Sorteringsorden?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 16:01

Når man opretter en ny mappe og flytter filer til en sådan mappe, bliver
de automatisk lagt i denne orden, hvis der er færre end 18 filer, der
flyttes, og Finder er sat til at vise 'Symboloversigt'. - Og det er
ligegyldigt, om tekst er placeret under eller til højre for ikonet...

Fil 1 - Fil 2 - Fil 3
Fil 4 - Fil 5 - Fil 6
osv...

og ikke...

Fil 1
Fil 2
Fil 3
Fil 4
Fil 5
Fil 6
osv...

Er det muligt på nogen måde at tvinge systemet til altid at sortere
lodret og ikke vandret?

Det har virkelig irriteret mig lige siden OS X 10.2.x.!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 16:16

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> lodret og ikke vandret?
>
> Det har virkelig irriteret mig lige siden OS X 10.2.x.!

Sådan:

Last login: Sat Nov 27 09:32:27 on ttys000
MacBook per$ ls
Apps Desktop Library Music Sites
Calibre Library Documents MacMini Pictures danid.log
Classic Downloads Movies Public
MacBook per$ ls | sort
Apps
Calibre Library
Classic
Desktop
Documents
Downloads
Library
MacMini
Movies
Music
Pictures
Public
Sites
danid.log
MacBook per$

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 16:21

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> MacBook per$ ls | sort

ls sorterer altid.

Er det "ls -1" funktionaliteten du er ude efter?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 27-11-10 16:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101127 wrote:

> ls sorterer altid.
>
> Er det "ls -1" funktionaliteten du er ude efter?

Hm, nu er vi vist ovre i noget terminalværk, og det er absolut ikke
noget, jeg er særlig glad for...

Meget kort sagt, så er det, jeg gerne vil, at filer i en mappe _altid_
sorteres lodret i kolonner, når Finder er sat til 'Symboloversigt' - og
ikke i vandrette linier (oftest 3 og 3, som vist med mit eksempel).

Jeg oplever 'fænomet' hver gang, jeg fx. har overspillet en LP i én stor
fil, redigeret og fjernet, og derefter indsat 'split marks' og ved at
bruge 'Split according to marks' i både Amadeus Pro, Audacity (Win), +
et par andre programmer, - at så bliver de nye færdige filer lagt 3 og 3
vandret sorteret, hvis der er under 18 filer. - Hvis der er flere,
sorteres de lodret... - Og det er ligegyldigt, om der er spornummer
tilføjet eller ikke...

På windows sorteres de automatisk vandret, hvis systemet står til
'symboler', men sættes Windows som std. til 'Oversigt', sorteres de
altid lodret, og det er den funktion, jeg gerne vil have frem i OS X også...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 16:51

> [...]

> 'symboler', men sættes Windows som std. til 'Oversigt', sorteres de
> altid lodret, og det er den funktion, jeg gerne vil have frem i OS X også...

Det er nok bare en af de ting hvor Apple har taget et valg for en og så
kan man lide det eller lade være.

Det er da muligt at du kan gøre mere i et Finder alternativ som f.eks.
Path Finder, men helt ærligt ... why bother ?

Bortset fra det så vil den altid sortere efter rækker også når der er
mere end 18 emner i en mappe ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 18:53

Thomas von Hassel wrote:

> Det er nok bare en af de ting hvor Apple har taget et valg for en og så
> kan man lide det eller lade være.

Tjo, såmænd, men her synes jeg faktisk, Windows er et skridt foran - som
et af de få steder..-)

> Det er da muligt at du kan gøre mere i et Finder alternativ som f.eks.
> Path Finder, men helt ærligt ... why bother ?

Jeg har kigget på flere alternativer, men de bruger åbenbart dele af OS
X's Framework, - de er ihvertfald ikke bedre på det mråde end Finder.

> Bortset fra det så vil den altid sortere efter rækker også når der er
> mere end 18 emner i en mappe ..

Det er jo goså det, jeg skriver. - Men det er jo ikke altid, fx. en
LP/MC har så mange spor, - og det er altså væsentlig nemmere at overskue
en enkelt kolonne, sorteret lodret end flere kolonner sorteret vandret -
ikke mindst, når man bruger ZoomView...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 18:58

> [...]

> X's Framework, - de er ihvertfald ikke bedre på det mråde end Finder.

> Det er jo goså det, jeg skriver. - Men det er jo ikke altid, fx. en

stop .. der er ikke forskel på hvordan den sorterer uanset hvor mange
emner der er i mappen ?

> og det er altså væsentlig nemmere at overskue en enkelt kolonne, sorteret
> lodret end flere kolonner sorteret vandret - ikke mindst, når man bruger
> ZoomView...

hvorfor så ikke bruge column view ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 19:47

Thomas von Hassel wrote:

> stop .. der er ikke forskel på hvordan den sorterer uanset hvor mange
> emner der er i mappen ?

Jo, hvis du har sat Finder til at vise teksten til højre for ikonet, men
ikke hvis tekst er under ikonet...

> hvorfor så ikke bruge column view ?

