Lidt rådgivning ang ny Imac ??
Fra : jagge

Dato : 24-11-10 15:50

Hey

Min søster har jeg fået overtalt til at springe på mac vognen. Så hun
køber en 27 timer imac der skal bruges til køkken tv, altmulig maskine
for hele familien, jeg har anbefalet en airport express så de kan bruge
det til streaming af musik etc.

Så langt så godt. De vil gerne kunne bruge den som køkken tv også, er
Elgato den bedste løsning. Hvad skal man gå efter synes i ??

Og så vil jeg gerne have et bud på det med ram. Hun skal bruge den til
grafisk arbejde også med en komplet Adobe pakke og sikkert have en 2-3
programmer fra denne pakke åben samtidig.

Er 4 GB ram som den komme med ok til det ?? Kan man evt selv smide ram i
den senere ??

Hvordan med graffikydelsen i disse nye imac, kan de også på en rimelig
måde bruges til moderne spil ?

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-10 15:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> den senere ??
>
> Hvordan med graffikydelsen i disse nye imac, kan de også på en rimelig

Har hun kablel-TV?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 24-11-10 20:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har hun kablel-TV?

Det ved jeg faktisk ikke :0). Finder lige ud af det, gør det forskel på
hvad løsning der er smart ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 20:04

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke :0). Finder lige ud af det, gør det forskel på
> hvad løsning der er smart ?

ikke med mindre hun har en idé om at se Canal+, TV1000 og andre kanaler
som ikke er med i fuld og basispakkerne ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-10 20:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke :0). Finder lige ud af det, gør det forskel på
> hvad løsning der er smart ?

Jeg glemte lige at Elgato sælger en hybrid, der kan klare både antenne
og kabeltv, og det er den man ville vælge med mindre man har brug for at
tilkøbe specielle kanaler. Jeg har selv kun en antenne baseret.

Endelig kunne man også forestille sig at TV behovet i køkkenet kunne
klares over nettet. Gad vide hvordan det går med det udbud efterhånden?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 20:32

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Endelig kunne man også forestille sig at TV behovet i køkkenet kunne
> klares over nettet. Gad vide hvordan det går med det udbud efterhånden?

Yousee har noget webtv halløj med live og ondemand ... men jeg har ikke
brugt det til noget ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-10 20:36

> Yousee har noget webtv halløj med live og ondemand ... men jeg har ikke
> brugt det til noget ..

Det kræver at man bruger deres bredbåndsløsning, hvilket jeg går ud fra
du ikke gør?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 20:41

> Det kræver at man bruger deres bredbåndsløsning, hvilket jeg går ud fra
> du ikke gør?

jojo .. jeg er gift med yousee ... tv, bredbånd, to dvb-c kort, den
store pakke, hd kaneler ... men deres webtv bruger jeg ikke ... mest
fordi kvaliteten ikke er fantastisk og fordi jeg sjældent ser ting live

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-10 21:00

> jojo .. jeg er gift med yousee ... tv, bredbånd, to dvb-c kort, den
> store pakke, hd kaneler ... men deres webtv bruger jeg ikke ... mest
> fordi kvaliteten ikke er fantastisk og fordi jeg sjældent ser ting live

Ha ha ha, I see.
Jeg kan få nogle cirkussomatiske symptomer hvis jeg tvinges til at vaske
op uden at kunne se TV samtidigt. Vores køkken er meget lille, og der er
ikke plads til et TV, så heldigvis er det ægte-hustruen der gjør det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 21:04

> [...]
> tvinges til at vaske op uden at kunne se TV samtidigt. Vores køkken er
> meget lille, og der er ikke plads til et TV, så heldigvis er det

Macbook'en på køkkenbordet og EyeTV streaming i Safari gør tricket her

/thomas

Fra : jagge

Dato : 24-11-10 21:38

> Macbook'en på køkkenbordet og EyeTV streaming i Safari gør tricket her

Skal det forstås sådan at man kan tilgå ens kanaler via en browser
uanset hvor man er ?

Det er sgu da lidt smart.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 21:40

> Skal det forstås sådan at man kan tilgå ens kanaler via en browser
> uanset hvor man er ?

jep ... live eller fra optagelser hvis de er konverteret først ... jeg
venter lidt på at de kan lave one the fly streaming af ting der er
optaget uden at de skal prepareres først ...

> Det er sgu da lidt smart.

nemlig ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 24-11-10 21:52

> nemlig ..

