharing (ssh/port 22 er vist ikke nok), og så
skal du have fortalt routeren at den trafik skal routes til din maskine.

--
Robert Piil

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:27

On Dec 16, 8:24 pm, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:

> Det du nu skal er at finde ud af hvilke porte og hvilke protokoller der
> skal bruges til screen sharing (ssh/port 22 er vist ikke nok), og s
> skal du have fortalt routeren at den trafik skal routes til din maskine.

Det er jeg skam med på. Jeg lagde blot ud med ssh for at se, om jeg
kunne få det til at virke. Hvis jeg ikke kan det, så er alt håb ude
for Screen Sharing (så vidt jeg husker, kræver det vist to porte).

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 20:29

> [...]

> kunne få det til at virke. Hvis jeg ikke kan det, så er alt håb ude
> for Screen Sharing (så vidt jeg husker, kræver det vist to porte).

5900/tcp er nok

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:31

On Dec 16, 8:13 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det kan godt v re du finder dem .. men at lave netv rkssupport "by
> proxy" uden at have fingrene i skidtet er n r umuligt ...

Jeg tror, jeg er ved at have lokaliseret synderen:

http://www.alliedtelesis.se/products/detail.aspx?pid=622&lid=4

Noget siger mig, at den har en indbygget firewall, som måske er lige
lovligt striks.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 20:34

> [...]

> http://www.alliedtelesis.se/products/detail.aspx?pid=622&lid=4
>
> Noget siger mig, at den har en indbygget firewall, som måske er lige

måske .. men den får du nok ikke lov at rode med ...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:41

On Dec 16, 8:34 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> m ske .. men den f r du nok ikke lov at rode med ...

Nej, men så kan min udbyder måske hjælpe mig. Hvis ikke man kan komme
igennem udefra, har jeg svært ved at se, hvorfor nogle ville betale
ekstra hver måned for en fast ip.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 21:25

> [...]

> Nej, men så kan min udbyder måske hjælpe mig. Hvis ikke man kan komme
> igennem udefra, har jeg svært ved at se, hvorfor nogle ville betale

det har du ret i ... du må slå på din udbyder ...w

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 20:47

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> og under Configure Port Mappings har jeg fulgt vejledningen til
> opsætning af SSH (port 22), men der er ingen forbindelse udefra.
>
> Nogen her, der er lykkedes med den slags?

Jeg har et meget bedre forslag. Hent "Port Map" og specificer dine
firewall-huller heri.

http://www.codingmonkeys.de/portmap/

Bemærk at din Mac der kører Port Map skal sidde lige bag din Internet
Router for at den kan se den.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 20:48

> 5900/tcp er nok

Jeg kan på det kraftigste fraråde at åbne andre porte end ssh til det
store stygge internet. Kan man ssh'e ind, kan man også bruge enten
-R/-L til at lave portforwarding, eller -D til at få en SOCKS-proxy.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 21:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101216 <nospam0002+20101216@gmail.com> wrote:

> Jeg kan på det kraftigste fraråde at åbne andre porte end ssh til det
> store stygge internet. Kan man ssh'e ind, kan man også bruge enten
> -R/-L til at lave portforwarding, eller -D til at få en SOCKS-proxy.

nu kan du jo krytpere screen sharing så den er jeg ikke så nervøs for ..

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-10 12:51

On Dec 16, 8:46 pm, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101216) wrote:

> Bemærk at din Mac der kører Port Map skal sidde lige bag din Internet
> Router for at den kan se den.

Hvad mener du med "lige bag"? Jeg forbinder til min router (Time
Capsule) over WiFi -- det fungerer ikke.

--
Michael Knudsen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 21:29

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> Hvad mener du med "lige bag"? Jeg forbinder til min router (Time
> Capsule) over WiFi -- det fungerer ikke.

Der må kun være een router mellem dig og det store stygge internet,
fordi det er dén router du skal have Port Map til at justere på.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 21:31

> nu kan du jo krytpere screen sharing så den er jeg ikke så nervøs for ..

Det er ikke pga screen sharing, men pga at jeg er yderst mistænkelig
overfor åbne porte. Der skal bare være eet hul i en af de services man
eksponerer førend man har balladen.

Derfor går jeg ind for ssh-tunnelling til al den slags, fordi ssh er
beregnet til at skulle kunne håndtere de værste angreb og dén port er
jeg tryg ved.