Årets idiot
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-10 13:16

http://ekstrabladet.dk/112/article1451030.ece?utm_source=nyhedsbrevNyheder&utm_medium=email&utm_campaign=nyhedsbrevNyheder201011141100

Kører med sin traktor på motorvogn med vogn stort set uden lys - kvinde
banker op i røven på den :(

Manden var udemærket klar over at han kørte på en motorvej :(

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-11-10 13:19

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> banker op i røven på den :(
>
> Manden var udemærket klar over at han kørte på en motorvej :(

Manden kommer fra et land, hvor sådan noget er ganske almindeligt, så måske
her er en mulighed for ny lovgivning om udlændinges kørsel i
Danmark..!...

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-11-10 13:36

On Sun, 14 Nov 2010 13:18:51 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Manden kommer fra et land, hvor sådan noget er ganske almindeligt, så måske
>her er en mulighed for ny lovgivning om udlændinges kørsel i

Hvor er det lige du ser hvilken nationalitet traktorføreren har?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-11-10 13:40

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor er det lige du ser hvilken nationalitet traktorføreren har?

I en ordentlig avis....

http://jp.dk/indland/trafik/article2245486.ece

Jeg vil dog tro, traktorføreren kommer fra et andet EU land !...

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-10 13:58

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article2245486.ece
>
> Jeg vil dog tro, traktorføreren kommer fra et andet EU land !...

Svarer vil til at køre i højre side når man tager til UK eller glemme at dem
som
kører inde i rundkørslen i Belgien har ubetinget vigepligt over for dem som
kører
ind i rundkørslen

Ikke let med forskellig lovgivning

--
Tom

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-11-10 14:00

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dem som
> kører inde i rundkørslen i Belgien har ubetinget vigepligt over for dem

Nope, eller glemmer at omstille ens forlygter, hvis man tager potten med til
eks. Japan, Australien eller naturligvis England..

Fra : Henning

Dato : 14-11-10 14:45

> [...]
>som
>kører inde i rundkørslen i Belgien har ubetinget vigepligt over for dem som

Ikke "ubetinget vigepligt", blot højrevigepligt som stort set alle
kryds i Belgien Det havde vi såmænd også i Danmark for år tilbage.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-11-10 14:50

On Sun, 14 Nov 2010 14:45:20 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ikke "ubetinget vigepligt", blot højrevigepligt som stort set alle
>kryds i Belgien Det havde vi såmænd også i Danmark for år tilbage.

>--

Det er jo stadig anderledes end resten af EU.

Desuden er det ikke tilladt for en lastbil at overhale i regnvejr, og
det er heller ikke tilladt at ryge i egen vogn.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-11-10 15:30

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Desuden er det ikke tilladt for en lastbil at overhale i regnvejr, og
> det er heller ikke tilladt at ryge i egen vogn.

I Holland må du slet ikke køre ind i et villakvarter med en stor lastvogn.

Kun en varekassepotte..

Fra : Leif Neland

Dato : 14-11-10 16:34

Den 14-11-2010 15:29, Bjørn J. skrev:
> <folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> I Holland må du slet ikke køre ind i et villakvarter med en stor lastvogn.
>
> Kun en varekassepotte..

Det er også et helvede at køre udenfor de store veje med campingvogn i
Holland.
Bump, chikaner osv.

I sommers ville vi ind til Amsterdam, men måtte opgive.
Taxametrene tog ikke udenlandske kort, og parkeringshusene var for lave
til Landcruiseren.

Eneste mulighed var en parkeringskælder for turistbusser, men det ville
vi dog ikke, selvom Landcruiseren er indregistreret som bus.

Fra : From Sydsjælland

Dato : 14-11-10 19:06

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Lidt mere klip
> Eneste mulighed var en parkeringskælder for turistbusser, men det
> ville vi dog ikke, selvom Landcruiseren er indregistreret som bus.

Skønt du fik fortalt at du har en Landcruser.

Tror nu mest at det er det med bussen, der gør det umuligt at komme til
Amsterdam.
Vi har ikke haft problemer med at komme ind i den lille skønne by med en
rimelig stor campingvogn og en ganske almindelig gulpladebil.