Fordi
- 1. Ikonerne er for små,
- 2. Det er begrænset, hvor brede kolonnerne kan blive
- 3. Du kan ikke have flere linier til samme filnavn, og da nogle
musikfiler har ret lange navne, bliver det uoverskuelig.

Et lille eksempel,

"P. Tchaikowskij, Ouverture Over A National Anthem" = 50 karakterer

Alm. symbolvisning vil vise den i 2 rækker, hvor du kan læse det hele,
hvis du ikke har ændret på afstanden mellem rækker. I kolonnevisning med
bredeste kolonne vil der stå:

"P. Tchaikowskij, Ouverture Ov.." = 32 karakterer + 2 punktum'er

Begge med skriftstr. i Finder sat til 12p. Bruger du som jeg 14p eller
15p istedet for, så får du

"P. Tchaikowskij, Ouvertur.." = 25 karakterer + 2 punktum'er

- Og hvilken af Tchaikowskijs 7 ouverturer er det så.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 20:36

> [...]

> "P. Tchaikowskij, Ouvertur.." = 25 karakterer + 2 punktum'er
>
> - Og hvilken af Tchaikowskijs 7 ouverturer er det så.?

brug iTunes til at holde styr på dit musik ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 21:29

Thomas von Hassel wrote:
> brug iTunes til at holde styr på dit musik ?

Under ingen omstændigheder! Både VLC og WinAmp er væsentlig bedre, - så
så slipper man også for al det ITMS makværk!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 21:37

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Under ingen omstændigheder! Både VLC og WinAmp er væsentlig bedre, - så
> så slipper man også for al det ITMS makværk!

jeg gætter på du tænker på iTunes Music Store ? ... det er der jo ingen
der tvinger dig til at bruge ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 23:24

> jeg gætter på du tænker på iTunes Music Store ? ... det er der jo ingen
> der tvinger dig til at bruge ...

Næh, man kan uden større problemer flytte hele sin LP-, CD- og
DVD-samling ind i en iTunes-base, som man placerer på en NAS ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 23:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh, man kan uden større problemer flytte hele sin LP-, CD- og
> DVD-samling ind i en iTunes-base, som man placerer på en NAS ...

hvorfor specifikt en NAS ? .. hvor man placerer det har jo ikke noget
med sagen at gøre ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-10 22:06

> hvorfor specifikt en NAS ? .. hvor man placerer det har jo ikke noget
> med sagen at gøre ?

Kapacitet og prisbillighed ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 00:57

Thomas von Hassel wrote:

> jeg gætter på du tænker på iTunes Music Store ? ... det er der jo ingen
> der tvinger dig til at bruge ...

Gammel vane... Det hedder jo nu kun iTunes Store.

Nej, men man kan end ikke slå det _helt_ fra, men er pisket til at have
det liggende i sidemenuen, - og et uheldigt klik, er man pludselig inde
på ITS. - Og så er det lidt irriterende at blive ringet op kl. halv to
om natten, fordi en næsten helt blind har været så uheldig at komme til
at klikke og ikke kan få skidtet lukket igen. Da det havde gentaget sig
en 3-4 gange installerede jeg VLC hhv. WinAmp næste gang, jeg kom derud
og bad dem bruge disse på MBP'en fremfor iTunes. Siden da har de ikke
haft problemer med at afspille noget som helst musik, - og jeg er ikke
blevet ringet op på de tidspunkter...

- Og fjerne både ITS og Ping fra sidemenuen kan man jo heller ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 28-11-10 07:39

Den 28-11-2010 00:57, Erik Richard Sørensen skrev:
> - Og fjerne både ITS og Ping fra sidemenuen kan man jo heller ikke.

Fra 10.1 kan man godt fjerne Ping, i hvert fald på windows.

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 15:57

Robert Piil wrote:

> Fra 10.1 kan man godt fjerne Ping, i hvert fald på windows.

Hold da op! - Det kan man faktisk også i Mac versionen... Så mangler de
bare at få lavet, så man også kan fjerne 'Butik'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 16:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hold da op! - Det kan man faktisk også i Mac versionen... Så mangler de
> bare at få lavet, så man også kan fjerne 'Butik'...

det kan du også .. via Parental Controls ..

<http://dl.dropbox.com/u/693028/store.png>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 17:27

Thomas von Hassel wrote:

> det kan du også .. via Parental Controls ..
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/store.png>

Mindsandten ja! - Tak, så er den væk, og det skal jeg da lige have vist
'natteringerne'.!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 18:59

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> når man bruger ZoomView...
>
> mvh. Erik Richard

A pro pos ZoomView....du véd godt, at iPad´en har alt det, du skal
bruge...hvid på sort og alt det andet?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 19:49

Morten Lind wrote:

> A pro pos ZoomView....du véd godt, at iPad´en har alt det, du skal
> bruge...hvid på sort og alt det andet?

Ikke helt... Den mangler både Firewire, ethernet og et fuldt TTS/SR
system og ikke det reducerede system, er ligger i iOS...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 20:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ikke helt... Den mangler både Firewire, ethernet og et fuldt TTS/SR
> system og ikke det reducerede system, er ligger i iOS...

hvad skal du bruge Firewire og ethernet til i en lille 10" mobil enhed
.... det er jo ikke en erstatning til en alm. mac eller lign, men et
tillæg ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 21:32

Thomas von Hassel wrote:

> hvad skal du bruge Firewire og ethernet til i en lille 10" mobil enhed
> ... det er jo ikke en erstatning til en alm. mac eller lign, men et
> tillæg ..

