Grafer i MS Office til Mac?
Fra : Steen

Dato : 22-11-10 23:17

Tøsen går på handelsskole, hvor de er begyndt at lave grafer i Office.
Læreren kan ikke fortælle hvordan man gør i Mac-versionen, han kommentar
til tøsen var bare, at hun måtte skrive af efter de andre i klassen.

Det var jo ikke videre intelligent af læreren, så måske nogle af jer
kvikke hoveder, kan hjælpe i denne situation?

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 23:20

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det var jo ikke videre intelligent af læreren, så måske nogle af jer
> kvikke hoveder, kan hjælpe i denne situation?

Hvilken slags grafer ?

Kig i hjælpefunktionen måske ?

/thomas

* og så lige en "i told you so" ... at insistere på at køre mac når
resten af undervisningen forgår på windows _kan_ være en forhindring når
man ikke selv kan finde ud af at kigge i manualen ...

Fra : Steen

Dato : 23-11-10 19:58

In article <1jsdsq4.covkdofumio0N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Hvilken slags grafer ?

Jeg må være dig svar skyldig - bare vent til du får din egen teenager at
slås med, det er fandme ikke altid lige let at snakke fornuft med den
slags.

> Kig i hjælpefunktionen måske ?

Will do...

> * og så lige en "i told you so" ... at insistere på at køre mac når
> resten af undervisningen forgår på windows _kan_ være en forhindring når
> man ikke selv kan finde ud af at kigge i manualen ...

Jeg var klar over at man skulle forvente modvind når man gik imod
strømmen, men den slags tager jeg gerne med.

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Per Rønne

Dato : 23-11-10 20:05

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg må være dig svar skyldig - bare vent til du får din egen teenager at
> slås med, det er fandme ikke altid lige let at snakke fornuft med den
> slags.

Den slags diagrammer man bruger på handelsskole [og jeg har selv gået et
år på handelsskole, 1-årig højere handelseksamen for studenter] finder
du i Word under fanebladet SmartArt, ikke Diagrammer.

Word 2011 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 23-11-10 21:02

In article <1jsfed3.ovvr5lkcn4w3N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> år på handelsskole, 1-årig højere handelseksamen for studenter] finder
> du i Word under fanebladet SmartArt, ikke Diagrammer.

Sjovt nok kunne jeg bare klikke på "hjælp" og søge på Graf
Så popper der et selvstændigt program op ved navn Grapher

Tak for info

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 20:50

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg var klar over at man skulle forvente modvind når man gik imod
> strømmen, men den slags tager jeg gerne med.

ja, du er/var ... er din datter ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 23-11-10 22:48

In article <1jsfg9r.1vgsiflxj0pqiN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ja, du er/var ... er din datter ?
>
> /thomas

Selvfølgeligt bestemmer min datter selv om hun vil investere i en
Windows-dims, fordi en firkantet lærer synes Microsoft er det eneste der
virker, bare hun ikke forventer jeg betaler.

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-11-10 06:20

Den 23/11/10 22.48, Steen skrev:

> Selvfølgeligt bestemmer min datter selv om hun vil investere i en
> Windows-dims, fordi en firkantet lærer synes Microsoft er det eneste der
> virker, bare hun ikke forventer jeg betaler.

Det håber jeg ikke hun gør. MS Office pakken til Mac kan det samme som
PC udgaven. Jeg tror i hvert fald ikke der er noget den ikke kan som hun
får brug for. Generelt så er det blot om at bruge det så man lærer, for
den største forskel er at tingene ligger lidt anderledes i menuerne.
Der er forresten også en masse hjælp at hente på http://www.mactopia.com

pøj pøj

Fra : Steen

Dato : 24-11-10 18:00

In article <4ceca07d$0$23753$14726298@news.sunsite.dk>,
Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> får brug for. Generelt så er det blot om at bruge det så man lærer, for
> den største forskel er at tingene ligger lidt anderledes i menuerne.

Ja de to udgaver kan nok stort set det samme, funktionerne hedder måske
noget andet, eller fremkaldes andre steder

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Per Rønne

Dato : 23-11-10 09:38

> [...]

> Det var jo ikke videre intelligent af læreren, så måske nogle af jer
> kvikke hoveder, kan hjælpe i denne situation?

Tænker du på typen i OmniGraffle eller OmniGraphSketcher?

