MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
hvordan hentes en manglende driver ?
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 14-11-10 17:56

Hej

Hvis man mangler nogle drivere på ens computer, findes der så på nettet et
sted hvor man gratis kan hente dem?

Efter at have downloadet en sådan driver, hvor skal den så gemmes? under
Filer? og hvad vælger man derunder?

Jeg forestiller mig, at når man gemmer filen, spørges der efter Filnavn og
Filtype
hvad skriver man så ud for Filnavn og Filtype?

Findes der en brugsanvisning på, hvad man gør, hvis man mangler en driver på
sin computer?
Min har win xp.

mvh
gingko

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-11-10 17:59

gingko (fjern NOSPAM) skrev:

>Hvis man mangler nogle drivere på ens computer, findes der så på nettet et
>sted hvor man gratis kan hente dem?

Drivere kan for det meste hentes ved hardwareproducenten uden beregning

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 15-11-10 01:53

> Drivere kan for det meste hentes ved hardwareproducenten uden beregning
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Tusind tak for svaret.
gingko

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-11-10 18:09

On Sun, 14 Nov 2010 17:55:57 +0100, "gingko \(fjern NOSPAM\)"
<exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvis man mangler nogle drivere på ens computer, findes der så på nettet et
>sted hvor man gratis kan hente dem?

Prøv at læse her http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-drivermax.php
Læs brugsanvisningen.
Der nævnes at det er til backup af drivere, men det er faktisk også et
driver-finder-værktøj.
Det har sine begrænsninger i gratis udgaven (2 drivere download pr.
dag), men det er så kun et spørgsmål om tid før man har alle drivere
hjemme.
Og igen: Læs brugsanvisningen.

/Hans

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 15-11-10 02:14

> [...]
> Det har sine begrænsninger i gratis udgaven (2 drivere download pr.
> dag), men det er så kun et spørgsmål om tid før man har alle drivere

Tusind tak for svaret.
Jeg har prøvet at se på Ludvigsens hjørne og læse brugsanvisningen.
Hvad hedder gratis udgaven?
Ludvigsen nævner Driver-Max, men også noget med "Windows´enhåndshåndtering"
(er det et program?).

Jeg havde ellers lige købt et program, der hedder "Driver-Finder", men efter
jeg havde aktualiseret og
kørt det, og jeg bagefter ville skrive et dokument i Word, kunne bogstaverne
æ-ø-å ikke ses,
idet der vistes nogle uvedkommende tegn, hvorfor jeg gendannede computeren
og overvejer nu at slette dette program, hvis ikke jeg finder ud af at bruge
det.

Hertil kommer, at "Driver-Finder" har lagt et lille reklame-vindue på mit
skrivebord, hver gang jeg åbner computeren, som jeg ikke har bedt om, og som
jeg desværre heller ikke aner hvordan jeg får fjernet, med mindre jeg
afinstallerer og definitivt afskriver programmet.

Dette var så igen årsagen til min forespørgsel i denne nyhedsgruppe, jeg vil
bare have noget der er enkelt, som jeg kan forstå at bruge.
Enhvert råd modtages med taknemmelighed.
gingko

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 15-11-10 02:35

On Mon, 15 Nov 2010 02:14:21 +0100, "gingko \(fjern NOSPAM\)"
<exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

>Tusind tak for svaret.
>Jeg har prøvet at se på Ludvigsens hjørne og læse brugsanvisningen.
>Hvad hedder gratis udgaven?
Der er vist kun en udgave og hvis man betaler får man en kode man
taster ind et sted og så er download begrænsningen væk.
Men det man at læse brugsanvisning er vitalt, det er ikke helt
indlysende hvorledes man lige kommer igang med den. Men når det er
oppe at kører så er det et spørgsmål om dage så er de fleste drivere
hjemme/opdateret.

>Ludvigsen nævner Driver-Max, men også noget med "Windows´enhåndshåndtering"
>(er det et program?).
Prøv at højreklik på "denne komputer" på skrivebordet og vælg
"administrer", der skulle der gerne være adgang til
Enhedshåndteringen.
(Jeg sidder ikke ved en Dansk XP, så jeg kan ikke sige med 100%
sikkerhed hvad det hedder på Dansk)
Enhedshåndteringen er der hvor man bla. kan se om man mangler drivere
og i givet fald ofte til hvad (men ikke nødvendigvis hvilken type HW
det er man mangler driver til, kun at der mangler til "noget").