Tja, hvad bruger mn mon det til.? - Mon ikke til overførsel af data,
musik, bøger osv.? - Og som det vist efterhånden er kendt, så har jeg
ikke og vil ikke have trådløst inden for mine døre!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 21:37

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Tja, hvad bruger mn mon det til.? - Mon ikke til overførsel af data,
> musik, bøger osv.? -

trådløs eller sync fra iTunes klarer det jo ret godt ..

> Og som det vist efterhånden er kendt, så har jeg
> ikke og vil ikke have trådløst inden for mine døre!

nu snakker du om hvad _du_ vil og ikke vil have ... men det gælder vel
ikke for alle, evt. svagtsynede ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 00:45

Thomas von Hassel wrote:

> trådløs eller sync fra iTunes klarer det jo ret godt ..

Hvor tit skal jeg egentlig sige det? JEG VIL IKKE HAVE TRÅDLØST!, OG JEG
VIL IKKE BRUGE ITUNES!

> nu snakker du om hvad _du_ vil og ikke vil have ... men det gælder vel
> ikke for alle, evt. svagtsynede ?

Jeg har snakket med en del både helt blinde og svagtseende, og har endnu
ikke mødt _én_ eneste, der vil anskaffe sig en iPad (eller iPod Touch
for den sags skyld) præcis af de grunde, jeg nævner. - Og nej, det er
ikke noget, jeg har forsøgt at bilde dem ind!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 14:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvor tit skal jeg egentlig sige det? JEG VIL IKKE HAVE TRÅDLØST!, OG JEG
> VIL IKKE BRUGE ITUNES!

det er dit valg ... og dit tab ...

> [...]
> for den sags skyld) præcis af de grunde, jeg nævner. - Og nej, det er
> ikke noget, jeg har forsøgt at bilde dem ind!!!

Har du selv prøvet en iPad/iPod Touch/iPhone og prøvet om deres
accesibity funcktioner virkelig er så ringe ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 16:34

Thomas von Hassel wrote:

> det er dit valg ... og dit tab ...

'Tab'? - Jeg ville græde tørre tårer, hvis Apple droppede iTunes - især
på Mac...

> Har du selv prøvet en iPad/iPod Touch/iPhone og prøvet om deres
> accesibity funcktioner virkelig er så ringe ?

iPad har jeg af gode grunde ikke prøvet, men jeg har temmelig tit fået
lov til netop at afprøve div. disability funktioner på en iPhone 3Gs, og
det er altså ikke noget særligt at skrive hjem om. Man kan køre i
reverse mode, ja, - men tekst kan kun forstørres til ca. 16-18p, og det
er langt fra nok for de fleste svagtseende - inkl. mig selv, - hvis
man/jeg ikke samtidig alligevel skal bruge en lup for at læse, hvad der
står. Og TTS/VoiceOver er jo kun det reducerede system på dansk og ikke
særlig godt. Desuden kræver det en meget lang tilvænningsperiode at
bruge og er temmelig besværlig for svagtseende at indstille, - og
hvordan vil det så ikke være for en helt blind.... - Så det er ikke som
på OS X, hvor det jo blot er at trykke på et par taster, så /fungerer/ det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 06:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ikke helt... Den mangler både Firewire, ethernet og et fuldt TTS/SR
> system og ikke det reducerede system, er ligger i iOS...
>
> mvh. Erik Richard

Nu tænkte jeg specifikt på de hjælpemidler til synshandicappede. iPad´en
er jo til at have med ud i verden, og der bruger man internettet, hvis
man vil overføre noget.

Så jo - den har dét, synshandicappede skal bruge, hvis synshandicappede
har brug for en "tag med på turen-ting".

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 15:53

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Så jo - den har dét, synshandicappede skal bruge, hvis synshandicappede
> har brug for en "tag med på turen-ting".

Det er stadig vores mening, at det har den ikke. - Hvad nu, hvis du
kommer til et sted, hvor det ikke er muligt at komme direkte på nettet,
men skal bruge et cablet system? - Sådanne steder findes der faktisk
også en hel del af - selv her i vores lille Danmark...

Nå ja, så er der jo lige det, at den ikke er Daisy kompatibel, så den er
heller ikke velegnet som boglæser...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 15:56

> [...]

> men skal bruge et cablet system? - Sådanne steder findes der faktisk
> også en hel del af - selv her i vores lille Danmark...

du ved godt den kommer i en udgave med 3G mobilnetværk som ikke
afhængigt af alm. trådløse netværk ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 17:17

Thomas von Hassel wrote:

> du ved godt den kommer i en udgave med 3G mobilnetværk som ikke
> afhængigt af alm. trådløse netværk ?

