Program til organisering af fotos og til b~
Fra : Jesper Christopherse~

Dato : 30-11-10 22:30

Hej.

Som ny Mac bruger har jeg endnu et spørgsmål:

Alle mine fotos er/var i Windows organiseret således:

Mappen Billeder => Egne fotos => År XXXX => en sigende undertitel på
hver enkelt mappe (f.eks. "jul", Bentes Fødselsdag o.s.v)

Jeg har nu overført alle mapperne til Mac. De blev importeret til
Iphoto. Her opdager jeg så, at mapperne organiseres efter dato og IKKE
efter mappenavn - kan man organisere efter mappenavn og hvordan?

Tænkte at det nok bare var Iphoto, så jeg hentede Picasa ....men her
importerst mapperne så fra Iphoto - altså ligeledes efter dato!

Hvordan bibeholder jeg denne struktur med mappenavnene i Mac? (I selve
mappen billeder ligger de som i Windows - men altså ikke når de
organiseres i Iphoto og Picassa?

Da jeg har mange fotos er det vildt vigtigt for mig, at de organiseres
efter mappenavn...

mvh

Jesper Christophersen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-10 22:39

Jesper Christophersen <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> [...]
> organiseres i Iphoto og Picassa?
>
> Da jeg har mange fotos er det vildt vigtigt for mig, at de organiseres

Konceptet i iPhoto er at du importerer dine billeder og lader iPhoto
holde styr på filerne mens du håndterer billederne som du har lyst.

Picasa derimod skulle gerne kunne se dine billeder som de ligger i deres
orginale mapper ...

Det samme kan du få hhv. Lightroom og Aperture til ..

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 30-11-10 23:00

Den 30-11-2010 22:38, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> orginale mapper ...
>
> Det samme kan du få hhv. Lightroom og Aperture til ..

Takker - nu hvor Picasa er helt færdig med importen fandt jeg heldigvis
den rigtige mappestruktur......herligt.

Forstår endnu ikke konceptet i Iphoto.......jeg kan jo selv finde

mvh

Jesper

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-10 23:06

On 2010-11-30 22:59:37 +0100, Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> said:

> Forstår endnu ikke konceptet i Iphoto.......jeg kan jo selv finde

Jeg bruger ikke selv iPhoto, men jeg kender en fotograf der gør, og som
jeg af og til hjælper med lidt Mac support, og mig bekendt, så sorterer
han sine billeder ned i forskellige mapper, som han selv har oprettet.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-10 23:08

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> Takker - nu hvor Picasa er helt færdig med importen fandt jeg heldigvis
> den rigtige mappestruktur......herligt.
>
> Forstår endnu ikke konceptet i Iphoto.......jeg kan jo selv finde

iPhoto's mål er at du skal lade være med at tænke i "filer" ... men
derimod tænke i "billeder" ... hvad filnavnet er og hvor det ligger er
underordnet i forhold til at tilknytte en titel, beskrivelse, lokation,
personer og andre meta data og ordre billeder efter "event" eller lign.
logisk metode.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-10 10:35

> [...]
> underordnet i forhold til at tilknytte en titel, beskrivelse, lokation,
> personer og andre meta data og ordre billeder efter "event" eller lign.

Og det kan vi lige så godt vænne os til, for det er fremtiden. Ja, det
er måske ved at være nutiden. Se på iPhone og iPad. Her tænker man jo
ikke i filer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 11:05

> Og det kan vi lige så godt vænne os til, for det er fremtiden. Ja, det
> er måske ved at være nutiden. Se på iPhone og iPad. Her tænker man jo
> ikke i filer.

jeg tror det kommer an på brugeren ... og hvilket niveau vi snakker. Hr
og Fru Jensen kan måske godt nøjes med at tænke i billeder .. men pro
fotografer vil måske have det bedre med at have styr på filerne også ...
og Aperture kan du jo få til at gøre en den ene eller det andet .. eller
begge dele ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-10 12:48

> [...]
> fotografer vil måske have det bedre med at have styr på filerne også ...
> og Aperture kan du jo få til at gøre en den ene eller det andet .. eller

