Hvad laver fsck-hfs?
Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 17:09

Jeg syntes, der var en del aktivitet på min harddisk, så jeg så efter,
hvad det var. Det var processen "fsck-hfs". Den tog helt op til 100%
processorydelse. Heldigvis har jeg 400%. Det er altid rart med lidt
ekstra
Men hvad laver FSCK helt af sig selv? Jeg troede, det var noget,
man skulle aktivere. Den står måske og kører en gang imellem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 20:04

> [...]
> Men hvad laver FSCK helt af sig selv? Jeg troede, det var noget,
> man skulle aktivere. Den står måske og kører en gang imellem?

check consol.log og system.log efter hints ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 23:17

> check consol.log og system.log efter hints ..

Det er altså lidt over mit niveau. Jeg har søgt efter fsck, og det kan
jeg ikke finde i nogen log. Jeg har siden genstartet, da et program blev
opdateret og krævede genstart. Bagefter opdagede jeg, at synkronisering
med MobileMe var slået fra. Da jeg slog det til, fik jeg at vide, at der
allerede var en computer af dette navn synkroniseret. Jeg kunne vælge at
synkronisere, hvis jeg var sikker på, at der ikke er andre computere af
dette navn. Bagefter blev det så opfattet som en første synkronisering
af MobileMe. Det er noget, jeg har været ude for før, men problemet er
jo ikke enormt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 08:25

> Det er altså lidt over mit niveau. Jeg har søgt efter fsck, og det kan
> jeg ikke finde i nogen log.

Ja, det var nok mere generelle info ang. disk og disk status ...

> [...]
> dette navn. Bagefter blev det så opfattet som en første synkronisering
> af MobileMe. Det er noget, jeg har været ude for før, men problemet er

Det er jo muligt at din disk har en fejl ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 12:17

> Det er jo muligt at din disk har en fejl ....

Umuligt. Den er kun et par måneder gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 12:37

> Umuligt. Den er kun et par måneder gammel.

intet er umuligt ... jeg har set diske stå af samme dag som vi pakkede
dem ud af bobleplasten ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-10 13:08

Hej,

> Umuligt. Den er kun et par måneder gammel.

Diske fejler oftest i starten eller slutningen af den typiske levetid -
så det er slet ikke så usandsynligt.

Noget helt andet er at computeren ikke bare sådan "tilfældigvis" finder
på at køre fsck. Mit bud er at du opdagede programmet kørende kort
(relativt) efter en opstart, hvor den altså har startet fsck-programmet
under opstart på grund af en uregelmenteret nedlukning tidligere - eller
at du (uden at vide det) selv har startet fsck gennem et program, du har
kørt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 22:54

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Diske fejler oftest i starten eller slutningen af den typiske levetid -
> så det er slet ikke så usandsynligt.

Ja, det fejler gerne i slutningen Det er lidt som at sige, at en
person døde af hjertestop. Jooh, det gør de fleste sådan set.

> [...]
> under opstart på grund af en uregelmenteret nedlukning tidligere - eller
> at du (uden at vide det) selv har startet fsck gennem et program, du har

Mit antivirusprogram lod sig opdatere. Måske er det det. Siden har der
ikke været nogen problemer overhovedet. Jeg bemærkede bare, at fsck stod
og kørte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 22:57

> Ja, det fejler gerne i slutningen Det er lidt som at sige, at en
> person døde af hjertestop. Jooh, det gør de fleste sådan set.

Det han mener er nok at hvis drevet ikke fejler ret tidligt i dets liv
så skal det nok holde så langt som det er designet til :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 23:02

> Det han mener er nok at hvis drevet ikke fejler ret tidligt i dets liv
> så skal det nok holde så langt som det er designet til :)

Ja ja, det var en morsomhed
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-10 12:36

Den Thu, 25 Nov 2010 12:16:32 +0100 skrev Henrik Münster:

> Umuligt. Den er kun et par måneder gammel.

Sig ikke det til min kammerat som havde en defekt disk efter få dage..

Så nej, absolut ikke umuligt, desværre

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 23:24

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Mit antivirusprogram lod sig opdatere. MÃ¥ske er det det. Siden har der
> ikke været nogen problemer overhovedet. Jeg bemærkede bare, at fsck stod
> og kørte.

fsck er traditionelt den process der checker om filsystemets
dobbeltbogholderi er på plads og i orden, og fikser det der måtte være
galt.

Måske er det den der kan hitte ud af at flytte rundt på indholdet af små
filer så de ligger i ét stykke?