NemID og danid.log
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-11-10 10:42

Efter at jeg er begyndt at bruge NemID til login i
bla min netbank har jeg bemærket at der ligger en
logfil som hedder danid.log ved roden af mit hjemmebibliotek.
Nu ved jeg jo ikke helt hvad dens funktion er, men det irreterer
mig at der ligger sig noget lokalt på computeren ved brug af NemID
Mit gamle login med Nøglekort lagde så vidt jeg ved ikke noget
lokalt på computeren.

1.    Er det en fil der bare kan slettes ?

2.    Indeholder den noget data som kan være et problem
   for mig at andre får fat i ?

3.    Jeg formoder at den oprettes på alle Mac's og PC'er
   hvor jeg anvender mit login.

   Henry Lerche Madsen

Fra : Robert Piil

Dato : 28-11-10 11:07

Den 28-11-2010 10:41, Henry Lerche Madsen skrev:
> [...]
> mig at der ligger sig noget lokalt på computeren ved brug af NemID
> Mit gamle login med Nøglekort lagde så vidt jeg ved ikke noget

Ja, men den kommer igen, hver gang du bruger NemID.

> 2. Indeholder den noget data som kan være et problem
> for mig at andre får fat i ?

Det burde ikke være et problem, den er krypteret.

http://groups.google.com/group/dk.edb.sikkerhed/browse_thread/thread/9b8e130e77f3303b

http://www.version2.dk/artikel/15777-danid-derfor-bruger-vi-en-signeret-java-applet

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-11-10 12:44

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Ja, men den kommer igen, hver gang du bruger NemID.

Du kan oprette en skrivebeskyttet tom fil, hvis du vil undgå at der
logges lokalt, dette kan man dog ikke gøre på ofentlige computere.

> Det burde ikke være et problem, den er krypteret.

DanID har lidt svært ved at dokumentere hvad der logges, og hvordan de
bruger logen.

Ja, og DanID har ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor.

Men diskution om NemID og DanID bør foregå i dk.edb.sikkerhed

/Andreas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 13:53

Andreas Lorensen <andlo@fita.dk> wrote:

> Men diskution om NemID og DanID bør foregå i dk.edb.sikkerhed

> /Andreas

Hvorfor det? I denne gruppe diskuterer vi hvadsomhelst, så intet emne i
denne gruppe forvises til andre grupper, når det er skrevet på en Mac -
det er en af vore mange styrker

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-11-10 15:52

Den 28/11/10 13.52, Morten Lind skrev:

> Hvorfor det? I denne gruppe diskuterer vi hvadsomhelst, så intet emne i
> denne gruppe forvises til andre grupper, når det er skrevet på en Mac -
> det er en af vore mange styrker
>
> M.

Hørt, hørt, ellers kan vi jo heller ikke drøfte iPhone, iPod, Airport og
alt det andet der følger med æblet

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-11-10 19:13

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Hørt, hørt, ellers kan vi jo heller ikke drøfte iPhone, iPod, Airport
> og alt det andet der følger med æblet

Det var nu ikke min mening at forvise nogen, men en oplysning om at der
i den anden gruppe netop diskuteres sikkerhed specifikt.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-10 18:08

> Det var nu ikke min mening at forvise nogen, men en oplysning om at der
> i den anden gruppe netop diskuteres sikkerhed specifikt.
>
> Mvh

Fint nok, Andreas - & tak skal du have. Jeg befinder mig blot bedst hér

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Michael Jack

Dato : 01-12-10 21:51

On 2010-11-28 12:44:29 +0100, Andreas Lorensen said:

> Du kan oprette en skrivebeskyttet tom fil, hvis du vil undgå at der
> logges lokalt, dette kan man dog ikke gøre på ofentlige computere.

Jeg har skjult min. I Terminal:

chflags hidden ~/danid.log

Så ser jeg ikke filen i Finder. Den er dog stadig synlig i Terminal.

Skift "hidden" til "nohidden" for at vise filen igen, check filens flag
med kommandoen:

ls -lO

Hos mig har NemID også smidt mapperne ".oces" og ".oces2" De er skjulte
(også i Terminal) fordi navnet starter med punktum.

Mvh. Michael

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-08-11 18:23

On 2010-12-01 20:50:32 +0000, Michael Jack said:

> [...]
>
> Hos mig har NemID også smidt mapperne ".oces" og ".oces2" De er skjulte
> (også i Terminal) fordi navnet starter med punktum.

Tak, Michael. Jeg har lige læst hele denne lange tråd igennem for at
finde dit svar, som jeg kunne huske at have set et sted. Pyh…
- David
--
Læs min blog
http://davidbee.info

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-11-10 16:05

Den 28/11/10 11.07, Robert Piil skrev:

> Ja, men den kommer igen, hver gang du bruger NemID.

Okay, så er der ikke andet at gøre end at give den et "Monster ikon"

http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/danid.jpg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 17:47

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/danid.jpg

Hæ, hæ...

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 11:28

> [...]

> 2. Indeholder den noget data som kan være et problem
> for mig at andre får fat i ?
>
> 3. Jeg formoder at den oprettes på alle Mac's og PC'er

......hvilket bringer mig i hu at spørge om jeg er den eneste, der skal
logge ind to gange, fordi første gang altid fortæller, at oplysningerne
er forældede.

Jeg opdaterer så browseren og begynder forfra, hvorefter det kører.
Dermed bruger jeg to nøgler for hvert log-in.

Safari
Mac OS X, 10.5.8)PPC)
Landarbejdernes Bank, undskyld Arbejdernes Landsbank.
Besværligt ID, undskyld NemID.

Desuden kan jeg dårligt læse det lille flipover-kort, der indeholder
"nøglerne" uden at holde det under en lampe/lyskilde eller bruge lup.
Det er særligt irrirterende, da "nøglerne" jo springer rundt i en
pærevælling på alle tre flapper

Der er kun én fordel ved det tåbelige Jørgen Clevin arrangement, og det
er, at det kan bruges overalt.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-10 22:16

> .....hvilket bringer mig i hu at spørge om jeg er den eneste, der skal
> logge ind to gange, fordi første gang altid fortæller, at oplysningerne
> er forældede.

