MS Windows
briani 27239
Win7 64-bit ubrugelig
Fra : Helge S

Dato : 04-11-10 21:42

De computere jeg kunne tænke mig at købe og som jeg har råd til, har alle
64-bit-versionen af Win7 præ-installeret. Det er et problem for mig, fordi
jeg hyppigt bruger computer til ordbøger som ikke kan køre på 64 bit. Nogle
af ordbogs-programmerne findes i nye versioner der kan køre på 64-bit, men
omkring halvdelen gør det ikke. De nye versioner af ordbogs-programmerne
ville desuden koste 15-20.000 kr., så det er udelukket.
Er den eneste mulighed at købe en 32-bit-version af Windows (evt. OEM)?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-11-10 21:58

"Helge S" <helge.s@solo.dk> skrev i meddelelsen
> Er den eneste mulighed at købe en 32-bit-version af Windows (evt.
> OEM)?

De fleste ældre programmer vil køre fint - men der er nogle, der ikke
kan, hvis det er gamle programmer fra før 32 bit blev moderne

32 bit versionen er bedre til ældre programmer - mine børn har et par
gamle spil, som ikke fungerede med 64 bit Windows, men fungerer fint med
en 32 bit.

Men ellers fungerer langt de fleste programmer - også ældre - fint på en
64 bit Windows - så prøv ad før du opgiver helt

Jan

Fra : Ivar

Dato : 04-11-10 22:28

Jan Vestergaard skrev:

> Men ellers fungerer langt de fleste programmer - også ældre - fint på en 64
> bit Windows - så prøv ad før du opgiver helt

Jo, men ordbøgerne fra Gyldendal, Carsen m.f. virker ikke i 64 bit.

Fra : emjeppesen

Dato : 05-11-10 12:23

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

>Jo, men ordbøgerne fra Gyldendal, Carsen m.f. virker ikke i 64 bit.

Jeg har da min gamle Gyldendals ordbøger fra 2002 køren problemfrit på
min 64-bit win7 Home. Jeg anede ikke, at det ikke kunne lade sig gøre
)

Hilsen emj

Fra : Helge S

Dato : 04-11-10 22:39

"Jan Vestergaard" skrev i meddelelsen

> [...]

Men ellers fungerer langt de fleste programmer - også ældre - fint på en
64 bit Windows - så prøv ad før du opgiver helt

::::::::::::::.::::::::

Tak for dit svar.
Som det forhåbentlig fremgår, har jeg - SELVFØLGELIG - testet dem på Win7 64
bit. Hvorfor skulle jeg eller spørge? Programmerne er alle til 32 bit, og
ingen af dem kan ikke køre på 64 bit! Der er endda et par af dem der ikke
kan køre på Win7 32 bit. De kører alle fint på både Vista og XP

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-10 16:25

> [...]
> og ingen af dem kan ikke køre på 64 bit! Der er endda et par af dem der
> ikke kan køre på Win7 32 bit. De kører alle fint på både Vista og XP
Har du prøvet at køre programmerne i compatibility mode? Højreklik på .exe
filen og vælg Compatibility fanen (Engelsk udgave).
Det har reddet mig et par gange.

Fra : Helge S

Dato : 06-11-10 18:47

"Sven Lindhardt" skrev i meddelelsen

> [...]
Har du prøvet at køre programmerne i compatibility mode? Højreklik på .exe
filen og vælg Compatibility fanen (Engelsk udgave).

::::::::::::

Selvfølgelig

Fra : Rado

Dato : 04-11-10 23:04

On Thu, 4 Nov 2010 21:42:19 +0100, "Helge S" <helge.s@solo.dk> wrote:

> [...]
>ville desuden koste 15-20.000 kr., så det er udelukket.
>Er den eneste mulighed at købe en 32-bit-version af Windows (evt. OEM)?

Man kan køre en Virtual XP i nogle af Win 7 versionerne, men om man
kan køre en 32 bit XP under en Win 7 64 bit ved jeg ikke. Men det var
måske værd at undersøge.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-11-10 23:18

Rado skrev:

>Man kan køre en Virtual XP i nogle af Win 7 versionerne,

Det er i win 7 Professional og Ultimate det er muligt.

>men om man kan køre en 32 bit XP under en Win 7 64 bit ved jeg ikke.

Det kan man.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-11-10 23:24

Rado formulerede spørgsmålet:
> Man kan køre en Virtual XP i nogle af Win 7 versionerne, men om man
> kan køre en 32 bit XP under en Win 7 64 bit ved jeg ikke.

Det kan man, og så vidt jeg husker helt ned til DOS6.x
Der er dog lidt mere elgante løsninger til de dyreste Win 7 versioner.

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/support/virtual-pc-2007.aspx

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-10 00:54

Helge S skrev:

> Er den eneste mulighed at købe en 32-bit-version af Windows (evt. OEM)?

Den Medion som jeg købte for en måneds tid siden, var
præinstalleret med et eller andet, men den blev leveret med to
Windows 7-cd'er, nemlig både 32- og 64-bit-systemet.

Måske er du heldig at den næste pc også gør det?

Ellers er der ingen vej udenom at købe en cd - naturligvis en
OEM-version.

Nu skriver du ikke om du vil have en stationær eller en bærba.
Aldi har just en 15" bærbar Medion til salg (5299 kr.). Man kan
dog ikke se hvilke cd'er der følger med.

--
Bertel

Fra : Hekatombe

Dato : 05-11-10 01:22

> Den Medion som jeg købte for en måneds tid siden, var
> præinstalleret med et eller andet, men den blev leveret med to
> Windows 7-cd'er, nemlig både 32- og 64-bit-systemet.

Hvilken Windows 7 version var det? Så vidt jeg ved, så er Windows 7
Ultimate den eneste version, som kommer med både 32 bit og 64 bit DVD,
men man har stadigvæk kun én licens.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-10 01:26

Hekatombe skrev:

> Hvilken Windows 7 version var det?

Windows 7 Home Premium.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-11-10 07:14

Hekatombe skrev:

>Hvilken Windows 7 version var det? Så vidt jeg ved, så er Windows 7
>Ultimate den eneste version, som kommer med både 32 bit og 64 bit DVD, men
>man har stadigvæk kun én licens.

Home Premium og Professional kommer også med begge versioner såfremt
retail udgaven vælges.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Hekatombe

Dato : 05-11-10 13:54

Den 05-11-2010 07:14, Ivan V. Klattrup skrev:
> Home Premium og Professional kommer også med begge versioner såfremt
> retail udgaven vælges.

Okay, så lærte jeg også noget.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-10 12:27

"Hekatombe" skrev i meddelelsen

> [...]

>Hvilken Windows 7 version var det? Så vidt jeg ved, så er Windows 7
>Ultimate den eneste version, som kommer med både 32 bit og 64 bit DVD, men

arree W7 home premium, upgrade familiepack 3 licenser både som 32 & 64
Kr.: 1.199 I begrænset salg, har købt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-10 12:42

"Bo" <niks> crashed Echelon writing

> arree W7 home premium, upgrade familiepack 3 licenser både som 32 & 64
> Kr.: 1.199 I begrænset salg, har købt

Og apropos denne som jeg købte i USA i tidernes morgen, skal jeg lige have
ringet til MS om. For min licens er blevet "banlyst", og registreret som
kun at gælde til 1 PC.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kurd

Dato : 05-11-10 07:03

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:0lh6d6therb8d0u3jc4r0soqrh6drh7noh@news.dotsrc.org...

> [...]
> Aldi har just en 15" bærbar Medion til salg (5299 kr.). Man kan
> dog ikke se hvilke cd'er der følger med.

Den aktuelle Medion i Aldi leveres med både 32- og 64-bit versioner af Win
7.
(http://www.aldi.medion.com/md98390/dk/?refPage=aldi -> Software)

Det ser ud til, at Medioner med 4 GB RAM altid leveres med begge versioner.
Den stationære med 3 GB, der blev solgt for 2-3 uger siden, blev kun leveret
med 32-bit versionen. En anden fordel ved Medions computere er det danske
tastatur. Øvrige producenter kan lære en hel del af Medion.

Fra : Helge S

Dato : 05-11-10 19:02

Helge S skrev:

> [...]

Aldi har just en 15" bærbar Medion til salg (5299 kr.). Man kan
dog ikke se hvilke cd'er der følger med.

:::::::::::.::::::::::

Hvis det ikke var fordi jeg har dårlige erfaringer med både Aldi og Medion,
ville det være noget for mig. Problemet er - så vidt jeg er orienteret - at
der normalt slet ikke følger cd'er med bærbare. Forhåbentlig er jeg
fejlorienteret?

