netværksopkobling til Windows
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-11-10 15:55

Jeg har åbnet en mappe på en Windows 7 til fildeling.

Jeg kan koble mig til den fra min Mac via adressen smb://192.168.1.x,
dvs. fra det interne netværk.

MEN hvis jeg kobler mig på udefra gennem routeren på f.eks. adressen
smb://80.1111.222.x så vil den ikke.

Jeg har viderestillet port 445, der skulle være nummeret som smb bruger
til den interne netværksadresse.

Jeg har andre tjenster kørende gennem routeren til samme og andre
maskiner på netværket.

Hvad har jeg overset?

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 24-11-10 20:35

Den 24/11/10 15.55, Stig Leerbeck skrev:
> [...]
> til den interne netværksadresse.
>
> Jeg har andre tjenster kørende gennem routeren til samme og andre

Du vil bestemt ikke dele dit netværk og diske med resten på internettet.
Din router spærrer for (heldigvis) for at dine diske kommer på
internettet. Så stil det nu tilbage

Fra internettet bør du bruge VPN ti at få fat i din PC - eller
TeamViewer. Den kan sættes til fast password og du kan så få fat i din
PC's desktop fra internettet uden at rette i router.

Evnt. kan du dele din filer med en FTP server installeret på PC'en.

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-11-10 11:33

Anders - Pil ikke ved min mail adr. - den er gyldig
<NoSpamFilterForSex003@BotNak.dk> wrote:

> [...]
> PC's desktop fra internettet uden at rette i router.
>
> Evnt. kan du dele din filer med en FTP server installeret på PC'en.

Jeg håber at der rent faktisk er nogen der kan svare på mit spørgsmål!

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-10 11:41

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Anders - Pil ikke ved min mail adr. - den er gyldig

> Jeg håber at der rent faktisk er nogen der kan svare på mit spørgsmål!

er det ikke det Anders lige har gjort ?

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-11-10 22:28

> er det ikke det Anders lige har gjort ?
>
> /thomas

Jeg spørger dybest set om hvad det er der gør, at man ikke kan komme i
kontakt med smb selvom man har åbnet port 445 på routeren.

Jeg spørger ikke efter moralprædikerner om hvilke diske jeg skal åbne
overfor hvem.

....synes jeg...!

Har du et svar?

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 22:49

> [...]
> kontakt med smb selvom man har åbnet port 445 på routeren.
>
> Jeg spørger ikke efter moralprædikerner om hvilke diske jeg skal åbne

ehem ... igen svaret er jo at routeren muligvis blokerer for den slags
for at beskytte dig ...

Det er også muligt at Windows 7 blokerer for forbindelser hvis den kan
se at de stammer fra maskiner som ikke er på det lokale subnet ...

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-11-10 18:55

> [...]
>
> Det er også muligt at Windows 7 blokerer for forbindelser hvis den kan
> se at de stammer fra maskiner som ikke er på det lokale subnet ...

Ja - det er muligt at det er det der sker.

Tak for svarene alle sammen!

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 27-11-10 22:52

Den 27-11-2010 22:28, Stig Leerbeck skrev:

> [...]
> kontakt med smb selvom man har åbnet port 445 på routeren.
>
> Jeg spørger ikke efter moralprædikerner om hvilke diske jeg skal åbne

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11952.html

Kan den hjælpe?

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 27-11-10 23:21

Den 27-11-2010 22:51, Robert Piil skrev:

> http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11952.html
>
> Kan den hjælpe?

....nå ja, og selvom du ikke gider høre på det, vil jeg også meget
kraftigt fraråde at åbne netbios-portene til internettet, hvis der er
nogetsomhelst på det interne net der ikke er beregnet for fri adgang til
alle.

--
Robert Piil

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 28-11-10 09:10

Den 27/11/10 22.28, Stig Leerbeck skrev:
.....snip...snap....

> [...]
> kontakt med smb selvom man har åbnet port 445 på routeren.
>
> Jeg spørger ikke efter moralprædikerner om hvilke diske jeg skal åbne

Hvorfor spørger du så om Windows i en Mac gruppe hvis du er så pedantisk ?

Det er muligt du mener det var en moral prædiken - for mig lyder det som
et spørgsmål fra en der ikke ved hvad han har gang i på en windows maskine.

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-11-10 18:55

> [...]

> et spørgsmål fra en der ikke ved hvad han har gang i på en windows maskine.

Jeg tror nok at jeg tænkte, at en windowsbruger aldrig ville drømme om
at åbne noget som helst ud mod internettet, hvorimod jeg selv har haft
en AFP port åben (med behørigt password) i årevis. Så måske en eller
anden Mac-nørd havde irriteret sig over begrænsningen før mig.

Jeg mener at det samme burde kunne gøres med en SMB port...

Men det er muligt Thomas har ret i at Windows kan se hvorvidt pakkerne
kommer fra det lokale net eller fra det store net. (hvordan kan de
det?).

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-11-10 21:53

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Jeg mener at det samme burde kunne gøres med en SMB port...

Jeg mener ikke der er mekanismer der svarer langsommere og langsommere
ved mange forkerte forsøg fra et givent sted. Du risikerer derfor at
din internetforbindelse bliver helt opslugt af systematiske forsøg på at
knække dit password.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-12-10 17:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101130 <nospam0002+20101130@gmail.com> wrote:

> [...]
> ved mange forkerte forsøg fra et givent sted. Du risikerer derfor at
> din internetforbindelse bliver helt opslugt af systematiske forsøg på at

Almindeligvis bliver man vel "kylet af" eftr 3 forsøg, men det kan jo
bare genoptages. Jeg har ikke oplevet noget der ligner, men det er jo
rart nok at vide, hvad det evt. kunne være hvis det skulle ske.

Stig Leerbeck
--
www.erhvervsmac.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 01-12-10 17:08

Den 01-12-2010 17:02, Stig Leerbeck skrev:
> Almindeligvis bliver man vel "kylet af" eftr 3 forsøg, men det kan jo
> bare genoptages. Jeg har ikke oplevet noget der ligner, men det er jo
> rart nok at vide, hvad det evt. kunne være hvis det skulle ske.

Det er vel kun ved et almindeligt login - ikke (nødvendigvis) ved adgang
til et share.

--
Robert Piil