MS Windows
briani 27239
Clone til to ens computere
Fra : jens

Dato : 07-11-10 19:30

Jeg har to helt ens overensstemmelse med vista. Den ene er gået ned
og jeg vil gerne clone fra den anden.
Jeg har prøvet med Norton ghost og kan ikke få den til at finde min
externe hd og den kører ikke som den gør på andre maskiner.
Har nogen en ide til et alternativ som gør det samme som ghost, som
kan få liv i en død pc på en nem måde

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-11-10 19:40

On Sun, 07 Nov 2010 19:30:14 +0100, jens <fake@f.com> wrote:

> [...]
>externe hd og den kører ikke som den gør på andre maskiner.
>Har nogen en ide til et alternativ som gør det samme som ghost, som
Lav en geninstallering, det vil meget hurtigt afslører om du evt. har
HW problemer.

Ellers burde en ghost kunne gøre det, hvis ellers maskinerne er sat
enes op i BIOS.
Dog kan det ikke anbefales hvis de 2 maskiner (master og clon) sidder
i samme netværk.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-10 00:40

Hans Kjaergaard skrev:

> Ellers burde en ghost kunne gøre det, hvis ellers maskinerne er sat
> enes op i BIOS.
> Dog kan det ikke anbefales hvis de 2 maskiner (master og clon) sidder
> i samme netværk.

Man skal da bare ændre an af computernes netværksnavn. Hvad mener
du ellers der er i vejen?

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 08-11-10 01:08

On Mon, 08 Nov 2010 00:40:01 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Man skal da bare ændre an af computernes netværksnavn. Hvad mener
>du ellers der er i vejen?
Ja det er nok hvis de er i samme domaine, men hvis de kun er i en
såkaldt workgroup (hvad langt de fleste private PCer er) så skal der
også ændres SID inde i maven på OSet når clonede maskiner skal på
samme netværk.

Meget kort fortalt så ser/identificerer (windows)PCernes OS hinanden,
ikke kun via hostnavnet/IPadresse, men også via SID nummeret, der kan
ved netværksadgang til/mellem 2 PCer med samme SID opstå utilsigtede
ting.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314828

http://service1.symantec.com/SUPPORT/on-technology.nsf/293a5302ae81e39288256ebb0049cfe7/f9bfa1af1caa74df8825734e0059c054?OpenDocument
Bemærk punkt 5. Configure the destination computers after cloning

http://www.symantec.com/business/support/index?page=content&id=TECH106864&locale=en_US

/Hans

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-11-10 06:30

Hans Kjærgaard formulated on mandag :
> [...]
> Bemærk punkt 5. Configure the destination computers after cloning

Og så kan man lige læse denne her, og vurdere om det så er nødvendigt
eller ej. Jeg har aldrig brugt klonede maskiner uden at køre SysPrep,
så jeg har ingen praktisk erfaring med om det kan lave ballade hvis man
ikke laver en ny SID.

http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2009/11/03/3291024.aspx

--
/klaus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-11-10 09:46

On Mon, 08 Nov 2010 06:29:43 +0100, Klaus Jørgensen
<kj@address.invalid> wrote:

> [...]
>eller ej. Jeg har aldrig brugt klonede maskiner uden at køre SysPrep,
>så jeg har ingen praktisk erfaring med om det kan lave ballade hvis man

Meget interesant læsning, som så specifikt i flere af kommentarerne
underbygger det formålstjenelige i at ændre SID på klonede maskiner
fremfor intet at gøre (ud over at ændre hostnavnet), for konklusionen
er at der skal gøres noget mht. at få klonen til at være uniq, og det
er ikke nok bare at ændre hostnavnet.

Det skal lige siges at det jo kun er nødvendigt hvis man har flere
versioner af klonen på netværket samtidigt (OPers senarie).

Hvis man bruger kloning som backup eller til hurtigt at genskabe sin
PC, så er der ingen problemer.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-10 09:58

Hans Kjaergaard skrev:

> Hvis man bruger kloning som backup eller til hurtigt at genskabe sin
> PC, så er der ingen problemer.

Det er kun det jeg har prøvet, så jeg var slet ikke klar over den
skjulte SID. Nu kan jeg så gå og spekulere på hvad den skal gøre
godt for.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 08-11-10 10:48

> Det er kun det jeg har prøvet, så jeg var slet ikke klar over den
> skjulte SID. Nu kan jeg så gå og spekulere på hvad den skal gøre
> godt for.

Eller man kan læse sig op, hvis man er så bekymret...

http://en.wikipedia.org/wiki/Security_Identifier

Venligst
Mcwm

Fra : Rado

Dato : 07-11-10 20:07

On Sun, 07 Nov 2010 19:30:14 +0100, jens <fake@f.com> wrote:

>Har nogen en ide til et alternativ som gør det samme som ghost, som
>kan få liv i en død pc på en nem måde

Prøv evt. Image for DOS, jeg dumpede Ghost til fordel for den og har
ingen problemer haft med images siden:

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

Prøveversionen skulle være fuldt funktionsdygtig.

Det er også muligt at CopyWipe, der er gratis, kan gøre det:

http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

Men du får jo nok problemer med aktivering, hvis det er et system fra
en anden maskine.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-11-10 22:31

"jens" <fake@f.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> maskiner. Har nogen en ide til et alternativ som gør det samme som ghost,
> som kan få liv i en død pc på en nem måde

Det tyder på, at din norton er for gammel. Når du skriver ekstern disk
tolker jeg det som usb tilslutning, og så skal norton minimum være i version
8.2 for at virke, og disken skal være tilsluttet mens man booter.
Alternativt kan man lave en windows ultimate boot cd. Der ligger bl.a. drive
image på, og den understøtter også usb.

Kurt

Fra : Michael

Dato : 14-11-10 18:42

tak for jeres input
jeg har nu brugt
http://www.alt-til-windows.dk/?MacriumReflectFree/Backup/Programmer/664

den fungerede rigtig godt og løste opgaven