Mvh knud

Fra : ABJ

Dato : 14-11-10 23:57

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Ikke "ubetinget vigepligt", blot højrevigepligt som stort set alle
> kryds i Belgien Det havde vi såmænd også i Danmark for år tilbage.

I frankrig kan man møde begge typer af rundkørsler.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-10 17:00

Den Sun, 14 Nov 2010 14:45:20 +0100 skrev Henning:

> Ikke "ubetinget vigepligt", blot højrevigepligt som stort set alle
> kryds i Belgien Det havde vi såmænd også i Danmark for år tilbage.

Det har vi mig bekendt stadig. Reglen for kryds - herunder rundkørsler -
er højrevigepligt, medmindre andet er angivet, ved skiltning, hajtænder
osv (plus et par andre med at den ene vej er større end den anden).

Næste gang du kommer til en rundkørsel, så prøv at lægge mærke til
skiltene. Ved samtlige rundkørsler står der skilte med ubetinget
vigepligt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 15-11-10 21:09

> [...]
>
> Næste gang du kommer til en rundkørsel, så prøv at lægge mærke til
> skiltene. Ved samtlige rundkørsler står der skilte med ubetinget

Shit :P Hvis det er rigtigt er det heldigt at jeg ikke er havnet i
ballade i en rundkørsel endnu!

Er der virkelig ikke uopmærkede rundkørsler? Ved det faktisk ikke selv ...

Mente bestemt at der var ubetinget vigepligt for indkørsel i en rundkørsel?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-10 21:48

"Kent Friis" skrev:
> Det har vi mig bekendt stadig. Reglen for kryds - herunder rundkørsler -
> er højrevigepligt, medmindre andet er angivet, ved skiltning, hajtænder
> osv (plus et par andre med at den ene vej er større end den anden).

"Den ene vej er større end den anden" er vist noget, du finder på
Bredden, længden eller trafikmængden på vejen har intet med vigepligten at
gøre.

> Næste gang du kommer til en rundkørsel, så prøv at lægge mærke til
> skiltene. Ved samtlige rundkørsler står der skilte med ubetinget
> vigepligt.

Mindre end 50 meter fra, hvor jeg sidder lige nu, er der en rundkørsel uden
afmærkning og skiltning - og dermed er der højrevigepligt. Der er bare ikke
ret mange (måske ingen), som retter sig efter den regel.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 17:05

Den Mon, 15 Nov 2010 21:48:28 +0100 skrev P.G. Thomsen:

> "Den ene vej er større end den anden" er vist noget, du finder på
> Bredden, længden eller trafikmængden på vejen har intet med vigepligten at
> gøre.

Jeg er ret sikker på at det er en omformulering af noget jeg lærte
da jeg tog kørekort, men jeg kan godt nok ikke finde den i færdsels-
loven. Det er muligt det har været møntet på grusveje der går ud til
en rigtig vej.

Interessant.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-10 17:44

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> da jeg tog kørekort, men jeg kan godt nok ikke finde den i færdsels-
> loven. Det er muligt det har været møntet på grusveje der går ud til

At du lærte den dengang beror nok på at der dengang også var noget der hed
'Forkørselsret'.
De regler er forlængst afskaffede og ordet forkørselsret strøget fra
færdselsloven.
Det der gælder nu er vigepligter.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 18:03

Den Tue, 16 Nov 2010 17:44:12 +0100 skrev Uffe Bærentsen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> At du lærte den dengang beror nok på at der dengang også var noget der hed
> 'Forkørselsret'.

Hvad snakker du om?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-11-10 18:57

Den 16-11-2010 18:02, Kent Friis skrev:
> Hvad snakker du om?

Han snakker om at engang var det lidt mere kompliceret det der med
vigepligter.

Det der med "stor vej/lille vej" er ikke noget der blot trækkes ud af
den blå luft. Sådan har det været.

Men hvis jeg ikke tager fejl må det være før din tid med et kørekort at
det blev fjernet.

Problemet er så blot at selv i dag er der nogen der mener det er
gældende. I bedste fald giver det nogle hårde opbremsninger, i værste
fald buler.

