MS Windows
briani 27239
'Bortgået' kommandoprompt i XP!?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-12-10 00:12

Jeg kan ikke længere åbne et MS-DOS vindue!:
Oprindeligt var der et link via 'start' -> 'Alle programmer' - det
'forsvandt', hvorpå jeg brugte hjælpefilerne ('Hjælp og support'), ved at
søge på ordet. Men når jeg nu får et hjælpeemne med link til ordet
'kommandoprompt' frem, og klikker på det, sker der INTET!
Forklaringer/forslag??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kurd

Dato : 01-12-10 00:15

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke længere åbne et MS-DOS vindue!:

Ja, det er alvorligt med både udråbstegn og spørgsmålstegn i emnelinjen. Men
du skal ikke være ked af det: Man har aldrig kunnet åbne et MS-DOS-vindue i
Windows XP.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 11:43

Kurd skrev:

> Ja, det er alvorligt med både udråbstegn og spørgsmålstegn i emnelinjen. Men
> du skal ikke være ked af det: Man har aldrig kunnet åbne et MS-DOS-vindue i
> Windows XP.

Din uhjælpsomhed når bestandigt nye højder.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 01-12-10 00:19

Den 01-12-2010 00:11, Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> søge på ordet. Men når jeg nu får et hjælpeemne med link til ordet
> 'kommandoprompt' frem, og klikker på det, sker der INTET!

Prøv at klikke START... KØR... Skriv CMD og tast enter. Får du så en?

Den oprindelige placering på en XP hvor intet er flyttet eller tilføjet,
er START... ALLE PROGRAMMER... TILBEHØR. Er den der og virker den?

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-12-10 17:56

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse
....> Prøv at klikke START... KØR... Skriv CMD og tast enter. Får du så en?
JA, sørme!
> Den oprindelige placering på en XP hvor intet er flyttet eller tilføjet,
> er START... ALLE PROGRAMMER... TILBEHØR. Er den der og virker den?

Nej, dér er den ikke (længere)!??

Ændringen kan (måske) være indtruffet ifm. installering af ny AVG
software(?)

(Men det er læ...ænge siden, den var tilængelig via 'Tilbehør'!).

Men under alle omstændigheder er hovedsagen, at jeg nu kan åbne DOS-vinduet
igen! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-12-10 19:01

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Men under alle omstændigheder er hovedsagen, at jeg nu kan åbne
> DOS-vinduet igen! :)

Væn dig af med at kalde det et DOS vindue her i gruppen - det plejer at
afstedkomme en del kommentarer

Der er IKKE DOS i de nyere Windows-versioner - der er et kommandoprompt
vindue, hvor de fleste DOS-funktioner kan emuleres - men det er ikke en
rigtig DOS.

Jeg har ikke lige en XP ved hånden, men i f.x. Win 7 har du (mindst) to
muligheder:

Skriv CMD i kør - så får du en kommandoprompt, hvor både (de fleste) DOS
og Windows kommandoer virker.

Du kan også skrive COMMAND.COM - så får du et vindue, som MS har kaldt
"Windows DOS" - der er det så meget DOS, at den kører med de gamle DOS
filnavne på 8.3 karakterer - men formentlig stadig en emulering og
virker ikke på 64 bit Windows.

Jan

Fra : Caesar

Dato : 01-12-10 10:01

Tryk på start, og åben kør og skriv cmd.exe

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v4.0 Final

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 11:47

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jeg kan ikke længere åbne et MS-DOS vindue!:

Du har fået svar. Jeg vil blot vaccinere dig mod flere tåbelige
svar i stil med Kurd som svarer surt.

I et NT-system - og alle Windows-versioner efter 98 er af den
type - kan man ikke få adgang til ægte DOS fordi man derved ville
kunne kvadre hele systemet. NT laver et simuleret DOS-vindue der
kan sammenlignes med en kravlegård. Kritiske kommandoer bliver
blokeret.

"Kommandoprompt" eller "kommandoboks" er gængse betegnelser.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 01-12-10 12:02

> "Kommandoprompt" eller "kommandoboks" er gængse betegnelser.

Blot tror jeg at folk overser at OP skriver; Men når jeg nu får et

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-12-10 22:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:cn9cf6d005a2btbm0un0o04pq8a0k1jauq@news.dotsrc.org...

> [...]
> blokeret.
>
> "Kommandoprompt" eller "kommandoboks" er gængse betegnelser.

OK - tak for dét! Jeg er dog personligt tilbøjelig til at 'hylde
kineserprincippet', der vist i (høj)koncentreret version kan gengives à là:
"Kattens farve er underordnet - bare den fanger mus!" :)

--
med venlig hilsen
Hans