MS Windows
briani 27239
Windows7 som gratis prøve i 30 dage?
Fra : Paul-J 2660Brøndby

Dato : 17-11-10 15:12

Jeg må nok snart tage springet fra Vista til 7.

Men inden jeg investerer de circa 800kr vil jeg teste om mit software bliver glad for
det.

Kan jeg downloade 7 fra microsoft (det vil tage en hel nat) ?
Kan jeg bruge den downloadede isofil til en prøveinstallering -eventuelt på ny harddisk?
Vil den være fuldt funktionsdygtig i 30dage inden MS begynder at rasle med
aktiveringskrav o.l.?

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-10 17:23

"Paul-J 2660Brøndby" skrev i meddelelsen

[...]

__________________________
Hej.

Nu er jeg måske galt på den, men jeg tror ikke du kan downloade en
prøveversion fra Microsoft længere. Derimod kan du downloade et program de
kalder "Windows 7 upgrade advisor". Dette program vil undersøge din
computer, både hardware og software, for at se om din pc er klar til at køre
win7. Men kører dit software fint på Vista, vil det (næsten) garanteret også
køre fint på Win7. Det er ihvertfald min egen erfaring.

Claus
__________________________

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-11-10 17:51

"CMP" <nomail> skrev i meddelelsen
> Nu er jeg måske galt på den

Det er du vist ikke, men der alligevel så meget om snakken, at hvis
spørgeren låner en Win7 af en bekent og installerer den, så har kan 30
dage før den _skal_ aktiveres, så på den måde kan det godt lade sig gøre
at prøve den gratis.

Efter de 30 dage skal den så aktiveres, og det kan ikke gøres med den
samme kode, som den retmæssige ejer har installeret sin med, så der er
man så nød til at købe sin egen af samme type for at kunne aktivere den.

Jan

Fra : Ivar

Dato : 17-11-10 17:58

Paul-J 2660Brøndby skrev:

> Kan jeg downloade 7 fra microsoft (det vil tage en hel nat) ?

Ja, du kan hente en prøveversion her:
http://www.microsoft.com/danmark/nyt/product/windows-7.aspx

Fra : Kurd

Dato : 17-11-10 18:01

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, du kan hente en prøveversion her:
> http://www.microsoft.com/danmark/nyt/product/windows-7.aspx

Kan man virkelig?

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-11-10 19:24

Den 17-11-2010 18:01, Kurd skrev:

> Kan man virkelig?

tør du ikke trykke på linket?
//finn

Fra : Ole C

Dato : 17-11-10 20:32

Ivar skrev blandt andet:

> Ja, du kan hente en prøveversion her:
> http://www.microsoft.com/danmark/nyt/product/windows-7.aspx

Det er dog Enterprise-versionen
http://www.pcworld.dk/art/10768?page=6
Vel ikke sådan ligetil for en privat bruger at få aktiveret?

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 17-11-10 23:08

Den 17-11-2010 20:32, Ole C skrev:

> Det er dog Enterprise-versionen
> http://www.pcworld.dk/art/10768?page=6
> Vel ikke sådan ligetil for en privat bruger at få aktiveret?

jo. du trykker bare på aktiver inden 10 dage, så går det automatisk. så
har du efterfølgende 90 dage.
og når de 90 dage er gået skriver du i en administrator promt
slmgr -rearm så starter du forfra.

31. dec skulle det være slut med denne download

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-10 17:06

Paul-J 2660Brøndby skrev:

> Jeg må nok snart tage springet fra Vista til 7.

Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.

--
Bertel

Fra : Paul-J 2660Brøndby

Dato : 18-11-10 19:14

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.

Ja, det er jeg også bange for.
(altså bange for at miste det gode overblik som jeg har med XP)

Men XP mister terræn lidt efter lidt .
Nu for eksempel kan XP ikke køre IE9.
Så hvis man vil følge med.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 09:17

Paul-J 2660Brøndby skrev:

> Men XP mister terræn lidt efter lidt .

Det bekymrer ikke mig.

> Nu for eksempel kan XP ikke køre IE9.

Det bekymrer mig slet ikke. Jeg bruger Opera og Firefox og har
kun IE fordi jeg er blæevet den påtvunget. De to browsere kører
fint i nyeste version på diverse styresystemer.

--
Bertel

Fra : Jakob

Dato : 19-11-10 16:23

On Thu, 18 Nov 2010 19:13:54 +0100, Paul-J 2660Brøndby wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

At Vista er træls er jeg enig i. At 7 er værre er jeg ikke enig i, jeg
mener nærmere at der er rettet de ting der er træls i Vista

> Ja, det er jeg også bange for.
> (altså bange for at miste det gode overblik som jeg har med XP)
>
> Men XP mister terræn lidt efter lidt .
> Nu for eksempel kan XP ikke køre IE9.
> Så hvis man vil følge med.....

XP var et godt system da det kom frem men det er længe siden. Men det blev
lavet da trusselsbilledet var et andet. Samtidigt begynder det at være et
problem at få storagedrivere og drivere til externe enheder til XP. Det med
at have et godt overblik at fordi det er et system man er vant til. Efter
noget tid med Win 7 har men et overblik der er ligeså godt. Og lad nu være
med at slå UAC fra.

--

/Jakob
Battle Against Any Raid Five

Fra : emjeppesen

Dato : 19-11-10 22:55

Jakob skrev:

>Og lad nu være
>med at slå UAC fra.

Det foretrækker jeg nu at gøre.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-10 11:00

Jakob skrev:

> XP var et godt system da det kom frem men det er længe siden. Men det blev
> lavet da trusselsbilledet var et andet.

Hvorfor lave brugerfladen om? Det har ikke noget med trussel og
sikkerhed at gøre.

> problem at få storagedrivere og drivere til externe enheder til XP. Det med
> at have et godt overblik at fordi det er et system man er vant til.

Jeg er godt klar over at et nyt system kræver tilvænning. Listen
over de forskellige systemer jeg har brugt i tidens løb, er lang.
Det er ikke det jeg kalder besværligt.

> Og lad nu være med at slå UAC fra.

Hvis man bare siger ja hver gang - så er det lige meget.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-10 13:01

"Jakob" <wh@tever.not> skrev i meddelelsen
>Og lad nu være
> med at slå UAC fra.

Det er ellers en af de ting, der kan gøre Win7 rar, at have med at gøre

Jan

Fra : Rado

Dato : 20-11-10 18:31

On Fri, 19 Nov 2010 16:22:52 +0100, Jakob <wh@tever.not> wrote:

>XP var et godt system da det kom frem men det er længe siden. Men det blev
>lavet da trusselsbilledet var et andet.

Det er nu yderst sjældent jeg oplever en virus. Faktisk er det flere
år siden nogen af mine XP maskiner er blevet inficeret.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-11-10 18:36

Rado wrote:

> Det er nu yderst sjældent jeg oplever en virus. Faktisk er det flere
> år siden nogen af mine XP maskiner er blevet inficeret.

Hvorfor blev de overhovedet inficeret?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rado

Dato : 20-11-10 20:16

On Sat, 20 Nov 2010 18:36:27 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Hvorfor blev de overhovedet inficeret?

Tja, intet her i verden er vel 100% sikkert, virusproducenterne er jo
altid et skridt foran.

Jeg husker faktisk kun een infektion der reelt havde held med at gøre
skade, det var et scrap objekt forklædt som en jpg fil, en helt ny
virusstrategi på det tidspunkt. Så både jeg og mit virusprogram var
helt uforberedt på angreb fra den side. Idag er XP og senere versioner
sikret mod den type angreb, så vidt jeg ved.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-11-10 20:24

Rado wrote:

> Tja, intet her i verden er vel 100% sikkert, virusproducenterne er jo
> altid et skridt foran.