<http://www.omnigroup.com/>

Hvis man åbner Word 2011 kan man opnå noget lignende ved at klikke på
fanebladet Diagrammer. Ser jeg på indholdet i den, og er der tale om
eksempelvis organisationsdiagrammer [hun går jo på handelsskole] ville
jeg dog nok satse på OmniGraffle, som fås til såvel Mac [halv pris for
elever og lærere] som iPad. Man kan downloade programmet gratis til
forsøgsvis brug i 14 dage. Og jeg har konstateret at man let kan kopiere
fra det, og klistre ind i et Word-dokument.

På nuværende tidspunkt her jeg dog ikke selv anskaffet det, da jeg ikke
har brug for det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-11-10 13:22

Den 22/11/10 23.16, Steen skrev:
> [...]
>
> Det var jo ikke videre intelligent af læreren, så måske nogle af jer
> kvikke hoveder, kan hjælpe i denne situation?

Nej, men man er altså også nødt til at selv sætte sig lidt ind i det når
man vælger Mac.
Det kan godt være at den har Cool effekt på skolen, men man skal stadig
selv være fremme i skoene når man vælger en anden platform. Der må dog
være andre på skolen der har Mac.

Er det i Excel, Word eller PowerPoint ?

Excel!
Tryk på Chart Wizard
Disse kan også overføres/importeres til Word!

Word!
Insert > Object > Graph Chart (eller hvad hun vil have) Derefter
udfyldes data og Æble+Q lukker Graph og grafen er nu i Word-dokumentet.

PowerPoint!
Insert > Chart

Fra : Steen

Dato : 23-11-10 19:55

In article <4cebb1dc$0$23761$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> Det kan godt være at den har Cool effekt på skolen, men man skal stadig
> selv være fremme i skoene når man vælger en anden platform. Der må dog

Tak for tips.
Selvfølgeligt er der andre på skolen der bruger Mac, og ingen af dem er
da dumpet endnu pga det.

Tøsen fik for et par år siden en Mac, og dengang var der ikke fastlagt
nogen uddannelsesplan for hende. At hus så begyndte på handelsskolen,
kunne jeg ikke se som nogen begrundelse til at købe en ekstra computer
til hende.

Det smarte ville jo nok være, hvis Mac-brugerne på skolen gik sammen om
at hjælpe hinanden...men den slags skal man nok ikke forvente af børn i
den alder.

--
En gammel dam
En frø springer

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-11-10 22:29

Den 23/11/10 19.55, Steen skrev:

> Det smarte ville jo nok være, hvis Mac-brugerne på skolen gik sammen om
> at hjælpe hinanden...men den slags skal man nok ikke forvente af børn i
> den alder.

Det kunne jo blot være en hjælpeside med tips og tricks på skolens
intrenet. Så behøver de jo ikke at mødes fysisk.
For ikke ret mange år siden var det et problem bare at få lov til at
komme på netværket på div. skoler. Det formoder jeg er ovre.
Jeg kan ikke tro at Mac'en længere er en større "minoritet" på div.
uddannelsessteder og mener derfor også at lærerne bør interessere sig en
del for platformen.
Her i gruppen blev der for få år siden oprettet en tråd stort set hver
gang vi spottede en Mac i TV eller i reklamer mm. De tider er ovre og
man kan i dag ikke åbne for fjernsynet uden at se et "æble" .....
Men ånden omkring Mac er også ændret...

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-10 04:29

> [...]

> Jeg kan ikke tro at Mac'en længere er en større "minoritet" på div.
> uddannelsessteder og mener derfor også at lærerne bør interessere sig en

Knap 70% af de unge skoleelever og universitetsstuderende bruger mig
bekendt i dag - Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 11:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Knap 70% af de unge skoleelever og universitetsstuderende bruger mig
> bekendt i dag - Mac.

Det lyder godt nok af mange, men måske gælder det de unge. Når jeg taler
med folk i almindelighed, så er der langt mellem Mac-brugerne. Og så
alligevel. Før i tiden var det en hel sensation, hvis man så nogen med
en Mac. Nu er de helt almindelige i togkupeer, på færger (jeg var
faktisk på en færge tidligere i år) og blandt forældre, der er med deres
børn til sportsstævner. Og det er vel også målet. At en Mac regnes for
en computer på linie med alle andre. Her synes jeg stadig der er et
stykke vej, men det hjælper betydeligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 23-11-10 20:49

> [...]

> Læreren kan ikke fortælle hvordan man gør i Mac-versionen, han kommentar
> til tøsen var bare, at hun måtte skrive af efter de andre i klassen.

Sannsynligvis akkurat som i Windows-versjonen: i Excel?

> Det var jo ikke videre intelligent af læreren, så måske nogle af jer
> kvikke hoveder, kan hjælpe i denne situation?

Viser til Th v. H.'s innlegg.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc