Har netop fået min først Mac
Fra : Jesper

Dato : 27-11-10 10:15

Hej.

Jeg har netop modtaget min allerførste iMac, så kender intet til Mac
universet...men mit første indtryk er, at det virker meget spændende.

Hvordan kan jeg aflytte DR´s radiokanaler på maskinen - hvis jeg prøver
kommer den og siger at der mangler et eller andet (kan ikke huske
præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
sikkert er en "almindelig problemstilling"...

mvh

Jesper

Fra : J.K.Arning

Dato : 27-11-10 10:20

On 2010-11-27 10:14:49 +0100, Jesper said:

> [...]
> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Flip4Mac sikkert .. prøv at google den så finder du et link til download.

Fra : Robert Piil

Dato : 27-11-10 10:21

Den 27-11-2010 10:19, J.K.Arning skrev:

> Flip4Mac sikkert .. prøv at google den så finder du et link til download.

Lidt mere her:

http://www.blumenreich.dk/dr/afspil-dr-i-itunes-mac.html

--
Robert Piil

Fra : Langgaard

Dato : 27-11-10 03:01

On 27 Nov., 10:14, Jesper <chris...@post1.dknet.*.dk> wrote:
> Hej.
>
> Jeg har netop modtaget min allerf rste iMac, s kender intet til Mac
> universet...men mit f rste indtryk er, at det virker meget sp ndende.
>
> Hvordan kan jeg aflytte DR s radiokanaler p maskinen - hvis jeg pr ver
> kommer den og siger at der mangler et eller andet (kan ikke huske
> pr cist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Hej Jesper, og velkommen i klubben

Du vil nok støde ind i flere af den type problemer, men oftest er der
på de respektive sider god information om hvordan du forholder dig
ang. Mac.

http://www.dr.dk/hjaelp/DR+Netradio/20061213154821.htm

http://www.dr.dk/hjaelp/DR+Netradio/20061213142301.htm

--
Langgaard
Som også er ny med Mac

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 11:52

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> writes:

> [...]
> huske præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare,
> da det sikkert er en "almindelig problemstilling"...

DR Online er ret Windowsfikseret - du kan se den So Ein Ding hvor han
giver dem grundigt skæld ud for at se det ikke kun er dig.

Jeg synes jeg så engang der var direkte links til mp3-streaming af
radiokanalerne, og direkte links til MP4-streaming af tv-ditto. Findes
de endnu?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-10 17:38

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> [...]
> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Mon ikke 'DR Player' kan bruges:

Obs! Direkte link til nedkastningen:

<http://bit.ly/biRtjY>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jesper

Dato : 27-11-10 19:24

Den 27-11-2010 10:14, Jesper skrev:

> [...]
> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Jeg takker for alle inputs i denne nye verden

mvh

Jesper

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-10 19:48

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Ha' både Mac OS X og Windows på din iMac. Den kan snakke begge OS. Ret
smart. Og så kan fortsat få glæde af dine Windows programmer.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper

Dato : 27-11-10 20:22

Den 27-11-2010 19:47, Axel Hammerschmidt skrev:
> Jesper<christop@post1.dknet.*.dk> wrote:
>
> <snip>

> Ha' både Mac OS X og Windows på din iMac. Den kan snakke begge OS. Ret
> smart. Og så kan fortsat få glæde af dine Windows programmer.

Nå ja - der er noget med at den også kan køre Windows nogenlunde okay
har jeg ladet mig fortælle - skal jeg blot købe eet Windows styresystem
og installere det...eller skal der bruges en speciel udgave af Windows...?

Beklager mine dumme spørgsmål, men alt er nyt for mig i dette nye
univers....

Er også spændt på om jeg bare kan overføre alle mine mapper til Mac -
har mange fotos liggende....

Nå, men der er muligheder for mange timers udforskning fornemmer jeg...

mvh

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 20:36

> [...]

> og installere det...eller skal der bruges en speciel udgave af Windows...?

en helt alm. udgave af windows vil virke. Men overvej grundigt om du har
brug for at køre windows direkte på maskine, eller om du kan "nøjes" med
at køre det virtualiseret i f.eks. VMware, VirtualBox eller Paralles
Desktop ..

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 27-11-10 20:51

Den 27-11-2010 20:35, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> brug for at køre windows direkte på maskine, eller om du kan "nøjes" med
> at køre det virtualiseret i f.eks. VMware, VirtualBox eller Paralles

Hej Thomas.

Tak for dit indlæg - hvori består forskellene? (Ved ikke hvad VMware,
VirtualBox eller Paralles Desktop er...

mvh

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 21:02

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> Hej Thomas.
>
> Tak for dit indlæg - hvori består forskellene? (Ved ikke hvad VMware,
> VirtualBox eller Paralles Desktop er...

Du kan installere og boote op i windows som om det var en hvilken
somhelst anden pc ... eller du køre windows virtualiseret i et af
ovennænvte programmer.

<http://www.vmware.com/products/fusion/>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 23:24

> Men overvej grundigt om du har brug for at køre windows direkte på
> maskine, eller om du kan "nøjes" med at køre det virtualiseret i f.eks.
> VMware, VirtualBox eller Paralles Desktop ..

Kan skam kombineres. Installeres Windows på en separat partition kan
denne Windows også køre gennem Parallels, mens man kører MacOS X.

Tilsvarende med VMWare ... VirtualBox kender jeg ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-10 23:58

Jesper:

> [...]