Det lyder blot som en undskyldning.

> [...]
> helt uforberedt på angreb fra den side. Idag er XP og senere versioner
> sikret mod den type angreb, så vidt jeg ved.

Hvorfor åbnede du overhovedet filen? Var det en god bekendt som havde
sendt dig den?

Fra : P.Petersen

Dato : 20-11-10 21:15

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder blot som en undskyldning.

> Hvorfor åbnede du overhovedet filen? Var det en god bekendt som havde
> [...]

Dejligt, at have een her, der er så dygtig og klog. :)

Med venlig hilsen
P. Petersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-10 23:41

P.Petersen skrev:

> Dejligt, at have een her, der er så dygtig og
> klog. :)

Ja, Erik har altid været dygtig og klog. Det er
godt at høre at du er glad for det.

Han er netop vagthunden her, og skal nok gø
hvis noget er galt - det påskynder vi her.

What else do you need?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-11-10 15:07

Allan Vebel frembragte:
> det påskynder vi her.

"Vi"?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 20-11-10 23:31

Hej Erik

> Hvorfor åbnede du overhovedet filen? Var det en god bekendt som havde
> sendt dig den?

Det er aldrig faldet dig ind at man godt kan blive inficeret uden
at foretage sig noget aktivt ?

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-10 00:39

Max skrev:

> Det er aldrig faldet dig ind at man godt kan
> blive inficeret uden at foretage sig noget
> aktivt?

Jeg arbejder til daglig på en værksted hvor
kunde-pc'er kommer til repartion.

Her bliver mine to usb-penne ofte inficeret,
blot ved at være i kontakt med kunde-maskinen.

Det er uhyggeligt, men sådan er det.

De to 16GB-penne bliver formateret flere gange
hver dag, så de ikke smitter andre maskiner.

Her har jeg installeret forskellige værktøjer til
at fejlsøge på maskinerne, scanne for virus
og spyware, Keyfinder, SAS, Ccleaner, Eusing
og mange andre ting.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-11-10 01:18

Følgende er skrevet af Allan Vebel:
> Her bliver mine to usb-penne ofte inficeret,
> blot ved at være i kontakt med kunde-maskinen.

Har de ikke en swits til at skrivebeskytte dem med, eller kræver nogle
af programmerne at der skal være skrivemuighed

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-10 02:21

Jørgen Nielsen skrev:

> Følgende er skrevet af Allan Vebel:
>
> Har de ikke en swits til at skrivebeskytte dem
> med, eller kræver nogle af programmerne at
> der skal være skrivemuighed

Nej, her findes kun sund fornuft.

Jeg bruger dem også til at redde kundedata, her
ville en skrivebeskyttelse ikke være god.

Jeg har jo backup af de ting der ligger på den,
så skaden er ikke så stor - det er bare at lægge
det hele ind igen, og jeg har mine værktøjer klar.

Det tager kun nogle få sekunder.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-11-10 14:01

Max wrote:
> Hej Erik

> Det er aldrig faldet dig ind at man godt kan blive inficeret uden
> at foretage sig noget aktivt ?

Det har jeg prøvet en eneste gang, og det var af et nyhedsgruppeindlæg
som jeg markerede for at slette det. Da jeg havde preview pane slået
til, blev indlægget derved åbnet. Sidenhen har jeg gjort det til en vane
kun at åbne mails og indlæg som jeg kender afsenderen af.

Fra : Rado

Dato : 22-11-10 14:58

On Sat, 20 Nov 2010 20:24:23 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det lyder blot som en undskyldning.

Undskyldning for hvad?

>Hvorfor åbnede du overhovedet filen? Var det en god bekendt som havde
>sendt dig den?

Det var et billede blandt mange andre i en newsgruppe. JPG filer havde
hidtil ikke kunne virusinficeres på det tidspunkt, så jeg så ingen
grund til at være på vagt.

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-11-10 19:43

> Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.

Jeg har selv Vista og synes i det store hele, at
den kører fint. Jeg har flere gange læst og hørt,
at 7'eren skulle være betydeligt bedre end Vista.

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-11-10 20:21

Martin Ploug wrote:

> Jeg har selv Vista og synes i det store hele, at
> den kører fint.

Jeg har også Vista og har samme oplevelse. Eneste minus er nogle såkaldt
opdaterede printerdrivere som ikke arbejder optimalt sammen med Vista,
men det kan man næppe bebrejde Microsoft.

> Jeg har flere gange læst og hørt,
> at 7'eren skulle være betydeligt bedre end Vista.

Ditto.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 09:15

Martin Ploug skrev:

> Jeg har selv Vista og synes i det store hele, at
> den kører fint. Jeg har flere gange læst og hørt,
> at 7'eren skulle være betydeligt bedre end Vista.

Jeg har begge styresystemer på et par af mine computere, men jeg
har ikke brugt dem specielt meget fordi jeg kører XP på min
hovedcomputer.

Windows 7 hopper helt vildt rundt med ikonerne på proceslinjen.
Det er vildt irriterende. Og man kan ikke få lov at lægge genveje
ind i startmenuen. Man er nødt til at droppe den og lave en helt
anden menu som får link i højre side.

Om det så kører 20 % hurtigere end mine andre pc'er (aner det
ikke), så gider jeg altså ikke bruge det.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 19-11-10 10:42

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>Det er vildt irriterende. Og man kan ikke få lov at lægge genveje
>ind i startmenuen. Man er nødt til at droppe den og lave en helt

Det passer simpelthen ikke
du kabn ved højreklik på en genvej vælge
Fastgør til start eller Fastgør til proces
Hilsen emj

Fra : N/A

Dato : 19-11-10 15:29

Fra : emjeppesen

Dato : 19-11-10 15:29

Jens Peter Karlsen skrev:

>for ikke at snakke om at højreklikke og vælge Open hvorefter du kan
>gøre de ønskede ændringer i Windows Explorer og tilsidst er der jo
>også mulighed for træk og slip.
>
>Regards Jens Peter Karlsen.

Nu fatter jeg ikke en meter. Hvad har dit svar med mit indlæg at gøre?

Hilsen emj

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-11-10 19:12

Ellers ret simpelt. Du beskrev EN måde at tilføje genveje til Start
menuen og jeg beskrev to andre.
Det burde være klart hvad det havde med dit indlæg at gøre.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-10 16:17

Den 18-11-2010 19:42, Martin Ploug skrev:

> Jeg har selv Vista og synes i det store hele, at
> den kører fint. Jeg har flere gange læst og hørt,
> at 7'eren skulle være betydeligt bedre end Vista.
Jeg har også en Vista og et antal Win7, og en Win7 kan siges at være en
Vista på steorider, og til Bertel vista er ikke træls bare lidt
anderledes end en XP men en Win7 er en oplevelse at arbejde med, f.eks
hvis du har mange dokumenter åbne ad gangen og lige bruger aero til at
flippe dem igennem for at finde det du nu skal bruge smart. Forskellen
fra Xp til Win7 er vel cirka som forskellen fra Win95 til Xp og det
klarede vi da på et antal år, så bare vent en 3-4 år og se hvor mange
der vil sidde og hakke i en Xp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-10 11:03

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Bertel vista er ikke træls

Øh ... nå.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-11-10 21:10

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:tljae693kkcueh3dip0amji6pklhcoqqta@news.dotsrc.org:

> Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.

Arhhh Vista var slemmest. 7 er faktisk ganske udemærket.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 09:17

Bjarke Andersen skrev:

> Arhhh Vista var slemmest. 7 er faktisk ganske udemærket.

Hvad siger du til den hoppende proceslinje og den ubrugelige
startmenu?

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-11-10 09:51

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:5jcce6ljo9av1d14acvghfeo1ehqfhf9d0@news.dotsrc.org:

> Hvad siger du til den hoppende proceslinje og den ubrugelige
> startmenu?

