Æblefiler
Fra : Niels

Dato : 23-11-10 00:31

- under denne titel har en kammerat sendt mig en mail, efter jeg har
besnakket ham til at købe en MacBook Pro, der kører Office 08 under
10.5.8:

"Jeg oplever fortsat mange (og stadigt flere, opleves det som)
modtagere, der ikke kan åbne word-filer, jeg sender til dem.

Også proffer - senest to ansøgninger af Christian sendt til HR-
afdelingen hos de pågældende samt vores administrator XXXXX.

Jeg lægger dem som .rtf, hvilket jeg mener, du sagde var den
bredeste.

..docx er der stort set ingen, der kan åbne. .txt ikke meget bedre.

PDF kan alle, men så er vi jo i staveplade-afdelingen.

Har du nogle begavede kommentarer ?"

Næh, det har jeg ikke, for jeg kan ikke greje, hvad problemet er. Er
der nogen her, som ka' gi' et bud?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 09:36

Niels wrote:
> [...]
>
> Har du nogle begavede kommentarer ?"
>
> Næh, det har jeg ikke, for jeg kan ikke greje, hvad problemet er. Er

Hm, kan han....
- være kommet til at bruge RTFD istedet for DOCX.
- være kommet til at sætte flueben ved''krypter'/'beskyt med
adgangskode' (hedder det da vist) under arkivering.
- have valgt en Mac-only skrifttype, som modtagerne ikke kan anvende,
fordi de ikke har slået 'Font substitution' til i deres egne programmer.

Jeg véd ikke hvorfor, men jeg oplever samme problem - ikke bare envejs,
men begge veje. - Får jeg DOCX filer, har jeg ofte besvær med at åbne
dem både i Word2008, NisusWriter Pro og OpenOffice 3.2.x. - Selv det at
arkivere ændringer i et alm. TXT dokument kan jeg ikke, hvis documentet
er lavet med Word2003 eller nyere, hvis disse TXT filer åbnes i OOo og
NWP, - selv TextEdit vil ikke arkivere disse ændringer, og nej,
dokumenterne er ikke 'read-only'/'kun læse', og Word2008 ændrer både
skrifttype, str. og formattering, når de TXT filer åbnes i Word2008, men
ikke i Word2004.

Prøv at få ham til at hente OpenOffice 3.2.1 (Intel ver. til MBP) og få
ham så til at lave nogle do9kumenter med OOo Writer, arkivere dem i DOCX
og/eller XML. Få ham så til at aftale med hans administrator, at han
skal se, om han så kan åbne disse dokumenter.

Jeg har også set mange Mac brugere få på puklen, fordi deres skriverier
ikke altid vil åbne i den nye Word2010 til Windows, hvis Mac
dokumenterne er i RTF, TXT, XML, DOC eller DOCX. Og omvendt har Mac
brugere enorme problemer med at åbne og vise dokumenter korrekt i
Word2008, der er lavet med Word2010, hvis disse er arkiverede i XML
eller DOCX. - Men de åbner og vises fint i OOo 3.2.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 09:56

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Har du nogle begavede kommentarer ?"
>
> Næh, det har jeg ikke, for jeg kan ikke greje, hvad problemet er. Er

Det er meget lidt detaljer at svare begavet på ...

plaintext burde alle kunne åbne .. det samme med rtf

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-11-10 14:04

> Det er meget lidt detaljer at svare begavet på ...
>
> plaintext burde alle kunne åbne .. det samme med rtf

Måske kan det være problemer med hvordan de er vedhæftet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 14:57

> Måske kan det være problemer med hvordan de er vedhæftet.

Det var mit næste bud ...

/thomas

Fra : Niels

Dato : 23-11-10 02:24

On Nov 23, 9:36 am, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Hm, kan han....
> - være kommet til at bruge RTFD istedet for DOCX.

Det er nok ikke problemet - han skriver jo: ".docx er der stort set
ingen, der kan åbne".

> - være kommet til at sætte flueben ved''krypter'/'beskyt med
> adgangskode' (hedder det da vist) under arkivering.

Så vil /ingen/ af modtagerne da kunne åbne filerne.

> - have valgt en Mac-only skrifttype, som modtagerne ikke kan anvende,
> fordi de ikke har slået 'Font substitution' til i deres egne programmer..

