1-meg-modem og netværk (i-net deling)
Fra : Donati

Dato : 16-12-00 03:42

Hej
Jeg har en adsl forbindelse fra cybercity, med tilhørende
1-meg-modem.

Jeg vil gerne installere linux på min server, men ved ikke helt
om min internetdeling så stadig kan virke.

Mit netværk er sat sammen således:

xxxxxxxxxxxxxxxx
x 1-meg-modem x
xxxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx
x Server x-------x Arbejdsstation x
xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx

Der er stadig windows på begge maskiner, og der er 2 netkort i serveren,
og jeg bruger så programmet Sygate til at få internet forbindelsen delt, så
begge maskiner kan bruge forbindelsen samtidigt.

Mit spørgsmål inden jeg går igang med en installation er:
Kan jeg stadig bruge denne net-opsætning, og have samtidig internet adgang
på begge maskiner?
Hvis ja, hvordan er fremgangsmåden så for opsætning?
Må vel være noget med noget NAT opsætning?

(og det var altså serveren der skulle have linux. Arbejdsstationen skal
beholde sin windows).

Mvh
Finn Donati

Fra : David Ipsen

Dato : 16-12-00 08:08

hej

Jeg kender ikke CC's 1 meg's, men kan du bruge noget ligende dette:

http://www.eksperten.dk/spm/3325

Mvh
David Ipsen

Fra : Donati

Dato : 16-12-00 14:42

David Ipsen <p1026002@post.uni2.dk> skrev:
> hej
>
> Jeg kender ikke CC's 1 meg's, men kan du bruge noget ligende dette:
>
> http://www.eksperten.dk/spm/3325
>
> Mvh
> David Ipsen

Det ligner noget der kan bruges.. takker..

Der er en på den side der skriver:

"skriv følgende i prompten.

ipchains -P forward DENY
ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Men så er der ingen sikkerhed !!!
klienten's gateway skal være 192.168.0.1
EbugZ "

Og derefter skriver spørgeren at dette løste hans problem..
er der nogen her der ved hvad det er for en sikkerhed der
skulle forsvinde?

/Donati

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-12-00 15:30

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> wrote in message
[snip]

> [...]
>
> Og derefter skriver spørgeren at dette løste hans problem..
> er der nogen her der ved hvad det er for en sikkerhed der
Så vidt jeg lige kan se så handler det om den síkkerhed der gør at
personerne på det interne net ikke er begrænset til visse services - f.eks.
http, ftp etc.
Der er nogle virksomheder (og efterhånden vist også skoler, gymnasier
o.s.v.) der ønsker at lukke af for alt, bortset fra enkelte services således
at ansatte og elever ikke bruger arbejdstid, skolens resourcer o.s.v. på at
spille Counter Strike, chatte m.m. via internettet. Jeg tror ikke det
betyder så meget for dig.

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 18:53

Fra : Kent Friis

Dato : 16-12-00 18:53

Den Sat, 16 Dec 2000 16:20:15 GMT skrev Donati:

>ok, takker.. nu er jeg bestemt hverken paranoid, eller specielt bange
>for angreb og sårn', men tænkte jo bare at det lød da ubehageligt,

>jeg regnede sådan set også med at personen overdrev lidt
>
>Nå men jeg har snart fået samlet mod til at forsøge en install..
>Lige en ting jeg kom til at tænke på.. når jeg sidder ved min
>windows-arbejdsstation, og vil logge på min linux-server
>feks. som root, hvordan gør jeg så egentlig det?
>Noget med en dos-prompt? eller?

Installerer en SSH-klient under windows. Putty skulle vist nok
være velegnet.

Mvh
Kent
--
Grafik-siden er opdateret på http://www.celebrityshine.com/~kfr/
- sidste billede uploadet: santa.png

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-12-00 08:03

Fra : David Ipsen

Dato : 16-12-00 23:14

> [...]
> windows-arbejdsstation, og vil logge på min linux-server
> feks. som root, hvordan gør jeg så egentlig det?

Det kan du ikke, uden vidre (sikkerhed), ellers prøv telnet XXX.XXX.XXX.XXX
(ip på server), generelt er telnet ikke godt for sikkerheden.

Men burde du se på http://www.gnuskole.dk , her vil mange af dine fremtidige
spørgsmål sikkert være besvaret, også angående SSH, proxy, mailserver m.v.

> Mvh Finn Donati

Mvh
David Ipsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-12-00 11:24

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> wrote in message
> Hej

[snip]

Ja - prøv at kigge på http://sunsite.auc.dk/ldp/HOWTO/IPCHAINS-HOWTO.html

> Hvis ja, hvordan er fremgangsmåden så for opsætning?
Se ovenfor - det virker helt klart som noget for ipchains.

> Må vel være noget med noget NAT opsætning?
>
> (og det var altså serveren der skulle have linux. Arbejdsstationen skal
> beholde sin windows).
Det burde sagtens kunne lade sig gøre. Jeg har selv en lign. opstilling:

[Router]

[Linuxbox]

[Hub]
windows-maskiner

Jeg bruger en Debian GNU/Linux 2.2, kernel 2.2.17, ipchains (og som en bonus
squid, men det har ikke noget at gøre med dit spørgsmål). Hardwaren er en
gammel Pentium 200 MHz, 48MB RAM og et 3Com 3c509 mod routeren og et 3Com
3c905B-TX mod hubben. Det kører smukt.

Fra : Alex Henriksen

Dato : 19-12-00 02:57

Fra : Tommi L. Jensen

Dato : 02-01-01 14:07

In article <91mf8t$1s31$1@news.cybercity.dk>, "Alex Henriksen"
<alexie@computer.dk> wrote:
<snip>
> Så er der kun et valg, (E-Smith Server/Gateway/Firewall), Det Rykker..
> http://linux.made-to-order.net/download.php e-smith-4.0-cdrom.iso.gz
> [142 M] Der er kommet en update til den også, så versionen er nu 4.0.1
<snap>
der er altsaa mere end et valg, at du mener e-smith er godt kan jeg ikke
argumentere for eller imod da jeg kun har set e-smith's naar folk har
lagt den ned og ikke aner hvordan man faar den op igen, syntes bare jeg
ville flame dit "der er kun et valg" postulat :P
--
Yours Digitally,
Tommi Jensen

^