hostname
Fra : Jesper A.

Dato : 16-12-00 12:58

Hvad er egentligt korrekt at skrive som hostname.. hostnavnet alene, eller
hostnavn+domæne?
Hvis jeg kun skriver hostnavn har jeg nemmelig problemer med at lave
dnsopslag korrekt, dvs. hvis jeg slår en anden maskine op i mit domæne kan
den ofte? ikke finde det. Jeg *har* mit domænenavn som search i resolv.conf.

--
Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-00 13:19

Jesper A skrev:

> Hvis jeg kun skriver hostnavn har jeg nemmelig problemer med at
> lave dnsopslag korrekt

Osse hvis du har hostnavn og domænenavn i hhv. /proc/sys/kernel/hostname
og /proc/sys/kernel/domainname (kan sættes med echo)?

// Klaus

Fra : Jesper A.

Dato : 16-12-00 13:32

> Osse hvis du har hostnavn og domænenavn i hhv. /proc/sys/kernel/hostname

Der har jeg mit hostnavn ja. Og så er det jeg nogengang, men altså kun
nogengang ikke kan slå andre hosts op. Hvis jeg så sætter hostnavnet til
hostnavn+domænenavn, eller slår hosten op med hostnavn+domænenavn virker
det.

> og /proc/sys/kernel/domainname (kan sættes med echo)?

Det er da NIS domænenavn ikke?

--
Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-00 13:55

Jesper A skrev:

> [...]
> altså kun nogengang ikke kan slå andre hosts op. Hvis jeg så
> sætter hostnavnet til hostnavn+domænenavn, eller slår hosten

Ja, dét lyder forkert...

Må vi ikke se din /etc/resolv.conf og /etc/hosts?

> Det er da NIS domænenavn ikke?

Jo, det kan egentlig godt være, men min maskine har nu ikke taget
skade af det.

// Klaus

Fra : Jesper A.

Dato : 16-12-00 14:12

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Ja, dét lyder forkert...
> Må vi ikke se din /etc/resolv.conf og /etc/hosts?

Mit domæne substitueret med domæne.dk.
Det der localhost.localdomain.. er det nødvendigt, eller bare en RH
praksis..

--resolv.conf
search domæne.dk
nameserver 10.0.0.3
nameserver 10.0.0.2

-- hosts
127.0.0.1 localhost localhost.localdomain
10.0.0.3 leeloo.domæne.dk leeloo.domæne.dk leeloo

> Jo, det kan egentlig godt være, men min maskine har nu ikke taget
> skade af det.

Nææ.. hvis ikke du bruger det til noget kan det jo være ligemeget, selvom
det nu godt kan være det samme som dns domænenavnet.

--
Jesper

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 20:26

Fra : Jesper A.

Dato : 16-12-00 20:26

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
> Det er ikke nødvendigt, det er forkert.

Det de har mente er vel at man skulle erstatte localdomain med det domæne
man rente faktisk bruger.. det er vel ikke helt forkert at gøre.

> Væk med localhost.localdomain!

Jeg kan se det kun er på min RH 6.0 det stod der, på 6.2 og 7.0 står der
slet ikke noget for 127.0.0.1.