Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et web-kamera til at optage still bilede m~
Fra : Ole Pagh

Dato : 14-11-10 08:10

Goddag foto gruppe.

Jeg vil gerne optage og gemme et et fast billede af displayet på et
måleinstrument med et web-cam med et fast interval. F.eks mellem 1-10
min.
Intervallet skal kunne indstilles via et program, der også automatisk
gemmer det pågældende billede.

Den flinke ekspedient i computerbutikken havde ikke hørt om sådan en
anvendelse for et web camera før og rådede mig til at spørge i et forum
eller en gruppe før jeg købte et kamera. Han viste ikke om der fandtes
SW til det formål, eller om der skulle bruges et specielt kamera.

Jeg har valgt at det skulle være et (relativt) billigt web kamera, da
der ikke stilles andre krav end at man skal kunne aflæse instrumentets
visning. Farver, opløsning og skarphed er relativ underordnet.
Det er også et eksperiment, så jeg vil heller ikke investere store
summer i projektet.

Kan I guide mig videre på vej med valg af kamera, eventul special
software, eller skal der flere oplysninger til?

Jeg er ny i denne gruppe, så bær over, hvis det er helt off-topic.
Måske hører spørgsmålet til i en af edb grupperne.

--
/ Ole

Fra : Per Jensen

Dato : 14-11-10 13:13

On 14/11/10 08.09, Ole Pagh wrote:
> [...]
> måleinstrument med et web-cam med et fast interval. F.eks mellem 1-10 min.
> Intervallet skal kunne indstilles via et program, der også automatisk

<KLIP>

> [...]
>
> Jeg er ny i denne gruppe, så bær over, hvis det er helt off-topic. Måske
> hører spørgsmålet til i en af edb grupperne.

Et hvilket som helst kamera kan løfte denne opgave. Bare sikr dig at få
ét som du kan stille fokus på manuelt, så du kan sætte det lige foran
displayet og stille skarpt så du kun har displayet med i hele
skærmbilledet, så får du den bedste opløsning.

Der findes 1000 programmer der kan tage et billede i intervaller og
gemme det, og eventuelt uploade det til en server via FTP overførsel (så
kan du holde øje med kameraet ude i den store verden, bare du har
internetadgang)

Jeg har ikke rodet med windows i mange år efterhånden, så jeg kan ikke
lige komme på et program der kan løse opgaven, men hvis du googler
webcam surveillance fpt freeware i google er jeg sikker på, at der
dukker noget op.

Jeg ville dog lige prøve det software der følger med kameraet, måske kan
det allerde det du vil.

// Per.

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-11-10 16:40

Per Jensen har bragt dette til os:

> [...]
>
> Jeg ville dog lige prøve det software der følger med kameraet, måske kan det

Mange tak for svar.
Opgaven ser således ud til at kunne koges ned til at finde et passende
software. Billeder skal ikke lægges ud på nettet, men blot gemmes i en
folder. Så ses de manuelt igennem senere.

--
/ Ole