Nu er det jo ved at være et par dage siden, så jeg kan ikke huske om det
har været lige før eller lige efter jeg fik kørekort, at man fjernede
den ene af de tre vigepligter der var engang. I den ene ende var
ubetinget vigepligt, i den anden var almindelig vigepligt og mellem dem
var 'skærpet almindelig vigepligt'.

Og 'forkørselsret' har også engang været brugt i færdselsloven. Den lå
så for tæt på 'påkørselsret' til at kunne bruges så den blev fjernet.
Muligvis på samme tid som "skærpet...".

Fra : Armand

Dato : 16-11-10 19:04

Den 16-11-2010 18:56, Finn Guldmann skrev:

> Han snakker om .............
> Og 'forkørselsret' har også engang været brugt i færdselsloven. Den lå
> så for tæt på 'påkørselsret' til at kunne bruges så den blev fjernet.
> Muligvis på samme tid som "skærpet...".

'Forkørselsret har vist kun forekommet som den almene trafikants
opfattelse af det modsatte af 'vigepligt' :-|

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 19:12

Den Tue, 16 Nov 2010 19:04:01 +0100 skrev Armand:

> 'Forkørselsret har vist kun forekommet som den almene trafikants
> opfattelse af det modsatte af 'vigepligt' :-|

Finns forklaring lyder mere sandsynlig. Jeg har flere gange fået at
vide "forkørselsret findes ikke". I den betydning du nævner (og som
er den jeg kender), vil det jo være det samme som at sige "vigepligt
findes ikke for de andre".

Er det derimod en officiel betegnelse der er afskaffet, er det jo
helt korrekt at forkørselsret i den betydning ikke findes (mere).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 16-11-10 20:00

"Armand" skrev

> 'Forkørselsret har vist kun forekommet som den almene trafikants
> opfattelse af det modsatte af 'vigepligt' :-|

Forkørselsret blev indført da man lavede hovedveje, trafikanter på
hovedvejene havde forkørselsret, udrykningskøretøjer og sporvogne havde
forkørselsret, forøvrigt havde krydsende tog forkørselsret.

Forkørselsretten er så ændret til vigepligt, en højreforkørselsret blev til
højrevigepligt.

Højrevigepligten er så mærkelig synes jeg, det burde være en
venstrevigepligt, nu er stort set alle kryds regulerede på den ene eller
anden måde, men hvis man har et kryds uden regulering kan biler fra alle
sider køre ind i krydset, blokere for bilen fra venstre og selv blive
blokeret af bilen fra højre.

Med venstrevigepligt skal man holde tilbage for bilen fra venstre, det vil
sige at man kører først ind i krydset når den er væk, og når man først er
kommet ind i krydset kunne man med sikkerhed komme videre, for bilen fra
højre skal holde tilbage.
Den eneste blokering der kan komme er hvis alle bilerne holder tilbage,
ingen kører ind i krydset fordi de har en bil fra venstre side, der selv har
en bil på venstre side.
Men det er en bedre situation end hvor alle kører ind og ingen kommer ud,
det er rent faktisk hvad der skete i rundkørsler inden man indførte at lave
ubetinget vigepligt på alle de tilstødende veje.

Det helt særlige ved det ubetingede vigepligtskilt er at man kan genkende
det fra bagsiden, det er det eneste trekantede skilt der står på trekanten,
så man kan se at bilen fra sidevejen har ubetinget vigepligt, uanset om evt.
stoplinier er gemt under sne eller væk.
Han man selv den ubetingede vigepligt kan man kende skiltet på lang
afstand og uanset om det er tilsneet eller lign.
Det kræver selvfølgelig at man ved det er sådan, men det ved de fleste i
denne gruppe selvfølgelig.

Forøvrigt findes der kun ubetinget vigepligt ved skiltning eller hvor man
kører over fortov, ud af indkørsel eller lign.
Nu kan man selvfølgelig kalde alting vigepligt, hopper et barn ud foran
bilen har man pligt til at undvige, men rigtig ubetinget vigepligt kræver
skilt, eller man kommer fra et område der ikke er rigtig vej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-11-10 23:05

On Tue, 16 Nov 2010 20:00:18 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>det fra bagsiden, det er det eneste trekantede skilt der står på trekanten,

Jeg troede, at den hed "Hovedvej forude"

Jens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-11-10 00:55

Den 16-11-2010 19:04, Armand skrev:
> 'Forkørselsret har vist kun forekommet som den almene trafikants
> opfattelse af det modsatte af 'vigepligt' :-|

Har ikke undersøgt hvornår det ophørte, men efter snakken på nrpl.dk
eksisterede begrebet i færdselsloven (?) i 1937.