Ja, men det er langt fra hele Danmark, der kan bruge 3G mobilnetværk -
især i udkantsområderne. Men selv i tætbefolkede områder er der store
huller. - Fx. er der et kæmpestort 'hul' i området omkring Ødum og ud
mod Djursland, hvor det er næsten umulig at bruge nogen former for
mobile systemer. Det samme for området syd-sydvest for Holstebro og ud
mod vestkysten og igen området nordøst for Thisted ind mod Fjerritslev,
samt området omk. Hjordkær og ned mod Bolderslev og Tønder. - Faktisk er
der også 'huller' lidt sydvest for Herning - et område, jeg jænvligt
kommer i...

Så det er langt fra i alle områder, der er 3G dækning...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 17:18

> [...]

> kommer i...
>
> Så det er langt fra i alle områder, der er 3G dækning...

.... som falder tilbage til hhv. EGDE eller GRPS hvis der ikke er 3G
dækning ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 17:38

Thomas von Hassel wrote:

> ... som falder tilbage til hhv. EGDE eller GRPS hvis der ikke er 3G
> dækning ...

Skulle den gøre, men åbenbart ikke altid og ikke alle steder. Det blev
nævnt i både TVAvisen DR1 og TV2 Østjylland for et par uger siden, hvor
selvstændige håndværkere i bl.a. Ødum området havde klaget til både TDC,
Telia + et par selskaber mere, samt til IT& Telestyrelsen. Fra
teleselskaberne fik de at vide, at de kun garanterer ca. 80-90%s dækning
i Danmark, og at de (beboerne) ikke skulle forvente en forbedring inden
for de næste ca. 10 år, - og IT&Telestyrelsen 'tog det til efterretning'.

mvhl Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-10 18:38

> [...]

> kommer i...
>
> Så det er langt fra i alle områder, der er 3G dækning...

På Sjælland har vi skam også "sorte huller", så vi er næsten ligeså
fine, som I.

Hvormange synshandicappede bor der i de omtalte områder, der ikke har
adgang til en eller anden form for mobildatanet?

900/1800/Edge.....hvad véd jeg?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-10 19:22

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Hvormange synshandicappede bor der i de omtalte områder, der ikke har
> adgang til en eller anden form for mobildatanet?

Hm, det véd jeg faktisk ikke. - Jeg har ikke adgang til vores
medlemskartotek, men da kredsen her er den største uden for København,
vil jeg tro, det drejer sig om 3-4000 alt i alt, og af dem bor vel ca.
7-800 i de berørte områder her i Østjylland.

Men nu var det jo ikke synshæmmede, der klagede over manglende mobil
dækning, men dels beboere, dels næringsdrivende i området, - og så er vi
pludselig oppe på et tal, der nærmer sig 25-30.000 abonnenter - svarende
til en mellemstor dansk provinsby...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 17:45

> [...]

> 'symboler', men sættes Windows som std. til 'Oversigt', sorteres de
> altid lodret, og det er den funktion, jeg gerne vil have frem i OS X også...

Stå i Finder -> Åbn et nyt Findervindue(Æble>n) -> Tryk tredie knap i
oversigtsbaren øverst til venstre(hvis jeg har forstået dig rigtigt?).

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 17:52

> Stå i Finder -> Åbn et nyt Findervindue(Æble>n) -> Tryk tredie knap i
> oversigtsbaren øverst til venstre(hvis jeg har forstået dig rigtigt?).

nej, det er column view ... ikke icon view som Erik godt kan lide .....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 18:45

> nej, det er column view ... ikke icon view som Erik godt kan lide .....
>
> /thomas

Nåeh...jamen, ville han ikke have det vertikalt? Nå...

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 19:09

Morten Lind wrote:

> Stå i Finder -> Åbn et nyt Findervindue(Æble>n) -> Tryk tredie knap i
> oversigtsbaren øverst til venstre(hvis jeg har forstået dig rigtigt?).

Det er ikke den funktion. - Den, du giver, er at vise i hierakiske
kolonner med små symboler. - Jeg vil have den alm. symboloversigt, men
sorteret lodret uden hierakiske vinduer/kolonner.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 19:13

> [...]

> kolonner med små symboler. - Jeg vil have den alm. symboloversigt, men
> sorteret lodret uden hierakiske vinduer/kolonner.

du kan gøre vinduet så smalt som muligt ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 20:03

Thomas von Hassel wrote:

> du kan gøre vinduet så smalt som muligt ... ?

Det kunne jeg tildels ja, men ofte har jeg samlet ca. 50 musikfiler i
samme mappe, og så er det altså mere praktisk at have den sat i en str.,
så der er 3 rækker à 17 filer lodret, - så kan jeg nemlig have god plads
under vinduerne til at åbne andre vinduer, når jeg er på den store skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 19:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101127 <nospam0002+20101127@gmail.com> wrote:

> ls sorterer altid.

Men som angivet i eksemplet, ikke på samme måde som ved en efterfølgende
"sort".

> Er det "ls -1" funktionaliteten du er ude efter?

Næh; jeg skulle blot give et eksempel på sortering ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 19:04

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> A pro pos ZoomView....du véd godt, at iPad´en har alt det, du skal
> bruge...hvid på sort og alt det andet?