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-10 19:43

Den 05-11-2010 19:01, Helge S skrev:
> [...]
> Medion, ville det være noget for mig. Problemet er - så vidt jeg er
> orienteret - at der normalt slet ikke følger cd'er med bærbare.
Hvis det nu skulle være navnet Aldi der skulle skræmme dig så vil jeg
lige gøre opmærksom på at du kan handle hos medion nordic på nettet men
så har du kun 14 dages returret i forhold til Aldis 30 dage men se lige
her på deres udvalg
http://www.medion.com/dk/electronics/cat/PC/pc?wt_mc=dk.extern.sem.google.komdat&wt_cc1=pc&wt_cc2=1283937970118#336&wt_cc3=search&gclid=CMff-6WpiqUCFcKCDgodpERmXA

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-10 20:54

Helge S skrev:

> [...]
> ville det være noget for mig. Problemet er - så vidt jeg er orienteret - at
> der normalt slet ikke følger cd'er med bærbare. Forhåbentlig er jeg

Du er ikke fjelorienteret. Det er normalt at man ikke får cd'er
med overhovedet.

Aldi og Medion er ikke normale. Medion leverer cd'er med alt det
der er brug for:

Medion: rå Windowsversioner og alle nødvendige drivere leveret på
cd'er.

Aldi: 30 dages returret - som man beholder selv om man har brugt
varen flittigt.

Det fås ikke bedre. Jeg er i gang med min 6.
Aldi-Medion-computer.

--
Bertel

Fra : Svend

Dato : 05-11-10 21:35

> [...]

>ville desuden koste 15-20.000 kr., så det er udelukket.
>Er den eneste mulighed at købe en 32-bit-version af Windows (evt. OEM)?

Køber du en windows 7 kan du frit installere cden som enten 32 eller
64 bit, men min win 7 32 bit vil f.eks. ikke udskrive fra et gammelt
program. XP understøttes i 3 år endnu & det irriterer ikke nær så
meget som win 7. Windows 7 har kun givet mig ærgelser, der er intet
nyt der hjælper mig. Pas på med OEM versioner de binder sig til et
bundkort og een cpu, du kan ikke skifte cpu eller bundkort.

/Svend

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-10 21:42

Svend skrev:

> [...]
> 64 bit, men min win 7 32 bit vil f.eks. ikke udskrive fra et gammelt
> program. XP understøttes i 3 år endnu & det irriterer ikke nær så

På min sidste pc kan jeg slet ikke installere XP. XP kan ikke
engang finde en harddisk, og der er meget andet galt.

--
Bertel

Fra : Kurd

Dato : 05-11-10 23:43

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4vq8d61iv1npkc8eotfchlk01vah22ch9j@news.dotsrc.org...

> På min sidste pc kan jeg slet ikke installere XP. XP kan ikke
> engang finde en harddisk, og der er meget andet galt.
>
> --

Hvilken Medion er det? Der er en række Medioner leveret med Vista eller 7,
hvor der også er XP drivere med. Disse drivere skal slipstreames til en XP
skive. Det er ikke Medions skyld, at SATA-diske ikke var opfundet, da XP
blev lavet.
TIP: En XP til en 'gammel' Medion kan installeres på en 'ny' Medion uden
aktivering...

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-10 00:54

Kurd skrev:

> Disse drivere skal slipstreames til en XP skive.

Ikke nødvendigvis - drivere kan sagtens installeres
efterfølgende fra en driver-cd - det er den mest
normale procedure.

Naturligvis kan slipstream lade sig gøre, det er
bare ikke det der bliver brugt i praksis.

Et pc-værksted ligger normalt inde med en oem-
skive, bruger licensnummeret på kabinettet, og
henter drivere fra producentens hjemmeside, hvis
driver-cd'er ikke er leveret med.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kurd

Dato : 06-11-10 01:07

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et pc-værksted ligger normalt inde med en oem-
> skive, bruger licensnummeret på kabinettet, og
> henter drivere fra producentens hjemmeside, hvis

Jeg er klar over, at du er den person i Danmark, der har størst erfaring med
reparation af Medion-computere på dit værksted. Kan du forklare, hvorledes
driverne sagtens kan installeres efterfølgende, hvis XP ikke kan
installeres, fordi der mangler driver til SATA-harddisk.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-11-10 10:25

Tryk F6 når du bliver spurgt om det og hav driverne klar.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurd

Dato : 06-11-10 13:14

På en optisk disk?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-10 16:49

Jens Peter Karlsen har bragt dette til os:
> Tryk F6 når du bliver spurgt om det og hav driverne klar.

