Skærm hopper - er den på det
Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-11-10 15:17

På min G4 har jeg en dejlig LaCie Electron Blue IV monitor.
Billedet er begyndt at hoppe lidt og et par lyse streger kører op og ned
i den nederste tredjedel. Slet ikke hele tiden og efter ca 45 min.
holder det op. Er det lige før den står af?

På denne maskine kører jeg OS9 og er glad for det.

Kan man stadig få en god skærm til at slutte til G4'eren (med et kort
indsat)? Jeg tænker ikke på billedrør-skærm, de laves jo ikke mere.

Jeg har en stationær iMac (ca 3 år gammel tror jeg - Model-id: iMac7,1).
Det er en af dem hvor computeren sidder inde i skærmen. Den er ikke god
nok til billedbehandling af i sær sort/hvid billeder.

Og jeg kan ikke undvære min G4 fordi min Imacon scanner bruger SCSI.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 17:19

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> i den nederste tredjedel. Slet ikke hele tiden og efter ca 45 min.
> holder det op. Er det lige før den står af?

Ja, jeg er bange for, det er MF trinnet i forb. med højspændingstrinnet,
der er ved at stå af. Den kan stadig repareres, men det vil koste ca.
1500kr. + moms, så det kan næppe betale sig - ellers en fantastisk god
skærm. - Har selv haft en 21" Blue II...

> [...]
> nok til billedbehandling af i sær sort/hvid billeder.
>
> Og jeg kan ikke undvære min G4 fordi min Imacon scanner bruger SCSI.

Hvis det er det originale std. kort, så har det VGA, og så kan du blot
slutte en hvilken som helst skærm med VGA til den - eller en skærm med
DVI via en DVI->VGA adapter.

Og selv det lille RagePro AGP kort med sine kun 8mb eller 16mb kan
trække en 28" skærm i 1920x1200 - en anelse langsom, men det går da.
- Nu kan jeg ikke huske, hvilken G4, du har, men er det en DigitalAudio
eller QuickSilver, så har den direkte DVI tilslutning, og da de fleste
nye skærme har DVI og/eller HDMI og div. kabler medfølger, så bliver det
ikke et problem for dig at finde en skærm.

Kig efter en 22"-24" med mindst 1600x1050 - gerne 1920x1200, - så får du
en rigtig god opløsning. Vælg også en skærm med mat (non-glossy)
overflade, så er du også sikker på, der ingen reflekser vil være. Fx.:
- ViewSonic 22" fra ca. 1300-1800kr., 24" fra ca. 1600-2500kr. afh. af
model.
- Philips 22" fra ca. 1800kr., 24" fra ca. 2200kr.
- De nye Eizo 22" fra ca. 2500kr., 24" fra ca. 3000kr.
- Asus 22" fra ca. 1700kr., 24" fra ca. 2300kr.
De er alle med mat overflade

HPs skærme er også ganske udmærkede, men desværre med semi-glossy, så
det kan godt genere noget ved indfaldende lys fra siden. - Det har jeg
fundet ud af på min HP W2408HC pivot skærm - ellers en skærm fuldt på
højde med dem, jeg har nævnt - måske endda bedre rent farvemæssigt -
undt. lige ViewSonics VX series.....

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-11-10 18:16

Hold da op, Erik Richard. Sikke en masse info.

Hvis jeg nu valgte en rep., hvor ville det så foregå, hos hvem, tid osv
??

Hvad er det for en G4 jeg har? Hjælper det her:
Serial number: CK104KHHK6W
PCI133 CL3
Machine ID: 406
Model name: Power Mac G4
Processor info: PowerPC G4
Machine speed: 533 MHz

Slot-1 (AGP)
Card type: display
Card name: NVDA,NVMac
Card model: GeForce2 MX
Card ROM #: 1045F
Card revision: 161
Card vendor ID: 10DE
VRAM size: 32 MB

Skærmen er en 19 tommer, passer fint. Står til 1152 x 870, 75 Hz
Det giver bogstavstørrelse mv som passer rigtig fint til mine øjne mv.

Selve retoucheringen (ridser i negativerne osv) laver jeg på den nyere
iMac. Den endelige justering af Brighnes og Contrast laver jeg på denne
LaCie. Og det er også min hoverarbejdsskærm (mails, breve osv.).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 19:12

Jørgen Angel wrote:
> Hold da op, Erik Richard. Sikke en masse info.
>
> Hvis jeg nu valgte en rep., hvor ville det så foregå, hos hvem, tid osv
> ??

Den danske LaCie importør er nok det sikreste. - Det er jo ikke helt det
samme som at reparere et TV...

> Hvad er det for en G4 jeg har? Hjælper det her:
> Serial number: CK104KHHK6W
> PCI133 CL3
> Machine ID: 406
> Model name: Power Mac G4
> Processor info: PowerPC G4
> Machine speed: 533 MHz
>
> Slot-1 (AGP)
> Card type: display
> Card name: NVDA,NVMac
> Card model: GeForce2 MX
> Card ROM #: 1045F
> Card revision: 161
> Card vendor ID: 10DE
> VRAM size: 32 MB

Umiddelbart siger det den lille DigitalAudio. Den er født med GForce
2MX/32mb kortet - et ganske godt kort trods de kun 32mb VRAM. Kan
sagtens trække en LCD skærm i 1920x1200 via DVI.

> Skærmen er en 19 tommer, passer fint. Står til 1152 x 870, 75 Hz
> Det giver bogstavstørrelse mv som passer rigtig fint til mine øjne mv.

Hm, når det 'kun' er 19"versionen, tror jeg ærlig talt ikke, det kan
betale sig at reparere den. - Hvis det havde været enten 22" eller 24"
udgaven, ville jeg selv have overvejet det.

Den her ViewSonic VA2216W (1680x1050) med en VGA->DVI adapter vil være
en glimrende erstatning og i bogstavstr. svare nogenlunde til en 19" CRT
i 1152x870, - og så er de igen faldet i pris, så den nu koster 1309kr. +
fragt.
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=25978&type=0

Jeg glemte i øvrigt at nævne NEC skærme sammen med de andre. De er lige
så gode, som dem jeg har nævnt. De plejer bare at være noget dyrere, men
de er også faldet i pris.

Fx. denne 22" NEC MultiSync E222W 1680x1050 til 1319kr. med DVI og VGA
og med 3 års onsite garanti.
http://www.shg.dk/Skaerm/NEC-MultiSync-E222W-22-TFT-black-2179668.html

> Selve retoucheringen (ridser i negativerne osv) laver jeg på den nyere
> iMac. Den endelige justering af Brighnes og Contrast laver jeg på denne
> LaCie. Og det er også min hoverarbejdsskærm (mails, breve osv.).

Så vil jeg nok anbefale, at du køber NEC skærmen fremfor ViewSonic. -
NEC skærmen har et større spillerum mht. indstillinger af onscreen
farvestyring, - hvis du fx. ligger inde med nogle af de gamle Pantone
farvetabeller og justeringskort...

Under alle omstændigheder vil en af de to være ca. 700kr. billigere end
selv den billigste reparation, - + at de jo er mere energibesparende end
CRT skærme.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-10 20:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Den danske LaCie importør er nok det sikreste. - Det er jo ikke helt det
> samme som at reparere et TV...

Som sandsynligvis vil sende den til udlandet for at fixe den.

Hvis den skal repareres er det nok et bedre ud at finde en "selvstændig"
der har forstand og mod på at rode i den ...

> [...]
> NEC skærmen har et større spillerum mht. indstillinger af onscreen
> farvestyring, - hvis du fx. ligger inde med nogle af de gamle Pantone

Skærme skal justeres med en kalibrator og ikke på øjemål ...

Derudover er der ingen af de skærme du nævner som er i klassen "high end
graphics" dvs. de ikke kan anbefales hvis man for alvor skal lave
farvekritisk arbejde... (som minumum skal den dække RGB farverummet)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 22:12

Thomas von Hassel wrote:

> Som sandsynligvis vil sende den til udlandet for at fixe den.
>
> Hvis den skal repareres er det nok et bedre ud at finde en "selvstændig"
> der har forstand og mod på at rode i den ...

Måske, men så skal det være et værksted, der har forstand på CRT
computerskærme - og ikke mindst på Diamantron. MF trinnet og
højspændingsdelen i forb. med et Diamantron billedrør er noget hø at
pille ved, - skulle jeg hilse fra en herværende computerreparatør... De
er endnu værre at justere ind end en skærm med Trinitron billedrør...

> [...]
> graphics" dvs. de ikke kan anbefales hvis man for alvor skal lave
> farvekritisk arbejde... (som minumum skal den dække RGB farverummet)

Og begge de skærme, jeg nævner er normeret efter sRGB standard! - Så jo,
det kan lade sig gøre, hvis man har et sæt fejlfrie Pantone kort. - De
er faktisk noget nemmere at justere end en Blue IV.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-10 15:04

> [...]

> er endnu værre at justere ind end en skærm med Trinitron billedrør...

> Og begge de skærme, jeg nævner er normeret efter sRGB standard!

sRGB har et bengrænset gamut space i forhold til Adobe RGB. NEC, LaCie
og EIZO har et par skærme som dækker tæt på eller over Adobe RGB som er
mere velegenet til farvekritiske ting.

> - Så jo,
> det kan lade sig gøre, hvis man har et sæt fejlfrie Pantone kort. - De
> er faktisk noget nemmere at justere end en Blue IV.

