MS Windows
briani 27239
Chkdsk
Fra : Rado

Dato : 26-11-10 17:58

Jeg kan ikke rigtig greje den chkdsk. Hvis jeg bruger kommandoen
chkdsk x: /f så kan der komme tre slags meldinger efter den er færdig

1. den melder den har fundet fejl og korrigeret dem
2. den melder den ikke har fundet fejl (chk did not find any problems)
3. den melder ingenting, udover følgende:

C:\>chkdsk h: /f
The type of the file system is NTFS.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Index verification completed.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
Security descriptor verification completed.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
Usn Journal verification completed.

1465135990 KB total disk space.
1285471304 KB in 753672 files.
274376 KB in 13599 indexes.
0 KB in bad sectors.
1444326 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
177945984 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
366283997 total allocation units on disk.
44486496 allocation units available on disk.

1 og 2 er til at forstå, men hvad betyder det når den hverken melder
der er fejl eller ikke?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Rado

Dato : 26-11-10 18:39

On Fri, 26 Nov 2010 17:58:01 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke rigtig greje den chkdsk. Hvis jeg bruger kommandoen
>chkdsk x: /f så kan der komme tre slags meldinger efter den er færdig

Nå, tror jeg har fundet ud af (hvorfor gør man altid det lige når man
har sendt sit spørgsmål?) hvorfor den af og til ikke melder om der er
fejl eller ikke. Det ser ud til at hvis man får den her dialog som man
skal svare ja til før den går igang:

"Chkdsk cannot run because the volume is in use by another
process. Chkdsk may run if this volume is dismounted first.
ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID.
Would you like to force a dismount on this volume? (Y/N)"

så melder den ingenting. Går den derimod i gang uden videre, melder
den om der er fejl eller ikke.

Må være en bug, logisk er det i alt fald ikke.

Fra : scootergrisen

Dato : 26-11-10 20:32

> Må være en bug, logisk er det i alt fald ikke.

Jeg tror det er en fejl 40.

Fra : Rado

Dato : 26-11-10 20:54

On Fri, 26 Nov 2010 20:31:57 +0100, scootergrisen
<scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> wrote:

>Jeg tror det er en fejl 40.

Hvad mener du?

Fra : scootergrisen

Dato : 26-11-10 21:35

http://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40

Fra : Rado

Dato : 26-11-10 21:56

On Fri, 26 Nov 2010 21:34:45 +0100, scootergrisen

>http://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40

Jeg ved godt hvad en fejl 40 er (iøvrigt laver jeg aldrig sådan nogen
da jeg sidder 60 cm fra skærmen

Men jeg kan ikke se hvordan jeg jeg skulle kunne forårsage det her.
Jeg indtaster den korrekte kommando hver gang, og foretager mig
iøvrigt ikke andet. Og jeg har oplevet den en hel del gange
efterhånden.

Efter nogle tests kan jeg dog se at det ikke har noget med den der
yes/no dialog at gøre. Hvad det er der forårsager det kan jeg ikke
lige gennemskue. Det ser ud som om maskinen skal have kørt nogle timer
før det begynder at optræde.