Og igen efter deres snak, medførte det indførelsen af "trekant på
spidsen" til at markere at man kom til en vej der havde forkørselsret.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-10 18:29

Den Wed, 17 Nov 2010 00:54:46 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> Og igen efter deres snak, medførte det indførelsen af "trekant på
> spidsen" til at markere at man kom til en vej der havde forkørselsret.

Var der også et skilt for at signalere forkørselsret?

Vi var i Tjekkiet tilbage i 1997, og der mødte vi det skilt vi
bruger til at markere hovedveje selv på grusveje langt ude på
landet, altid modsat et skilt med ubetinget vigepligt. Jeg vil
tro det betød netop forkørselsret. (Min mor var derimod overbevist
om at skiltet betød det samme som herhjemme, og en grusvej der bare
blev mere og mere øde vitterligt VAR en hovedvej efter Tjekkisk
standard).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-11-10 03:37

Den 17-11-2010 18:28, Kent Friis skrev:
> Var der også et skilt for at signalere forkørselsret?

Kun hvis man betragtede det "gul firkant med sort kant - på
spidsen"-skilt der blev indført til at markere at det var en hovedvej
man kørte på. Kan ikke finde den blandt de brugte tavler, så den er nok
gået af mode. Men det kan ikke være længe siden.

> [...]
> om at skiltet betød det samme som herhjemme, og en grusvej der bare
> blev mere og mere øde vitterligt VAR en hovedvej efter Tjekkisk

Som jeg mener det bliver brugt i andre lander tror jeg det er din mor
der har ret.

Hvad man nogen steder markerer som "Europavej" lever ikke altid op til
hvad man vil forvente af en vej andre steder.

Fra : CL

Dato : 18-11-10 09:22

Den 18-11-2010 03:36, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> man kørte på. Kan ikke finde den blandt de brugte tavler, så den er nok
> gået af mode. Men det kan ikke være længe siden.

Så har du ledt de forkerte steder
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4875

Carsten Larsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-11-10 09:39

Den 18-11-2010 09:22, CL skrev:
> Så har du ledt de forkerte steder
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4875

Ok, at den blev betragtet som en vigepligttavle havde jeg ikke lige
regnet med.

Så kommer det naturlige spørgsmål; Hvilken vigepligt markere det skilt?

Det kan jo ikke markere at de tilstødende veje automatisk har ubetinget
vigepligt til den vej skiltet står på. Det er det jo de lokale
afmærkninger og skiltninger i krydset der afgør.

Hvis krydset er dækket af sne så man ikke kan se vejafmærkningen, og
sneploven har væltet vigepligttavlen, falder vi jo tilbage på
færdselsloven og den almindelige højrevigepligt hersker.

Fra : alexbo

Dato : 18-11-10 10:32

"Finn Guldmann" skrev

> Så kommer det naturlige spørgsmål; Hvilken vigepligt markere det skilt?
> Det kan jo ikke markere at de tilstødende veje automatisk har ubetinget
> vigepligt til den vej skiltet står på.
Hvis ikke du ved hvilken vigepligt skiltet markerer så er det dumt at
fravælge en betydning af skiltet, navnlig når du fravælger den rigtige
betydning.

>Det er det jo de lokale afmærkninger og skiltninger i krydset der afgør.
Nej en hovedvej har "forkørselsret" det er hvad den har, skiltet viser
trafikanterne på hovedvejen at sidevejene har vigepligt, skiltene på
sidevejene er for at fortælle trafikanter der at de har vigepligt.