Jamen, det er du. Årsagen må være gammel hardware

> [...]
> "nøglerne" uden at holde det under en lampe/lyskilde eller bruge lup.
> Det er særligt irrirterende, da "nøglerne" jo springer rundt i en

Sådan har jeg det også. Vi må erkende, at vi er kommet i den alder, hvor
man skal have læserbriller eller dobbeltslebne glas.

> Der er kun én fordel ved det tåbelige Jørgen Clevin arrangement, og det
> er, at det kan bruges overalt.

Det er sjovt, at du nævner det. Jeg har set flere andre kalde det
primitivt og gammeldags. Vi, der har brugte Jyske Banks netbank i
årevis, er vant til det system. Vi synes, det er simpelt og let. Så er
man fri for at installere en digital nøgle på en bestemt computer. Man
skal heller ikke rende rundt med en elektronisk dims, der danner en
adgangskode. Jeg synes, der er mange fordel ved at kunne bruge systemet
alle steder. Samtidig er der ikke nogen speciel sikkerhedsrisiko, hvis
ens egen computer skulle blive stjålet ved et indbrud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 01:31

Hej,

> man fri for at installere en digital nøgle på en bestemt computer. Man
> skal heller ikke rende rundt med en elektronisk dims, der danner en
> adgangskode.

Hvis man lige ser bort fra DanIDs økonomi så kan jeg ikke rigtigt se at
NemID-arket har nogen fordele i forhold til en elektronisk kodegenerator
i dankort-størrelse. En sådan ville både være nemmere at have i
lommen/tegnebogen/whatever samtidigt med at man ikke ville løbe for
koder før batteriet efter typisk nogen år løber tør.

Derudover er der den sikkerhedsmæssige fordel at en ondsindet person
ikke kan stjæle papkortet, affotografere det og lægge det tilbage, hvor
det kom fra.

> Jeg synes, der er mange fordel ved at kunne bruge systemet
> alle steder.

Ja, det er dejligt at tro at man "bare" kan det - og underligt at DanID
reklamerer så meget med det. Ifølge betingelserne for brugen af NemID
har du selv ansvaret for sikkerheden i den computer, du bruger det fra.
Der står fx at du skal sørge for at computeren løbende bliver opdateret
med de seneste sikkerhedsopdateringer. Det kan du næppe gøre, hvis du
vil bruge NemID "alle steder". Med andre - sikkerheden i NemID gælder
kun, hvis den computer, du bruger det fra, er sikret.

> Samtidig er der ikke nogen speciel sikkerhedsrisiko, hvis
> ens egen computer skulle blive stjålet ved et indbrud.

Det er der jo heller ikke ved token-baserede løsninger. Hvis du kigger
på de "billige" løsninger som den gamle digitale signatur er
sikkerhedsrisikoen også meget begrænset. En tyv ville skulle nå at
knække krypteringen på nøglen inden man har nået at ringe ind og spærre
den digitale signatur. Det er ret usandsynligt såfremt man husker at
spærre den.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-10 02:36

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> lommen/tegnebogen/whatever samtidigt med at man ikke ville løbe for
> koder før batteriet efter typisk nogen år løber tør.

Det har jeg godt nok ikke forstand på. Findes der så tynde
kodegeneratorer? Jeg ville bare påpege overfor Morten Lind, at hvis man
kommer fra Jyske Netbank, så er man vant til sådan en løsning, og så er
der ikke så meget Jørgen Clevin over den. Nu kan man selvfølgelig grine
ad Jyske Netbank, men det var SVJH den første netbank i Danmark, der
understøttede Macintosh. Det er da trods alt et meget sympatisk træk

> Derudover er der den sikkerhedsmæssige fordel at en ondsindet person
> ikke kan stjæle papkortet, affotografere det og lægge det tilbage, hvor
> det kom fra.

Det glæder mig, at det ikke kan lade sig gøre. Det var nemlig min store
frygt ved papkortet
Men helt alvorligt, så skal man jo også have et brugernavn og en
adgangskode. Det kan en tyv jo ikke så let skaffe.

> [...]
> vil bruge NemID "alle steder". Med andre - sikkerheden i NemID gælder
> kun, hvis den computer, du bruger det fra, er sikret.

Jo jo, nu vil jeg nok heller ikke bruge en offentlig computer i byens
mest suspekte kvarter. Jeg tænkte mere på familiens 4-5 computere eller
min egen computer på mit kontor henne på arbejdet. Det er f.eks. smart,
hvis jeg kan gå på netbank fra min kones MacBook Pro, når vi er ude, og
ikke er bundet til min iMac hjemme.

> [...]
> knække krypteringen på nøglen inden man har nået at ringe ind og spærre
> den digitale signatur. Det er ret usandsynligt såfremt man husker at

Igen, det har jeg ikke forstand på. Ligesom Morten Lind og mange andre
ikke er vant til papkortet, så er jeg ikke vant til de andre løsninger,
da jeg bruger Jyske Netbank. Jeg har blot hørt, at man skal installere
et eller andet på sin computer, og så kan man kun bruge den til at få
adgang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-10 12:43

Hej,

> Findes der så tynde kodegeneratorer?

Ja.

> Det glæder mig, at det ikke kan lade sig gøre. Det var nemlig min store
> frygt ved papkortet

Du læser min sætning forkert. Det er netop en af svaghederne ved
papkortet - og denne svaghed er der ikke ved en kodegenerator.

> Men helt alvorligt, så skal man jo også have et brugernavn og en
> adgangskode. Det kan en tyv jo ikke så let skaffe.

Det behøver skam ikke være så svært.

> [...]
> min egen computer på mit kontor henne på arbejdet. Det er f.eks. smart,
> hvis jeg kan gå på netbank fra min kones MacBook Pro, når vi er ude, og

Det var man heller ikke med det gamle system. Så længe man stoler på
computeren kan man jo sagtens installere sin egen nøglefil - eller fx
have den med rundt på en enhed som sætter i USB-porten.

> Igen, det har jeg ikke forstand på.

Det er derfor jeg uddyber det du skriver, så man kan få et lidt større
indblik i hvad forskellen er på de forskellige løsninger - så det hele
ikke bare baserer sig på, hvad en enkelt person har været vant til.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-10 18:29

> Jamen, det er du. Årsagen må være gammel hardware

Tjah.....jeg synes nu ikke, en 30.000,- kr. PowerMac(alt incl.) fra 2005
er forældet hardware.