Det kræver vel stadig et diskettedrev når det er drivere til Win XP,
eller kender du et tricks til andre mulighedder

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-11-10 23:53

USB drev vil virke hvis det i BIOS er sat til at emulere Floppy.
Har selv tidligere gjort dette.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-11-10 11:08

Jens Peter Karlsen kom med følgende:
> USB drev vil virke hvis det i BIOS er sat til at emulere Floppy.
> Har selv tidligere gjort dette.
Takker.
Den mulighed havde jeg ikke forestillet mig, men vil se nærmere på den.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Helge S

Dato : 06-11-10 13:09

"Svend" skrev i meddelelsen

> [...]

nyt der hjælper mig. Pas på med OEM versioner de binder sig til et
bundkort og een cpu, du kan ikke skifte cpu eller bundkort.

::::::::::...

Rigtig. Man kan ikke engang opgradere bios før helvede er løs!

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-10 16:21

"Helge S" skrev i meddelelsen

"Svend" skrev i meddelelsen

> [...]

::::::::::...

>Rigtig. Man kan ikke engang opgradere bios før helvede er løs!

Så er det heller ikke være, har ikke hørt om nogen der ikke har fået det
ordnet via Microsoft.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-10 16:47

Bo udtrykte præcist:

> Så er det heller ikke være, har ikke hørt om nogen der ikke har fået det
> ordnet via Microsoft.

Det kan ikke være rigtigt at der skal være så meget bøvl med det
software der er betalt for.
Jeg forstår udmærket dem som vælger piratsoftware for at få mindre bøvl
med MS.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-10 17:32

Den 06-11-2010 16:46, Jørgen Nielsen skrev:
> [...]
> software der er betalt for.
> Jeg forstår udmærket dem som vælger piratsoftware for at få mindre bøvl

Ja undskyld mig lige, det kan ikke komme bag på nogen at de lige må
bruge et par minutter på at få fat på MS hvis de skifter noget vigtigt
ud på den PC de har købt en OEM software til, OEM software licensen dør
jo med den PC softwaren er installeret på, men man sparer jo også sådan
circa 50% i forhold til en retail licens som frit kan flyttes fra PC til
PC, og lige en bemærkning mere jeg forstår ikke personer der er villige
til at være "hælere" og måske endda prale af at de har stjålne ting i
deres hjem, også for lusede 1000 kr.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-10 20:18

Paul Østerby Sørensen formulerede spørgsmålet:

> Ja undskyld mig lige, det kan ikke komme bag på nogen at de lige må bruge et
> par minutter på at få fat på MS hvis de skifter noget vigtigt ud på den PC de
> har købt en OEM software til,
Hvis du som tidligere nævnt ikke kan opdatere BIOS uden det giver
licensproblemer har MS ikke fortjent en krone.

Jeg har opdateret BIOS på min bærbare med XP flere gange uden det har
givewt problemer.
Den har bare det problem at MS ikke vil akceptere det serienummer der
står på MS etiketten

> OEM software licensen dør jo med den PC
> softwaren er installeret på, men man sparer jo også sådan circa 50% i forhold
> til en retail licens som frit kan flyttes fra PC til PC
Har du erfaring for at registrerings / aktiveringsbøvlet forsvinder med
retail... for så er det da værd at overveje

> [...]
> og måske endda prale af at de har stjålne ting i deres hjem, også for lusede
Du skriver jo tydeligt at du ikke har forstået, at det ikke er pengene,
men at der er for meget bøvl med det software der er betalt for. ;-(

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 11:50

Den 06-11-2010 20:18, Jørgen Nielsen skrev:
> [...]
> Har du erfaring for at registrerings / aktiveringsbøvlet forsvinder med
> retail... for så er det da værd at overveje
Jeg har ikke haft problemer med styresystemer i de mange år jeg har haft
og brugt PC, men har en enkelt gang kommet til at indstallere en office
pakke på den forkerte PC, opdagede det den næste dag og installerede
pakken på den rigtige PC hvorefter der dukkede et tlf. nummer op da jeg
ville registrere, en opringnig til MS hvor jeg fik et andet nummer
udleveret og så kørte det, det var office 2003 og den har senere blevet
flyttet nogle gange og det uden problemer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-11-10 14:28

Følgende er skrevet af Paul Østerby Sørensen:
Retail eller OEM ?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 19:34

Den 07-11-2010 14:28, Jørgen Nielsen skrev:
> Følgende er skrevet af Paul Østerby Sørensen:
> Retail eller OEM ?