> Hvis krydset er dækket af sne så man ikke kan se vejafmærkningen, og
> sneploven har væltet vigepligttavlen, falder vi jo tilbage på
> færdselsloven og den almindelige højrevigepligt hersker.
Nej sidevejen har stadig vigepligt, de kan bare ikke se det.
Der er ikke tale om at falde tilbage på færdselsloven, det er færdselsloven
vi hele tiden kører efter.

færdselsloven:
§ 95. Transportministeren fastsætter bestemmelser om udformningen og
betydningen af:
1) færdselstavler

B 16 Hovedvej
Tavlen angiver, at færdslen fra sideveje har ubetinget vigepligt, medmindre
tavle B 11, B 13 eller B 15 er opsat på hovedvejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-11-10 15:42

Den 18-11-2010 10:31, alexbo skrev:
> Hvis ikke du ved hvilken vigepligt skiltet markerer så er det dumt at
> fravælge en betydning af skiltet, navnlig når du fravælger den rigtige
> betydning.

Og den rigtige betydning er?

> Nej en hovedvej har "forkørselsret" det er hvad den har, skiltet viser
> trafikanterne på hovedvejen at sidevejene har vigepligt, skiltene på
> sidevejene er for at fortælle trafikanter der at de har vigepligt.

Den der med "forkørselsret" er forlængst fjernet.

> [...]
> Tavlen angiver, at færdslen fra sideveje har ubetinget vigepligt,
> medmindre tavle B 11, B 13 eller B 15 er opsat på hovedvejen.

Må jeg foreslå at du læser FL igen? Og ikke kun lige de detaljer du
mener du har brug for i situationen.

For signaler til trafikanterne er der en fast rangorden som man skal
følge når man kommer et givent sted.

Øverst står betjenten (eller under bestemte omstændigheder dennes
stedfortræder)
Dernæst kommer skiltningen.
Så følger vejafmærkningen.
Og nederst kommer reglerne som de er skrevet i FL.

Så hvis du kommer til et kryds, hvor der ikke står en betjent, og der
ikke er synlig skiltning (væltet) eller vejafmærkning (dækket af sne) er
der altså kun reglerne i FL tilbage. Og hvor er det lige FL fortæller at
der er andet end almindelig vigepligt?

Og du skal jo lige huske at selvom du ved at den anden trafik har
ubetinget vigepligt overfor dig, skal du stadig påse at denne kan og vil
overholde sin vigepligt.

Du har jo også det lille problem at der ikke eksisterer et krav om at
man skal være lokalkendt de steder man færdes, så anden trafik har lov
at færdes efter den afmærkning og de skilte der er synlige på stedet. Og
det skal du, som trafikanten på "den store vej" være forberedt på at
kunne tage højde for.

Fra : Armand

Dato : 19-11-10 22:37

> [...]
> gået af mode. Men det kan ikke være længe siden.

> Som jeg mener det bliver brugt i andre lander tror jeg det er din mor

Herhjemme har vi netop taget pågældende skilts angivelse af 'hovedvej'
alvorligt, hvor man hos de nærmere Europa-naboer netop bruger denne
hovedvejs-sklitning som en art 'forkørselsret-skilt'!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-11-10 15:38

Den 19-11-2010 22:37, Armand skrev:

> Herhjemme har vi netop taget pågældende skilts angivelse af 'hovedvej'
> alvorligt, hvor man hos de nærmere Europa-naboer netop bruger denne
> hovedvejs-sklitning som en art 'forkørselsret-skilt'!

Nu kan jeg sgisme ikke finde det indlæg hvor én mente at de gule
firkanter på spidsen ikke ses længere.
Så sent som i går aftes fangedes min opmærksomhed af én af slagsen,
sikkert foranlediget af snakken hér, og det slår mig at de står plantet
sammen med underskilt der beskriver pågældende rutenummer, af hvilke der
er ganske mange langs hovedvejsnettet.

Google Streetview må hurtigt kunne fremvise nogle - hvem bliver den
første til at surfe sig til et?

--
Armand.
(der ikke lige synes at finde tid til en streetview-surfen)

Fra : John N. H.