Jeg har leget lidt med VoiceOver fordi jeg er lidt interesseret i at
finde ud af om jeg kan få den til at sige noget bestemt på kommando.
Det er min formodning at en hørende blind sagtens vil kunne betjene den
uden problemer.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 27-11-10 19:52

> [...]
> finde ud af om jeg kan få den til at sige noget bestemt på kommando.
> Det er min formodning at en hørende blind sagtens vil kunne betjene den

Ikke iflg. de tests, der er lavet med iPhone og iPod Touch af vore
hjælpemiddelkonsulenter i DBS. - Det blev demonstreret med al tydelighed
i forsommeren i en Harddisken udsendelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 06:13

> [...]

> hjælpemiddelkonsulenter i DBS. - Det blev demonstreret med al tydelighed
> i forsommeren i en Harddisken udsendelse...

iPad´en er meget større og derfor sandsynligvis meget nemmere, men hvad
ved jeg?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 19:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men som angivet i eksemplet, ikke på samme måde som ved en efterfølgende
> "sort".

Det er ikke sorts skyld, men fordi ls opfører sig forskelligt afhængigt
af om det er til skærm eller pipe.

Du vil få samme resultat med

ls | cat

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 19:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Et lille eksempel,
>
> "P. Tchaikowskij, Ouverture Over A National Anthem" = 50 karakterer

Apple forventer at al din musik hygger sig i iTunes.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 20:16

> [...]

> hjælpemiddelkonsulenter i DBS. - Det blev demonstreret med al
> tydelighed i forsommeren i en Harddisken udsendelse...

Hvad ved Dansk Blindesamfund om hvad der er _MIN_ formodning?

Nå, bortset fra det, så kan de _amerikanske_ blinde godt finde ud af at
bruge det:

"Since the touchscreen offers no physical feedback, one has to wonder
how blind users find the right button on the flat surface. Other than
the Home button, the volume control, and the sleep button, there are no
physical buttons on the iPhone or iPod touch. This is problematic for
blind users. On a computer, blind users touch-type, or in other words
they feel where the keyboard keys are and press the appropriate keys
while the computer gives audio feedback of on-screen events. Much like
with veteran typists, touch-typing allows input and interaction without
actually seeing the keyboard, only feeling it. But with the touchscreen
there is no physical way for blind users to feel their way through the
contents of the screen.

Apple solves this problem with a unique mode of VoiceOver, the
screen-reading feature in Mac OS X. For the iPhone and iPod touch, once
VoiceOver is activated, a user places a finger on the screen and runs it
along the screen's surface. Whenever the finger runs above an icon or
static text, VoiceOver will read it out loud. Once the user becomes
familiar with the layout of each screen, navigation can be easily
accomplished. When the user finds what they are looking for, they
double-tap and the app, link, setting, etc is activated.

Moving a finger along the screen in actuality moves the VoiceOver
cursor. Once the VoiceOver cursor is focused on an element, the element
can be activated with a double-tap. But dragging your finger around the
screen is not the only way to move the VoiceOver cursor. A single-finger
swipe to the right will move the cursor to the next item. In the home
screen, a right swipe will move the cursor to the next icon. On a
webpage, a right swipe will move to the next item whether it is an
image, a link, static text, or a text form. A single-finger swipe to the
left will move the VoiceOver cursor to the previous item. Once the
VoiceOver cursor is on the desired element, a double-tap anywhere on the
screen will activate the selected item."

.... med konklusionen:

"Overall, VoiceOver on the iPhone and iPod touch works very very
well. It can be slow going when you are first learning the system and
the swipes, but once you are familiar with the layout of the OS and its
apps, you can effectively accomplish many tasks."

Jeg er ikke uenig med ovenstående.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 20:16

nospam0002+20101127@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101127)
writes:

> Nå, bortset fra det, så kan de _amerikanske_ blinde godt finde ud af at
> bruge det:

Glemte linket:
http://www.nillabyte.com/entry.php?280-Accessibility-For-iPhone-And-iPod-touch-A-Blind-User-s-Review

Fra : Esben

Dato : 28-11-10 09:36

> [...]

> lodret og ikke vandret?
>
> Det har virkelig irriteret mig lige siden OS X 10.2.x.!

Åben Æble-J vælg mærkeposition: højre. Voilá - du har hvad du bad om (og
sortér alfabetisk)!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 11:42

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Åben Æble-J vælg mærkeposition: højre. Voilá - du har hvad du bad om (og
> sortér alfabetisk)!

hmm.. du har ret ... men ikke særlig intutivt at ændring af hvor label
sidder også ændrer hvordan der sorteres ...

/thomas

* de altid bruger listview ..

Fra : Esben

Dato : 28-11-10 12:09

> hmm.. du har ret ... men ikke særlig intutivt at ændring af hvor label
> sidder også ændrer hvordan der sorteres ...
>
> /thomas
>
> * de altid bruger listview ..

Nej, det er det ikke.

siger esben*

*der også altid bruger list view
....men elskede små ikoner i OS 9

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 13:55

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> ...men elskede små ikoner i OS 9

Ak ja, nostalgien.....

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 16:04

Esben wrote:

> Åben Æble-J vælg mærkeposition: højre. Voilá - du har hvad du bad om (og
> sortér alfabetisk)!