Jeg tror snarere, at danske ingeniører og programmører er en flok
amatører, der ikke evner at fastholde en faglig stolthed.

> [...]
> alle steder. Samtidig er der ikke nogen speciel sikkerhedsrisiko, hvis
> ens egen computer skulle blive stjålet ved et indbrud.

BECs løsning med underskriftsfilen lokalt på computeren var meget
nemmere.

Der er jo ingen, der går i banken i arbejdstiden, vel?

Altså foregår det i fritiden, og da man normalt kun bruger netbanken
omtrent og maksimalt tre til fire gange om måneden, er løsningen på sin
egen pc optimal(drille, stikke, drille).

Jyske Banks og Danske Banks løsninger kender jeg ikke - jeg har kun haft
BECs løsning, og jeg har aldrig savnet, ikke at kunne benytte min bank
allevegne.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-11-10 20:45

On 2010-11-29 18:28:43 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Jyske Banks og Danske Banks løsninger kender jeg ikke - jeg har kun haft
> BECs løsning, og jeg har aldrig savnet, ikke at kunne benytte min bank
> allevegne.

Hvis man ikke gider besværlig-ID, så kan man bare skifte til en bank i
et andet EU-land.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-10 21:34

> Tjah.....jeg synes nu ikke, en 30.000,- kr. PowerMac(alt incl.) fra 2005
> er forældet hardware.

Det er det der sker når der skiftes processor arkitektur ...

> Der er jo ingen, der går i banken i arbejdstiden, vel?

Der er stadig mange som kun har adgang fra hhv. arbejde, skole eller
biblitoteker ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 16:27

> Det er det der sker når der skiftes processor arkitektur ...

Mener du helt seriøst, at NemID-javadimsen er harwareafhængig?

For hvis du har ret, så har jeg jo ret i, at kodedrengene er en flok
lallende amatører.

> /thomas

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-10 17:02

> Mener du helt seriøst, at NemID-javadimsen er harwareafhængig?
>
> For hvis du har ret, så har jeg jo ret i, at kodedrengene er en flok
> lallende amatører.

nej, jeg mener at din maskine bliver hurtigere forældet når apple
skifter til intel ... al udvikling og alt det nyt kommer kun til intel

/(thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 18:58

> nej, jeg mener at din maskine bliver hurtigere forældet når apple
> skifter til intel ... al udvikling og alt det nyt kommer kun til intel
> ..
>
> /(thomas

Så når min Raleigh punkterer, skal jeg købe en ny cykel?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-10 19:06

> Så når min Raleigh punkterer, skal jeg købe en ny cykel?

er det fordi du ikke _vil_ forstå hvad jeg prøver at sige ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-10 15:42

> er det fordi du ikke _vil_ forstå hvad jeg prøver at sige ?
>
> /thomas

Nej - det kunne aldrig falde mig ind, ikke at _ville_forstå.

Jeg vil gerne forstå, og udover din argumentation har Thorbjørn og Stig
Leerbeck sparket argumenter ind.

Thorbjørn holder med dig, hvorimod Stig siger, at problemet ikke er
aktuelt i Firefox,

Dette afprøver jeg nu, og hvis Stig har ret, er det jo et browserproblem
og ikke et hardwareproblem.

Er vi enige så langt?

Jeg vender tilbage senere.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-10 15:53

> [...]
> aktuelt i Firefox,
>
> Dette afprøver jeg nu, og hvis Stig har ret, er det jo et browserproblem

OK - jeg har nu logget ind på min netbank med besværligID gennem
Firefox.

Stig har ret.

Jeg kommer på første gang, og ikke som gennem Safari, hvor jeg skal
logge på to gange.

Kan vi herudaf konkludere, at det _ikke_ er et hardwareproblem, men et
softwareproblem?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Robert Piil

Dato : 29-11-10 21:54

Den 29-11-2010 18:28, Morten Lind skrev:

> Der er jo ingen, der går i banken i arbejdstiden, vel?

Jo, hver dag faktisk.

--
Robert Piil

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-11-10 15:57

Den 29/11/10 18.28, Morten Lind skrev:

> Tjah.....jeg synes nu ikke, en 30.000,- kr. PowerMac(alt incl.) fra 2005
> er forældet hardware.

Det syntes jeg heller ikke. Vi må have en et G3G4.dk website !
BTW Har du prøvet MorphOS 2.6 på din PowerMac ??
http://www.morphos-team.net/downloads.html

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 16:31

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Det syntes jeg heller ikke. Vi må have en et G3G4.dk website !
> BTW Har du prøvet MorphOS 2.6 på din PowerMac ??
> http://www.morphos-team.net/downloads.html

Det er nu en G5, men jeg har også de andre Nej - jeg har ikke prøvet
det, men jeg gemmer henvisningen til min halve vinterferie, tak

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-11-10 18:55

> [...]
> pærevælling på alle tre flapper
>
> Der er kun én fordel ved det tåbelige Jørgen Clevin arrangement, og det

Det sker hos mig når jeg anvender Safari. Det fungerer OK på FireFox.

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 16:34

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Det sker hos mig når jeg anvender Safari. Det fungerer OK på FireFox.
>
> Stig Leerbeck

Så noget kunne tyde på Safari - tak

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-11-10 19:58

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Hørt, hørt, ellers kan vi jo heller ikke drøfte iPhone, iPod, Airport
> og alt det andet der følger med æblet

Vi bør faktisk udvide det til at gælde bare det er skrevet på et
Apple-produkt, ellers er dem der bruger en nyhedsklient på en iPhone
eller iPad jo en anelse på den.

Fra : Robert Piil

Dato : 28-11-10 20:50

Den 28-11-2010 19:57, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101128 skrev:

> Vi bør faktisk udvide det til at gælde bare det er skrevet på et
> Apple-produkt, ellers er dem der bruger en nyhedsklient på en iPhone
> eller iPad jo en anelse på den.

