Mus 'falder ud'(?)
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-11-10 12:32

Min Bluetooth mus svigter nu og da: Der kommer et museikon på skærmen
med beskeden 'ikke tilsluttet' - og så sidder man dér, indtil den
'beslutter sig for' at vågne op til dåd igen! :(
Det er lige sket, og da jeg tjekkede batteriniveauet, blev det angivet
til 50% - og jeg har tidliligere oplevet det med højere
ladningstilstand, så måske har det intet med batterierne at gøre?
Har andre oplevet noget sådant?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-11-10 14:09

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> til 50% - og jeg har tidliligere oplevet det med højere
> ladningstilstand, så måske har det intet med batterierne at gøre?

Måske har dine batterier for stor indre modstand. Det giver så stort
spændingsfald når musen skal lave noget.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-10 16:23

> Måske har dine batterier for stor indre modstand. Det giver så stort
> spændingsfald når musen skal lave noget.

Om ikke andet, så har jeg altid syntes, at det der Bluetooth til mus og
tastaturer var noget ustabilt noget. Jeg har altid haft USB-versioner
indenfor rækkevidde i en snæver vending. Jeg har bl.a. haft store
problemer på min gamle MacBook Pro, når den lavede Time Machine backup
trådløst til en Time Capsule. Hvis man ikke brugte mus og tastatur hele
tiden, røg forbindelsen, og den var ikke sådan lige at etablere igen.
Tastaturet kunne også gå den modsatte vej og skrive de enkelte bogstaver
mange gange, selv om jeg kun havde trykket én gang. Derfor har jeg
aldrig været ret glad for trådløse input-enheder. Alle andre bl.a. i
pc-verdenen er begejstrede, så jeg har godt nok tænkt på, om det var
Apples produkter, der ikke var gode.
Problemet blev stille og roligt bedre med opdateringer til Mac
OS X. Til sidst var det kun meget beskedent. Nu er jeg så skiftet til
det nye tastatur, Magic Mouse og Magic trackpad, og de fungerer faktisk
fint. Det er så sket samtidig med, at jeg er skiftet fra MacBook Pro til
iMac. Jeg tør ikke sige, at jeg aldrig har oplevet problemer, men nu vil
jeg kalde det pålideligt. Musebevægelserne er også præcise. Med den
gamle Mighty Mouse var det bestemt ikke tilfældet. Min pointe er bare,
at trådløse Bluetooth-enheder kan være ustabile. Nogle er det åbenbart
mere end andre. Og nogle gange kan det hænge sammen med Time Machine
backup til Time Capsule. Det er altid rart med nogle USB-enheder i
skuffen, hvis man har noget arbejde, der haster.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-11-10 16:56

> [...]
> backup til Time Capsule. Det er altid rart med nogle USB-enheder i
> skuffen, hvis man har noget arbejde, der haster.

OK - tak! Kan en hvilkensomhelst USB-mus anvendes som substitut, eller
skal der noget specifikt Mac-grej til?

(Jeg kan lige tilføje, at det trådløse tastatur har kørt helt
problemfrit siden 20. juni (hvor det blev taget i brug)).

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 17:05

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> OK - tak! Kan en hvilkensomhelst USB-mus anvendes som substitut, eller
> skal der noget specifikt Mac-grej til?

Enhver standardmus skulle kunne bruges. Hvis det er en specialmus med en
masse knapper, så skal der vist en speciel driver til, for at alle
knapper virker. Men tager man en almindelig mus med to knapper og
scroll-hjul, skulle der ikke være problemer.

> (Jeg kan lige tilføje, at det trådløse tastatur har kørt helt
> problemfrit siden 20. juni (hvor det blev taget i brug)).

Ja, så lyder det jo ikke som om, det er et generelt Bluetooth-problem
hos dig. Med min gamle MacBook Pro var jeg nogle gange ude for, at en
Magic Mouse, der normalt fungerede fint, var helt umulig at få til at
virke. Til gengæld virkede den gamle trådløse Mighty Mouse fint. Senere
på dagen kunne jeg så pludselig godt få Magic Mouse til at virke. Det er
noget sært noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-11-10 18:03

> [...]
> virke. Til gengæld virkede den gamle trådløse Mighty Mouse fint. Senere
> på dagen kunne jeg så pludselig godt få Magic Mouse til at virke. Det er

Jeg har mere på fornemmelsen, at det måske kunne 'ligge i
batterierne'(?) De første blev rimeligt hurtigt flade, og siden har jeg
brugt nogle genopladelige.
Tastaturet kører stadig på første sæt batterier - og siger p.t. '41%'-

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-10 17:15

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Om ikke andet, så har jeg altid syntes, at det der Bluetooth til mus og
> tastaturer var noget ustabilt noget. Jeg har altid haft USB-versioner

Det kan godt lade sig gøre at lave noget der kører fornuftigt.

Bevis: Wii'ens trådløse dimser kører via Bluetooth og DET kører dæleme
stabilt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-10 18:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Det kan godt lade sig gøre at lave noget der kører fornuftigt.
>
> Bevis: Wii'ens trådløse dimser kører via Bluetooth og DET kører dæleme
> stabilt.

Jo jo, som sagt kører mit også godt nu. Men en kablet forbindelse vil
trods alt altid være mere stabil. Jeg ved også fra pc'erne på mit
arbejde, at trådløse mus som regel er mindre præcise end kablede.
Hvad Wii angår, så husker jeg nu noget om, at børnene har haft
meget svært ved at slutte fire controllere til den samtidig. Når man
endelig fik parret den fjerde, var den første faldet af. Men med færre
controllere virker det mig bekendt helt fint. Er det virkelig bare
Bluetooth? Der er jo den der føler ovenpå skærmen. Hvis den er i
stykker, siges det, at man i stedet kan sætte et stearinlys på hver side
af skærmen. Det er vist ikke Bluetooth-kompatibelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-11-10 22:23

> Ja, så lyder det jo ikke som om, det er et generelt Bluetooth-problem
> hos dig. Med min gamle MacBook Pro var jeg nogle gange ude for, at en
> Magic Mouse, der normalt fungerede fint, var helt umulig at få til at

Prøvede lige den nye selvstående museplade. Det er præcis samme
fornemmelse som på MacBookPro'en, så det var en sand fornøjelse.

Ikke nemt at være kablet Logitechmus i dét selskab.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 23:17

> [...]

> fornemmelse som på MacBookPro'en, så det var en sand fornøjelse.
>
> Ikke nemt at være kablet Logitechmus i dét selskab.

Jeg kan også meget godt lide den. Men skal man trække en hel masse fra
sted til sted, er en mus nu stadig nemmere at gøre det med, synes jeg.
Jeg har begge dele stående.
--
Henrik Münster
Esbjerg