Ikke helt. - Det er den metode, jeg bruger nu, men hvis der er under 18
filer i en mappe, sorteres de stadig vandret. Kun ved at vælge 'sorter
efter' -! 'Navn' vil de blive sorteret lodret. Men så kommer problemet,
hvis jeg nu tilføjer nye filer, vil de automatisk ryge ind i denne
sorteringsorden. - Jeg plejer altid at tilføje nye filer sidst, indtil
jeg får dem kontrolleret og evt. redigeret, og først derefter sorterer
jeg alfabetisk. - Og ofte tilføjer jeg mine egne ikoner til de færdige
filer, så det er let og hurtigt at se, hvilke filer, der er færdige og
hvilke ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 28-11-10 19:10

> [...]

> jeg alfabetisk. - Og ofte tilføjer jeg mine egne ikoner til de færdige
> filer, så det er let og hurtigt at se, hvilke filer, der er færdige og

Skal det forstås sådan at du IKKE vil have Finder til automatisk at
sortere for dig?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 19:17

Esben wrote:

> Skal det forstås sådan at du IKKE vil have Finder til automatisk at
> sortere for dig?

Ja, for jeg lægger ofte nye filer ind, som jeg så redigerer færdig på et
senere tidspunkt, - og hvis der er flere hundrede filer i en mappe, så
er det nemmeste at lægge dem sidst. Og når jeg så er færdig med
slutredigering, vælger jeg 'Sorter alfabetisk' fra 'Oversigt'.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 28-11-10 20:32

> [...]

> er det nemmeste at lægge dem sidst. Og når jeg så er færdig med
> slutredigering, vælger jeg 'Sorter alfabetisk' fra 'Oversigt'.

Hvis jeg trækker dem på mappeikonet (og ikke ind i mappen), så lægger de
nyeste sig efter de eksisterende, så forstår ikke lige dit problem.

Tjah jeg ville nok være pragmatisk og give dem tal først i navnet eller
andre karakterer der markerede status. Eller Mærke. Dato-sortering kan
du jo nok ikke bruge.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 21:32

Esben wrote:

> Hvis jeg trækker dem på mappeikonet (og ikke ind i mappen), så lægger de
> nyeste sig efter de eksisterende, så forstår ikke lige dit problem.

Det gør de nogle gange, andre gange lægger de sig i sorteringsorden
eller som en stak på øverste venstre plads (et kendt fænomen i OS X). Og
er der sat automatisk sorteringsorden på mappen, lægger de sig altid
efter denne.

> Tjah jeg ville nok være pragmatisk og give dem tal først i navnet eller
> andre karakterer der markerede status. Eller Mærke. Dato-sortering kan
> du jo nok ikke bruge.

Det er jeg også begyndt med - ihvertfald at sætte markeringsfarve på.
Navne/numre kan være problematiske i nogle tilfælde. - Jeg har fx. et
par mapper med +2000 og +3000 musikfiler, og hvor der fx. er flere
versioner af samme nummer, - og kunstnernavn ligger ofte kun i tags... -
Så markeringsfarve er nok den nemmeste løsning for det problem. Men
problemet med de generelle sorteringsmetoder i OS X består stadig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 21:53

> [...]

> par mapper med +2000 og +3000 musikfiler, og hvor der fx. er flere
> versioner af samme nummer, - og kunstnernavn ligger ofte kun i tags... -

Seriøst .. det kan godt være iTunes ikke er pefekt .. men hvorfor slås
med den slags i Finder når iTunes kan holde styr på den slags for dig ?
... i min bog er det dumt at være så stædig bare fordi man har set sig
sur på et program ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 23:40

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> med den slags i Finder når iTunes kan holde styr på den slags for dig ?
> .. i min bog er det dumt at være så stædig bare fordi man har set sig

Lige så seriøst. - For det første kan iTunes ikke det, jeg vil have den
til. For det andet ripper jeg næsten aldrig CD'ere, men overspiller fra
bånd og plader, og her bruger jeg alligevel Amadeus Pro. For det tredie
laver jeg næsten aldrig spillelister. For det fjerde er afspille
kvaliteten i iTunes dårlig i forhold til både VLC (Mac/Win) og WinAmp
(Win) - især mht EQ indstillinger. - Og endelig for det femte, så kan
iTunes finde på at lægge filer i både 4, 5 og 6 forskellige mapper de få
gange, jeg ripper en CD, og det er jeg ikke den eneste, der har oplevet.
- Det sker fx., når det drejer sig om complation albums, så 'sorterer'
iTunes efter de opr. udgivelser.

Jeg har nævnt det før i anden forbindelse. Men iTunes er klart bedre i
Windows versionen til afspilning - næsten på højde med både VLC og
WinAmp. iTunes/Mac er dog bedre, hvis man bruger DigiDesigns Core Audio
Driver fremfor Apple CoreAudio, men stadig ikke på højde med Windows
versionen eller de andre to.

Helt ærlig savner jeg de nok to bedste afspilleprogrammer, der endnu er
lavet til Mac - Audion Classic/X og Cabrio Classic/X. Audion kan stadig
bruges (også på 10.5.x), men den er begrænset i understøttede
filformater, og så har den ingen EQ, mens Cabrio er helt væk. Den holdt
op med at virke med 10.3.5. Vi er flere, der har skrevet til udvikleren,
men aldrig hørt fra ham. De fleste mails er kommet retur med beskeden
'Recipient not found'...