Hm, jeg føler mig en smule udenfor. Jeg glæder mig til jeg kommer ind i
varmen

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-11-10 21:29

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Hm, jeg føler mig en smule udenfor. Jeg glæder mig til jeg kommer ind
> i varmen

Jeg har nogen Mac-klistermærker du kan sætte på dine inferiøre
elektronikgenstande, hvis det kan hjælpe!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-11-10 22:44

On 2010-11-28 21:28:32 +0100, nospam0002+20101128@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20101128) said:

> Jeg har nogen Mac-klistermærker du kan sætte på dine inferiøre
> elektronikgenstande, hvis det kan hjælpe!

Ja, du kan lave din windåse om til en hackintosh, og male et æble uden
på kassen, så kan du godt få asyl her i gruppen.

Fra : Robert Piil

Dato : 28-11-10 23:02

Den 28-11-2010 22:43, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja, du kan lave din windåse om til en hackintosh, og male et æble uden
> på kassen, så kan du godt få asyl her i gruppen.

Jeg har faktisk en Hacintosh CD-liggende, men den kunne ikke boote min
T41 op (første forsøg), så opgav jeg. Min win-dåse tør jeg ikke røre ved
endnu. Det er tidligere lykkedes mig at trashe en maskine fuldstændig
ved at lave rod i bootloaderen, og jeg har ikke ledige diske at lege med.

Jeg satser stærkt på at Atea sender maskinerne ud i god tid, så jeg kan
være kørende midt i december. Indtil da vil jeg trygt ignorere enhver
FUT til dk.admin, dk.edb.win eller lignende.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-11-10 23:24

On 2010-11-28 23:01:39 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> ved endnu. Det er tidligere lykkedes mig at trashe en maskine
> fuldstændig ved at lave rod i bootloaderen, og jeg har ikke ledige

Det var egenlig ment som rent drilleri, men når nu du tager det
alvorligt, så handler det om, at du ikke kan ta' en vilkårlig windåse,
og installere en hacintosh på den. En hacintosh er et byggeprojekt,
hvor du skal starte med at tjekke hvilke PC-komponeneter, der kan
bruges til at bygge en hacintosh med, det er nemlig ikke alle
motherboards, skærmkort, o.s.v. som dur til det projekt.

Fra : Robert Piil

Dato : 28-11-10 23:49

Den 28-11-2010 23:23, Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> at bygge en hacintosh med, det er nemlig ikke alle motherboards,
> skærmkort, o.s.v. som dur til det projekt.

Jeg var med på, dit indlæg ikke var helt alvorligt. JEg tog den bare op,
da jeg rent faktisk havde leget med det.

Jeg har set flere eksempler på T41'ere (IBM thinkpads) med Hackintosh
på, og jeg fulgte en af de guider der var lavet specifik omkring det.
Selvom en T41 er en samlet betegnelse for en masse forskellig hardware,
så burde min model være nogenlunde understøttet, så vidt jeg kunne læse
mig til.

Booten gik galt allerede inden jeg kom til at skullle vælge hardware -
måske var det bare en fejlbrændt CD, men det var nok til at få mig til
at holde op med at lege, jeg prøver at spare lidt legetid op til jeg får
maskinen. Jeg må være ved at blive gammel, tidligere var jeg ikke kommet
i seng, før det spillede.

--
Robert Piil

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-10 06:22

Den 28/11/10 22.43, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja, du kan lave din windåse om til en hackintosh, og male et æble uden
> på kassen, så kan du godt få asyl her i gruppen.

Men vi må påpege at der ikke tillades familiesammenføring !!!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-11-10 18:39

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Tjah.....jeg synes nu ikke, en 30.000,- kr. PowerMac(alt incl.) fra 2005
> er forældet hardware.

Det synes Apple og det er dem vi lytter til herinde

Du kan jo sælge den til 50 kroner. En fem år gammel computer kan ikke
være meget mere værd.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-11-10 21:57

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Jo, hver dag faktisk.

Det er snyd hvis man arbejder i en bank (nu hjælper jeg lige morten lidt
)

Fra : Robert Piil

Dato : 29-11-10 22:02

Den 29-11-2010 21:56, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101129 skrev:

> Det er snyd hvis man arbejder i en bank (nu hjælper jeg lige morten lidt
> )

Det var også lidt af en tilsnigelse. I den funktion jeg nu har, har jeg
ikke behov for at gå på netbank dagligt i embeds medfør.

Rent formelt arbejder jeg for IBM, men al det arbejde jeg udfører er med
banken som kunde, og jeg sidder i deres lokaler.

--
Robert Piil

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 16:28

> [...]

> Rent formelt arbejder jeg for IBM, men al det arbejde jeg udfører er med
> banken som kunde, og jeg sidder i deres lokaler.

Godt så - rart, at vi kommer lidt omkring ;-(

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-12-10 18:18

> Mener du helt seriøst, at NemID-javadimsen er harwareafhængig?

Er der Java 6 til PowerPC?

> For hvis du har ret, så har jeg jo ret i, at kodedrengene er en flok
> lallende amatører.

Hvis du nu holdt op med at brokke dig kunne jeg eventuelt forklare dig
at Java som regel har små problemer med platforme hvis man har glemt
enkelte opførsler.

Hvis de ikke har TESTET på din platform, kan man let rende ind i den
slags småting, og det har de vist ikke.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-10 18:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101130 <nospam0002+20101130@gmail.com> wrote:

> Er der Java 6 til PowerPC?

Det ved jeg ikke - jeg har Java 5.0

> Hvis du nu holdt op med at brokke dig kunne jeg eventuelt forklare dig
> at Java som regel har små problemer med platforme hvis man har glemt
> enkelte opførsler.

Hvis du synes, jeg brokker mig, vil du ikke vide af mig, /når/ jeg
brokker mig

> Hvis de ikke har TESTET på din platform, kan man let rende ind i den
> slags småting, og det har de vist ikke.

Altså: lallende amatører, ikke sandt
(Desværre, du kan ikke få benzin til din trecylindrede SAAB, da
brændstoffet ikke er udviklet til andet end motorer med mindst fire
cylindre). Hvor dum har man egentlig lov at være?

Men for nu at komme videre har Stig haft et indlæg, hvor han fortæller,
at også han har oplevet det, jeg oplever, i Safari. I Firefox oplever
han det ikke.

Jeg kunne så forestille mig, det var et Safariorienteret problem? Jeg
har ikke prøvet med Firefox endnu, for jeg /har/ jo været i banken denne
måned )))

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-12-10 19:39

> Det ved jeg ikke - jeg har Java 5.0

Det kan faktisk godt betyde noget. Jeg kan ikke udtale mig definitivt
da jeg ikke har kigget på sagen.

> Hvis du synes, jeg brokker mig, vil du ikke vide af mig, /når/ jeg
> brokker mig

Nåh, når det rumler i øst?

> Altså: lallende amatører, ikke sandt

Det afhænger SANDELIG om det er en officielt supporteret platform. Er
det det, har du ret. Er det ikke det, er du en brokkerøv og kan få en
tudekiks

> (Desværre, du kan ikke få benzin til din trecylindrede SAAB, da
> brændstoffet ikke er udviklet til andet end motorer med mindst fire
> cylindre). Hvor dum har man egentlig lov at være?

Din bilanalogi er helt i skoven. Forestil dig mere at du gerne vil
proppe diesel på en benzinbil

> Jeg kunne så forestille mig, det var et Safariorienteret problem? Jeg

Det kunne du eventuelt tage op med udviklerne der har fået aben med at
gøre dig glad.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-10 16:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101201 <nospam0002+20101201@gmail.com> wrote:

> Det kan faktisk godt betyde noget. Jeg kan ikke udtale mig definitivt
> da jeg ikke har kigget på sagen.

> Nåh, når det rumler i øst?

....blæser det i vest?.....vil have mere?.......skal jeg vise dig?(jeg
kan ikke huske det )

> Det afhænger SANDELIG om det er en officielt supporteret platform. Er
> det det, har du ret. Er det ikke det, er du en brokkerøv og kan få en
> tudekiks

Øhh....det er i bedste fald noget fordrukkent sludder

Vi taler om en elendig regerings beslutning om at få samtlige
undersåtter på NemID.

Så det afhænger SANDELIG ikke af nogetsomhelst - _Alle_ platforme _skal_
naturligvis - i den kontekst - være supporteret, ikke sandt?

Så tudekiksen ryger vist retur her

> Din bilanalogi er helt i skoven. Forestil dig mere at du gerne vil
> proppe diesel på en benzinbil

Øhh...det kniber forhåbentlig ikke med fantasien? For det er da _din_
analogi, der er i skoven. Du blander jo to forskellige produkter sammen
- det gør jeg ikke.

> Det kunne du eventuelt tage op med udviklerne der har fået aben med at
> gøre dig glad.

Næeh......se mit svar til Thomas - Stig har ret.

Det er et Safariorienteret softwareproblem.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-12-10 19:40

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Så når min Raleigh punkterer, skal jeg købe en ny cykel?

Hvis den er så forældet at den bruger vulstdæk, så er det nok det
billigste...

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-10 15:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101201 <nospam0002+20101201@gmail.com> wrote:

> Hvis den er så forældet at den bruger vulstdæk, så er det nok det
> billigste...

Hæ, hæ...det er lige før

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-12-10 19:01

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Thorbjørn holder med dig

Nej. Jeg siger at det afgørende punkt er om platformen er officielt
understøttet.

Er du med på den?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 18:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101201 <nospam0002+20101201@gmail.com> wrote:

> Nej. Jeg siger at det afgørende punkt er om platformen er officielt
> understøttet.
>
> Er du med på den?

Ja da - og det er den, som tidligere anført, qua regeringsønske.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-12-10 19:02

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Kan vi herudaf konkludere, at det _ikke_ er et hardwareproblem, men et
> softwareproblem?

Kan vi eventuelt uden de helt store sværdslag nå frem til at der
formentlig er forskellig software på din maskine i forhold til alle
andres? FORDI der er forskelligt hardware?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 18:06

> [...]

> formentlig er forskellig software på din maskine i forhold til alle
> andres? FORDI der er forskelligt hardware?

Interessant betragtning, men nej

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-12-10 19:07

> Øhh....det er i bedste fald noget fordrukkent sludder

Pas nu på hvor du sætter barren...

> [...]
>
> Så det afhænger SANDELIG ikke af nogetsomhelst - _Alle_ platforme _skal_
> naturligvis - i den kontekst - være supporteret, ikke sandt?

Se det er HER kæden hopper af.

Det kan naturligvis ikke lade sig gøre, fordi der har været rigtigt
mange platforme gennem tiden og på et eller andet tidspunkt må man sige
at nu er det slut med det, og vi må videre.

Vil du fx INSISTERE på at der bruges penge og ressourcer på at
understøtte OS 9?

> Øhh...det kniber forhåbentlig ikke med fantasien? For det er da _din_
> analogi, der er i skoven. Du blander jo to forskellige produkter sammen
> - det gør jeg ikke.

Det gør du da. Du kan nemlig ikke køre x86 kode direkte på din PowerPC,
og din x86 kan ikke direkte køre PowerPC kode. Ligesom med diesel og
benzin.

Kan du se det?

Du kan selvfølgelig stille dig ned på tankstationen og FORLANGE at det
skal virke med diesel i din benzinbil...

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 18:24

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101201 <nospam0002+20101201@gmail.com> wrote:

> Pas nu på hvor du sætter barren...

Undskyld, sådan taler vi i hovedstaden - du bemærkede forhåbentlig det
kiksede smil?

> [...]

> mange platforme gennem tiden og på et eller andet tidspunkt må man sige
> at nu er det slut med det, og vi må videre.

Da det er en regeringsbeslutning - som du helt åbenlyst ikke vil
forholde dig til - skal alle aktive platforme naturligvis understøttes.

> Vil du fx INSISTERE på at der bruges penge og ressourcer på at
> understøtte OS 9?

Bliver Mac OS 9.x stadig benyttet?

Hvis det er tilfældet, skal det naturligvis understøttes.

> Det gør du da. Du kan nemlig ikke køre x86 kode direkte på din PowerPC,
> og din x86 kan ikke direkte køre PowerPC kode. Ligesom med diesel og
> benzin.

Hvad har x86 kode på PPC og PPC kode på x86 at gøre med NemID?

> Kan du se det?

Nej, desværre

> Du kan selvfølgelig stille dig ned på tankstationen og FORLANGE at det
> skal virke med diesel i din benzinbil...

Hvorfor insisterer du på, at det er _mig_, der blander tingene sammen?