Jeg siger den er bedre end Vista, men det er vel smag og behag, måske
ligefrem religion. Hoppende proceslinje? Du mener vinduer der kommer op i
miniature format?

Vista kunne jeg ikke gennemskue at finde diverse indstillinger i, det
syntes jeg er mere logisk bygget op i Win7, eller måske lidt mere rullet
mod det gamle NT miljø.

Vista stjal hukommelse og CPU kraft som en dehydreret kamel, samtidig med
man kunne blive fascineret at harddiskens nærmest uendelige aktivitet (ja,
dette var på selv på kraftige maskiner med 4GB RAM).

Win7 opfører sig væsentligt bedre og mere responsiv.

Og det var vel også det Microsoft indså siden lanceringen af Win7 blev
skubbet så meget tættere på.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 10:20

Bjarke Andersen skrev:

> Jeg siger den er bedre end Vista, men det er vel smag og behag, måske
> ligefrem religion. Hoppende proceslinje? Du mener vinduer der kommer op i
> miniature format?

Nej. Jeg mener ikonerne der ændrer størrelse når man bruger dem
så de skubber sidelæns rundt med de andre ikoner.

> Vista stjal hukommelse og CPU kraft som en dehydreret kamel, samtidig med
> man kunne blive fascineret at harddiskens nærmest uendelige aktivitet (ja,
> dette var på selv på kraftige maskiner med 4GB RAM).

Okay, som sagt har jeg ikke brugt det synderligt meget. Det
ligger på min bærbare som jeg sjældent bruger.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 19-11-10 10:45

Bertel Lund Hansen skrev:

>Nej. Jeg mener ikonerne der ændrer størrelse når man bruger dem
>så de skubber sidelæns rundt med de andre ikoner.

Det sker simpelthen ikke.

Hilsen emj

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-11-10 12:27

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:l6gce6lg9iiv7nrl77at64nktitgv018m5@news.dotsrc.org:

> Nej. Jeg mener ikonerne der ændrer størrelse når man bruger dem
> så de skubber sidelæns rundt med de andre ikoner.

Det er vist en lokal oplevelse på din maskine, eller en widget aka OSX
style.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-10 13:13

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Arhhh Vista var slemmest. 7 er faktisk ganske udemærket.

Den kan jeg godt tilslutte mig - stort set.

Både Vista og 7 har lidt problemer med noget ældre software og
hardware....

Der kan også være noget bøvl, hvis man kører netværk med ældre
versioner....

Men for hr. og fru Jensen, der bare skal have en enkelt PC hjemmemed
forholdsvis ny hard- og software, der er både Vista og 7 ganske
udemærkede.

De værste problemer i Vista er rettet i Win7, der i bund og grund blot
er en tunet og optimeret Vista.

Jan

Fra : Max

Dato : 19-11-10 07:55

Hej Bertel

> Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.

Nå, du kan ikke finde ud af dem.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 09:17

Max skrev:

> Nå, du kan ikke finde ud af dem.

Jo. Hvad er det du gerne vil have forklaret?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 19-11-10 12:34

Hej Bertel

> Jo. Hvad er det du gerne vil have forklaret?

Hvad er det som er så træls ?

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-10 13:28

Max skrev:

> Hvad er det som er så træls ?

Det tager for lang tid at beskrive alt det, og det er næppe
interessant for andre.

Kort svar: alt det der er blevet mere besværligt i forhold til
XP.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-11-10 19:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tager for lang tid at beskrive alt det, og det er næppe
> interessant for andre.
>
> Kort svar: alt det der er blevet mere besværligt i forhold til
> XP.

Jeg har ikke erfaring med Windows 7. Windows Vista er ikke mere
besværlig end XP, blot anderledes. Det skal man lige lære først.

Fra : Max

Dato : 20-11-10 16:11

Hej Erik

> Jeg har ikke erfaring med Windows 7. Windows Vista er ikke mere
> besværlig end XP, blot anderledes. Det skal man lige lære først.

