Skærmfilter?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 17:44

I 'gamle dage' kunne man købe forskellige typer skærmfiltre til at
montere uden på skærmen til at bortfiltrere reflekser m.m.. - Jeg har
også set noget lignende til LCD skærme på nogle amerikanske hjemmesider
og hos HP og 3M. - Men de koster altså spidsen af en F16 + halvdelen af
halen med...

Er der nogen, der véd, om der stadig er danske firmaer, der laver den
slags efter mål?

- Jeg har et problem med refelkser, når der kommer sidelys ind på min
24" HP skærm, hvor det ville være en fordel at få sådan et refleksfilter
på. Det ser ud til, den er beregnet til noget i den retning, da der er
et par slidser, som ser ud til at være beregnet til at skyde en eller
anden forsats-dippdut ned over. - HPs egne filtre begynder ved ca.
$599USd til en 24".

mvh. Erik Richard

Fra : Kent

Dato : 20-11-10 00:33

Erik Richard Sørensen:
> [...]
> som ser ud til at være beregnet til at skyde en eller anden forsats-dippdut
> ned over. - HPs egne filtre begynder ved ca. $599USd til en 24".

Ville det ikke være smartere at lave en lille skygge, for at undgå
reflekserne i stedet for. Både billigere og nok også bedre.

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 02:54

Kent wrote:
> Erik Richard Sørensen:
>
> Ville det ikke være smartere at lave en lille skygge, for at undgå
> reflekserne i stedet for. Både billigere og nok også bedre.

Billigere vil det ihvertfald blive med de priser, jeg så. - Men
bedre? - hm, det er jeg ikke så sikker på... Det er på bestemte
tidspunkter af dagen, det er helt galt. - I vinterhalvåret er det fra
ca. kl. 14:30 til solen går ned, og i sommerhalvåret fra ca. kl. 15:30
til solen går ned.

Og som jeg pt. har skærmen stående, - hvor jeg bruger begge skærme, -
lige modsat min store skærm, - så jeg bare kan dreje stolen rundt, så
har jeg adgang frontalt til den anden, og de står begge vinkelret på
vinduet. - Den store 28" ViewSonic skærm er der ingen problemer med,
selvom solen står direkte ind på den, - så er det eneste, jeg skal tage
hensyn til de lysreflekser, der kommer ind på bagsiden af mine
brilleglas, og da det er plus-glas, danner det stjerneformede
lysbrydninger, hvilket er ubehageligt, når man ser på noget.

Jeg havde for mange år siden et anti-glare filter til min gamle Apple
Portrait A4 skærm, og det var ganske effektivt uanset lysindfaldsvinklen
og uanset tidspunkt på dagen, det var....

Jeg véd også, vi kan købe sådanne skærmfiltre som hjælpemidler til
svagtseende, men så har de samtidig indbygget 3dpi forstørrelse, og de
er desværre ikke retliniede, så det giver svage buer på skærmbilledet...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 07:07

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> svagtseende, men så har de samtidig indbygget 3dpi forstørrelse, og de
> er desværre ikke retliniede, så det giver svage buer på skærmbilledet...

Persienner.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 14:06

Morten Lind wrote:

> Persienner.

Haves allerede, men det er ikke nok, når solen står i de vinkler, - men
hov! - Det gav mig et par idéer - fx. at hænge lamelgardiner op i stuen.
- Jeg har ikke gardiner - kun persienne ude på den lukkede
altan/udestue. - /Det/ vil ihvertfald blive både det billigste - og
pæneste til gavn for hele lejligheden.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-11-10 10:42

On 2010-11-19 17:43:36 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> retning, da der er et par slidser, som ser ud til at være beregnet til
> at skyde en eller anden forsats-dippdut ned over. - HPs egne filtre

Du kan eventuelt sætte en display hood på. Det er noget billigere end filter.
https://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10560

Fx en PC HOOD til 60 pund.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 14:32

Kurt Brixen wrote:

> Du kan eventuelt sætte en display hood på. Det er noget billigere end
> filter.
> https://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10560
>
> Fx en PC HOOD til 60 pund.

Hm, dem har jeg set hos ZAP-IN. Jeg vidste ikke, de også kunne bruges på
LCD skærme. - Gad vide, om de vil handle med mig nu, hvor jeg ikke
længere er momsregistreret... - Udover, at Morten fik mig til at tænke i
lamelgardiner, er det her nok den billigste løsning...

mvh. Erik Richard

Fra : Kent

Dato : 21-11-10 02:18

Følgende er skrevet af Kurt Brixen:
> Du kan eventuelt sætte en display hood på. Det er noget billigere end filter.
> https://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10560
>
> Fx en PC HOOD til 60 pund.

Det var faktisk noget i den retning, som jeg tænkte på. Men jeg lavede
en ud af en papkasse fra kopi-papir for en del år siden, hvor en normal
skærm kun var på 15".

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 04:18

Kent wrote:
> Følgende er skrevet af Kurt Brixen:

> Det var faktisk noget i den retning, som jeg tænkte på. Men jeg lavede
> en ud af en papkasse fra kopi-papir for en del år siden, hvor en normal
> skærm kun var på 15".

Ja, og inden jeg fik persienner her i stuen, - da jeg lige var flyttet
ind, - brugte jeg en sammenfoldet flyttekasse, jeg satte på højkant i
vindueskarmen.

Jeg har i øvrigt set, at Eizo laver nogen, der måske kan bruges til en
24" og til en - hm... forholdsvis rimelig pris på 1595kr. - danske
priser taget i betragtning... - Nå, men nu får vi se, hvad jeg finder på.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 22-11-10 08:30

On 19-11-2010 17:43, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> et par slidser, som ser ud til at være beregnet til at skyde en eller
> anden forsats-dippdut ned over. - HPs egne filtre begynder ved ca.

Jeg kan finde en Targus til 24" widescreens (model ASF24W9EU) til 819 kr
hos min leverandør.

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 16:53

Jesper Hartoft wrote:

> Jeg kan finde en Targus til 24" widescreens (model ASF24W9EU) til 819 kr
> hos min leverandør.

Takker, den er noteret...

mvh. Erik Richard