Hvordan kan det være, at du pludselig ikke forstår, hvad jeg mener? Det
er jeg faktisk ked af, øv.

M., der undrer sig over de manglende indlæg fra resten af gruppen - det
skulle vel ikke være for farligt?
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-10 20:32

> M., der undrer sig over de manglende indlæg fra resten af gruppen - det
> skulle vel ikke være for farligt?

næh .. jeg har bare tabt tråden ang. hvad vi egenglig snakker om ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 21:33

> næh .. jeg har bare tabt tråden ang. hvad vi egenglig snakker om ...
>
> /thomas

Forståeligt

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-10 07:22

> Forståeligt

Du spørger om "Mener du helt seriøst, at NemID-javadimsen er
harwareafhængig?"

TRA oplyser at "at Java som regel har små problemer med platforme hvis
man har glemt enkelte opførsler.

Hvis de ikke har TESTET på din platform, kan man let rende ind i den
slags småting, og det har de vist ikke."

Og jeg kan ikke se noget problem i det svar.

Men det kunne være rart at høre fra overlægens mund hvilken proces Java
går igennem fra kompilering, til kompilering, og fra fortolkning, til
endnu en fortolkning, der er platformsafhængig.

--
/Flemming

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-10 17:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> går igennem fra kompilering, til kompilering, og fra fortolkning, til
> endnu en fortolkning, der er platformsafhængig.

Jo, Flemming(hvis din betragtning er til mig) - jeg tror, jeg
efterhånden har fået det ind med skeer og har forstået Jeres pointer.

Jeg finder det dog lidt pudsigt, at et simpelt spørgsmål...

Citat: "....at spørge om jeg er den eneste, der skal
[...]

Citat slut.

....afstedkommer en så lang, teknisk og en smule ophedet debat.

Iøvrigt ved jeg ikke, hvem TRA er, men det er nok også ligegyldigt

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-10 21:00

> [...]
> bruger jeg to nøgler for hvert log-in.".
>
> Citat slut.
>
> ...afstedkommer en så lang, teknisk og en smule ophedet debat.

Jeg oplever tit de ovennævnte problemer, og skifter så browser. Meget
sjovt med "Besværet-ID". Grafikken er ikke lige så betryggende som
bank-assistentens jakkesæt.
I min kodehusker har jeg vænnet mig til at tilføje hvilken bank der
bruger hvilken browser.

> Iøvrigt ved jeg ikke, hvem TRA er, men det er nok også ligegyldigt

Det er bestemt ikke ligegyldigt. TRA er overlæge/professor i de ting han
svarer på hvad ang. denne tråd. Og har altid været præcis, saglig, og
ydmyg egentlig, i sine bestræbelser på at hjælpe med Perl, Php, Java, og
JuNameIt i mange år. Og det er noget af charmen ved denne gruppe, at
også fagpersoner med glæde underviser lægpersonen. Man kunne godt lære
noget af Japansk kultur på dette punkt mht. at vise respekt overfor de
"ældre" (gnæk gnæk).

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-12-10 19:46

> Interessant betragtning, men nej

Interessant betragtning. Nåede du nogensinde at fortælle om din OS X
version er officielt understøttet?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 20:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101203 <nospam0002+20101203@gmail.com> wrote:

> Interessant betragtning. Nåede du nogensinde at fortælle om din OS X
> version er officielt understøttet?

Nåede du nogensinde at læse hele tråden?

Thorbjørn, for Helvede - naturligvis er Mac OS X, 10.5.8 understøttet.
Du forventer forhåbentlig heller ikke andet?

M., der godt nok er træt nu...
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-12-10 19:50

> Undskyld, sådan taler vi i hovedstaden - du bemærkede forhåbentlig det
> kiksede smil?

Jeg har hørt en del om det der køwenhavnerhumor herovre i Jylland.
Behøver jeg antyde mere?

> Da det er en regeringsbeslutning - som du helt åbenlyst ikke vil
> forholde dig til - skal alle aktive platforme naturligvis
> understøttes.

Det vil jeg da gerne. Det springende punkt er "aktive".

Hvornår forholder du dig til _DET_? Melder regeringsbeslutningen noget
om kriteriet for hvornår en platform er "aktiv"?

> Bliver Mac OS 9.x stadig benyttet?
>
> Hvis det er tilfældet, skal det naturligvis understøttes.

Du er da vist ny her i gruppen. Der er MANGE der stadig bruger OS 9 og
enkelte lovpriser det også jævnligt.

> Hvad har x86 kode på PPC og PPC kode på x86 at gøre med NemID?

At koden er forskellig, hvilket du åbenbart ikke har forstået endnu.
Forskellig kode betyder at ting har en chance for at virke forskelligt,
og er enhver programtesters mareridt fordi jo flere valgmuligheder jo
flere ting der skal testes.

SELVOM det er skrevet i Java!

> Hvorfor insisterer du på, at det er _mig_, der blander tingene sammen?

Fordi det er det du gør. Det er ikke så svært, vel?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-10 21:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101203 <nospam0002+20101203@gmail.com> wrote:

> Jeg har hørt en del om det der køwenhavnerhumor herovre i Jylland.
> Behøver jeg antyde mere?

Nej - det er fint, som du gør

> Det vil jeg da gerne. Det springende punkt er "aktive".

Godt! Mit system er aktivt - altså skal det understøttes, ikke sandt?

> Hvornår forholder du dig til _DET_? Melder regeringsbeslutningen noget
> om kriteriet for hvornår en platform er "aktiv"?

Det forholder jeg mig jo hele tiden til - men regeringsbeslutningen
melder _ikke_ noget om "aktive" platforme. Den melder overhovedet
_intet_ om platforme iøvrigt.

Du har nok tidligere bemærket, at jeg har omtalt regeringen som tåbelig
- dette udsagn står jeg ved.

> Du er da vist ny her i gruppen. Der er MANGE der stadig bruger OS 9 og
> enkelte lovpriser det også jævnligt.

Jo, jo...men jeg vil da medgive regeringen, at når et softwarefirma har
lagt et OS dødt(Mac OS 9), så er dette OS naturligvis ikke eksisterende.

Om jeg er ny i gruppen her, må vist komme an på en søgning(som jeg ikke
gider), men jeg er, så vidt jeg husker, fra 1998 .