Hvorfor bøvle med pantone kort når man kan smække en kalibrator på
skærmen og lade et præcist kalibreret instrument gøre arbejdet ...
nøgleordet her er konsistens ... at få det samme resultat hver dag, hver
gang ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 16:04

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> skærmen og lade et præcist kalibreret instrument gøre arbejdet ...
> nøgleordet her er konsistens ... at få det samme resultat hver dag, hver

Ja, hvis man har en HW kalibrator... Men jeg skrev jo udtrykkelig, at
/HVIS/ Jørgen tilfældigvis fra gamle dage havde et sæt Pantone kort
liggende, vil det være forholdsvis nemt at kalibrere lige netop de to
skærme, jeg nævner med links. Lige netop de to skærme er fra
fabrikkernes side så godt grundjusteret, at det er en fornøjelse at
bruge dem - selv uden kalibrering.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-10 19:42

> [...]

> skærme, jeg nævner med links. Lige netop de to skærme er fra
> fabrikkernes side så godt grundjusteret, at det er en fornøjelse at

De er kun så godt kalibreret som deres panel og øvrig controller
tillader ...

Begge skærme er målrettet hjemme/office marktedet og er absolut ikke
beregnet til farvekritisk arbejde. Den Viewsonic du linker til at har
enda kun et TN panel, noget som burde være forbudt da det er absolut
ringe panel teknologi (eneste plus er at den er billig .. men som
sædvanlig får man hvad man betaler for)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-10 17:43

angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) writes:

> Billedet er begyndt at hoppe lidt og et par lyse streger kører op og ned
> i den nederste tredjedel. Slet ikke hele tiden og efter ca 45 min.
> holder det op. Er det lige før den står af?

Prøv at sætte opdateringsfrekvensen lidt ned.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-11-10 17:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101119 wrote:

> Prøv at sætte opdateringsfrekvensen lidt ned.

Hm, muligvis - Blue IV arbejder bedst ved frekvenser mellem 85hz og
120hz, og kommer man under 85hz, begynder den at flimre. - SÃ¥ tror jeg,
det vil gavne mere at trykke på degauss knappen. Men som svaret Jørgen,
så minder symptomerne mig temmelig meget om tilsv. problemer, jeg har
set på CRT skærme. - Det går en lille tid, og så ændrer både linier og
farvebalance sig på en del af skærmen, og så giver det et lille smæld, -
sort skærm...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-11-10 18:19

=?UTF-8?B?RXJpayBSaWNoYXJkIFPDuHJlbnNlbg==?= <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> set på CRT skærme. - Det går en lille tid, og så ændrer både linier og
> farvebalance sig på en del af skærmen, og så giver det et lille smæld, -

Nu kører jeg jo helt fint på 75 Hz.
Det er det der lille smæld jeg gerne vil komme i forkøbet. Så jeg ikke
sidder der og hverken kan det ene eller det andet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 19:34

Jørgen Angel wrote:

> Nu kører jeg jo helt fint på 75 Hz.
> Det er det der lille smæld jeg gerne vil komme i forkøbet. Så jeg ikke
> sidder der og hverken kan det ene eller det andet.

Du kan jo prøve at ændre på frekvensen først - Systemindstillinger ->
Skærm, fanebladet 'Skærm'. I venstre side har du de forskellige
opløsninger, og til højre en popup menu, hvor du kan vælge frekvensen.
Men med den skærm må du ikke gå under 75hz, så bliver den 'grynet' i
billedet og den flimrer temmelig meget. - Så prøv at sætte den op til
85hz med samme opløsning og lad den køre lidt dér, så kan du senere
prøve at sætte den ned igen for at se, om det ændrer på problemet.

Og ja, jeg forstår udmærket godt, du vil undgå 'smældet'. - Det er lidt
ubehageligt at høre noget i retning af et lille pistolskud, og så er det
hele bare sort, - jeg /har/ prøvet det.

Men ellers vil mit råd stagi her være først at prøve at degausse den, -
men vær forberedt på et rimeligt stort knald, når den gør det -
ihvertfald, hvis den opfører sig som min gamle Blue II. - Første gang,
jeg gjorde det, hoppede jeg en halv meter i vejret.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 20-11-10 21:48

On 19/11/10 18.19, Jørgen Angel wrote:

> Nu kører jeg jo helt fint på 75 Hz.
> Det er det der lille smæld jeg gerne vil komme i forkøbet. Så jeg ikke
> sidder der og hverken kan det ene eller det andet.

Send skærmen til en TV reparatør. Jeg kender en dygtig én i Helsingør
der hedder Kim Schrader, find ham i telefonbogen.

Det er blot støv i et gnistgab der giver overslaget, det er ingen "fejl"
men ælde og støv...

// Per.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-11-10 18:16

=?utf-8?Q?Thorbj=C3=B8rn?= Ravn Andersen, 20101119
<nospam0002+20101119@gmail.com> wrote:

> Prøv at sætte opdateringsfrekvensen lidt ned.

Det lyder som en nem løsning. Hvor og hvordan gør man det?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-10 22:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Hm, muligvis - Blue IV arbejder bedst ved frekvenser mellem 85hz og
> 120hz, og kommer man under 85hz, begynder den at flimre. - SÃ¥ tror
> jeg, det vil gavne mere at trykke på degauss knappen. Men som svaret

Du BEHØVER altså ikke anfægte hvad jeg skriver.

Jeg har personligt erfaret at nogen skærme kan opføre sig præcis som
beskrevet hvis de er presset for hårdt rent frekvensmæssigt. Derfor.

Hvorfor i alverden skulle det hjælpe at trykke på degaussknappen?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-11-10 23:29

> [...]
> beskrevet hvis de er presset for hårdt rent frekvensmæssigt. Derfor.
>
> Hvorfor i alverden skulle det hjælpe at trykke på degaussknappen?

Det har /jeg/ også, - og desuden har jeg også haft 2 forskellige LaCie
Electron, dels en ældre series 9xx (21"), dels en Blue II (19") - begge
med Diamantron bileldrør, som opførte sig _præcis_ som Jørgen beskriver.
Og problemerne forsvandt på begge ved en degaussing af skærmen. - Når
det så er sagt, vil en degaussing kun hjælpe, hvis der _ikke_ er
jordforbindelse i systemet!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 20-11-10 21:52

On 19/11/10 23.29, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Og problemerne forsvandt på begge ved en degaussing af skærmen. - Når
> det så er sagt, vil en degaussing kun hjælpe, hvis der _ikke_ er

Jordforbindelse ? WTF ?!

Degauss har absolut intet med højspændingskredsløbet at gøre, men det
får hele forsyningen i skærmen til at dykke i et kort øjeblik da der går
en enorm strøm i afmagnetiseringsspolen, det er muligt at det kan
stabilisere skærmen.

Jordforbindelse og Degauss ? Jeg har aldrig hørt noget værre vås. Det
har intet med hinanden at gøre. Degauss er et aftagende vekselvirkende
magnetfelt man udsætter Invar-masken for inden i billedrøret, som
"sletter" opbyggede magnetiske felter i masken...

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-10 22:07

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> magnetfelt man udsætter Invar-masken for inden i billedrøret, som
> "sletter" opbyggede magnetiske felter i masken...

Det er klassisk ERS ... men eftersom det du siger stemmer overens med
hvad Wikipedia siger så må det jo være løgn fra ende til anden:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-10 22:52

angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) writes:

> =?utf-8?Q?Thorbj=C3=B8rn?= Ravn Andersen, 20101119

> Det lyder som en nem løsning. Hvor og hvordan gør man det?

Systemindstillinger -> Skærm. Jeg mener at der er en mulighed for at
vælge frekvens når det er en skærm med billedrør, men ejg kan ikke
checke det her.

(og din nyhedslæser har problemer med moderne tegnsæt)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-10 00:05

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det har /jeg/ også, - og desuden har jeg også haft 2 forskellige LaCie

Jeg tror det vil give mest ro i gruppen, hvis du ikke korrekser mig på
hvad jeg skriver, fordi ellers genoptager jeg bare at korrekse dig på
hvad du skriver når der er noget du har misforstået...

Fra : Jørgen Angel

Dato : 20-11-10 16:34

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> [...]
> nok til billedbehandling af i sær sort/hvid billeder.
>
> Og jeg kan ikke undvære min G4 fordi min Imacon scanner bruger SCSI.

Uha, sikke en masse informationer, men tak.

Jeg dropper det med rep.

Det med et par lyse streger der kører op og ned i den nederste tredjedel
kan jeg sagtens leve med (det varer ikke så længe). Det er mere skrækken
for at jeg pludselig - puf - ikke har nogen skærm på.

Måske var det godt at få fastslået nøjagtig hvilken G4 jeg har, hvis det
spiller en rolle for hvilken skærm jeg kan tilslutte. Hvordan får jeg
det fastslået hvis de informationer jeg gav sidst ikke er nok? På
bagsiden står: Model M5183. Hjælper det?

Jeg bruger LaCie skærmen når jeg laver den sidste justering på
scanninger af mine 30 - 40 år gamle sort/hvid negativer. Så vi taler
kontrast, lys/mørke. Her kan jeg ikke stole på min iMac.
Farve er ikke så kritisk, jeg er stort set færdig med at scanne
farvebilleder. Men derfor må den selvfølgelig gerne stå rigtigt. Og
spille med Adobe 98.

Det er ikke altafgørende om en ny skærm koster 1300 eller 2300 eller
3000. Det vigtige er at den er god og frem for alt kan kobles til min
G4.

