RAM-problem
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-10 16:07

Jeg har en Apple Power Macintosh G5 1.8 DP (PCI), se link:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_1.8_dp_2.html
- og til den har jeg investeret i to 1 Gb RAM moduler, se link:
http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?pv=KVR400X64C3A/1G&pn=Kingston&vare=R-184-1024-T&f=edbp
- men jeg må desværre konstatere, at disse RAM moduler ikke virker i
maskinen, den vil slet ikke starte op, når de er sat i maskinen.

Jeg ikke kan gennemskue problemet, for så vidt jeg kan se, så er det
PC3200 184 pin DIMM RAMl, som der burde virke i maskinen.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 30-11-10 16:56

Den 30/11/10 16.07, Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
>
> Jeg ikke kan gennemskue problemet, for så vidt jeg kan se, så er det
> PC3200 184 pin DIMM RAMl, som der burde virke i maskinen.

Kunne det være PRAM/NVRAM der skal resettes - har selv prøvet det på en
anden Mac, og der bippede den bare indtil PRAM/NVRAM blev resat,
hvorefter den ved næste opstart gladeligt tog mod den nye RAM

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-10 17:39

Anders - Pil ikke ved min mail adr. - den er gyldig wrote:

> Kunne det være PRAM/NVRAM der skal resettes - har selv prøvet det på en
> anden Mac, og der bippede den bare indtil PRAM/NVRAM blev resat,
> hvorefter den ved næste opstart gladeligt tog mod den nye RAM

Også min tanke... Jeg har selv lige sat 2x1gb magen til en en tilsv.
maskine, og det fungerer fint. - Blot skal de være 'parret' i montering,
så to ens blokke skal sidde i A+A hhv. B+B soklerne. Man må ikke sætte
dem i A+B. - Og så kunne det måske også være, at selve PRAM batteriet er
ved at være udtjent...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-10 18:35

On 2010-11-30 17:38:56 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> , så to ens blokke skal sidde i A+A hhv. B+B soklerne. Man må ikke sæ
> tte dem i A+B. - Og så kunne det måske også være, at selve PRAM batte

Tak Erik, du fik sat min tænker i gang, nu spiller den nye RAM...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-11-10 21:51

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Tak Erik, du fik sat min tænker i gang, nu spiller den nye RAM...

TIl arkiverne: Hvad var der i vejen og hvordan fiksede du det?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-11-10 22:43

On 2010-11-30 21:51:20 +0100, nospam0002+20101130@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20101130) said:

> TIl arkiverne: Hvad var der i vejen og hvordan fiksede du det?

I maskinen sidder der 4 RAM-slot, to stk. for oven og to stk. for
neden, og de danner ikke par. Det er slot nr. 1 for oven, der danner
par med slot nr. 1 for neden, og vise versa.

Sådan er det faktisk mange ældre Mac'er, som også kræver parvis ens
RAM-montage, men den var lige gået i glemmebogen.

Og de meget gamle Mac'er er endnu mere kræsne, de kræver nemlig ens RAM
i alle slots.

Jeg kommer i øvrigt til at tænke på, at det i 80'erne var mere end
dobbelt så dyrt, at købe 4 x 1 Mb RAM til en Mac SE'er, end det er at
købe 2 x 1 Gb RAM i dag.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-10 01:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Sådan er det faktisk mange ældre Mac'er, som også kræver parvis ens
> RAM-montage, men den var lige gået i glemmebogen.

Sådan er det også i MacPro, og det var det, der fik mig til at tænke på,
at de jo skal sidde A+A, B+B osv..

> [...]
>
> Jeg kommer i øvrigt til at tænke på, at det i 80'erne var mere end
> dobbelt så dyrt, at købe 4 x 1 Mb RAM til en Mac SE'er, end det er at

Endnu værre. - En af mine venner købte i 1994 en PM 6100 lige efter,
de var kommet til Danmark, og syntes 8mb RAM var for lidt til Photoshop
3.0LE, der fulgte med den Agfa StudioScan II, han også købte. Så han
bestilte 4x16mb til 61'eren og måtte betale den nette pris af 6.495kr.
for sådan et sæt...

Jeg syntes også, 4mb var for lidt i min PB 165, da jeg købte den i 1993
og bestilte en blok på 10mb. - Den måtte jeg slippe 3.298kr. for, men så
har jeg også hele 14mb i den. - Den kører fint med Photoshop 3.0.5,
FotoLook 2.09.2 og en StudioScan IIsi. Klarer også nemt både Filemaker
Pro 2.1 og ClarisWorks 4.0v1 - altsammen på System 7.1.3. - Og det gør
den stadig nu 17 år efter.

Og hvad koster en hel MacMini i dag.?

mvh. Erik Richard