> [...]
> Forskellig kode betyder at ting har en chance for at virke forskelligt,
> og er enhver programtesters mareridt fordi jo flere valgmuligheder jo

Og hvad så - hvem har sagt, at det skulle være nemt at leve? Er det ikke
et stykke arbejde, der skal gøres? Eller skal programtestere af en eller
anden årsag stryges med hårene og passes bedre på end andre på
arbejdsmarkedet?

Det er da for mig som bruger flintrende ligegyldigt, hvilken kode, der
bruges på hvilken platform.

Hvis en regering beslutter, at _jeg_ skal bruge BesværligJørgenClevinID,
så skal den naturligvis sørge for, at den virker på mit maskineri, og så
er jeg i den forbindelse temmelig ligeglad med hvordan.

> SELVOM det er skrevet i Java!

Som tidligere eller andet sted i tråden anført, har Stig påpeget, og jeg
har afprøvet hans analyse, at det ikke handler om Java-dimsen, men om en
skidt fungerende Safaribrowser.

> Fordi det er det du gør. Det er ikke så svært, vel?

Tjaeh - det vil jeg så lade andre om at bedømme, hvis nogle tør(hvad
ikke synes at være tilfældet).

Dit svar minder mig iøvrigt om børnehaven...: "Min far kan tæve din
far"..."Hvorfor ka´ han det?"...."Fordi han kan..."

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-12-10 22:44

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Thorbjørn, for Helvede - naturligvis er Mac OS X, 10.5.8 understøttet.
> Du forventer forhåbentlig heller ikke andet?

PÃ¥ PowerPC? Det er der absolut ingen garanti for...

Men det kan jeg forstå at du har fundet ud af at der er...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-12-10 23:15

> Godt! Mit system er aktivt - altså skal det understøttes, ikke sandt?

Og hvilken definition af "aktiv" bruger du så her? At den tænder når du
trykker på knappen?

> Du har nok tidligere bemærket, at jeg har omtalt regeringen som tåbelig
> - dette udsagn står jeg ved.

Det er almen kendt at rød stue betegner blå stue som åndssvag og
omvendt. Jeg forholder mig til den tekniske detalje med at der er en
vis ræsson i at man definerer hvad der forlanges understøttet, og så
TESTER man på det så man ved skidtet virker når det nu er understøttet.

På ting der ikke forlanges understøttet, tester man naturligvis ikke, da
det er spild af tid og penge.

> Jo, jo...men jeg vil da medgive regeringen, at når et softwarefirma har
> lagt et OS dødt(Mac OS 9), så er dette OS naturligvis ikke eksisterende.

Ah, er det DET der er kriteriet for "aktivt"? Betyder det iøvrigt at
jeg kan forvente, endsige ligefrem FORLANGE, at NemID virker korrekt
under Ubuntu?

Det må du vide

> Om jeg er ny i gruppen her, må vist komme an på en søgning(som jeg ikke
> gider), men jeg er, så vidt jeg husker, fra 1998 .

Nogen gange mere end andre gange

> [...]
> et stykke arbejde, der skal gøres? Eller skal programtestere af en eller
> anden årsag stryges med hårene og passes bedre på end andre på

Vi tager den lige igen: Den afgørende faktor er om platformen er
understøttet. Er den det? Ja, så skal det bare virke og det er
udviklernes fejl hvis det ikke gør. Nej, så kan du trisse ned og købe
dig en der er.

Udviklerne har jo ikke en blankocheck til bare at udvikle løs til de er
færdig. Hvis det foregår som alle andre steder, har de en kontrakt på
hvad varen må koste, og hvad varen skal kunne, og alt derudover er ren
omkostning. Er du med på den?

> Det er da for mig som bruger flintrende ligegyldigt, hvilken kode, der
> bruges på hvilken platform.

Det er forkert, da det er en parameter for hvad platformen kan og hvad
du kan forvente af kode der kører. At du så mener at "en computer er en
computer og det skal bare virke" er sammenligneligt med at "brændstof er
brændstof og den skal bare køre" eller "vhs er video og det vil jeg
afspille på min betamax".

> Som tidligere eller andet sted i tråden anført, har Stig påpeget, og jeg
> har afprøvet hans analyse, at det ikke handler om Java-dimsen, men om en
> skidt fungerende Safaribrowser.

Det er ikke sikkert det er Safaris skyld. Nu får vi se.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-10 18:00

> [...]

> afspille på min betamax".

> Det er ikke sikkert det er Safaris skyld. Nu får vi se.

Ja, ja. Jeg holder meget af at samtale med dig, men vi taler forbi
hinanden og det er der ingen grund til at fortsætte med.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-12-10 19:19

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> [...]
> også fagpersoner med glæde underviser lægpersonen. Man kunne godt lære
> noget af Japansk kultur på dette punkt mht. at vise respekt overfor de

Nu har jeg så fundet ud af at 1) det er mig der er TRA (det vidste jeg
nu godt i forvejen ) og at 2) jeg er blevet overlæge istedet for
overlægen. Der takkes for roserne.

Mht den forespurgte uddybning har jeg funderet lidt over det, og tror at
problemet ligger i det klistermodul som afvikler Javakode inde i en
browser.

Det er nemlig blevet lavet fuldstændig om fra Suns side her i løbet af
Java 6-tiden for at gøre det mere robust og tidssvarende, og fordi det
er en balancegang med saltsyre at få browser og JVM til at spille
sammen.

Det er min formodning at de to browsere som Morten har testet med, har
hhv et gammelt og et nyt klistermodul og at disse ganske enkelt opfører
sig forskelligt og udmønter sig i den fejl Morten ser. Jeg håber derfor
han også har husket at oplyse hvilken browser osv han bruger til de
stakkels NemID-udviklere der har fået aben så de har en chance for at
genskabe problemet i laboratoriet.

Nu får vi se, men jeg håber at ovenstående viser endnu en vinkel på at
software er en kompleks størrelse og det hurtigt løber løbsk hvis ordet
"alt" viser sig i kravspecifikationen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-10 22:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101205 <nospam0002+20101205@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg så fundet ud af at 1) det er mig der er TRA (det vidste jeg
> nu godt i forvejen ) og at 2) jeg er blevet overlæge istedet for
> overlægen. Der takkes for roserne.