Håber I gider guide mig lidt længere - uden at blive uvenner.

Tak,
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 17:26

Jørgen Angel wrote:

> Uha, sikke en masse informationer, men tak.
>
> Jeg dropper det med rep.

Tror jeg også er en god idé, når du kan få nye LCD skærme til mindre end
det, det vil koste at reparere...

> Det med et par lyse streger der kører op og ned i den nederste tredjedel
> kan jeg sagtens leve med (det varer ikke så længe). Det er mere skrækken
> for at jeg pludselig - puf - ikke har nogen skærm på.

'Den sidste brik' - at det er på nederste trediedel, og ja, så er det
med 100%s sikkerhed MF trinnet, den er galt med - og nøjagtig det samme
som med min egen Blue II!

> [...]
> det fastslået hvis de informationer jeg gav sidst ikke er nok? På
> bagsiden står: Model M5183. Hjælper det?

Ja, det er en DigitalAudio 533mhz og med det NVidia GForce 2MX/32mb
grafikkort har den både DVI og ADC, så du får ingen problemer med at
koble en ny LCD skærm til - hverken med født DVI eller med VGA + adapter.

> [...]
>
> Det er ikke altafgørende om en ny skærm koster 1300 eller 2300 eller
> 3000. Det vigtige er at den er god og frem for alt kan kobles til min

Udover de to, jeg allerede har givet dig links på, og når prisen ikke
har den helt store betydning, så bør du også kigge på Eizo - fx.:

Eizo FlexScan 22" 1680x1050, cont. 1000:1, brigthness 300cdm, 2799kr.
http://www.midtdata.dk/hardware_1000136258_Eizo-FlexScan---22---TFT---1680x1050---1000-1.html

Eizo FlexScan EV2303W, en lidt billigere ver. af ovenstående til
2579kr., men med 23" panel
http://www.midtdata.dk/hardware_1000165650_Eizo-FlexScan-EV2303W.html

Begge kan kobles direkte på DVI indgangen på dit GForce 2MX grafikkort.

Evt. + en pivot fod til 679kr., så du kan dreje skærmen i både lodret og
vandret stilling. Denne fod passer åbenbart til alle Eizo skærme.
http://www.midtdata.dk/hardware_1000165643_Eizo-hojdejusterbar-fod-med-pivot.html

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-10 19:50

> [...]

> x1050---1000-1.html
>
> Eizo FlexScan EV2303W, en lidt billigere ver. af ovenstående til 2579kr.,

Hold dig fra begge .. de har TN panel og er direkte ringe ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 01:19

Thomas von Hassel wrote:

> Hold dig fra begge .. de har TN panel og er direkte ringe ...

Tag for en gangs skyld og bland dig udenom. Det er jo direkte usandt,
det du skriver - TN panel eller ikke, - og det gælder i øvrigt også den
ViewSonic, jeg nævner. - Jeg har set alle tre skærme i funktion - godt
nok 'kun' på en Win Vista og i neutral default indstilling. Men jeg kan
godt garantere dig for, at alle tre står væsentlig bedre end mange andre
selv meget dyrere skærme fra både Asus, NEC og Samsung!

Mht. ViewSonic skærmen, så ja, den er endda meget billig, men lige
præcis den model er en std. model uden nogen form for ekstra finish
eller særlig design, så der er sparet _meget_ på selve udseende, mens
kalibrering og onscreen indstilling er præcis den samme, som den
Viewsonic i luksusdesign til 2300kr. i VX serien!

Jeg har selv haft forrige generation af en VA2216w, men den var ganske
enkelt /for/ lille til mit syn. Den havde/har præcis samme klare
farvegengivelse som min 28", men med knap så høj kontrast, men stadig
nok til, at skærmen også er velegnet til fx. det, som Jørgen vil bruge
den til. - Han skriver jo, at han laver det meste af arbejdet på sin
iMac.... - Da jeg satte min til salg, gik der mindre end 48 timer, så
var den solgt!

Og mht. de to Eizo skærme, så har de faktisk en mindre pixelstr. end de
fleste 22" skærme i samme prisklasse. Her ligger Eizos på 0,252, hvor de
fleste andre ligger på 0,262 eller 0,272. Og både kontrast og lysforhold
ligger i den bedre ende, hvilket du selv kan se, hvis du ser de tekniske
specs. - Og om 'lifespan' (panelets levetid hedder det vist på dansk) er
på 40.000, 50.000 eller 60.000 timer er her fuldstændig ligegyldigt...

Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så 'anbefalede du mig rent faktisk at
købe den model tilsvarende til S2202WSEK - dengang til en pris på
3395kr., men efter at have set den sammen med den gamle VA2216w, valgte
jeg den, da den 'kun' kostede 1799kr. på det tidspunkt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-10 12:17

> [...]

> godt garantere dig for, at alle tre står væsentlig bedre end mange andre
> selv meget dyrere skærme fra både Asus, NEC og Samsung!

Asus ?

> [...]
> 3395kr., men efter at have set den sammen med den gamle VA2216w, valgte
> jeg den, da den 'kun' kostede 1799kr. på det tidspunkt...

næppe .. vi holdt op med at importere 220x modellerne netop pga. panelet

/thomas*

*
Der har arbejdet hos en Eizo cert. importør med speciale i CG skærme og
kalibrering og som burde vide en ting eller to om skærme ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 17:21

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Der har arbejdet hos en Eizo cert. importør med speciale i CG skærme og
> kalibrering og som burde vide en ting eller to om skærme ...

Det er da klart, I gør det... - Så kan/kunne I jo sælge de langt dyrere
modeller i samme størrelse.! - Eizo er jo nærmest for nogle lig med
/MÆRKET/...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-10 17:28

> [...]

> Det er da klart, I gør det... - Så kan/kunne I jo sælge de langt dyrere
> modeller i samme størrelse.! - Eizo er jo nærmest for nogle lig med

Nej, vi solgte masser af Flexscan skærme, men med f.eks. IPS paneler
istedet for TN. Det hjælper jo ikke at sælge folk en Eizo skærm som er
ringere end hvad de kan få fra f.eks. Samsung for flere penge ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-10 17:32

> Nej, vi solgte masser af Flexscan skærme, men med f.eks. IPS paneler
> istedet for TN. Det hjælper jo ikke at sælge folk en Eizo skærm som er
> ringere end hvad de kan få fra f.eks. Samsung for flere penge ..

Bare se på Apple og deres brug af et TN display i den lille iMac og IPS
i den store for et lille stykke tid siden ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-10 23:31

> Bare se på Apple og deres brug af et TN display i den lille iMac og IPS
> i den store for et lille stykke tid siden ...

Ja eller MacBook og MacBook Pro. Skærmen var en meget væsentlig grund
til, at jeg blev træt af en MacBook og købte en MacBook Pro for nogle år
siden. Min kone havde også engang en iBook, og den havde langt ringere
skærme end min samtidige TiBook. Ja, jeg aner ikke, hvilke paneler der
er i. Jeg kan bare se, at der er forskel på kvaliteten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 17:50

> [...]

> G4.
>
> Håber I gider guide mig lidt længere - uden at blive uvenner.

Hej Jørgen - du har en G4 (AGP Graphics), produceret/introduceret i
september 1999 og udfaset i juli 2000.

Det er i hvert fald efter modelnummeret M5183.

Det passer til gengæld ikke med dine opgivne 533MHz processor, for så
skal vi op i G4 (Digital Audio), produceret/introduceret i januar 2001,
og så er modelnummeret M7688LL/A.

Så jeg er tilbøjelig til at tro, du har en sammenstykket tingest, der
efter dine oplysninger tidligere i tråden, er en Digital Audio fra 2001,
og den har 2 skærmstik - et VGA og et ADC(AppleDisplayConnection).

M.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-11-10 17:49

Tak for flere informationer.

Det er åbenbart ikke helt klart hvilken maskine jeg har.
Jeg købte den af P. Kiil i december 2004. Han sagde den var 3 år gammel.
Morten nævner at Digital Audio fra 2001 har 2 skærmstik. Ved siden af
det stik LaCie-skærmen går ind i, er der et ledigt stik af nogenlunde
samme størrelse.

Hvis jeg købte f.eks. sådan en Eizo kan jeg så tilslutte den uden videre
i et af de to huller?
Hvis der skal en adapter til, er det så en der skal ind i maskinen eller
bare en der sættes imellem uden for maskinen?

Tak,
Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-11-10 17:59

Har søgt lidt på den der Eizo 22".
Både Goecker og C/AV (fotogrossister) sælger Eizo Flexscan, så jeg ville
ikke tro de var så ringe...

Eizo selv har tilbud lige nu:
http://www.eizo.se/default.aspx?page=50
1267 DKK + moms.
1000 billigere end MidtData og 800 billigere end C/AV.

Det er næsten for godt til ikke at prøve. Ellers kan den vel sælges for
en tusse til nogen der vil bruge den til at spille spil på osv.
Kan jeg tilslutte sådan en bandit uden problemer (husk jeg bruger OS9),
Ja, ja, jeg er håbløst bagud. Fruen og jeg græder lige nu salte tårer
over at vores VHS-båndoptager er gået i stykker.

Tak,
Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-10 18:09

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Har søgt lidt på den der Eizo 22".
> Både Goecker og C/AV (fotogrossister) sælger Eizo Flexscan, så jeg ville
> ikke tro de var så ringe...

Du kan prøve at se på hvad Eizo selv synes den skærm er god til ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-11-10 18:12

> Du kan prøve at se på hvad Eizo selv synes den skærm er god til ...

Jeg er med på at det ikke er deres state-of-the-art skærm. Hvis den bare
er 10% bedre end min iMac skærm til at gengive lys og kontrast i
sort/hvis billeder, er det fint.
Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 21:21

> Jeg er med på at det ikke er deres state-of-the-art skærm. Hvis den bare
> er 10% bedre end min iMac skærm til at gengive lys og kontrast i
> sort/hvis billeder, er det fint.

hvilken iMac er det ?.. hvis det er en 21.x" eller 24" så er dens skærm
markant bedre end det TN panel der sidder i den Eizo ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 11:07

> hvilken iMac er det ?.. hvis det er en 21.x" eller 24" så er dens skærm
> markant bedre end det TN panel der sidder i den Eizo ...
>
> /thomas

Der står ikke en disse på den. Jeg købte den i 2007. Systemprofil siger:
iMac7,1
Intel Core Duo
2.4 GHz
Serienummer W87442E7X86

Om Grafik/skærm står der:
ATI Radeon HD 2600 Pro
Skærmtype: LCD
Opløsning: 1680 x 1050
Dybde: 32 bit farver

Når jeg måler diagonalen (selve billedområdet) bliver det, omsat til
tommer, 19 komma noget, så det er vel en 20"?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-11-10 13:14

> [...]
>
> Når jeg måler diagonalen (selve billedområdet) bliver det, omsat til
> tommer, 19 komma noget, så det er vel en 20"?

Da den store iMac gik fra 20" til 24", blev den lille model opgraderet i
størrelse fra 17" til 20" men ikke til samme kvalitet panel som de
tidligere 20" modeller. Det var først med 21,5"/27" generationen at også
den lille model fik et godt panel.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 14:51

> [...]
> størrelse fra 17" til 20" men ikke til samme kvalitet panel som de
> tidligere 20" modeller. Det var først med 21,5"/27" generationen at også

Så kan jeg tillade mig at konkludre, at den der Eizo jeg har kig på, er
de der 10-15% bedre til gråtoner og kontrast end min iMac?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 14:59

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Så kan jeg tillade mig at konkludre, at den der Eizo jeg har kig på, er de
> der 10-15% bedre til gråtoner og kontrast end min iMac?

Det er jo lidt svært at sige ...generelt vil jeg ikke købe en skærm
"blindt" ...

og hvis gode gråforløb er vigtige så er en skærm med TN panel nok ikke
det jeg vil gå efter ..

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 15:50

> Det er jo lidt svært at sige ...generelt vil jeg ikke købe en skærm
> "blindt" ...
>
> og hvis gode gråforløb er vigtige så er en skærm med TN panel nok ikke
> det jeg vil gå efter ..

Nu er det ikke fine, lækre studieoptagelser jeg har lavet. Nærmere lidt
rå rock & roll. Denne her er godt eksempel på at det ikke må kridte i
højlysene. Hans næse var ganske lys nogle steder:
http://www.angel.dk/acdc/Pages/ACDChtmlfiler/ACDCa_04.html

Et andet eksempel. Undereksponeret med en blænde måske halvanden.
http://www.angel.dk/bowie/Sider/BowieB_13A.html

Jeg kan godt lide at mine billeder får rimelig sort baggrund. Her kan
(min) iMac skærm godt snyde. Den er jo rigtig god til alm. billeder der
skal have lidt tju og bang. Så sort ser rigtig sort ud - også når det
ikke er det. Her et eksempel:
http://www.angel.dk/zeppelin/Pages/EF/ZepE_26A.html

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 15:55

> [...]
> (min) iMac skærm godt snyde. Den er jo rigtig god til alm. billeder der
> skal have lidt tju og bang. Så sort ser rigtig sort ud - også når det

Det er jo derfor at man skal have en skærm som er kalibreret og som ikke
hhv. blæser farver og kontrast op eller ned ...

Der er en grund til at folk der sidder med high end farve korrektion
køber Eizo CG skærme eller NEC's ditto ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 20:29

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> Morten nævner at Digital Audio fra 2001 har 2 skærmstik. Ved siden af
> det stik LaCie-skærmen går ind i, er der et ledigt stik af nogenlunde

OK, det er rimelig let at finde ud af. Har din maskine _3_ (max.
3x512mb) eller _4_ (max. 4x512mb) RAM pladser: Det kan du se ved at
klappe siden ned. - Og - sidder højttalerstik og mikrofonstik _øverst_
eller _nederst_?

Hvis den har 3 RAM slots og højttaler-/mikrofonstik sidder øverst, så er
det en DigitalAudio.

Har den 4 RAM pladser og højttaler-/mikrofonstik sidder nederst, er det
en GigabitEthernet.

NVidia GForce 2MX kortet blev leveret som std. med nogle DigitalAudio
modeller, men ikke med GigabitEthernet.

GForce 2MX/32mb kortet blev normalt leveret med både DVI og ADC stik,
men lige netop de to DigitalAudio - 533mhz og 733mhz - kom med VGA og
ADC _eller_ DVI og ADC.... lidt rodet efter min mening...

> Hvis jeg købte f.eks. sådan en Eizo kan jeg så tilslutte den uden videre
> i et af de to huller?

Alle de skærme, jeg har nævnt vil kunne bruges på din maskine - 3 af dem
uden adapter og den ene (ViewSonic) med en VGA->DVI, hvis dit kort har
DVI indgang, og den vil kunne bruges direkte, hvis det er det alm. lille
VGA stik.

> Hvis der skal en adapter til, er det så en der skal ind i maskinen eller
> bare en der sættes imellem uden for maskinen?

Adapteren sættes på skærmkablet i den ende, der sættes på grafikkortet.
Og skulle du få brug for enten en VGA->DVI eller DVI->VGA, så har jeg
masser af dem liggende, så du behøver ikke give de ca. 200-250kr. en
sådan adapter koster hos forhandleren.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-11-10 18:12

> [...]

> det en DigitalAudio.

Den har 3 RAM slots og højttaler-/mikrofonstik sidder øverst, så
det er altså en DigitalAudio.

Er det sådan at jeg kan købe
http://www.eizo.se/default.aspx?page=50
og bare slutte den til - evt med en adapter UDEN FOR maskinen?

Jeg kan ikke se noget om systemkrav til den skærm. Så der er vel ikke
noget software der skal installeres - og som ikke kører på OS 9.2.2?
Nogen kloge hoveder der kan svare på det?
Undskyld at jeg virker som en analfabet hvad det her angår. Det er ikke
noget tilfælde, det er jeg Som nævnt bruger vi stadig VHS-bånd her i
huset...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 21:21

> [...]

> Er det sådan at jeg kan købe
> http://www.eizo.se/default.aspx?page=50
> og bare slutte den til - evt med en adapter UDEN FOR maskinen?

korrekt ..

> Jeg kan ikke se noget om systemkrav til den skærm. Så der er vel ikke
> noget software der skal installeres - og som ikke kører på OS 9.2.2?
> Nogen kloge hoveder der kan svare på det?

Det er der er ikke ... hvis skærmen fysisk kan forbindes så vil den også
virker.

Dog vil jeg anbefale at du kører digitalt .. enten DVi-DVI eller ADC ->
DVI via en adapter ... det giver langt bedre gengivelse af især kontrast

Havde en oplevelse hos en kunde som havde købt en EIzo flexscan og som
klagede over at 10-15% gråtoner ikke kunne ses ... det viste sig at den
var tilsluttet med VGA .. skfitde til DVI og wupti, gråtonene stod pænt

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 21:55

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
>
> Dog vil jeg anbefale at du kører digitalt .. enten DVi-DVI eller ADC ->
> DVI via en adapter ... det giver langt bedre gengivelse af især kontrast

Og så skal der en DVI->ADC adapter til, og de er hundedyre.

> Havde en oplevelse hos en kunde som havde købt en EIzo flexscan og som
> klagede over at 10-15% gråtoner ikke kunne ses ... det viste sig at den
> var tilsluttet med VGA .. skfitde til DVI og wupti, gråtonene stod pænt

På en Eizo? - Hvilket grafikkort var det, - hvis du altså kan huske
det.? - Jeg har fx. ingen problemer med gråtoner på min 28"
ViewSonic, selvom jeg 'kun' kører VGA på den. - GForce 7300GT
understøtter ikke 'Monitor Sleep' via HDMI - desværre. - HDMI er klart
bedre - og hurtigere end VGA...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 22:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og så skal der en DVI->ADC adapter til, og de er hundedyre.

Du roder rundt i retningen .. ADC er jo bare DVI med strøm og USB hægtet
på .. så et ADC grafikkort kan levere ren DVI med en simpelt pin
converter (ADC grafikkort -> DVI skærm)

Derimod er der er hundedyrt er at få en ADC skærm på et DVI grafikkort
.... mener den converter står i omkring 1200,- sidst jeg chekkede.

> På en Eizo? - Hvilket grafikkort var det, - hvis du altså kan huske
> det.?

Det var en 1. gen MacPro ... skærmen var en Flexscan S243x eller lign.

> [...]
> ViewSonic, selvom jeg 'kun' kører VGA på den. - GForce 7300GT
> understøtter ikke 'Monitor Sleep' via HDMI - desværre. - HDMI er klart

hurtigere ? ... HDMI er alt efter version mest beregnet til HD TV ...
ikke til computer til monitor ...