Retail

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-11-10 18:44

Efter mange tanker skrev Paul Østerby Sørensen:

> Retail

Så fatter jeg ikke at der er behov for at kontakte MS. Det opfatter jeg
som tegn på at systemet fungerer for dårligt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-11-10 20:15

On Sun, 07 Nov 2010 18:44:22 +0100, Jørgen Nielsen
<nospamjn2@get2net.dk> wrote:

>Så fatter jeg ikke at der er behov for at kontakte MS. Det opfatter jeg
>som tegn på at systemet fungerer for dårligt.
Du har så misforstået hvorledes systemen med installation/aktivering
fungerer.

Du bør i egen interesse vælge Linux næste gang.

/Hans

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-11-10 20:33

Hans Kjaergaard forklarede:

> Du har så misforstået hvorledes systemen med installation/aktivering
> fungerer.

Misforstået er nok så meget sagt... det er nok mere at jeg ikke har
brugt meget krudt på at udersøge det i detaljer og blev overrasket /
skuffet over at Paul kunne få det problem med en Retail version.
Paul har brugt nogle argumenter for retail, som jeg finder interesant
at se nærmere på, me der kom så også en skuffelse.

> Du bør i egen interesse vælge Linux næste gang.

Det har i mindre omfang været inde i billedet i +10 år, men det hjælper
ikke meget at komme ud på arbejdsmarkedet og sige, at "jeg kan kun
bruge Linux".

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-10 16:19

Den 07-11-2010 20:32, Jørgen Nielsen skrev:
> [...]
> Paul har brugt nogle argumenter for retail, som jeg finder interesant at
> se nærmere på, me der kom så også en skuffelse.
Nææ det var mig der kvajede mig, selv en retail version kan kun
installeres på en maskine ad gangen og når jeg så i min store kvajert
installerer på maskine nummer 2 så skal systemet fortælle at der er
noget galt, og det gjorte det og henviste til en MS medarbejder der
hurtigt kunne give mig et nyt nummer, ved næste installering et ½ år
senere cirka var der ingen problemer med at bruge det medfølgende nummer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-11-10 21:40

Paul Østerby Sørensen tastede følgende:

> [...]
> nyt nummer, ved næste installering et ½ år senere cirka var der ingen
> problemer med at bruge det medfølgende nummer.

Jeg forstod det således at du havde afinstalleret nummer 1, inden du
installerede på nummer 2, og derfor forventede jeg ingen problem.

Et eller andet sted har jeg læst at nyere Nero deaktiverer nummer 1
hvis du installerer nummer 2 med samme kode. Det burde så være let at
flytte Nero til en anden maskine.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-10 23:11

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Ja undskyld mig lige, det kan ikke komme bag på nogen at de lige må
> bruge et par minutter på at få fat på MS hvis de skifter noget vigtigt
> ud på den PC de har købt en OEM software til,

Man skifter ikke noget vigtigt ud. Man opgraderer noget firmware.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 11:42

> Man skifter ikke noget vigtigt ud. Man opgraderer noget firmware.

Hvis det kun er noget firmware der ændres burde det ikke give problemer,
hvis man tager og ser på OEM faq'en fra MS så står der under punkt 10
"10.   Hvis jeg opgraderer nogle af komponenterne i min pc, skal jeg så
købe et nyt operativsystem?
Svaret afhænger af de komponenter, som opgraderes eller ændres i pc’en.
Operativsystemlicenserne skal forblive sammen med den enhed, der
indeholder bundkortet, chipsettene og kabinettet, der er udstyret med
enhedens serienummer. Operativsystemet kan installeres på en
ny/udskiftet harddisk, når operativsystemet fjernes fra den gamle harddisk."
Så i henhold til denne faq burde selv CPU kunne opgraderes uden problemer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-10 12:10

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Så i henhold til denne faq burde selv CPU kunne opgraderes uden problemer

Er det ikke Microsoft vi taler om?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 13:13

> Er det ikke Microsoft vi taler om?