Det må du ikke prøve at lære en stokkonservativ gammel mand.
Jeg har efterhånden flyttet en del klienter fra XP og Vista og det
er de såmændt ret glade for.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-10 16:15

Max skrev:

> Det må du ikke prøve at lære en stokkonservativ gammel mand.
> Jeg har efterhånden flyttet en del klienter fra XP og Vista og det
> er de såmændt ret glade for.

Her er en liste over de operativsystemer jeg har arbejdet med.

Olivetti - bordregner, proprietært system.
Regnecentralens OS til en lille datamat.
Poly-88 OS.
To CBM-maskiner hvis navn jeg har glemt.
CBM-64.
DOS version 2 - 6.
Windows 3.1
Windows 95
Windows 98
Windows NT
Windows 2000
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Linux Redhat
Linux Ubuntu

Synes du det er typisk konservativt?

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 22-11-10 14:07

On Sun, 21 Nov 2010 16:14:46 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Regnecentralens OS til en lille datamat.
>Poly-88 OS.
>To CBM-maskiner hvis navn jeg har glemt.

Commodore Business Machines... medmindre du tænkte på CP/M..

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-10 14:30

Thore skrev:

> Commodore Business Machines... medmindre du tænkte på CP/M..

Nej. Det er Commodore, men de lavede jo adskillige forskellige
pc'er. Jeg har glemt modelbetegnelsen.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 22-11-10 15:20

On Mon, 22 Nov 2010 14:29:39 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. Det er Commodore, men de lavede jo adskillige forskellige
>pc'er. Jeg har glemt modelbetegnelsen.

De første hed PET. Personal Electronic et-eller-andet, jeg ikke
husker...:)

Siden hen kom PC-1, 10, 20, 30 ..., som var IBM-kompatible

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-11-10 16:46

On Mon, 22 Nov 2010 15:20:19 +0100, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

>De første hed PET. Personal Electronic et-eller-andet, jeg ikke
>husker...:)

PET blev til CBM og de kom i mange modeller.
http://www.computer-archiv.de/ klik på 'Commodore' og se udvalget.

Jeg har en CBM8296 med to 5,25" FDD 512KB type 8050 stående på
loftet. http://www.northnet.org/rayzor/cbm/8296.html

>Siden hen kom PC-1, 10, 20, 30 ..., som var IBM-kompatible

Det var et par år senere.
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-10 17:13

Jens Petersen skrev:

> PET blev til CBM og de kom i mange modeller.
> http://www.computer-archiv.de/ klik på 'Commodore' og se udvalget.

Der er ingen billeder. Det var den skrå type hvor kassen var
sammenbygget med skærmen som var grøn/sort. Jeg husker ikke
specifikationerne.

--
Bertel

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-11-10 21:47

On Mon, 22 Nov 2010 17:13:21 +0100, Bertel Lund Hansen

Okay - noget i denne retning?
http://www.vintage-computer.com/pet8032.shtml

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-10 09:22

Jens Petersen skrev:

> Okay - noget i denne retning?
> http://www.vintage-computer.com/pet8032.shtml

Ja.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 19-11-10 15:43

On Thu, 18 Nov 2010 17:05:41 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Hvorfor? Vista er træls. 7 er værre.
Værre? Hvordan det? Kører du heller ikke broen ved Storebælt, fordi du
stadig dvæler ved færgelejet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-10 11:04

Henning skrev:

> Værre? Hvordan det?

Værre - som i "mere generende og irriterende".

> Kører du heller ikke broen ved Storebælt, fordi du
> stadig dvæler ved færgelejet

Vil du gerne have at vi diskuterer hvor velvalgt din
sammenligning er, eller vil du hellere diskutere forskelle på
styresystemer?

Hvis det sidste er tilfældet, vil jeg råde dig til at droppe
sammenligninger.

--
Bertel