Jeg skrev engang til udvikleren af Audion og spurgte, om han ikke ville
genoptage udviklingen og fik et meget pænt svar tilbage, at det ville
han gerne, men også at det havde han ikke tid til nu, hvor han var
blevet ansat som udviklingsleder i et andet softwarefirma. Desuden
tilbød han mig faktisk, at jeg kunne få samtlige koder og resourcer,
hvis jeg var interesseret i at videreudvikle den, - men her måtte jeg
pænt takke nej. - Det er mit kendskab til programmering ganske enkelt
for lille til, at jeg tør binde an med - desværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 23:57

> [...]

> til. For det andet ripper jeg næsten aldrig CD'ere, men overspiller fra
> bånd og plader, og her bruger jeg alligevel Amadeus Pro.

Derfor er det stadig bedre at have et samlet let overskueligt bibliotek
over det ..

> [...]

> gange, jeg ripper en CD, og det er jeg ikke den eneste, der har oplevet.
> - Det sker fx., når det drejer sig om complation albums, så 'sorterer'

Det er der værtøjer til at undgå .. bl.a. felter som f.eks. "Album
Artist" og "Grouping"

Derudover er det jo meningen at du skal lade iTunes navngive og holde
styr på selve filerne så du bare skal koncentrere dig om indholdet ..

> [...]
> WinAmp. iTunes/Mac er dog bedre, hvis man bruger DigiDesigns Core Audio
> Driver fremfor Apple CoreAudio, men stadig ikke på højde med Windows

Den med lydkvaliteten køber jeg stadig ikke, men jeg orker ikke at tage
den diskussion igen ...

Blot vil jeg sige at DigiDesigns CoreAudiio driver er blot det... nemlig
en driver / plugin til Apple Core Audio .. den erstatter ikke noget og
giver kun meningen hvis du har kompatibel hardware ..

"What is the Digidesign CoreAudio Driver?

The Digidesign CoreAudio Driver is a multi-client, multichannel sound
driver that allows CoreAudio-compatible applications to record and play
back through the following Digidesign audio interfaces:
"

<http://archive.digidesign.com/download/coreaudio/tiger/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-10 01:00

Thomas von Hassel wrote:

> Derfor er det stadig bedre at have et samlet let overskueligt bibliotek
> over det ..

Jeg har al min musik på en ekstern disk, delt op efter genre,
nationalitet og underopdelt efter kunstner. - iTunes kan kun gøre det
delvist på den måde, hvis det endelig skal være. - Og ja, jeg har
afprøvet det.

> Det er der værtøjer til at undgå .. bl.a. felter som f.eks. "Album
> Artist" og "Grouping"

Det virker bare ikke altid ved compilation samlinger.

> Derudover er det jo meningen at du skal lade iTunes navngive og holde
> styr på selve filerne så du bare skal koncentrere dig om indholdet ..

iTunes kan alligevel ikke navngive overspilninger fra bånd og LP plader,
medmindre den kan finde præcis samme indspiolning med præcis samme
pladenummer på ITS, og at jeg i givet fald indtaster disse opl. i tags i
en rå-master...

> [...]
> driver that allows CoreAudio-compatible applications to record and play
> back through the following Digidesign audio interfaces:"

DigiDesign systemet består af to dele - én til hardware og én til
software. Og jeg bruger selvfølgelig den til software, og da både
Amadeus Pro og ProTools er kompatible og DigiDesign AudioDriver kan
vælges inde fra de to programmer, så har jeg selvfølgelig valgt den
fremfor Apple CoreAudio. I øvrigt vælger hardware kontrolpanen
automatisk mit Behringer FW lydkort, så det er heller ikke et problem
dér - Faktisk har jeg også SunFlower, som også er bedre end Apple
CoreAudio, men den er lidt mere vanskelig at styre - ihvertfald fra
Amadeus Pro, - har ikke prøvet den med ProTools...

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 29-11-10 01:09

Den 29-11-2010 00:59, Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> nationalitet og underopdelt efter kunstner. - iTunes kan kun gøre det
> delvist på den måde, hvis det endelig skal være. - Og ja, jeg har

Hvis man ellers bare vil bruge iTunes, eller et lignende
katalogiseringsprogram, så er det da bedøvende ligegyldigt, hvordan data
ligger på disken.

Du kan søge og sortere på alle mulige forskellige felter i iTunes -
langt mere fleksibelt end man kan i filstrukturen. Det giver også
problemer med katalogiseringen at skulle opdele numrene i genrer, og er
et først havnet forkert, tager det evigheder at finde igen i
filstrukturen, hvor imod man nemt kan søge på andre af parametrene i
iTunes og alligevel finde det.

Det er noget helt parallelt der sker med billeder i Aperture og
Lightroom. Det er et kæmpefremskridt og langt nemmere at håndtere, hvis
man ellers kan slippe gamle vaner, og tillære sig nogle nye. Selv havde
jeg tre trials af Lightroom installeret og kasseret igen, inden jeg
opgav modstanden og overgav mig helt. Efter jeg har fundet logikken i
Lightroom kan jeg overføre den næsten direkte til iTunes og er blevet
glad for programmet, hvor jeg tidligere kun brugte det af nød.