Dato : 21-11-10 16:20

"Armand" skrev i meddelelsen:

> [...]
> sikkert foranlediget af snakken hér, og det slår mig at de står plantet
> sammen med underskilt der beskriver pågældende rutenummer, af hvilke der

Hvad med denne?
http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=56.026138,8.419304&spn=0,0.0421&z=15&layer=c&cbll=56.026265,8.419178&panoid=EN-dgqCbAX6WLsrt0FaKfA&cbp=12,340.92,,0,6.47

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-10 19:09

Den Tue, 16 Nov 2010 18:56:53 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> den blå luft. Sådan har det været.
>
> Men hvis jeg ikke tager fejl må det være før din tid med et kørekort at

Kørekort til bil tog jeg i vinteren 1998/99. Men dertil kommer at jeg
tog traktorkørekort omkring 1993. Det kan muligvis være der jeg har
hørt den.

> Problemet er så blot at selv i dag er der nogen der mener det er
> gældende. I bedste fald giver det nogle hårde opbremsninger, i værste
> fald buler.

Det modsatte kan så også ske. Jeg kom for nylig cyklende ind gennem
Harrislee, og standsede hvor jeg troede jeg havde ubetinget
vigepligt. Jeg var noget overrasket da bilen der kom fra venstre
standsede for mig, men ved nærmere eftersyn var der hverken
hajtænder eller noget.

> Og 'forkørselsret' har også engang været brugt i færdselsloven.

Det må så være længe før jeg har taget kørekort. For mig har
"forkørselsret" altid blot været et uofficielt ord for "modparten
har vigepligt". Og derfor betragtet folk der har påstået at
forkørselsret ikke findes som fluekneppere. Men det er altså bare
fordi de er så gamle at det for dem er en officiel betegnelse.

Det er jo ligesom at være på museum

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-11-10 19:22

On 16 Nov 2010 18:08:59 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>forkørselsret ikke findes som fluekneppere. Men det er altså bare
>fordi de er så gamle at det for dem er en officiel betegnelse.

Der var i gamle dage 3 vigepligter.

Almindelig vigepligt

Skærpet almindelig vigepligt

Fuld stop

Den skærpede er sløjfet nu, men den gjaldt på steder som:

Mere befærdet vej, som kunne kendes på at den var bredere, der kørte
måske busser der, eller der var mere gadelys osv.

Der var heller ingen hajtænder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-11-10 19:47

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der var i gamle dage 3 vigepligter.
>
> Almindelig vigepligt
>
> Skærpet almindelig vigepligt
>
> Fuld stop

Så var der 4, da du har glemt den ubetingede vigepligt.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-11-10 20:23

On Tue, 16 Nov 2010 19:46:36 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Så var der 4, da du har glemt den ubetingede vigepligt.

>--

Jeg vidste jo den ville komme!!

Det er jo for satanoghelvede det samme som Fuld Stop!! )

I véd godt at det kan gøre ondt på fluerne, ikk'??

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-11-10 20:26

On Tue, 16 Nov 2010 20:23:04 +0100, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Jeg vidste jo den ville komme!!
>
>Det er jo for satanoghelvede det samme som Fuld Stop!! )
>
>I véd godt at det kan gøre ondt på fluerne, ikk'??

Det er ikke noget problem - fluerne er gennem evolution her i gruppen
vænnet til deres hverdag )
Men gud nåde og trøste os, hvis de en dag slipper ud - så går der
forruder på stribe

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-11-10 20:28

On Tue, 16 Nov 2010 20:25:35 +0100, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>vænnet til deres hverdag )
>Men gud nåde og trøste os, hvis de en dag slipper ud - så går der

der vil være en del der nok ikke liiiige skal ud og køre sådan liiiige
med det samme, hvis de slipper ud. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-11-10 20:36

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke noget problem - fluerne er gennem evolution her i gruppen
> vænnet til deres hverdag )
> Men gud nåde og trøste os, hvis de en dag slipper ud - så går der
> forruder på stribe

Hvad er halvt stop ?

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-11-10 20:33

> Jeg vidste jo den ville komme!!

Naturligvis.

> Det er jo for satanoghelvede det samme som Fuld Stop!! )

Nej.

> I véd godt at det kan gøre ondt på fluerne, ikk'??

Nej.

Ubetinget vigepligt havde du eks. "ved trekant på spidsen", men du måtte
gerne køre ud i krydset, hvis det var frit.

Det hedder STOPPLIGT og vises med den ottekantede tavle med teksten STOP
skevet på.....))))