God damn yeahh det kan sgu være jeg selv skal have sådan en stodder også
:+). Har lige fundet ud af at de har antenne forenings tv er det så
stadig hybridudgaven der er smart ?

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 08:23

> God damn yeahh det kan sgu være jeg selv skal have sådan en stodder også
> :+). Har lige fundet ud af at de har antenne forenings tv er det så
> stadig hybridudgaven der er smart ?

Nok ja, men find lige ud af hvem der leverer og hvilke kanaler de
udbyder ukrypteret via DVB-C

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 12:17

"Cirkkussomatiske"! Den var ny. Laver du så kunster for at undgå
opvasken?

> Macbook'en på køkkenbordet og EyeTV streaming i Safari gør tricket her

Her gør en opvaskemaskine tricket
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 12:37

> "Cirkkussomatiske"! Den var ny. Laver du så kunster for at undgå
> opvasken?

> Her gør en opvaskemaskine tricket

De rige har mange glæder...... ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 14:49

> "Cirkkussomatiske"! Den var ny.

Tak, og man kan bedre smile medens man siger det fremfor når man siger
"psykosomatisk" psykobammelam. Endelig er der også mere antydning af
noget kropsrelateret i udtrykket, hvilket jo svarer meget godt til
oplevelsen hos de fleste.

> Laver du så kunster for at undgå
> opvasken?

Jeg ligner nu ikke Adam Price når der skal vaskes op, men tæt på. Men
jeg er ikke god til lydene min kone laver når hun griber opvasen, det
larmer pænt.

> Her gør en opvaskemaskine tricket

Min kone har altid været indædt modstander af en opvaskemaskine, og da
det gik op for mig, at jeg ville have det bedst med at lave kunster
fortsat, så satte jeg bare det skab op, basta. Og bliver rost hver dag
for det.

Det bedste ved en opvaskemaskine er ikke så meget at opvasken bliver
vasket op, men at den hurtigt bliver puttet ned i et skab så bordet er
frit og nydeligt, hvilket for mig blev hovedargumentet, da jeg skulle
forestille mig det mindre køkken vi fik, da vi flyttede sidst.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 15:06

> Det bedste ved en opvaskemaskine er ikke så meget at opvasken bliver
> vasket op, men at den hurtigt bliver puttet ned i et skab så bordet er
> frit og nydeligt,

Nemlig ... !

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-11-10 13:56

> jojo .. jeg er gift med yousee ... tv, bredbånd, to dvb-c kort, den
> store pakke, hd kaneler ... men deres webtv bruger jeg ikke ... mest
> fordi kvaliteten ikke er fantastisk og fordi jeg sjældent ser ting live

Tænk det er første gang jeg læser noget du har skrevet, hvor jeg tænker;
Vi er sgu ikke enige.......

Hvordan i himlens navn kan du være så forlovet med TDC?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 14:05

> Tænk det er første gang jeg læser noget du har skrevet, hvor jeg tænker;
> Vi er sgu ikke enige.......
>
> Hvordan i himlens navn kan du være så forlovet med TDC?

Fordi det er nemt ? ... og min internetforbindelse kan jeg ikke få
hurtigere til billigere penge hos nogle af de andre muligheder jeg har

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 16:19

> [...]

> Så langt så godt. De vil gerne kunne bruge den som køkken tv også, er
> Elgato den bedste løsning. Hvad skal man gå efter synes i ??

Du får mig ikke til at sige noget dårligt som Elgato så "go for it"

> [...]
> programmer fra denne pakke åben samtidig.
>
> Er 4 GB ram som den komme med ok til det ??

2GB er for lidt, 4GB er ok (har selv 4GB i min arbejdsmaskine, iMac 24")
og har en masse skrammel åbnet af gangen ..

> Kan man evt selv smide ram i
> den senere ??

jep

> Hvordan med graffikydelsen i disse nye imac, kan de også på en rimelig
> måde bruges til moderne spil ?

jep..

Fra : jagge

Dato : 24-11-10 20:03

> Du får mig ikke til at sige noget dårligt som Elgato så "go for it"

he he fair nok :0). Er der en speciel model jeg skal gå efter Thomas ??

> 2GB er for lidt, 4GB er ok (har selv 4GB i min arbejdsmaskine, iMac 24")
> og har en masse skrammel åbnet af gangen ..

Perfekt

> jep

Great

> jep..

Super

tak for hjælpen Thomas.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-10 20:06

> he he fair nok :0). Er der en speciel model jeg skal gå efter Thomas ??

en hybrid er det bedste bud til de fleste ...