(mini)Displayport eller DVI er "the way to go" hvis man vil udnytte sin
skærm optimalt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 22:38

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Derimod er der er hundedyrt er at få en ADC skærm på et DVI grafikkort
> ... mener den converter står i omkring 1200,- sidst jeg chekkede.

Jeg véd ikke, hvem der vender rundt på retningerne, men normalt skriver
man det 'faste led' sidst... - Men du har ret i, at hvis der skal strøm
på ADC, så bliver det de ca. 1200kr., men den 'almindelige' adapter,
koster svjv. ca. 700kr., - så den er da heller ikke helt billig...

> Det var en 1. gen MacPro ... skærmen var en Flexscan S243x eller lign.

Hm, altså GForce 7300GT...

> hurtigere ? ... HDMI er alt efter version mest beregnet til HD TV ...
> ikke til computer til monitor ...
>
> (mini)Displayport eller DVI er "the way to go" hvis man vil udnytte sin
> skærm optimalt.

Ja, meget hurtigere endda. Men det er ikke sikkert, det er noget, du
eller andre med normalt syn vil lægge mærke til, men hvis du bruger
forstørrelse, er det endda meget tydeligt. - Hvis man nu fx. siger, at
der er en 'flickering' effekt på 5 med VGA, så er den på 3 med DVI, men
helt nede på 1-1,5 med HDMI med en forstørrelsesgrad på 4,5x med ZoomView.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 22:48

> [...]

> på ADC, så bliver det de ca. 1200kr., men den 'almindelige' adapter,
> koster svjv. ca. 700kr., - så den er da heller ikke helt billig...

Nej, du skriver hvad du konverter fra -> til. ADC->DVI DVI->VGA osv osv.

Og 700 ? ... nej:

<http://www.amazon.com/Belkin-F2E9142-WHT-Apple-Monitor-Adapter/dp/B0000
67RLH>

> [...]
> helt nede på 1-1,5 med HDMI med en forstørrelsesgrad på 4,5x med ZoomView.

den diskussion igen .... jeg vil a: gerne se noget literatur på øjets
følsomhed overfor flickering .. mit gæt er at du ikke kan se forskel på
5ms og 1.5ms responstid og b: hvorfor HDMI skulle få den samme skærm til
at have bedre responstid.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 23:46

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, du skriver hvad du konverter fra -> til. ADC->DVI DVI->VGA osv osv.
>
> Og 700 ? ... nej:
>
> <http://www.amazon.com/Belkin-F2E9142-WHT-Apple-Monitor-Adapter/dp/B0000
> 67RLH>

Ja og? - Du handler vist ikke ret meget hos Amazon... SKAT (gennem
PostDanmark) fortolder konsekvent alle forsendelser fra Amazon, da de er
begyndt at sende deres vare fra lagre, der ligger uden for enten EU
eller fra toldfrie områder. - Jeg har flere gange stået og oplevet
temmelig sure kunder på posthuset, når de er blevet opkrævet for både
moms og told af så små beløb som helt ned til 80kr.. Desuden sender
Amazon ikke fragtfrit til Danmark fra USA, - og så kan du jo selv regne
sammen i dollars og så gange det med ca. 8,2, så har du det, varen vil
komme til at koste dig ved din gadedør. - Nåja, så glemte jeg at nævne,
at PostDanmark er så 'flinke', at de tager 100kr. for besværet...

> [...]
> følsomhed overfor flickering .. mit gæt er at du ikke kan se forskel på
> 5ms og 1.5ms responstid og b: hvorfor HDMI skulle få den samme skærm til

Hvor har jeg egentlig skrevet noget om millisekunder? - Jeg skriver
udtrykkelig _flickering effekt_ og så et faktortal. - Du kan selv lave
et forsøg, der kommer ret tæt på det, vi oplever, når vi bruger ZoomView.

- Find en ganske alm. tekstside.
- Slå ZoomView Til - COM+ALT+8
- Sæt en forstr. faktor på først 8x, dernæst 6x, dernæst 4x - med
COM+ALT++ (plus)
- Flyt musen rundt på tekstsiden, - så vil du se, at jo mindre
forstr.grad, jo mindre flickering
- Sæt så forstr.grad til 1x og flyt musen hurtigt fra side til side på
skærmen, og du vil se, at der kommer en meget kraftig - næsten
'komethale-effekt' på både tekst, pil og cursor.
- Slå ZoomView fra - igen med COM+ALT+8 og flyt musen hurtigt - ingen
'komethaleeffekt på skærme med 8ms eller lavere refreshrate.

Jo større forstørrelse, jo mere flickering ved samme refreshrate

Har du derimod en meget hurtig skærm 5ms eller lavere, kan du køre helt
op på ca. 8x forstr. uden nævneværdig flickering med både VGA og DVI.
Bruger du HDMI skal du helt op på 12x, før der kommer nævneværdig
flickering.

Det er - som nævnt før - en af de helt store fordele - og forskelle -
mellem OS X og de forstørrelsessystemer - primært ZoomText, - der bruges
på Windows maskiner. Selv med en så lille forstr.grad som 2x med
ZoomText og fx. WinXP/Vista, har du en flickering effekt, der svarer til
12x forstr. med ZoomView på OS X! - Det sammen med dual-boot på de nye
Mac var primær årsag til, at fx. Dansk Blindesamfund nu har godkendt
alle Mac som "særdeles velegnede til blinde og svagtseende".

Der findes mig bekendt ikke skriftlig materiale omkring problemet, - kun
praktiske forsøg på div. synscentraler, Dansk Blindesamfund og Statens
Blindeinstitut i Hellerup. - Jeg kan godt komme med en medicinsk-faglig
forklaring på, hvad det er, der sker, men den vil du ganske enkelt ikke
kunne forstå, og jeg orker heller ikke at bruge flere timer på at skrive
det, så det bliver forståelig for lægmand...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 23:57

> [...]

> komme til at koste dig ved din gadedør. - Nåja, så glemte jeg at nævne,
> at PostDanmark er så 'flinke', at de tager 100kr. for besværet...

man skulle tro du fik penge pr. anslag ..... det var bare det først hit
på google ... jeg mener vi solgte den dims til 75,-

> [...]
> op på ca. 8x forstr. uden nævneværdig flickering med både VGA og DVI.
> Bruger du HDMI skal du helt op på 12x, før der kommer nævneværdig

Som sædvanlig opfinder du betegnelser og tests som er grebet ud af
luften ... at teste noget ved at kaste musen fra side til side er jo ...
ja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige.

> [...]
> kunne forstå, og jeg orker heller ikke at bruge flere timer på at skrive
> det, så det bliver forståelig for lægmand...

Det er simpelthen utroligt som du kan svine folk til ... bare kom an med
din tekniske forklaring .. jeg har læst biologi på Aarhus uni. så du
kommer bare ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 23-11-10 11:08

On 22/11/10 22.38, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> helt nede på 1-1,5 med HDMI med en forstørrelsesgrad på 4,5x med ZoomView.

Du _ER_ godt klar over, at det er PRÆCIS de samme TMDS data som
grafikkortet sender ud af henholdsvis ADC, DVI eller HDMI, ikke ?!

Der er INGEN forskel på displaydata, what so ever.

ADC er 100 % DVI data, HDMI er DVI data med et ekstra subset der
understøtter noget HDCP kryptering, det er dog ikke i drift medmindre at
du afspiller noget Bluray e.l.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 15:26

Per Jensen wrote:

> [...]
>
> ADC er 100 % DVI data, HDMI er DVI data med et ekstra subset der
> understøtter noget HDCP kryptering, det er dog ikke i drift medmindre at

Jeg er ganske udmærket klar over, hvad de tre typer dækker, - og mig
bekendt har jeg ikke skrevet noget om, at skærme generelt har forskelle
e.l. ved de tre forskellige typer stik. Men ikke desto mindre er der
endda meget stor forskel på flickering afhængit af, hvilken stiktype,
der anvendes!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 15:32

> [...]

> e.l. ved de tre forskellige typer stik. Men ikke desto mindre er der
> endda meget stor forskel på flickering afhængit af, hvilken stiktype,

du ved godt du modsiger dig selv i samme sætning ?

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 11:07

> Du roder rundt i retningen .. ADC er jo bare DVI med strøm og USB hægtet
> på .. så et ADC grafikkort kan levere ren DVI med en simpelt pin
> converter (ADC grafikkort -> DVI skærm)

Så er jeg forvirret igen.
Så jeg skal altså have et ADC grafikkort sat i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 13:08

> Så er jeg forvirret igen.
> Så jeg skal altså have et ADC grafikkort sat i?

prøv at tage et billede af hvilke skærmstik du har ....

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 15:50

> prøv at tage et billede af hvilke skærmstik du har ....

God ide. Det ligger her
http://www.angel.dk/2monitorstikG4.jpg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 15:55

> God ide. Det ligger her
> http://www.angel.dk/2monitorstikG4.jpg

det er ADC og VGA .. dvs. du skal have et ADC->DVI adapter til en DVI
skærm.

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 16:47

> det er ADC og VGA .. dvs. du skal have et ADC->DVI adapter til en DVI
> skærm.

Hvilket af stikkende er ADC?

Jeg har prøvet at finde en adapter på nettet. De fleste af dem Apple har
er med en USB på også. Det skal vi ikke ud i,vel?
Bud på hvor jeg køber den rigtige adapter? Skal den hedde noget
specielt?