Læg mærke til nøgleordene: "have det bedre med". Det er ikke andet end
vane. På min første DOS-computer sad jeg også og ryddede op og anbragte
filer i passende mapper. Det fortsatte nogle år ind i min
Mac-tilværelse, men nu tager jeg det ikke så tungt. Musik og billeder
bliver organiseret af hhv. iTunes eller Aperture (eller iPhoto). Noget
lignende kan man gøre med film. Harddiskene er så store og computerne er
så hurtige, at der ikke er grund til at tage det så nøje. Hele
filstrukturen er også blevet langt mere kompliceret. DOS og tidlige
Macintosh Systemer var til at finde ud af. Nu har man nøgleringe og alt
muligt andet, som almindelige mennesker ikke lige har brug for.
Som et tilsvarende eksempel ligger min e-mail i mail.app stadig
i mapper, og jeg bruger IMAP. Sidst jeg læste råd om e-mail skrev
forfatteren, som vel er ekspert, at der såmænd ikke var nogen grund til
at lave alle de mapper til e-mail. Programmerne har så god en
søgefunktion, at det er meget nemmere at finde relevante e-mail på den
måde. Det har han jo ret i. Jeg har som alternativ prøvet at lave nogle
"smarte" mapper, og det er bare smart. Man kan bare kyle sine læste
e-mail i en eller anden "diverse"- eller "arkiv"-mappe, og så bruge
smarte mapper til at holde styr på dem. De smarte mapper kan så slettes,
når man ikke længere har brug for dem, men de pågældende e-mail er der
stadig, hvis nu... Jeg har nogle gange brug for mapper midlertidigt i
forbindelse med et eller andet arrangement, men fem år efter er det lidt
fjollet at have en mappe med e-mail bare til dette nu gamle arrangement.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-12-10 13:54

On 2010-12-09 12:48:18 +0100, Henrik Münster said:

> [...]
> smarte mapper til at holde styr på dem. De smarte mapper kan så slettes,
> når man ikke længere har brug for dem, men de pågældende e-mail er der

Nu fik du mig lige til at prøve "smarte" mapper, og du har ret. Det er
nemmere med smarte mapper. Jeg har også mange almindelige mapper, hvor
jeg smed mail ned i manuelt. Nu skal det laves om

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-12-10 14:01

> Og det kan vi lige så godt vænne os til, for det er fremtiden. Ja, det
> er måske ved at være nutiden. Se på iPhone og iPad. Her tænker man jo
> ikke i filer.

Egentlig lidt sjovt.
I "gamle dage" knoklede Apple i en periode med OpenDoc for at vi skulle
betragte dokumentet som det essentielle og hvilke programmer man brugte
som sekundært, mens Microsoft mere var eksponent for den der program
tilgang :)

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDoc
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 14:07

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> betragte dokumentet som det essentielle og hvilke programmer man brugte
> som sekundært, mens Microsoft mere var eksponent for den der program

Det ene behøver jo ikke udelukke det andet .. jeg tror humlen ligenu er
at folk ikke behøver at tænke over at deres billede er en JPG fil som
ligger i en mappe struktur .. det er da nemmere og mere ligetil at tænke
på det som et Foto der ligger under en event kaldt "Onkel Oles
Fødselsdag"

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-12-10 15:51

> [...]
> ligger i en mappe struktur .. det er da nemmere og mere ligetil at tænke
> på det som et Foto der ligger under en event kaldt "Onkel Oles

Det er det da helt sikkert, men derfor er det da stadig sjovt at se
hvordan tingene har udviklet sig.

Synes også det er ret skægt at se historien fra Desktop OS'er gentage
sig med Apple i rollen som sig selv og Google i rollen som Microsoft.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 16:07

> [...]
>
> Synes også det er ret skægt at se historien fra Desktop OS'er gentage
> sig med Apple i rollen som sig selv og Google i rollen som Microsoft.

omvendt ... det er Apple der er microsoft med sit lukkede system og
Google som prøver at bilde folk ind at de er "Open"

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-12-10 11:40

> omvendt ... det er Apple der er microsoft med sit lukkede system og
> Google som prøver at bilde folk ind at de er "Open"

Nu tænkte jeg mest på strategien:

Dengang var Apples startegi at satse på selv at kontrollere både
software og hardware, præcis som i dag.

Mens Microsofts strategi var at smide windows ud på alt muligt (og
umuligt) hardware i alle mulige versioner, præcis som Google gør det med
Android.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-11-10 23:02

Jesper Christophersen <christop@post1.dknet.*.dk> writes:

> Jeg har nu overført alle mapperne til Mac. De blev importeret til
> Iphoto. Her opdager jeg så, at mapperne organiseres efter dato og IKKE
> efter mappenavn - kan man organisere efter mappenavn og hvordan?

iPhoto benytter ikke filnavne, men du kan lave _begivenheder_ og så
importere hver mappe i hver sin begivenhed.

Fra : Jesper

Dato : 01-12-10 08:55

Den 30-11-2010 22:30, Jesper Christophersen skrev:
> [...]
> organiseres i Iphoto og Picassa?
>
> Da jeg har mange fotos er det vildt vigtigt for mig, at de organiseres

Takker for Jeres inputs.

mvh

Jesper