Hvis det er kabel tv og man gerne vil se kanaler som ikke er i standard
pakkerne skal man have en Terractec boks til DVB-C, et CA Modul og et
program kort fra udbyderen ...

/thomas

Fra : BM

Dato : 24-11-10 17:46

On 2010-11-24 15:49:44 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> den senere ??
>
> Hvordan med graffikydelsen i disse nye imac, kan de også på en rimelig

Hej Jacob

Også jeg er gået over til iMac. En 27" skærm og en i5 processor og 4 gb
ram. Jeg har endnu ikke afprøvet den med Photoshop eller andre store
grafiske men er rigtig glad for "dyret". Elgato virker fortrinligt hér
i Næstved via en stofa cabelforbindelse. Hvordan Elgato hybrid virker
med antenne ved jeg ikke. Såvel Elgato som iMac kan kun anbefales
herfra med den - indrømmet - begrænset erfaring jeg har med begge. Joh
... der er sket noget siden "plus" og LC dagene ;0)
MVH
Ole

Fra : jagge

Dato : 24-11-10 20:03

BM <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> herfra med den - indrømmet - begrænset erfaring jeg har med begge. Joh
> .. der er sket noget siden "plus" og LC dagene ;0)

Det lyder godt Ole. Jeg giver erfaringen videre.

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:24

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Og så vil jeg gerne have et bud på det med ram. Hun skal bruge den til
> grafisk arbejde også med en komplet Adobe pakke og sikkert have en 2-3
> programmer fra denne pakke åben samtidig.

Køb alt det ram du har brug for. Adobe er glubsk og du ender garanteret
med at skulle køre Windows i en virtuel maskine (mindes jo noget om at
du er krævende).

> Er 4 GB ram som den komme med ok til det ?? Kan man evt selv smide ram i
> den senere ??

Apple er dyr med RAM. Køb evt med minimal konfiguraiton og opgrader
selv - se manualen for at se hvordan.

Fra : jagge

Dato : 27-11-10 22:52

> Køb alt det ram du har brug for. Adobe er glubsk og du ender garanteret
> med at skulle køre Windows i en virtuel maskine (mindes jo noget om at
> du er krævende).

he he ja ja men det her er til min søster :0), hun er meget mere mild
..0)

> Apple er dyr med RAM. Køb evt med minimal konfiguraiton og opgrader
> selv - se manualen for at se hvordan.

Ok perfekt det bliver løsningen

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:25

> Det ved jeg faktisk ikke :0). Finder lige ud af det, gør det forskel på
> hvad løsning der er smart ?

DVB-C kapable modtagere er dyrere end dem der bare spiser luftsignalet.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:26

> Yousee har noget webtv halløj med live og ondemand ... men jeg har ikke
> brugt det til noget ..

Kvaliteten er ikke god nok til stor skærm - jeg vil ikke anbefale det
endnu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 19:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Kvaliteten er ikke god nok til stor skærm - jeg vil ikke anbefale det
> endnu.

de vil jo nok ikke kanibalisere deres kabeltv business ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:27

> jep ... live eller fra optagelser hvis de er konverteret først ... jeg
> venter lidt på at de kan lave one the fly streaming af ting der er
> optaget uden at de skal prepareres først ...

Det kan de til iPad.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 19:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Det kan de til iPad.

live ? ... eller optaget ?

Live ved jeg godt virker ... i Safari på mac også ..
/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 21:22

> de vil jo nok ikke kanibalisere deres kabeltv business ..

Hvis man kun kan få det hvis man har kabel-tv, gør det vel ikke SÅ
meget?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 21:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Hvis man kun kan få det hvis man har kabel-tv, gør det vel ikke SÅ
> meget?

Du kan jo vælge kun at få den alle mindste tv pakke så ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 21:30

> Du kan jo vælge kun at få den alle mindste tv pakke så ...

Det kræver at man er bredbåndskunde.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 21:23

> live ? ... eller optaget ?

Det kunne de ikke sidst jeg kiggede, du har ret.

Det er virkelig irriterende, fordi det er DET jeg gerne vil have
virker. Direkte er ligemeget.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 21:28

> [...]

> Det kunne de ikke sidst jeg kiggede, du har ret.
>
> Det er virkelig irriterende, fordi det er DET jeg gerne vil have

jep .. det er nederen at skulle vente på at den konverterer ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 21:30

> Du kan jo vælge kun at få den alle mindste tv pakke så ...

Du kan kun se de kanaler på webtv du har i væggen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 21:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Du kan kun se de kanaler på webtv du har i væggen.

du kan faktisk få webtv uden at du er yousee kunde ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 21:44

> du kan faktisk få webtv uden at du er yousee kunde ...