Sjovt nok faldt jeg over en gruppe der hedder ezz.dk. Her var Thomas,
Thorbjørn, Erik Richard og Morten Lind inde i en tråd om samme emne.
Tilbage i 2008.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 17:23

er det sådan en bandit her:

http://alatest.dk/anmeldelser/computerkabler-og-adaptere/belkin-f2e9142-
wht-pro-series-adc-to-dvi-apple-monitor-adapter/po3-34704606,44/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:17

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> er det sådan en bandit her:
>
> http://alatest.dk/anmeldelser/computerkabler-og-adaptere/belkin-f2e9142-
> wht-pro-series-adc-to-dvi-apple-monitor-adapter/po3-34704606,44/

yep

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 18:28

> yep
>
> /thomas

Har du sådan en liggende, Thomas?
Jeg har pløjet nettet tyndt...

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 17:38

Jørgen Angel wrote:

> Hvilket af stikkende er ADC?

Det lille stik er VGA, det store, brede stik er ADC

> [...]
> er med en USB på også. Det skal vi ikke ud i,vel?
> Bud på hvor jeg køber den rigtige adapter? Skal den hedde noget

Thomas har jo nævnt, at han måske har nogle liggende, så det kunne jo
være, han kan hjælpe. - Ellers prøv at spørge Erik Skovgaard, om han
stadig har sådanne dimser 1mac10FJERN@os.dk> - jern 'fjern'...

> Sjovt nok faldt jeg over en gruppe der hedder ezz.dk. Her var Thomas,
> Thorbjørn, Erik Richard og Morten Lind inde i en tråd om samme emne.
> Tilbage i 2008.

- Hvem pokker er 'ezz.dk'? - Ingen opl., om hvem de er eller, hvad de
står for... underlig hjemmeside.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:26

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas har jo nævnt, at han måske har nogle liggende, så det kunne jo
> være, han kan hjælpe.

jeg har én tilbage ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 18:29

> jeg har én tilbage ...
>
> /thomas

Fantastisk. Hvad gør jeg for at gøre mig fortjent til den?
Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:37

> Fantastisk. Hvad gør jeg for at gøre mig fortjent til den?
> Jørgen

150,- and it's yours ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 19:32

> 150,- and it's yours ...
>
> /thomas

Super. Jeg mailer dig i morgen
Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 18:28

> - Hvem pokker er 'ezz.dk'? - Ingen opl., om hvem de er eller, hvad de
> står for... underlig hjemmeside.
>
> mvh. Erik Richard

Jamen du havde jo selv et indlæg på den pågældende tråd... Lidt må du da
kende til sitet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:36

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Jamen du havde jo selv et indlæg på den pågældende tråd... Lidt må du da
> kende til sitet.

nej, det er en "scraper" som henter indlæg fra nyhedsgrupperne og gør
dem tilgængelige på sitet ... og eftersom du ikke kan gøre andet end
læse dem og klikke på deres annoncer så er det nok ikke et site der er
så meget værd ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 19:32

> [...]
> dem tilgængelige på sitet ... og eftersom du ikke kan gøre andet end
> læse dem og klikke på deres annoncer så er det nok ikke et site der er

Hold da op. Både interessant og skræmmende. Og pisse frækt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 18:47

Jørgen Angel wrote:

> Jamen du havde jo selv et indlæg på den pågældende tråd... Lidt må du da
> kende til sitet.

Ikke det, det ligner. - Indlæggene må være samlet andetsteds fra. - Jeg
har aldrig hørt navnet ezz.dk før, du nævnte det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 18:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ikke det, det ligner. - Indlæggene må være samlet andetsteds fra. - Jeg
> har aldrig hørt navnet ezz.dk før, du nævnte det...

de samler en masse fra usenet og kommer dermed op i f.eks. Google
søgninger = klik på deres annoncer ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-10 14:03

> Så er jeg forvirret igen.
> Så jeg skal altså have et ADC grafikkort sat i?

Nej, med mindre du da har en gammel ADC-skærm. ADC var en kortlivet
skærmtilslutning, Apple lavede engang. Det var bare et DVI-signal med
netstrøm til skærmen. Så slap man for at slutte skærmen til en
stikkontakt i væggen. Den fik strøm via ledningen fra computeren. Det er
jo en god idé, men den slog ikke an. Den er fra før fladskærmenes tid,
så vidt jeg husker. Hvis du køber en ny skærm, har den i hvert fald ikke
ADC. Hvis du har et ADC-grafikkort i computeren, skal du have en adapter
ADC->DVI.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 14:57

> [...]
> stikkontakt i væggen. Den fik strøm via ledningen fra computeren. Det er
> jo en god idé, men den slog ikke an. Den er fra før fladskærmenes tid,

Njaeh .. de lavede faktisk et par (ret gode) cinema displays (LCD) med
ADC .. (grå polycarbonat med 3 ben)

> Hvis du køber en ny skærm, har den i hvert fald ikke
> ADC. Hvis du har et ADC-grafikkort i computeren, skal du have en adapter
> ADC->DVI.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 12:12

> Njaeh .. de lavede faktisk et par (ret gode) cinema displays (LCD) med
> ADC .. (grå polycarbonat med 3 ben)

> /thomas

Den gamle 21" CRT studio display(trinitron) er nu heller ikke tosset,
selvom den er en lastbil at se og slæbe på

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 12:39

> Den gamle 21" CRT studio display(trinitron) er nu heller ikke tosset,
> selvom den er en lastbil at se og slæbe på

enig ... men de er også ved at være så gamle at phosporen er ved at være
mør på mange af dem ...

Derudover skal man have en mindre atomreaktor for at drive dem ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 12:45

> enig ... men de er også ved at være så gamle at phosporen er ved at være
> mør på mange af dem ...

> Derudover skal man have en mindre atomreaktor for at drive dem ...

> /thomas

Jeg ved ikke, hvad phosporen er for noget, men jeg har stadig et
eksemplar, som ikke har været brugt særlig meget, og den står sindssygt
flot, men ja - en atomreaktor i baghaven er en fordel

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 12:56

<http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor#Phosphor_degradation>

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-10 15:19

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor#Phosphor_degradation>

Javel - Det er den ene af mine 17" Apple Studio Display (CRT/Diamondtron
- ACD) mærket af, men det er jo også nogle ældre herrer efterhånden.

De seneste fem år har jeg kun brugt min 23" Apple Cinema Display/DVI, og
den holder forhåbentlig lidt endnu.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 16:22

Thomas von Hassel wrote:

> enig ... men de er også ved at være så gamle at phosporen er ved at være
> mør på mange af dem ...
>
> Derudover skal man have en mindre atomreaktor for at drive dem ...

Et alm. kraftværk kan vel gøre det.

PM 9600/350mhz, Matrox Millenium II/400/16mb 1600x1200@75hz
PM 7200/90mhz, ATI Mach64/8mb 1600x1200@60hz
PM G4/400mhz, Rage Pro/16mb, 2048x1600@60hz
B&W G3/350mhz, Radeon 128/16mb, 1600x1200@67hz
PM G4/1,4ghz, Radeon 9000Pro/64mb, 2048x1600@85hz
PM G4 Dual 1,4ghz, Radeon 9600Pro/64mb, 2048x1600@100hz
QS 733mhz, GForce 2MX/32, 1600x1200@120hz
QS 867mhz, GForce 4MX/64, 2048x1600@85hz
QS Dual 1,8ghz, Radeon 9600Pro/128mb, 2048x1600@120hz

Det er de modeller, jeg har haft en 21" VGA version på... - Så det er da
ikke så galt igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 16:48

> [...]

> QS Dual 1,8ghz, Radeon 9600Pro/128mb, 2048x1600@120hz
>
> Det er de modeller, jeg har haft en 21" VGA version på... - Så det er da

Det var nu mere strømforbruget jeg tænkte på da jeg skrev atomkraftværk*

/thomas

* hvornår er det lige vi går igang med at bygge dem her i landet ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 18:46

Thomas von Hassel wrote:

> Det var nu mere strømforbruget jeg tænkte på da jeg skrev atomkraftværk*

Tja, 17" versionen var ikke så galt, men 21"'eren... - Jeg havde næsten
aldrig varme på på mit gamle kontor med både en 21" StudioDisplay og en
21" LaCie kørende samtidig...

> * hvornår er det lige vi går igang med at bygge dem her i landet ?

Den dag, vi får en _100%_ sikker deponering og/eller destruering af
affaldet - og ikke et sekund før...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 18:56

> [...]

> 21" LaCie kørende samtidig...

> Den dag, vi får en _100%_ sikker deponering og/eller destruering af

Der er jo ikke noget der er 100% sikkert ... jeg kan nøjes med 98% hvis
det giver mig ren og billig el ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 19:23

Thomas von Hassel wrote:

> Der er jo ikke noget der er 100% sikkert ... jeg kan nøjes med 98% hvis
> det giver mig ren og billig el ...

Jeg er ikke uenig, - tværtimod har jeg altid været tilhænger af A-kraft,
men det er sikkerheden, der for mig står øverst. - De 98% har vi opnået,
men det er de sidste 2%, der er de farligste mangler - enten i form af
et sammenfald i deponeringsområdet, - en kernenedsmeltning, - eller hvad
værre er - et terrorangreb...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 19:29

> [...]

> men det er de sidste 2%, der er de farligste mangler - enten i form af
> et sammenfald i deponeringsområdet, - en kernenedsmeltning, - eller hvad

Jeg kan stadig stadig nøjes med de 98% når det er 100% sikkert at vi
løber tør for olie og kul indenfor en enda meget overskuelig tid ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 20:17

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg kan stadig stadig nøjes med de 98% når det er 100% sikkert at vi
> løber tør for olie og kul indenfor en enda meget overskuelig tid ...

