Hvad kan der siges om Duron professoren
Fra : Soren Pedersen

Dato : 08-08-01 11:11

- I forhold til PII og PIII ? - Den skal bruges til billedbehandling,
videoredigering og kontorprogrammer (altså ikke spil)

Mvh
Søren

Fra : Karsten Olesen

Dato : 08-08-01 12:02

"Soren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> - I forhold til PII og PIII ? - Den skal bruges til billedbehandling,
> videoredigering og kontorprogrammer (altså ikke spil)
******************

Duron 900 til hver en tid.
Killer-blok...

MVH

Fra : raven

Dato : 08-08-01 12:22

On Wed, 8 Aug 2001 12:10:54 +0200, "Soren Pedersen"
<smpede@post5.tele.dk> wrote:

> - I forhold til PII og PIII ? - Den skal bruges til billedbehandling,
>videoredigering og kontorprogrammer (altså ikke spil)

Efter min mening kører den lige op med PIII med samme clockfrekvens,
sådan rundt regnet.
PII kan vi lade ude af billedet, da den er klart langsommere.

Videoredigering er ganske vist noget af det mest tunge. Her bør man
købe den hurtigste harddisk man kan få og bruge et bundkort med ata100
controller, evt raid controller. Samt have mindst 256 Mbyte hurtig ram
(512 Mbyte er rimeligt).

Hvorfor ikke en Thunderbird ? En 1333 MHz koster kun 1300 kr.

Nu er der jo 2 forskellige PIII udgaver, - een der kører 100 MHz
frontbus og een med 133 MHz frontbus. Måske kan en duron ikke helt
følge med en PIII med 133 MHz frontbus, men mange formår at tweake en
duron op på samme 133 MHz frontbus også. F.eks. køre en duron 800 ved
6x133 istedetfor 8x100.

Det ved jeg ikke, om du er gearet til, når du spørger sådan.
Man skal jo låse duron cpu'ens multiplier lås op. Dog kan eksempelvis
en duron 600 direkte sættes til at køre 6x133 og en duron 700 til at
køre 7x133, forudsat at bundkortet er rimeligt, f.eks. asus, abit,
epox eller msi og med kt133a chipset.

Men Intel cpu'er er jo altid 100 % multiplier låst.

Jeg ved godt, at duron kun har en on-chip 2nd level cache på 64 kbyte,
hvor PIII's er på 256 kbyte, - men til gengæld kører duron med dobbelt
frontbus hastighed inde i cpu'en (200 ved 100 MHz bundkort frontbus)
og det gør forskellen samtidig med andre bedre busbredder i duron.

Om Thunderbird vil jeg sige, at den omtrent er oppe på og i visse
henseender overgår P4.

Men sammenlignet med duron er thunderbird ikke bedre end, at en duron,
der kører 100 MHz højere clock end thunderbird, står lige med denne i
de fleste programmer.

Ulempen ved duron og thunderbird er for mange brugere via chipsettet
som gør, at windows 98 og Me skal patches med en viapatch for at
windows kan styre interrupts (irq'er). Men med win2k skal man ikke
patche.
Og det bliver heller ikke nødvendigt i windows xp. Microsoft har
endelig lært at tage VIA alvorligt.

hilsen

John

Fra : Pita

Dato : 08-08-01 14:14

"Soren Pedersen" <smpede@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> - I forhold til PII og PIII ? - Den skal bruges til billedbehandling,
> videoredigering og kontorprogrammer (altså ikke spil)

Min Duron 800@931 (133*7) Uddeler bøllebank i Sisoft sandre til P3 1000

Og så er prisen også kun ca. 500

--
Pita