Du er jo heller ikke den eneste overlæge her
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 08:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101205 <nospam0002+20101205@gmail.com> wrote:

> 2) jeg er blevet overlæge istedet for
> overlægen. Der takkes for roserne.

Ja i det ord skal man holde sig fra at bruge med den bestemte artikel,
det bliver hurtigt til overlegen inde i mit hoved. Det ville ikke være
nogen isbryder på samtalen. Så det overlader vi til
eftermiddagsaviserne.

> Mht den forespurgte uddybning har jeg funderet lidt over det, og tror at

> problemet ligger i det klistermodul som afvikler Javakode inde i en
> browser.

Du er sikker på det ikke er klistret som holder modulet? Man har hørt om
Boneloc og den slags.

Gad vide hvem som er flinkest til at få opdatere deres klister.

--
Flemming Rubini
Overlegen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 12:32

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Gad vide hvem som er flinkest til at få opdatere deres klister.

-modul.

Jeg bruger som regel Firefox, Henrik har fortalt han stort set kun
bruger Safari. Hvilket har fået mig til at give den en chance igen.
Oplevelsen med at man selv skulle opdatere Java fordi Safari ikke
checkede dette (hvis jeg husker rigtigt) taler ikke for Safari. Med
Safari forventer man jo Apple sørger for alt (av av).

--
/Flemming
Alt alt alt alt alt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-12-10 13:42

> at man selv skulle opdatere Java fordi Safari ikke
> checkede dette (hvis jeg husker rigtigt) taler ikke for Safari. Med
> Safari forventer man jo Apple sørger for alt (av av).

Hvordan gør man det? Altså opdaterer Safaris java?

- Mikael

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-12-10 04:33

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Du er jo heller ikke den eneste overlæge her

Jeg undrede mig også en del over at Flemming ville have overlægens
udtalelse om de tekniske finurligheder, da det alt andet lige ikke
plejer at være din spidskompetance. Naturligvis er du velkommen til at
garnere med diverse latinske vendinger - så har vi også hørt en anden
læges mening

Skulle du løbe tør kan du finde guldkorn som "Victurus te saluto" og
"Singularis Porcus" på
http://www.wattpad.com/117374-list-of-latin-quotes-in-asterix.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 08:07

> [...]

> læges mening
>
> Skulle du løbe tør kan du finde guldkorn som "Victurus te saluto" og

Jeg fik et lille panikanfald med hensyn til at skrive Thobjørn, da jeg
før er kommet til at referere til Thomas Bjørn Andersen i stedet for
Thorbjørn Ravn Andersen, jeg et hul i min hjerne lige dér. De to navne
korpulere/koorperer i min visuelle kortex, der hvor fluen sidder.

--
/Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-10 09:49

> [...]

> Jeg undrede mig også en del over at Flemming ville have overlægens
> udtalelse om de tekniske finurligheder, da det alt andet lige ikke

Nej, det vil vist være synd at sige. Og dog, så virker NemID helt
perfekt hos mig, så helt dum kan jeg da ikke være på det punkt

> [...]
> - så har vi også hørt en anden læges mening
>
> Skulle du løbe tør kan du finde guldkorn som "Victurus te saluto" og

Jeg husker en Olsen Banden-film, hvor en rig oliesheik kører i en
limousine med et våbenskjold på døren, hvor der står: "Pecunia non
olet". Der er mange spøjse detaljer i Olsen Banden, som man ikke lagde
mærke til, da man så dem første gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-12-10 17:17

> [...]

> det bliver hurtigt til overlegen inde i mit hoved. Det ville ikke være
> nogen isbryder på samtalen. Så det overlader vi til

Nu var jeg jo rationel og takkede en gang for alle for overlægen og
tidligere ros. SÃ¥ er det klaret, alle er glade.

> Du er sikker på det ikke er klistret som holder modulet? Man har hørt om
> Boneloc og den slags.

Øh, ja. Jeg skal spare dig for de tekniske detaljer.

> Gad vide hvem som er flinkest til at få opdatere deres klister.

Jeg må helt ærligt sige at det har jeg ikke interesseret mig for

Det skyldes naturligvis at jeg ikke har været gjort ansvarlig for noget
der kører som en applet.

Til gengæld kan man i tilfælde af at værktøjskassen ikke indeholder
andet end bøjede søm bruge selve appletviewer _programmet_ som
netværksdiagnosticeringsværktøj. Det går dog klart under kategorien
ninja-tricks.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-12-10 17:18

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Jeg bruger som regel Firefox, Henrik har fortalt han stort set kun
> bruger Safari. Hvilket har fået mig til at give den en chance igen.

Jeg er også gået over til Chrome. Den eneste fordel Safari har er at
den kan opdage Bonjour-annoncerede websteder.

> Oplevelsen med at man selv skulle opdatere Java fordi Safari ikke
> checkede dette (hvis jeg husker rigtigt) taler ikke for Safari. Med
> Safari forventer man jo Apple sørger for alt (av av).

Øh. Hvorfor præcis mener du at Safari skulle være ansvarlig for at
checke Java?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 17:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101205 <nospam0002+20101205@gmail.com> wrote:

> Øh. Hvorfor præcis mener du at Safari skulle være ansvarlig for at
> checke Java?

Det har jeg aldrig sagt

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-12-10 17:22

> [...]

> før er kommet til at referere til Thomas Bjørn Andersen i stedet for
> Thorbjørn Ravn Andersen, jeg et hul i min hjerne lige dér.

Der ER også mange bogstaver der er næsten ens selvom du har en tendens
til at glemme et. Det er ikke nemt, jeg skal beklage på egne og Thomas
vegne.

> De to navne korpulere/koorperer i min visuelle kortex, der hvor fluen
> sidder.

Hvis jeg nu spørger rigtigt pænt vil du så undgå at dele din indre
verden med os fremover inden vi når Dali'ske højder?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-10 17:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101205 <nospam0002+20101205@gmail.com> wrote:

> Der ER også mange bogstaver der er næsten ens selvom du har en tendens
> til at glemme et.

Har lige i dette øjeblik indset jeg har et lille mus drønende rundt
under tasterne. Men det er ikke så nemt at rense under dem.

--
/Flemming