Jeg tør ikke løbe de to sidste procents risiko, - så hellere 20 nye
vindmølleparker på str. med dem ved Anholt og Horns Rev. Det vil dække
ca. 40% af vores EL-forbrug, og med de ca. 18%, vi allerede har, så er
vi på næsten 60%. Og når d'herrer på 'borgen' får sig taget sammen til
at få bevilget de 2-300mill kr., det vil koste at udvikle 2. og 3. gen.
bioethanol, så kommer vi på næsten 90%.

Og med bedre og mindre strømforbrugende EL-artikler - inkl. computere
osv., tror jeg ikke, det vil blive så svært at blive uafhængig af både
kul og olie inden for de næste ca. 20-30 år. - Jeg har fx. allerede nu
set en 40" TV fra Panasonic, der kun bruger 25w i normal drift og 0,2w i
standby. - Til sammenligning bruger mit Sharp TV 115w i drift og 3w i
standby...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 20:36

> [...]

> vi på næsten 60%. Og når d'herrer på 'borgen' får sig taget sammen til
> at få bevilget de 2-300mill kr., det vil koste at udvikle 2. og 3. gen.

bioethanol har andre problemer .. især hvis det fremstilles istedet for
fødevarer ...

Og danskerne viser jo til stadighed en enmorm modvilje imod vindmøller,
om det så er på land eller offshore fordi det "skæmmer" naturen ...

> [...]
> set en 40" TV fra Panasonic, der kun bruger 25w i normal drift og 0,2w i
> standby. - Til sammenligning bruger mit Sharp TV 115w i drift og 3w i

det hjælper helt sikkert ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-10 21:24

Thomas von Hassel wrote:

> bioethanol har andre problemer .. især hvis det fremstilles istedet for
> fødevarer ...

Det går jeg ud fra som en selvfølge. - Alt andet vil da være fuldstændig
hul i hovedet. - Jeg hørte for ikke så længe siden i en eller anden
miljøudsendelse på DR P1, at Danmark 'eksporterer' ca. 5 millioner tons
bioaffald om året til bl.a. Tyskland og Holland, - fordi vore såkaldte
'myndigheder' har belagt affald med tårnhøje afgifter, så omregnet vil 1
kwt blive ca. 3x så dyrt at producere ved at anvende affaldet herhjemme.

> Og danskerne viser jo til stadighed en enmorm modvilje imod vindmøller,
> om det så er på land eller offshore fordi det "skæmmer" naturen ...

Ja, og /det/ fatter jeg ikke. - Der er da ikke noget mere elegant og
stilrent end at stå og kigge på sådan en mølle.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-10 21:46

> [...]

> Ja, og /det/ fatter jeg ikke. - Der er da ikke noget mere elegant og
> stilrent end at stå og kigge på sådan en mølle.

de larmer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 01:13

Thomas von Hassel wrote:

> de larmer ...

Sludder og vrøvl! - Faktisk støjer de store møller ved fx. Oddersund
mindre end den elevator, jeg har her i opgangen, (og den er godkendt). -
Efterhånden minder de brokkehoveder mig om Niels Hausgaards gamle
anti-atomkraft sang. - Frit citeret... '...vi vil da godt ha' det, bare
det ikke bliver her, men det må godt blive hos naboen'.

Jeg synes, folk er ved at blive hysteriske - for ikke at sige
paranoide... De vil ha' al den strøm, de overhovedet kan få, men når de
så får tilbuddet om noget, der endda er rimeligt miljørigtigt, så
brokker og skaber de sig vilde og gale over så det ene og så det andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 06:04

> de larmer ...
>
> /thomas

Ja, ligesom motorveje, lufthavne, storbyer etc.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-10 05:55

> [...]
>
> Og danskerne viser jo til stadighed en enmorm modvilje imod vindmøller,
> om det så er på land eller offshore fordi det "skæmmer" naturen ...

Ja, desværre har snævertsynede kræfter ofte held med at forhindre (i
mine øjne) forbedringer i energiudviklingen.

Jeg mener, Danmark burde plastre havet, kysterne og landet til med
vindmøller. Derudover skulle vi satse på bølgekraft, som svjv. er kommet
noget længere frem i udvuklingen i England, end da det begyndte
herhjemme.

Medtager vi solenergien med de nye mikropaneler er vi ved at være der.

> /thomas

M., der iøvrigt synes, vindmøller er smukke
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 11:31

> [...]
> herhjemme.
>
> Medtager vi solenergien med de nye mikropaneler er vi ved at være der.

Og brint/fuelcell biler ...

> M., der iøvrigt synes, vindmøller er smukke

det samme her ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 15:29

Morten Lind wrote:

> Ja, desværre har snævertsynede kræfter ofte held med at forhindre (i
> mine øjne) forbedringer i energiudviklingen.

Du kan godt slette parantesen om 'i mine øjne'..-) - Jeg tror nok,
hovedparten af danskerne tænker som dig og mig. Men vi har jo desværre
en organisation som 'Danmarks Naturfredningsforening', der i bund og
grund er styret af en flok københavnske kulturradikale, der ikke kan se
vest for Valby bakke, når det gælder bæredygtig udvikling, og som
/ingen/ kendskab har til, hvad der egentlig rører sig blandt befolkningen.

> [...]
> vindmøller. Derudover skulle vi satse på bølgekraft, som svjv. er kommet
> noget længere frem i udvuklingen i England, end da det begyndte

'Plastres' til er nok så meget sagt. Det er langt fra alle steder, det
vil være velegnet at placere vindmøller. - Svjh. fra - igen en af DRs
miljøudsendelser, - så er der indtil nu foretaget det, de kalder for
'pladsvurdering' af ca. 3000 lokaliteter, og der menes yderligere at
være ca. 5000 mulige placeringer, der endnu ikke er undersøgt
tilstrækkeligt. - Og det er kun de landbaserede lokaliteter.

Hvad bølgekraftanlæg angår, - tja, så tog de jo udviklingsstøtten fra de
to grupper, der var igang, efter at det ene forsøgsanlæg brød sammen i
en brandstorm på grænsen til orkan - i øvrigt samme storm, der fik en
mølle her på Djursland til at løbe løbsk, så vingerne blev til
projektiler. - Det så vi jo på TV, hvor en nabo opdagede, at vingerne
løb så stærkt, at han ikke kunne skelne den enkelte vinge, og så filmede
han det hele. - Godt den mølle stod rimelig frit. - Det ville ikke være
rart at få sådan en 20m lang 'projektil' ind gennem vinduet.

> Medtager vi solenergien med de nye mikropaneler er vi ved at være der.

Også det... Fx. får tyskerne nu leveret ca. 10% af deres energi via
solceller, mens det herhjemme er ca. 0,2%...

Vi skal i løbet af de næste par år til at planlægge renovering af
blokken her, og det ville være oplagt at lægge nyt tag i form af
solceller + måske 1-2 af de her nye små møller med vandretgående vinger.
Det ville kunne dække hele vores konstante belysning både indendørs og
udendørs. Vores blok er så stor, at der fx. /skal/ være tændt lys i
opgangene døgnet rundt, da de er placeret midt i blokken. Blokken har i
alt 11 opgange med i alt 26 lampesteder i hver opgang + ca. 50
lampesteder i kælderen og pt. med 14w rør i hvert lampested - i alt ca.
4,8 kwt pr. time døgnet rundt, året rundt. Hertil kommer så de ca. 45
udendørs lamper med alm. hvide glødepærer til udendørsbelysning på 75w
pr. stk. - ca. 3,4 kwt pr. driftstime. - Nå ja, så har jeg faktisk glemt
vore 7 vaskerier med i alt 17 industri vaskemaskiner, 7 industri
tørretumblere, 7 elektriske strygeruller, 7 centrifuger. De kører stort
set uafbrudt mellem 07:00 og 22:00...

Men alt i alt lavede jeg et lille regnestykke, der går på, at med
solceller alene vil kræve en investering på ca. 200.000-250.000kr., og
med vedligeholdelse og div. omk. (og de nuværende EL-priser, som vi
betaler hos Nrgi), vil det anlæg være afskrevet på 10 år og det vil
producere ca. 3x det strømforbrug, vi har brug for til de nævnte dele i
ejendommen. Anlægget har en beregnet levetid på +30 år.

Og bliver der så monteret 1-2 af de små vandret drejende møller -
forventet prod. pris ca. 30.000-35.000kr. pr. stk., - vil vi komme op på
ca. 5,5x den EL-produktion, vi kan bruge, når både drift af viceværtens
kontor, vaskerier og elevatorer er medregnet... - Og det vil betyde, at
alene et anlæg som ovenstående på vores blok, at det anlæg også kan
drive de samme ting på den store tværblok, - og der vil alligevel være
en rimelig stor overskudsproduktion af EL, som vi så kan sælge til Nrgi.

Men desværre har vi en afdelingsbestyrelse, der er så 'konservativ', at
sådan noget skal vi altså ikke til at eksperimentere med... -
Hovedparten af dem er endda socialdemokrater og SF'ere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-10 15:43

> [...]

> sådan noget skal vi altså ikke til at eksperimentere med... -
> Hovedparten af dem er endda socialdemokrater og SF'ere.

Vindmøller, solanlæg, bølge ditto .. er alt sammen meget godt .. men det
største problem er at det er meget dectralt, og kommer hurtigt til at
fylde meget i forhold til "konventionelle" anlæg ... og decentrale anlæg
kan være besvrælige og dyre at drive og vedligehold ..