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-10 01:55

Robert Piil wrote:

> [...]
> et først havnet forkert, tager det evigheder at finde igen i
> filstrukturen, hvor imod man nemt kan søge på andre af parametrene i

Både VLC og WinAmp har flere søgefunktioner end iTunes Mac/Win....

Desuden har jeg brugt den opdeling, jeg kører med i årevis både på de
klassiske OS - helt fra System 7.5, Windows 95/98 - nu XPPro - og OS X -
og er vant til at lægge de respektive kunstnere dér, hvor de hører til.

Så hvis jeg vil høre fx. Helmuth Walka spille J.S.Bachs fugaer, trækker
jeg blot den mappe til VLC eller WinAmp ikonet, - eller hvis jeg vil
høre Focus spille deres ret så hårdtslående Bach-fortolkninger, trækker
jeg blot denne mappe til programikonet. - Jeg skal så ikke først ind i
iTunes og finde den arkivliste/spilleliste, der indeholder de filer, jeg
vil høre.

> [...]
> Lightroom kan jeg overføre den næsten direkte til iTunes og er blevet
> glad for programmet, hvor jeg tidligere kun brugte det af nød.

Jeg har kun prøvet en demo af Aperture 3, og den bryder jeg mig ikke om,
og Lightrooms interface er ikke særlig godt for synshæmmede. - Nåja, så
hører jeg stadig for 90%s vedkommende til analog-folket, så jeg har vel
alt i alt kun et par tusind digitale billeder... - Og bruger jeg
endeligt et fotokatalogiseringsprogram, foretrækker jeg OlympusMaster 2,
- den fungerer fortrinligt selv med mit EOS D60, - sålænge jeg bruger en
kortlæser til kortene.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 29-11-10 08:28

Den 29-11-2010 01:55, Erik Richard Sørensen skrev:

> Både VLC og WinAmp har flere søgefunktioner end iTunes Mac/Win....

Hvorfor så overhovedet holde fast i en gammeldags sortering på disken?

> [...]
> jeg blot denne mappe til programikonet. - Jeg skal så ikke først ind i
> iTunes og finde den arkivliste/spilleliste, der indeholder de filer, jeg

Ctrl-b, så kan du sortere/søge yderligere meget nemt med kolonnebrowseren.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-10 08:44

> [...]

> jeg blot denne mappe til programikonet. - Jeg skal så ikke først ind i
> iTunes og finde den arkivliste/spilleliste, der indeholder de filer, jeg

prøv at se på det iTunes kalder column browser:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/columnbrowser.png>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-10 08:19

> [...]

> nationalitet og underopdelt efter kunstner. - iTunes kan kun gøre det
> delvist på den måde, hvis det endelig skal være. - Og ja, jeg har

Du kan slå fra så iTunes ikke flytter rundt på filerne hvis det er det
du gerne vil ..

> Det virker bare ikke altid ved compilation samlinger.

Jo ... det gør ..

> [...]
> medmindre den kan finde præcis samme indspiolning med præcis samme
> pladenummer på ITS, og at jeg i givet fald indtaster disse opl. i tags i

Det er da klart ... det er jo ikke magisk ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-11-10 14:24

writes:

> nospam0002+20101127@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20101127)

> Glemte linket:
> http://www.nillabyte.com/entry.php?280-Accessibility-For-iPhone-And-iPod-touch-A-Blind-User-s-Review

Her er der en hel film af en blind australier der viser hvordan han
bruger sin iPhone og iPad.

http://dotsub.com/view/baadbaf9-cf33-4d37-9536-fd11d632370b

Specielt viser han hvordan man bruger tastaturet til at skrive med, selv
på sin iPhone, men han er gladest for iPad'en.

Desværre gør han det langsomt for at vi kan følge med - ville godt have
set det i fuld hastighed til sidst.

Gad vide om Dansk Blindesamfund har set den video?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 14:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101128 <nospam0002+20101128@gmail.com> wrote:

> Gad vide om Dansk Blindesamfund har set den video?

Sikkert ikke, men man kan jo håbe.

Og til Erik Richard: måske er et åbent sind bedre i din bevægelse, end
en fastlåst opfattelse af status quo?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-11-10 19:57

> Skulle den gøre, men åbenbart ikke altid og ikke alle steder. Det blev

Så du skal egentligt bare være glad for at du bor op og ned af en
mobilmast så du er fri for den slags...

Mht iPhonen kunne du jo også bare først som sidst sige at du ikke gider
bruge krudtet på at lære at bruge den...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-11-10 20:28

> Jeg gider ikke ofre flere tusind kroner på en telefon, der er umulig
> at bruge, - så enkel er det!

Dit tab. Det er der andre blinde der godt kan finde ud af...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-11-10 02:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jeg skal så ikke først ind i iTunes og finde den
> arkivliste/spilleliste, der indeholder de filer, jeg vil høre.

Der er fritekstsøgning oppe i hjørnet. Skriv Walka og se hvad der
sker.