Men så er det sådan noget du tænker på, ikke sandt:

<http://www.abcsiden.dk/web_tv/>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 21:55

> Men så er det sådan noget du tænker på, ikke sandt:
>
> <http://www.abcsiden.dk/web_tv/>

nope ... også fra Yousee ... lidt dyrere end hvad du giver for deres
mindste kabeltv pakke..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 21:39

> du kan faktisk få webtv uden at du er yousee kunde ...

Virkelig? Hvad koster DET så?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 21:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Virkelig? Hvad koster DET så?

199,- for 30 dage ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 22:54

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Er 4 GB ram som den komme med ok til det ?? Kan man evt selv smide ram i
> den senere ??

Det er let at skifte RAM selv. Jeg har gjort det på to forskellige iMac,
og det virkede hver gang. Som andre skriver, kan 4 GB række til det
meste. Vil man fylde den helt op, er 16 GB (4x4 GB) kommet ned under kr.
2.000,- i pris. Det er ikke længe siden, prisen var over det dobbelte.
Vil man gøre det billigt, kan man nøjes med at fylde 2x2 eller 2x4 GB i
de to ledige pladser. Så får man hhv. 8 eller 12 GB i alt, og det er jo
helt pænt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 27-11-10 22:52

> [...]
> Vil man gøre det billigt, kan man nøjes med at fylde 2x2 eller 2x4 GB i
> de to ledige pladser. Så får man hhv. 8 eller 12 GB i alt, og det er jo

Perfekt, takker Henrik

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-10 23:44

> Perfekt, takker Henrik

Og så kan man jo læse mellem linierne, at jeg har 2 x 2 GB original
Apple-RAM liggende, som jeg ikke har noget at bruge til
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 28-11-10 19:02

> Og så kan man jo læse mellem linierne, at jeg har 2 x 2 GB original
> Apple-RAM liggende, som jeg ikke har noget at bruge til

Ahh ok jeg kan da høre min søster om hun er interesseret hvis det altså
er noget der kan bruges i den nyeste version

Hvis det er det hvad er prisen :0)

Hygge

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-10 21:52

> Ahh ok jeg kan da høre min søster om hun er interesseret hvis det altså
> er noget der kan bruges i den nyeste version
>
> Hvis det er det hvad er prisen :0)

Ja, de er godt nok ikke meget værd. Jeg har lige søgt på dem. De koster
ned til kr. 200,- pr. stk. plus forsendelse. Jeg spekulerer godt nok på,
om vi selv eller nogen i familien køber sådan en Mac snart. Så vil det
jo være en gratis måde for os at gå fra 4 til 8 GB. Nå, det sker nok
ikke. Hvad med kr. 250,- for dem begge? De kommer fra en helt ny iMac
købt sidst i August, så det er den seneste model RAM på 1.333 MHz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 09-12-10 11:25

> [...]
> ikke. Hvad med kr. 250,- for dem begge? De kommer fra en helt ny iMac
> købt sidst i August, så det er den seneste model RAM på 1.333 MHz.

Sorry har ikke været på news længe. Min søster er åbenbart SLØV i
forhold til at få den maskine købt.

Men jeg checker lige.

Hygge

Jakob

Fra : jagge

Dato : 09-12-10 12:37

Hey Henrik

Hvis det passer til den nye quad core imac så køber jeg gerne den ram.
Det er rigtigt forstået at der er 4 pladser til ram, så den ville blive
på 8 gb ialt ikke ?

Hygge

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-10 13:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hvis det passer til den nye quad core imac så køber jeg gerne den ram.
> Det er rigtigt forstået at der er 4 pladser til ram, så den ville blive
> på 8 gb ialt ikke ?

Min er en 2,8 GHz quad-core i5, som RAM'en kommer fra. Og jo, der er
fire pladser, og fra fabrikken sidder der 2 GB i to af dem, så der er 4
GB i alt. Man kan så komme op på 8 GB ved at fylde de to sidste, og det
må være nok for de fleste
Min e-mail virker, hvis du vil kontakte mig privat for adresse
osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-10 12:48

> Sorry har ikke været på news længe. Min søster er åbenbart SLØV i
> forhold til at få den maskine købt.

Det er såmænd ikke altid det værste ved computerkøb. Jo længere man
venter, des mere får man får pengene. Der går nu nok lidt tid, før der
kommer nye iMac, men man kan jo aldrig vide.
--
Henrik Münster
Esbjerg