Fremtiden er her:

<http://www.iter.org/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-10 16:54

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> fylde meget i forhold til "konventionelle" anlæg ... og decentrale anlæg
> kan være besvrælige og dyre at drive og vedligehold ..

Det anlæg, jeg beskrev, er ikke et decentralt anlæg, men et anlæg, der
placeres på taget af et hus, en boligblok, eller et fabriksanlæg. Og
drifts- og vedligeholdelsesomkostninger er minimale i forhold til
nytteeffekt.

> Fremtiden er her:
>
> <http://www.iter.org/>

Det skal nok komme, men jeg er bange for, det ikke bliver i vores tid.
Svjh. er det længste, man endnu har formået at holde en fusionsreaktor
kørende, ca. 25-30 minutter. - Sidst, jeg hørte det omtalt i 'Klima &
Miljø' DR P1, regnede de med, at man først vil have en brugbar teknik i
løbet af ca. 50 år. - Sjovt nok er det samme åremål, som blev nævnt, da
den første forsøgsreaktor blev taget i brug på MIT i svjh. 1973.

Jeg hørte for mange, mange år siden både Niels Bohr og Åge Bohr fortælle
om de forskellige former for kerneenergi, og de mente, at
fusionsenergien først ville være brugbar i slutningen af det 21.
århundrede. Og det sagde de allerede i slutningen af 1960'erne...

Men du har givetvis ret i, at det vil være fremtiden, - når teknikken er
på plads. - Der er jo stort set ingen affald, og det, der er, er så
lavradioaktiv, at stråling stort set vil være lig nul i løbet af 1-2 år.
Og så vil man kunne ekstrahere de forskellige - ofte værdifulde stoffer
- og bruge dem i anden sammenhæng...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 15:08

Jørgen Angel wrote:

> Så er jeg forvirret igen.
> Så jeg skal altså have et ADC grafikkort sat i?

Nej, den ene port på dit GForce 2MX _er_ til ADC. Det andet stik er
enten VGA eller DVI. Og kun, hvis det andet stik er VGA, vil du med
fordel kunne købe en adapter, så du kan koble skærmen på ADC stikket.

Og iflg. Thomas, skulle de kunne fås billigt, men mine erfaringer siger
mig, at en ny ADC adapter vil komme til at koste ca. 400kr. og op og en
brugt ca. det halve.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 15:22

> [...]

> Og iflg. Thomas, skulle de kunne fås billigt, men mine erfaringer siger
> mig, at en ny ADC adapter vil komme til at koste ca. 400kr. og op og en

hvis det skulle komme så langt så har jeg muligvis et par stykker
liggende ....

OWC og Smalldog sælger dem til omkring $30 .. og jeg er sikker på at
f.eks. http://goodguys.dk og andre små mac folk har dem ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 23-11-10 11:04

On 22/11/10 21.54, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> ViewSonic, selvom jeg 'kun' kører VGA på den. - GForce 7300GT
> understøtter ikke 'Monitor Sleep' via HDMI - desværre. - HDMI er klart

Prøv at hive et moire mønster op på skærmen, det vil aldrig blive godt
med VGA, der sker altid noget inteferens og blur af signalet når det
skal igennem et VGA kabel.

// Per.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 11:07

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Og så skal der en DVI->ADC adapter til, og de er hundedyre.

Og hvad er det ca. i kroner? Og er det også her en "udvendig" adaptor?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 13:08

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Og hvad er det ca. i kroner? Og er det også her en "udvendig" adaptor?

for sidste gang .. lad være med at lytte til Erik ... du ved aldrig hvad
der passer og hvad der er fri fantasi ..

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 11:07

> korrekt ..

TAK!

> [...]
>
> Dog vil jeg anbefale at du kører digitalt .. enten DVi-DVI eller ADC ->
> DVI via en adapter ... det giver langt bedre gengivelse af især kontrast

Det lyder som det helt rigtige.

> Havde en oplevelse hos en kunde som havde købt en EIzo flexscan og som
> klagede over at 10-15% gråtoner ikke kunne ses ... det viste sig at den
> var tilsluttet med VGA .. skfitde til DVI og wupti, gråtonene stod pænt

Super, det er jo lige det det handler om.

Tak!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 21:31

Jørgen Angel wrote:

> [...]
>
> Er det sådan at jeg kan købe
> http://www.eizo.se/default.aspx?page=50
> og bare slutte den til - evt med en adapter UDEN FOR maskinen?

Der står "Dubbla ingångar, analog och digital" til begge skærme, hvilket
betyder, at der er både DVI og VGA tilslutning, og normalt følger der
både DVI og VGA kabler med, så ja, du behøver så heller ikke en adapter
uanset, om dit grafikkort har VGA eller DVI stik.

> [...]
> Undskyld at jeg virker som en analfabet hvad det her angår. Det er ikke
> noget tilfælde, det er jeg Som nævnt bruger vi stadig VHS-bånd her i

Du slutter blot skærmen til, så registrerer systemet, hvilken skærm det
er på basis af det signal, der kommer fra skærmen, og systemet laver så
selv en profil via ColorSync, og systemet vælger selv denne profil. - Så
inten ekstra software installationer.

Note 1. Det /kan/ være, at systemet i første omgang sætter opløsningen
til en lavere opløsning end den maksimale. Sker det, åbner du blot
'Systemindstillinger' -> 'Skærm', vælger fanebladet 'Skærm' og sætter
opløsningen til de 1680x1050. Nogle gange kommer der så en dialog, hvor
du skal bekræfte ændringen, og det gør du så. Herefter vil den altid
starte op i den opløsning.

Note 2, at med de to indgange, kan du faktisk sætte to computere til
samme skærm og skifte mellem dem på en af knapperne foran på skærmen (på
de fleste skærme knappen yderst til højre). Har du to computee sat til
skærmen - den ene med VGA kablet, den anden med DVI kablet, og kun
tænder én af computerne, vil skærmen selv afgøre hvilken af computerne
og altid vælge den computer, der er tændt. Onscreen indstillingen på
skærmen skal dog være sat til 'Auto'. Står den til 'Manual', skal du
selv skifte på knapperne foran - eller ved at bruge onscreen displayet
på skærmen. - Fx. skal jeg skifte manuel på min 28" ViewSonic, mens min
24" HP har en 'Auto' funktion...

Note 3. Hvis du stadig bruger OS 9.2.x og starter op i OS 9.x, skal du
ind i 'Kontrolpaneler' -> 'Skærm' og manuelt sætte opløsningen til
1600x1050 og i popup menuen med frekvenser, skal du vælge 60hz og gemme
ændringer. OS 9.2.x kan ikke håndtere 1680x1050 med et GForce 2MX/32mb
grafikkort, så du vil få en smal sort kant i siderne, når du er startet
i OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-11-10 11:07

> [...]

> både DVI og VGA kabler med, så ja, du behøver så heller ikke en adapter
> uanset, om dit grafikkort har VGA eller DVI stik.

Det lyder godt. Men jeg skal stadig have et nyt kort som Thomas
anbefaler (gråtoner / kontrast), ikke sandt?

Tak for øvrige bemærkninger

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-10 15:17

Jørgen Angel wrote:

> Det lyder godt. Men jeg skal stadig have et nyt kort som Thomas
> anbefaler (gråtoner / kontrast), ikke sandt?

Du behøver ikke nyt grafikkort. Men hvis dit GForce 2MX er med VGA+ADC
vil det være en fordel at købe en ADC adapter og bruge ADC porten på dit
grafikkort. Er dit GForce 2MX med DVI+ADC, skal du kun bruge det DVI
kabel, der følger med skærmen.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-11-10 12:24

> næppe .. vi holdt op med at importere 220x modellerne netop pga. panelet

Overvej at hyre ERS fast som konsulent fremover.

> *
> Der har arbejdet hos en Eizo cert. importør med speciale i CG skærme og
> kalibrering og som burde vide en ting eller to om skærme ...

SÃ¥ er det godt du kan blive klogere her.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-10 14:55

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> writes:

> ADC er 100 % DVI data, HDMI er DVI data med et ekstra subset der
> understøtter noget HDCP kryptering, det er dog ikke i drift medmindre
> at du afspiller noget Bluray e.l.

Er der noget med at de nyeste modeller har lyd med i DisplayPort
stikket?

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-10 16:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Er der noget med at de nyeste modeller har lyd med i DisplayPort
> stikket?

Jo, det siges det. Jeg kan dog kun finde ret begrænsede oplysninger om
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-10 16:27

> Jo, det siges det. Jeg kan dog kun finde ret begrænsede oplysninger om
> det.

Standarden inkluderer support for audio .. men om Apple har
implementeret det er en anden snak ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-10 16:45

> Standarden inkluderer support for audio .. men om Apple har
> implementeret det er en anden snak ..

Det siges det, at Apple har siden 2009, men lige nu kan jeg kun finde
nogle forum-diskussioner, hvor det nævnes. Jeg ved ikke, om det er
pålideligt. Jeg kan dog finde Anandtechs anmeldelse af 27" LED Cinema
Display. Det angives at understøtte lyd over både mini DisplayPort og
USB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-11-10 16:37

Jeg vil sige jer alle tak for gode råd, hjælpsomhed og ikke mindst
tålmodighed.
Eizo'en blev bestilt i Sverige i går og kom i dag. Og adapteren kommer
sikkert snart fra Herning. Så bliver det spændende.

TAK!

Jørgen Angel