I dag ...
Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 09:33

er det årdagen for Reichskristallnacht, og jeg fandt minsandten ud af at
der alligevel er et arrangement i aften, på Nytorv 17:00:

<http://www.modkraft.dk/spip.php?article14607>

Mon det igen udarter til antisemitiske og antiisraelske udskejelser? Der
er jo en grund til at jøderne holder deres egen markering - eller en
søgning på Mosaisk Troessamfunds hjemmeside afslører at de ud over en
gudstjeneste i synagogen også deltager i denne markering:

<http://www.mosaiske.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=292
:krystalnatten&catid=43:arrangement&Itemid=129>

Jeg kommer i hvert fald ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 09-11-10 09:40

> Mon det igen udarter til antisemitiske og antiisraelske udskejelser?

Tænker du på protesterne mod bosættelserne?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 09:47

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Tænker du på protesterne mod bosættelserne?

Mig bekendt er der fra islamistisk side endda blevet heilet.
Hizb-ut-Tahrir etc plejer også deltage, med krav om genåbning af
gaskamprene.

Og da jeg glemte at skrive en FUT må jeg hellere tilbage til
historiegruppen.

FUT dk.videnskab.historie
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-10 10:02

> Jeg kommer i hvert fald ...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Må jeg lidt naivt spørge, hvad formålet med det skulle være?

Hvis der er tale om en 'antiracistisk' manifestation - hvorfor skal staten
Israel så blandes ind i det? Fordi den opfører sig uanstændigt? Fordi den
kræver sit lebensraum i strid med international lov? Fordi den de facto har
indført apartheid?
Jeg fnder nazisternes overgreb uhyrlige, mod jøder som mod alle mulige
andre, men den israelske tagen patent på overgreb er urimelig, og jeg ønsker
ikke at sanktionere israelsk politik som en selvfølge på baggrund af de
overgreb? Aldrig i livet - jeg stemmer heller ikke radikalt fordi min
bedstefar var husmand eller kommunistisk fordi min far var i Spanien.

Hvis det er en demonstration for at mindes et 72 år gammelt overgreb i et
andet land - hvorfor så ikke et svensk overgreb mod skåninge - eller det
engelske terrorbombardement af København - eller en demonstration til fordel
for demokratiet - den kunne jo så passende ligge i begyndelsen af april til
minde om påskekrisen.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 20:32

Firstname Lastname <None> wrote:

> [...]
> for demokratiet - den kunne jo så passende ligge i begyndelsen af april til

Hvilket andet folkeslag end netop det jødiske har været udsat for en
industriel udryddelse af seks millioner mennesker?

Og - prøv at se dig omkring i verden, og du vil se ting der er langt,
langt værre end noget jøderne har foretaget sig i Kanaan. Men som du
altså ikke interesserer dig for.

Hvorfor mon ikke?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-10 23:16

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Du kan godt spare dig dine antydninger i det sidste spørgsmål!

Hvorfor mon ikke - fordi det i denne sammenhæng er ligegyldigt om PolPot
systematisk udryddede et antal og om Stalin gjorde eller om Tyrkiet gjorde i
Armenien..eller maos fremfærd i Kina - som mageligt står mål med jagten på
jøder i Europa..
Den ene synd retfærdiggør ikke den anden, for nu at blive i det billede..

Du blander igen folk og religion -
Det mener jeg ikke man kan.
Tanken om " ein Volk" lyder lidt for sydtysk efter min smag.

Jeg anfægter ikke de lidelser jøderne som gruppe blev udat for, men mener at
der skal skelnes mellem stat og religion - alle jøder er ikke israelere - og
at jøder tidligere er udsat for forfølgelser giver ikke staten Israel mandat
til at mene noget som helst i den sammenhæng.
Når jeg ser tidligere kz-fanger sidde og vifte med det israelske flag ved
forskellige mindehøjtider, så tager de mig som gidsel i forhold til Israel -
Det var ikke Israel eller det israelske folk, der blev forfulgt - det var
jøder - folk med en bestemt religion - og en tendens til at gifte sig med
andre jøder.
Jeg har al mulig ret til at vredes over Israels tilsidesættelse af
FN-resolutioner, dets uhæmmede byggerier i besættelseszonen og dets
overtrædelser af 'krigens love'...det har intet med nazisme eller
antisemitisme at gøre.
Israel er en stat - ikke en religiøs sammenslutning.
Folk må for mig tro på lige det de vil - Jahve, Allah, Shiva - jeg kunne
ikke være mere ligeglad - men fri mig for religiøse fantaster, der himler op
om hellig jord og helligt land, eller som påstår de har en evigtgyldig ret
til noget jord fordi der står i teksten at en elelr anden fik landet af en
eller anden gud -

Og for at begynde helt forfra -
Hvorfor demonstrere mod en forbrydelse i et andet land for 72 år siden, når
der er så rigeligt indenlands at demonstrere for og mod - og hvor man ikke
risikerer at blive taget som gidsel for en anden stats holdninger?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-10 19:20

Firstname Lastname <None> wrote:

> Du blander igen folk og religion -

Jøderne udgør per definition et folk - og sådan har de opfattet sig som
i de sidste 3.000 år.

Og et folk med en religion, jødedommen, selv om mange jøder i dag er
ateister.

Hvorfor mon de første kristne kaldes »jødekristne«, en betegnelse der
stadig benyttes om jøder der konverterer til kristendommen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Patruljen

Dato : 24-11-10 07:26

On 9 Nov., 09:33, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> søgning på Mosaisk Troessamfunds hjemmeside afslører at de ud over en
> gudstjeneste i synagogen også deltager i denne markering:

Antisemitisme og antiisraelske aktiviteter er ikke en og samme sag -
Per Rønne. Du her rod i dit begrebsapparat.