>Dette var så igen årsagen til min forespørgsel i denne nyhedsgruppe, jeg vil
>bare have noget der er enkelt, som jeg kan forstå at bruge.

Helt generelt er det smart at kende til fabrikat/model/type/variant af
hhv. motherboard, chipset, lydkort, netkort, grafikkort og ligende.
Derud fra kan man som oftes finde frem til drivere, men "Nemt og
enkelt", nej det er det ikke.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-10 03:26

Den 15-11-2010 02:35, Hans Kjærgaard skrev:
> Prøv at højreklik på "denne komputer" på skrivebordet og vælg
> "administrer", der skulle der gerne være adgang til
> Enhedshåndteringen.

Så retter jeg den lige for dig

Højreklik Denne Computer og vælg Egenskaber.
Klik på fanen Hardware.
Klik på knappen Enhedshåndtering

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 15-11-10 03:53

On Mon, 15 Nov 2010 03:25:42 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Så retter jeg den lige for dig
>
>Højreklik Denne Computer og vælg Egenskaber.
>Klik på fanen Hardware.
>Klik på knappen Enhedshåndtering

Mange tak, men prøvede du lige min vej til Enhedshåndteringen ?
Du vil opdage at den også fører dertil, ligesom man kan kommer dertil
via kontrolpanet/system.
Og for nørderne er der: Start, klik på Kør, og skriv derefter
"devmgmt.msc", tryk Enter, eller i en commandpromt "start
devmgmt.msc".

/Hans

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 16-11-10 03:21

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og for nørderne er der: Start, klik på Kør, og skriv derefter
> "devmgmt.msc", tryk Enter, eller i en commandpromt "start

Allerførst mange tak for gode svar fra både Hans og Mcwm.
Jeg tror godt jeg forstår at finde frem til, hvad I begge foreslår.
Jeg kunne fx vælge højre klik denne
computer\Egenskaber\Hardware\Enhedshåndtering
hvorpå jeg får en lang liste, som begynder med +Billedbehandlingsenhed
men jeg forstår desværre ikke, hvad jeg skal bruge den til?

Jeg har tidligere skrevet om to ting:
1) jeg var generet af, at jeg ikke kun få bogstaverne æøå frem i Word, hvis
jeg havde brugt et program "Driver-Finder" til at finde og installere nogle
manglende drivere
2) men jeg var samtidig generet af, at mit købte"Driver-Finder" program
viser et lille reklame-felt midt på skrivebordet, hver gang jeg åbner det,
og jeg ved godt, at når man installerer et nyt program, kan man ofte markere
og sige JaTak til at få et ikon om programmet på skrivebordet, det har jeg
også fået og det er helt OK, men hvad der i den foreliggende situation også
generer mig er, at "Driver-Finder" samtidig når jeg tænder for computeren og
derved får mit skrivebord, så lægger der sig ovenpå dette et mindre vindue
vel en slags reklamevindue for "Driver-Finder", som jeg ikke mener jeg har
bedt om, og som jeg gerne vil have mig frabedt, og hvor jeg tror, det kun
kan lade sig gøre, hvis jeg afinstallerer "Driver-Finder" og derpå så finder
et helt andet der kan hjælpe mig.
Jeg undskylder, jeg kan vist ikke forklare det tydeligere, i værste fald
afinstallerer jeg "Driver-Finder", det er jo lidt ærgerligt, når man har
betalt licens for et år for det.
gingko

Fra : Edmund

Dato : 16-11-10 04:47

Den 16-11-2010 03:20, gingko (fjern NOSPAM) skrev:

> Jeg undskylder, jeg kan vist ikke forklare det tydeligere, i værste fald
> afinstallerer jeg "Driver-Finder", det er jo lidt ærgerligt, når man har
> betalt licens for et år for det.

Har du ikke installations filen til programmet mere. så du kan
installere igen med de rette indstillinger.

Måske du kan forhindre programmet i at køre ved hver opstart, ved i
start > kør at skrive msconfig, og vælge fanen start.

Har du et link til programmet. så kan andre måske fortælle om det er
godt eller skidt. I mine ører lyder det lidt for poppet, når nu det er
noget man skal betale for.

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 16-11-10 04:56

Den 14-11-2010 17:55, gingko (fjern NOSPAM) skrev:

> Jeg forestiller mig, at når man gemmer filen, spørges der efter Filnavn og
> Filtype
> hvad skriver man så ud for Filnavn og Filtype?

De skulle jo gerne have filnavn og filtype i forvejen. Normalt er
filtypen vel exe eller zip.

Har du en mærkevare pc som f.eks hp , acer osv, så kan drivere jo
normalt downloades derfra.

Hvilken pc og hvilken windows har du.

--
Mvh Edmund

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 16-11-10 10:47

"Edmund" <nospamm@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel exe eller zip.
> Har du en mærkevare pc som f.eks hp , acer osv, så kan drivere jo normalt
---
Mange tak for et venligt svar.
Jeg prøvede sidst, lidt usikkert, at sammenfatte til 2 væsentlige punkter,
for ellers bliver det let lidt rodet og uoverskueligt. Men lad mig prøve
separat at svare på dit indlæg:
Udgangspunktet er at jeg har købt et program "Driver-Finder", får en licens,
åbner & kører det og får at vide der er hele 12 manglende drivere, som
programmet vil udbedre. Bagefter skal jeg skrive et dokument i Word, men
opdager, at æøå kan jeg ikke skrive, der kommer i stedet uvedkommende tegn.
Jeg ærgrer mig over det, finder ud af at man ved klik på START finder et
sted, hvor jeg kan gendanne computeren som den var for et døgn tilbage,
hvilket sker.

OK, så nu kan jeg begynde forfra og interesserer mig for, at jeg måske kan
få et andet, gerne gratis, program og beder om råd i nyhedsgruppen, får at
vide at jeg kan kikke på Ludvigsens hjørne hvor jeg skal kikke på
brugsanvisningen, finder der noget om et program "DriverMax" m.m., men
finder lidt senere frem til, at hvis jeg åbner "Driver-Finder" igen og
fravælger opdateringen til mit keybord og Office, skulle jeg kunne få æøå
som før, men nu er listen over drivere ikke klart formuleret, så jeg vælger
så godt jeg kan.

Umiddelbart ser det nu ud til, at jeg i Word kan skrive æøå igen (HURRA for
det).Det er hvad der er sket i mellemtiden, og hvis dette holder, behøver
jeg jo ikke spekulere på et nyt evt. gratis driver program,men tilbage er så

1) at jeg ikke forstår meningen med det jeg skrev om Enhedshåndtering, om
hvad skal jeg bruge det til? og

2) så er der stadigvæk det generende, at hver gang jeg åbner skrivebordet,
lægger "Driver-Finder" sig ovenpå med et lille felt (vindue), som jeg ikke
forstår hvordan jeg fjerner

Jeg beder undskylde og forstår godt, hvis man ikke gider skrive meget mere,
jeg har prøvet så godt jeg formår at klarlægge problemstillingen.
Mvh
gingko

Fra : Edmund

Dato : 16-11-10 14:59

Den 16-11-2010 10:46, gingko (fjern NOSPAM) skrev:

> 1) at jeg ikke forstår meningen med det jeg skrev om Enhedshåndtering, om
> hvad skal jeg bruge det til? og

Der kunne være gule udråbstegn ud for ting du mangler drivere til, eller
som ikke virker korrekt

> 2) så er der stadigvæk det generende, at hver gang jeg åbner skrivebordet,
> lægger "Driver-Finder" sig ovenpå med et lille felt (vindue), som jeg ikke
> forstår hvordan jeg fjerner

Det prøvede jeg at forklare i et andet indlæg jeg skrev

Måske du kan forhindre programmet i at køre ved hver opstart, ved i
start > kør at skrive msconfig, og vælge fanen start.

har du ikke et link til det Driver-Finder program, så var det meget
nemmere at hjælpe dig.
Også rat at vide hvilken Windows du bruger.

Men hvorfor havde du brug for Driver-Finder i første omgang
--
Mvh Edmund

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 17-11-10 01:29

> Måske du kan forhindre programmet i at køre ved hver opstart, ved i start
1) Da jeg ikke kunne få æøå i et dokument i Word, gik jeg til START og Hjælp
hvorfra jeg kunne gendanne computeren som den var et døgn forinden, og ved
en ny installation af DriverFinder fravalgte jeg opdatering til keyboard og
office, og så var det i orden igen med æøå.
Men jeg mangler så bare at få fjernet det lille vindue, som DriverFinder
lægger midt på skrivebordet, når jeg åbner det. Hvordan gør man? Jeg har
ikke sagt Ja til det.

> har du ikke et link til det Driver-Finder program, så var det meget
> nemmere at hjælpe dig.
2) Programmet DriverFinder har jeg hentet fra:
http://artikler.downloadcentral.dk/?FaaOpdateretAlleDineDriversMed%c3%a9tProgram/124

> Også rart at vide hvilken Windows du bruger.
3) Jeg har Windows XP

> Men hvorfor havde du brug for Driver-Finder i første omgang
4) Fordi der kom en meddelelse om at følgende fil manglede:
C:\WINDOWS\system32\mshtml.hlp
og jeg ikke vidste hvor, jeg kunne finde den og hvordan jeg så installerede
den

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-11-10 08:56

Det skulle du bare have skrevet i første omgang. Driver-Finder og
lignende kan ikke hjælpe dig med det da det ikke er en driver.
Microsoft html help er en uddateret teknologi men du kan stadig
downloade html workshop her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms669985(VS.85).aspx
installer den så burde det virke igen.
OBS. den vil muligvis ikke installere på 64bit OS.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 17 Nov 2010 01:28:39 +0100, "gingko \(fjern NOSPAM\)"

Fra : Edmund

Dato : 17-11-10 10:44

Den 17-11-2010 01:28, gingko (fjern NOSPAM) skrev:

> [...]

Måske du kan forhindre programmet i at køre ved hver opstart, ved i
start > kør at skrive msconfig, og vælge fanen start.

Altså den søgerude der kommer når du klikker på startknappen.

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 17-11-10 11:56

> [...]

> Men jeg mangler så bare at få fjernet det lille vindue, som DriverFinder
> lægger midt på skrivebordet, når jeg åbner det. Hvordan gør man? Jeg har

I min windows 7 kommer det kun når programmet startes, og det skal den
vel have lov til, det er vel rart at se at programmet er ved at starte
op

I venstre side af driverfinder, står der settings, gå derind og fjern de
to flueben der er ud for opstart. måske det kan forhindre at det starter
hver gang du starter Vista.

--
Mvh Edmund

Fra : JL med ...

Dato : 17-11-10 00:10

"gingko (fjern NOSPAM)" skrev i meddelelsen

[...]

Man kan bruge Drive-doctor, den er gratis.
Ja lidt bøvl at bruge i gratis udgaven, men den kan bruges.
Dog vil jeg sige at den finder ikke alt. Da den har svært ved at finde det
hardware, som ikke har en driver indstalleret.
JL

Fra : JL med ...

Dato : 17-11-10 00:13

"JL med ..." skrev i meddelelsen

[...]

Ja, undskyld programmet hedder : Device-doctor
JL

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 17-11-10 01:30

"JL med ..." <no_spamatall@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dog vil jeg sige at den finder ikke alt. Da den har svært ved at finde det
> hardware, som ikke har en driver indstalleret.

Tak for svaret.
mvh
gingko

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-11-10 18:14

Den 14-11-2010 17:55, gingko (fjern NOSPAM) skrev:
> Hej
>
> Hvis man mangler nogle drivere på ens computer, findes der så på nettet et
> sted hvor man gratis kan hente dem?

prøv siw
http://www.gtopala.com/

det er gratis også skal du heller ikke til at skille din pc af for at
finde ud af hvem der har lavet hvad :)

når du har fundet dem så går du bare ind på producentens hjemmeside og
henter dem hvor de bør være

der r alternativt driver detektiv til et sted mellem 20 og 30 dollars
der finder alt
bmm