Han bruger Arial og/eller Verdana. Jeg har nu selv kigget i 'Font
substitution' i Word 2008. Det er ikke noget man slår fra/til - det er
en proces man sætter i gang, når computeren ikke har den pågældende
font installeret. Og det er ikke noget, der forhindrer /åbningen/ af
en tekstfil - 'Font substitution' skal jo netop ske i den åbne fil.

> [...]
> ikke altid vil åbne i den nye Word2010 til Windows, hvis Mac
> dokumenterne er i RTF, TXT, XML, DOC eller DOCX.

Men han bruger - som nævnt - Word 2008.

> [...]
> Word2008, der er lavet med Word2010, hvis disse er arkiverede i XML
> eller DOCX. - Men de åbner og vises fint i OOo 3.2.x...

Jeg kan ikke tro, at det ikke kan lade sig gøre at udveksle *.rtf og
*.txt filer (gemt fra Word 2008) mellem enhver Windos og Mac computer
uden at skulle have fat i f.eks. OOo 3.2.x

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 14:57

Niels wrote:

> Det er nok ikke problemet - han skriver jo: ".docx er der stort set
> ingen, der kan åbne".

> Så vil /ingen/ af modtagerne da kunne åbne filerne.

Næh, men det var de første par ting, der faldt mig ind...

> [...]
> font installeret. Og det er ikke noget, der forhindrer /åbningen/ af
> en tekstfil - 'Font substitution' skal jo netop ske i den åbne fil.

Sandt nok, men har modtager ikke sat erstatningsfont, så kan det give
problemer. Men det bør ikke være problemet her, hnår der mest bruges
Arial og Verdana, - begge er jo MS skrifter og installeres som std. på
alle Windows styresystemer.

> Men han bruger - som nævnt - Word 2008.

Blot et forslag til at finde ud af, om det er i Word2008, problemet
ligger, eller om det er et andet sted.

> Jeg kan ikke tro, at det ikke kan lade sig gøre at udveksle *.rtf og
> *.txt filer (gemt fra Word 2008) mellem enhver Windos og Mac computer
> uden at skulle have fat i f.eks. OOo 3.2.x

Nej, og det /skal/ kunne lade sig gøre... Men jeg kommer til at tænke
på, at nogle servere stadig ikke kan lide vedhæftede 'åbne' dokumenter,
der sendes fra en Mac til en Windows maskine - altså dokumenter, der
ikke er fx. zippede, så det er da et forsøg værd at få ham til at zippe
et par dokumenter og sende dem og så se, om de kan åbnes...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 23-11-10 09:59

On Nov 23, 2:57 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det var mit næste bud ...
>
> /thomas

Kan man vedhæfte på mere end én måde? Altså ud over at f.eks. zippe
filen, som Erik er inde på? Hvor mange Windows-brugere, som sidder med
ældre Windows-versioner, kan mon unzippe? Før han skiftede til Mac
havde han ingen problemer,,,

--
Nieæs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:17

> [...]

> filen, som Erik er inde på? Hvor mange Windows-brugere, som sidder med
> ældre Windows-versioner, kan mon unzippe? Før han skiftede til Mac

Det er heller ikke normalt det man skal gøre .. at zippe dem er bare en
god måde at sikre at det ikke er mailprogrammet som smadrer filen mens
man fejlsøger ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-11-10 19:48

> [...]

> Har du nogle begavede kommentarer ?"
>
> Næh, det har jeg ikke, for jeg kan ikke greje, hvad problemet er. Er

Har han husket at vinge af i boksen: "Send bilag, der kan åbnes i
Windows"?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Niels

Dato : 23-11-10 13:30

> Har han husket at vinge af i boksen: "Send bilag, der kan bnes i
> Windows"?

Det ved jeg ikke (jeg bruger ikke selv "Mail"), men det har jeg spurgt
ham om nu. Pr. "Mail"

--
Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 11:53

> Det ved jeg ikke (jeg bruger ikke selv "Mail"), men det har jeg spurgt
> ham om nu. Pr. "Mail"

Det er måske problemet. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer
med, at Windows-brugere ikke kan læse mine vedhæftede dokumenter.
--
Henrik Münster
Esbjerg