Jo og da vi bevæger os i en gruppe der hedder MS-windows er der vel
ingen der tror noget andet, eller mistænker at der kan være tale om en
fejlmærket Apple

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-10 14:24

> Jo og da vi bevæger os i en gruppe der hedder MS-windows er der vel
> ingen der tror noget andet, eller mistænker at der kan være tale om en
> fejlmærket Apple

Næ, men nu skrev du "uden problemer". Det var det der undrede
mig.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-11-10 14:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næ, men nu skrev du "uden problemer". Det var det der undrede
> mig.

Der er masser af Microsoft-produkter som fungerer uden problemer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rado

Dato : 07-11-10 15:06

On Sun, 07 Nov 2010 11:42:24 +0100, Paul Østerby Sørensen
<paulsorensen@youmail.dk> wrote:

>Så i henhold til denne faq burde selv CPU kunne opgraderes uden problemer

Man kan såmænd også udskifte bundkortet, det har jeg selv gjort engang
uden problemer, jeg skulle bare genaktivere med en ny kode. Det var
dog kun få dage efter første aktivering på det første bundkort, ved
ikke om den går efter 5 år.

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-11-10 16:40

Den 07-11-2010 15:05, Rado skrev:
> dog kun få dage efter første aktivering på det første bundkort, ved
> ikke om den går efter 5 år.

Skal ikke kunne sige hvordan juraen er omkring det, men i praksis kan
man vist aktivere igen, uden problemer, efter ca. 6 måneder.

Rygtet vil vide, at datamængden vedr. aktiveringer er så stor, at MS
sletter alt der er ovre 180 dage.

- Chano Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-11-10 23:53

Det har som sådan ikke noget med datamængden at gøre men mængden af
support opkald.
Resonnementet er at hvis der sker en masse aktiveringer på kort tid er
der større sandsynlighed for at der foregår pirateri end hvis det kun
sker f.eks. hvert halve år. Så er der først gået noget tid kan man
ligesågodt slette historikken så man undgår et eventuelt reaktiverings
opkald.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-11-10 17:34

Jørgen Nielsen wrote:

> Det kræver vel stadig et diskettedrev når det er drivere til Win XP,
> eller kender du et tricks til andre mulighedder

Hvad med USB sticks? De fleste computere kan boote fra USB i dag, og så
kan men vel også få adgang til USB drev fra Windows installeren?

Derudover er slipstreaming vel til at have med at gøre?

Hvis problemet er manglende SATA drivere, kan man nogle gange løse
problemet ved i BIOS at sætte diskene til IDE.

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-11-10 20:06

Jesper Lund skrev den 06-11-2010:

> Hvad med USB sticks? De fleste computere kan boote fra USB i dag, og så
> kan men vel også få adgang til USB drev fra Windows installeren?
Det er ikke et spørgsmål om at boote, men at få adgang til driverne når
du starter XP installationen som Jens Peter skev.

Fra Vista er det muligt at indlæse driverne fra andet end diskette.

> Derudover er slipstreaming vel til at have med at gøre?
Ikke for almindelige brugere.

> Hvis problemet er manglende SATA drivere, kan man nogle gange løse
> problemet ved i BIOS at sætte diskene til IDE.
Ja, men løser jo ikke problemet for alle.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Helge S

Dato : 07-11-10 19:37

"Helge S" skrev i meddelelsen

[...]

:::::::::::::::::.:::::::::

Nu prøver jeg med Ubuntu og Wine. Det tar tre-fire dage at afprøve alle
programmerne. Hvis det virkelig er den bedste løsning, skal I nok høre fra
mig.

Fra : Helge S

Dato : 13-11-10 20:42

"Helge S" skrev i meddelelsen

"Helge S" skrev i meddelelsen

[...]

Nu har jeg prøvet Ubuntu og Wine, men er ikke helt tilfreds. Der er nedsat
hastighed, ustabilitet og for meget "skrivning", men løsningen er meget
sympatisk og tiltrækkende. De fleste af mine programmer kører på Wine, men
altså ikke godt nok. Så derfor faldt mit valg på Vista, som jeg ikke elsker
særligt højt, men som med sine opgraderinger er acceptabel. Men det er en
ærgerlig ekstraudgift.