> okay har jeg ladet mig fortælle - skal jeg blot købe eet Windows
> styresystem og installere det...eller skal der bruges en speciel

XP, Vista og Windows 7 - så vidt jeg ved.

Apple's Boot Camp er IMHO bedst. Du får en "rigtig" Windows, med alt
hvad det medfører, på både godt og ondt.

Jeg kan især li' at Windows (her hos mig er det Vista) får dirkete
adgang til hardware. Apple leverer nogle virkelig gode drivers til
Windows og deres hardware - netkort, trådløs netkort, grafikkort osv.

Jeg mener det er den bedste løsning, især hvis du vil udnytte hardwaren
til det yderste.

Se f.eks min post i dk.edb.sikkerhed her:

Jeg tror ikke du kan gøre sådan noget fra virtualisering.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-11-10 11:09

> [...]

> har mange fotos liggende....
>
> Nå, men der er muligheder for mange timers udforskning fornemmer jeg...

Der er flere muligheder, men det er uhyre sjældent at du får brug for
Windows på din nye Mac. Spøg hellere her om det du mangler, så får du
gode råd og du får ikke rodet dig ud i et mareridt med en forkert
installeret Boot Camp eller lignende.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 21:25

> [...]
> brug for at køre windows direkte på maskine, eller om du kan "nøjes" med
> at køre det virtualiseret i f.eks. VMware, VirtualBox eller Paralles

vmware kan køre en BootCamp installation som så også kan køre helt selv.
Det er ret fikst afhængig af ens behov.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-11-10 21:26

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> writes:

> Tak for dit indlæg - hvori består forskellene? (Ved ikke hvad VMware,
> VirtualBox eller Paralles Desktop er...

De er forskellige produkter som hver især tilbyder en virtuel maskine.
Dvs et stykke software som opfører sig som en ekstra fysisk maskine som
du så kan installere Windows på.

Den praktiske virkning er at du får en ekstra Windowsmaskine der er
sammenvævet med din Mac.

Fra : Lyrik

Dato : 28-11-10 06:14

> [...]
>
> Jeg har netop modtaget min allerf rste iMac, s kender intet til Mac
> universet...men mit f rste indtryk er, at det virker meget sp ndende.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tillykke med den. Det er et godt sollidt system. Prøv at finde noget
du kan glæde dig over. De fleste finder fornøjelse i "iPhoto" som er
godt til at samle fotos i. Der er også en smuk mulighed for at få
yndlingsfoto fremstillet som fine bøger direkte fra programmet. Jeg
har set 1 lækker indbundet fotobog i Macbrugerklubben. Den gik på
omgang og richochetterede så megen begejstring, at ingen slap fra
mødet uden skrammer.
Start med noget du kan blive begejstret for istedet for at søge
grenserne for det der er behageligt at få den til. Der er ikke noget
somhelst sjov ved at finde noget den ikke kan. Kun frustrationer.
Ellers bliver din historie et langt nødskrig a la:"Hvodden kan den nu
det? Og hvof ka' den heller ikke det?"
Gi den smukke Mac din opvartning og begejstring i stedet. Gå ind på
dens premisser! iLife-pakken er en guds gave til sin ejermand.

Gør ejerskabet til en fornøjelse i stedet for en frustration.

Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-11-10 10:17

> [...]

> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Det undrer mig lidt!?: Nu skriver du ikke, hvilken 'maskine' du har
erhvervet, men jeg kan da oplyse, at min (ikke-Windows udstyrede) iMac
afspiller DR radio fortrinligt via Safari, 'live' såvel som 'on demand'
- og jeg mener ikke, jeg har hentet noget ekstra software hertil(?)
Den eneste ulempe, jeg til nu har mødt, er at ifm. 'on demand' kan jeg
tilsyneladende ikke 'spole frem/tilbage' - en feature som ellers er
nyttig, hvis man fx. vil nedskrive noget tekst.

Mht. tv (fra DR) synes jeg, linket 'Se dr.dk tv' på forsiden virker
formidabelt, lige nu ser jeg fx. live DR1 via

http://www.dr.dk/tv/live#/DR1

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-11-10 11:08

> [...]

> præcist hvad der stod, men regner med, at I alligevel kan svare, da det
> sikkert er en "almindelig problemstilling"...

Velkommen til dk.edb.mac

Vi er flere Jesper herinde, så det er god kotume at skrive med ens fulde
navn. Så opstår ikke misforståelser.

Fra : Jesper

Dato : 29-11-10 18:05

Den 29-11-2010 11:07, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Velkommen til dk.edb.mac
>
> Vi er flere Jesper herinde, så det er god kotume at skrive med ens fulde
> navn. Så opstår ikke misforståelser.

Tak for det - og den er jeg så med på nu...

Jeg kommer nok med en masse nybegynder spørgsmål efterhånden som de
opstår...

mvh

Jesper Christophersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-11-10 19:49

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> Tak for det - og den er jeg så med på nu...
>
> Jeg kommer nok med en masse nybegynder spørgsmål efterhånden som de
> opstår...

Jeg mente nu i din afsenderadresse.

Når du nu er kommet på Mac, så kige lige å den her newsreader; MacSOUP

http://www.jesper.gylling.net/macsoup/

Den er godt skrevet til Mac OS 9 for snart 10 år siden, men det er stort
set det samme i dag i OS X.