For en sikkerheds skyld, får du lige et link til tavlerne. Du kan dem
sikkert ikke alle sammen..

http://login.koreklar.dk/faerdselstavler.pdf

Fra : .J.S...

Dato : 16-11-10 21:03

<folmer@rasmussen.dk> wrote in message

> Jeg vidste jo den ville komme!!
>
> Det er jo for satanoghelvede det samme som Fuld Stop!! )
>
> I véd godt at det kan gøre ondt på fluerne, ikk'??

Minder mig om denne vittighed :
(kunne ikke finde den på Dansk..)

http://www.funny.com/cgi-bin/WebObjects/Funny.woa/wa/funny?fn=C4CWN&Funny_Jokes=Full_Stop

Fra : Ole Sørensen

Dato : 16-11-10 21:20

> Minder mig om denne vittighed :
> (kunne ikke finde den på Dansk..)
>
> http://www.funny.com/cgi-bin/WebObjects/Funny.woa/wa/funny?fn=C4CWN&Funny_Jokes=Full_Stop

Hehe :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-11-10 21:28

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Minder mig om denne vittighed :
> (kunne ikke finde den på Dansk..)
>
> http://www.funny.com/cgi-bin/WebObjects/Funny.woa/wa/funny?fn=C4CWN&Funny_Jokes=Full_Stop

Det er nok mere eller mindre betydende (som man kaldte sideveje i gamle dage
og man havde endda en tavle for det)....he he.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-11-10 00:58

Den 16-11-2010 19:08, Kent Friis skrev:
> [...]
> vigepligt. Jeg var noget overrasket da bilen der kom fra venstre
> standsede for mig, men ved nærmere eftersyn var der hverken

Dernede har de vist nogle ret strikse regler, om ikke andet så om
opførsel overfor fodgængere. Det kan være de går igen overfor cyklister.

> [...]
> forkørselsret ikke findes som fluekneppere. Men det er altså bare
> fordi de er så gamle at det for dem er en officiel betegnelse.

Som svaret til Armand har jeg ikke undersøgt hvor længe den holdt. Men
den var med i 1937.

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-11-10 01:32

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kørekort til bil tog jeg i vinteren 1998/99. Men dertil kommer at jeg
> tog traktorkørekort omkring 1993. Det kan muligvis være der jeg har
> hørt den.

Så var du sikkert ikke født, da vigepligtsreglerne blev ændret i 1976 (i
hvert fald i Danmark).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-11-10 11:15

Den 17-11-2010 01:31, Bjørn J. skrev:
> Så var du sikkert ikke født, da vigepligtsreglerne blev ændret i 1976 (i
> hvert fald i Danmark).

Var det i '76, forkørselsret, "stor vej/lille vej" og "skærpet
almindelig" blev fjernet?

Har du et link til den lovændring? (Har søgt retsinfo fra '70 til '79
men fandt intet om færdselslov.)

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-11-10 18:59

KLIP

> [...]
> blev fjernet?
>
> Har du et link til den lovændring? (Har søgt retsinfo fra '70 til '79 men

Jeg har ikke et link til retsinfo, men har blot søgt på nette og fundet
diskutioner som omhandlede emnet.

De sagde alle 1976.

Her er et link til meget mere om hine tider også om forkørselsret:

http://www.vejogbro.dk/sw132795.asp

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-11-10 03:25

Den 17-11-2010 18:59, Bjørn J. skrev:
> [...]
> diskutioner som omhandlede emnet.
> De sagde alle 1976.
> Her er et link til meget mere om hine tider også om forkørselsret:

Der nævner de så at der kom en ny færdselslov 1. maj '77. Så kan det jo
nok ikke være noget væsentligt der er sket i '76.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 09:45

KLIP

> Der nævner de så at der kom en ny færdselslov 1. maj '77. Så kan det jo
> nok ikke være noget væsentligt der er sket i '76.

Njaeee... ikke andet end loven blev vedtaget i 1976 og den nye færdselslov
trådte i kraft 1. maj 1977.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-10 18:30

Den Wed, 17 Nov 2010 01:31:35 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så var du sikkert ikke født, da vigepligtsreglerne blev ændret i 1976 (i
> hvert fald i Danmark).

