Airport Express?
Fra : Henrik 8600

Dato : 26-11-10 11:56

Hvad er / kan en Airport Express, sammenlignet med en almindelig Router?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-10 12:13

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Hvad er / kan en Airport Express, sammenlignet med en almindelig Router?

Der er nok nemmere at forklare hvad den _ikke_ kan ... nemlig dele
internet med kablede enheder.

altså:

Internet -> Modem -> Airport Express -> Trådløse enheder

Derudover kan den streame musik via Airplay og dele en printer via USB
stikket.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-11-10 12:58

> Der er nok nemmere at forklare hvad den _ikke_ kan ... nemlig dele
> internet med kablede enheder.

Faktisk så agerer den DHCP server også på ethernet porten. Det er ikke
så populært på switchede netværk i etagebyggeri. Der skal den sættes op
som bro.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-10 13:20

> Faktisk så agerer den DHCP server også på ethernet porten. Det er ikke
> så populært på switchede netværk i etagebyggeri. Der skal den sættes op
> som bro.

i hvilken konfiguration ?

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-11-10 14:18

> i hvilken konfiguration ?

Som router, hvor den er DHCP server på WIFI. (Det er den første sætning
du spørger til, ikke?)

Her er den mail jeg fik fra driften:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-10 14:25

> [...]
> "Internet". > > Vi beder dig venligst tilslutte routeren i den rigtige
> port ved lejlighed. > > På forhånd tak. > > Venlig hilsen > bolig:net

Det burde den ikke gøre .... eller med andre ord .. jeg har ikke oplevet
det selv ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-11-10 21:38

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Faktisk så agerer den DHCP server også på ethernet porten. Det er ikke
> så populært på switchede netværk i etagebyggeri. Der skal den sættes op
> som bro.

SÃ¥dan husker jeg det ikke. Er du sikker?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-11-10 22:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101126 <nospam0002+20101126@gmail.com> wrote:

> Sådan husker jeg det ikke. Er du sikker?

Sådan fortolkede jeg den mail jeg fik. Jeg blev noget overrasket, for
der var intet i dokumentationen eller konfigurationssoftwaren der
antydede at man ville se den som DHCP server på ethernet.

Nu har jeg prøvet at sætte Expressen tilbage til NAT og forbinde en
maskine til ethernetporten og den finder ikke nogen DHCP server.

Firmwaren er den samme som dengang men AirPort-værktøjet er fra 2010, så
det er ikke sikkert at den laver helt samme opsætning i Expressen ved
NAT.

Fra : Henrik 8600

Dato : 29-11-10 20:57

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad er / kan en Airport Express, sammenlignet med en almindelig Router?
>
> H.

Er der ikke noget med at det kan sættes til højtalere / anmindelige
gemmeldags stereo anlæg???

Og hvordan?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-10 21:34

> [...]

> "Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der ikke noget med at det kan sættes til højtalere / anmindelige

3.5 mm jack stik til hhv. 3.5 mm jack eller phono .... eller TOSlink
optisk til en forstæker med optisk indgang ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 29-11-10 21:39

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> 3.5 mm jack stik til hhv. 3.5 mm jack eller phono .... eller TOSlink
> optisk til en forstæker med optisk indgang ...
>
> /thomas

Fatter det stadigt ikke, er der et billede eller oversigt hvor man kan sådan
et set-up?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-10 21:53

> [...]

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Fatter det stadigt ikke, er der et billede eller oversigt hvor man kan sådan

Hvad er det der er svært at forstå ? .. der er et jackstik i Airport
Expressen som du sætter til et par aktive højtalere eller et steroanlæg
?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-11-10 21:38

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> "Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der ikke noget med at det kan sættes til højtalere / anmindelige
> gemmeldags stereo anlæg???

Jo. Har lige moret mig med at få min gamle express til at virke op mod
min Time Capsule (udvidelse via WDS for at slippe for ledningen), for at
teste det der AirPlay (det virker så ikke endnu).

> Og hvordan?

Du putter et almindeligt hovedtelefonstik i det dertil indrettede stik i
bunden ved siden af USB-udgangen, og fører det som en MP3-spiller i dit
stereoanlæg. Når der er hul hele vejen, dukker der en ikon op i bunden
af din iTunes som et sæt ekstra højtalere, som du så kan vælge. Vips,
spiller musik ud af stereoanlægget.

Det er faktisk ret fikst.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-11-10 21:54

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> Fatter det stadigt ikke, er der et billede eller oversigt hvor man kan
> sådan et set-up?

Du kan se dimsen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort#AirPort_Express

Der er tre stik. Ethernetstik, USB-stik og lydstik.

Sidstnævnte er det du kan trække lyd ud af og over i stereoanlægget.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-11-10 08:48

On 2010-11-29 21:53:56 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101129 said:

> Du kan se dimsen her:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort#AirPort_Express
>
> Der er tre stik. Ethernetstik, USB-stik og lydstik.
>
> Sidstnævnte er det du kan trække lyd ud af og over i stereoanlægget.

Der er vist både analog og optisk udgang i lydstikket.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-11-10 09:05

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Der er vist både analog og optisk udgang i lydstikket.

Korrekt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini