Hvilken motorolie?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 11-11-10 22:42

Hej

Hvilken olie skal jeg fylde i min Opel?

Jeg mener at have hørt at man skal putte den samme type olie i som der
allerede er i motoren.
Når der står i service-bogen at der er påfyldt olie med viskositet
5W-30, er det så nok bare at gå efter en flaske med samme nummer? Eller
skal jeg tage højde for andre ting.

Der står i øvrigt i manualen at Opel anbefaler følgende olier:
ACEA A3- /B3- SAE 0W-30
ACEA A3- /B3- SAE 5W-40
eller
ACEA A3- /B3- SAE 10W-40

Hvorfor har Opel-værkstedet så fyldt 5W-30 i motoren? Eller er det helt
lige meget?

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 11-11-10 22:54

> "Anders T. Nielsen" skrev i meddelelsen
> Hvilken olie skal jeg fylde i min Opel?
>
> Hvorfor har Opel-værkstedet så fyldt 5W-30 i motoren? Eller er det helt
> lige meget?

Du kan starte med at fortælle, hvilken motor der ligger i din Opel - benzin,
diesel, 1,6, 2,0, Turbo m.v....

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 12-11-10 09:27

Den 11-11-2010 22:53, Henrik B. skrev:

> Du kan starte med at fortælle, hvilken motor der ligger i din Opel -
> benzin, diesel, 1,6, 2,0, Turbo m.v....

Det er en Opel Astra Classic Wagon 1,4 twinport - benzin... Siger der noget?

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 12-11-10 09:41

> "Anders T. Nielsen" skrev i meddelelsen

> Det er en Opel Astra Classic Wagon 1,4 twinport - benzin... Siger der
> noget?

Jep.
Du kan roligt køre på den olie, som værkstedet har fyldt på. Det er givetvis
GM's egen semisyntetiske 5W-30. Den mere end opfylder kravene til din motor,
så der er ingen fare på færde.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-11-10 09:43

> "Anders T. Nielsen" skrev i meddelelsen
> Det er en Opel Astra Classic Wagon 1,4 twinport - benzin... Siger der
> noget?

Hvis du vil have en go' olie på din bil, til en fornuftig pris, så hold øje
med Bilka-reklamerne. De har ofte Mobil 1 0W-40 til 399,- for 4 liter.
De har også Mobil 1 5W-30 til 599,- Men glem den!

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 12-11-10 10:39

Den 12-11-2010 09:43, Henrik B. skrev:

> Hvis du vil have en go' olie på din bil, til en fornuftig pris, så hold
> øje med Bilka-reklamerne. De har ofte Mobil 1 0W-40 til 399,- for 4 liter.
> De har også Mobil 1 5W-30 til 599,- Men glem den!

Og det er lige meget om mærket den ene gang er X og næste gang er Y?
Og det gør heller ikke noget at jeg har 5W-30 i motoren nu og topper op
med 0W-40?

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 12-11-10 13:29

> "Anders T. Nielsen" skrev i meddelelsen
> Og det er lige meget om mærket den ene gang er X og næste gang er Y?

Nope.

> Og det gør heller ikke noget at jeg har 5W-30 i motoren nu og topper op
> med 0W-40?

Nej, alle moderne motorolier er blandbare. Man skal ved blanding dog ikke
forvente at olien opfylder mere end det, den "ringeste" af olierne kan
klare...

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-10 22:57

Den Thu, 11 Nov 2010 22:41:54 +0100 skrev Anders T. Nielsen:
> [...]
> eller
> ACEA A3- /B3- SAE 10W-40
>
> Hvorfor har Opel-værkstedet så fyldt 5W-30 i motoren? Eller er det helt

Det første tal er hvor tyk olien er når den er kold, det andet er når
den er varm. De anbefaler altså en olie der er mellem 0 og 10 i kold
tilstand, og mellem 30 og 40 i varm tilstand.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"