Det afhænger i så fald af den nøjagtige dato (jeg er født i september
1976).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-11-10 19:56

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det afhænger i så fald af den nøjagtige dato (jeg er født i september
> 1976).

Ved lidt yderligere søgning kan jeg se, en diskussion siger, at loven blev
vedtaget i 1976 og sat i kraft i 1977.

Du kan så lige have nået dine første 1.000 bleskift..

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 17-11-10 20:18

On Wed, 17 Nov 2010 19:55:51 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>vedtaget i 1976 og sat i kraft i 1977.
>
>Du kan så lige have nået dine første 1.000 bleskift..

Intet menneske skider så meget i bukserne, ikke engang Kent. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Majland

Dato : 18-11-10 09:45

>Intet menneske skider så meget i bukserne, ikke engang Kent. )

Nu skifter man jo også ble for mindre ...

Har godt ikke ført statistik over vores forbrug men finder ikke tallet
urealistisk ....

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-11-10 10:42

KLIP

> Nu skifter man jo også ble for mindre ...
>
> Har godt ikke ført statistik over vores forbrug men finder ikke tallet
> urealistisk ....

Du og jeg taler nemlig af erfaring med småbørn..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-11-10 16:39

Den 14-11-2010 13:57, Tom skrev:
> [...]
> dem som
> kører inde i rundkørslen i Belgien har ubetinget vigepligt over for dem

Den i Belgien har de ændret. Men det er ikke så mage år siden.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-11-10 14:03

On Sun, 14 Nov 2010 13:40:14 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>I en ordentlig avis....

>--

Aber natürlich.

>--

>http://jp.dk/indland/trafik/article2245486.ece
>
>Jeg vil dog tro, traktorføreren kommer fra et andet EU land !...

>--

Jeg husker stadig med undren, da jeg kørte til Polen, at man selv på
den travle hovedvej 2, mellem Frankfurt/O og Warzava, kunne støde på
heste/muldyrkærrer og andre spændende sager. Dog har jeg ikke
antruffet dem på de strækninger der er udlagt til rigtig motorvej, men
det kan bero på tilfældigheder.

Et andet kuriosum jeg har moret mig lidt over, var den dag jeg mødte
en ambulance bygget på en Skoda Favorit.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-10 14:08

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> heste/muldyrkærrer og andre spændende sager. Dog har jeg ikke
> antruffet dem på de strækninger der er udlagt til rigtig motorvej, men

Ja Polen er også noget af en udfordring. Der skal man jo trække over i
nødsporet
eller hvad f.... de kalder det, når modkørende overhaler. Ellers brager man
lige ind
i den overhalende. Puhhhh man bliver svedt første gang det sker.

Den med kærrer og muldyr kender jeg også. Det har jeg også set flere gange
i polen.

--
Tom

Fra : Z

Dato : 14-11-10 15:50

> [...]
> man lige ind
> i den overhalende. Puhhhh man bliver svedt første gang det sker.

http://www.youtube.com/watch?v=LFiig8wNV74

Men til gengæld blinker vi rent faktisk ud når vi skifter "vognbane" til
midterstriberne

Fra : JBH

Dato : 14-11-10 15:08

> [...]
>
> Kører med sin traktor på motorvogn med vogn stort set uden lys - kvinde

Det er ikke usædvaneligt at folk banker índ i hinanden på motorvejen, pga.
mgl. afstand til forankørende/uopmærksomhed.

> Manden var udemærket klar over at han kørte på en motorvej :(

Og ?

Traktoren kom da ikke springende ind på vejen, som en hjort udefra
grøftekanten. Kvinden burde ved korrekt lygteføring og hastighed have
opdaget den i tide, med mindre hun bevidst kører i blinde...og så vil hun jo
baldre ind i alt som bevæger sig langsommere end hende selv.

/JBH

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 15-11-10 22:16

On Sun, 14 Nov 2010 13:16:16 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> banker op i røven på den :(
>
> Manden var udemærket klar over at han kørte på en motorvej :(

"Kvindens bil blev ifølge politiet mere eller mindre totalskadet ved mødet
med traktorens anhænger."

"mere eller mindre totalskadet"? - det kunne være interessant at vide hvad
(kasko)forsikringsselskabet siger til den formulering.

--
sayonara
Martin Mose Larsen