Antivelmeneren Søreb Kierkegaard
Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-10 22:05

   Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at
finde ham hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil
jeg i grunden ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard

Æstetikeren er en karikatur af et menneske, en stakkel der synes at
more sig til døde for at undgå at stå ansigt til ansigt med sig selv
og konstatere, hvor lidt han magter i sit liv. Søren Kierkegaard

   Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er
kun savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren
Kierkegaard
      Hvor det er skønt at være forelsket, hvor det er
interessant at vide man er det. Søren Kierkegaard
   Den, der ikke kender livets svig, hans forventning er kun en
beruselse i drømme. Søren Kierkegaard
   Først erindringens kærlighed er lykkelig(evigt ejes kun det
tabte) . Søren Kierkegaard
   Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens
indhold. Søren Kierkegaard

"Angsten minder - venligt men bestemt - om at Lidenskab, "Redelighed
og Mod til at se sig selv i øjnene, er og forbliver det afgørende"
"   Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard
"   Bedrag ikke dig selv. Af alle bedragere skal du mest frygte
dig selv. Søren Kierkegaard
"   Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren
Kierkegaard
"   En dårlig samvittighed kan dog gøre livet interessant . Søren
Kierkegaard
   At synde er at fornægte sit sande selv Kierkegaard
   De frasebehængte krav om folkestyre besmykker demagogers og
bladsmøreres tomhjernede ambitioner og lave moral" Søren Kierkegaard

   Hvis jeg havde en datter, og hun blev voldtaget, ville jeg se
det som mindre slemt, end hvis hun ønskede at gifte sig med en
journalist . Søren Kierkegaard
   Jeg kritiserer ikke vor tid for at være ond, men for at være
ussel" . Søren Kierkegaard
   Jeg taler helst med børn; thi om dem kan man dog håbe, at de
kan blive fornuft-væsener; men de, der er blevet det - Herre Jemini!
Søren Kierkegaard
   Menneskene synes ikke at have fået talen for at skjule
tankerne, men for at skjule, at de ingen tanker har. Søren Kierkegaard

Den mand er altid lykkelig i elskov, der får den pige, som netop er
beregnet til at udvikle ham. Således var Sokrates lykkelig gift med
Xantippe.Kierkegaard
   Mangen en mand blev geni, blev helt, blev digter, blev sindsyg
.. ved den pige, han ikke fik. Søren Kierkegaard
   Min gode vismand! Gak til myren og bliv viis, og lær af en
pige at få tiden til at gå; thi deri er hun en sand virtuos.Søren
Kierkegaard
   Ægteskabet er og bliver den største opdagelsesrejse som et
menneske kan foretage sig. Ethvert andet kendskab til tilværelsen er
overfladisk i sammenligning med en ægtemands. Thi han og kun han har
rettelig fordybet sig i tilværelsen. Kierkegaard.
SYGDOMy   I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke selv
siger, at han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at han er
rask. LÆGEN DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor? Fordi
lægen har en bestemt og udviklet forestilling om hvad det er at være
sund, og efter denne prøver han et menneskes tilstand." Søren
Kierkegaard i "Sygdommen til Døden"
   sdpHar du set en Læge gå omkring mellem de Syge, så har du vel
lagt Mærke til, at den bedste gave, Han bringer, bedre end alle
Lægemidler og end al hans Omsorg, er når han bringer Håb, når der
siges: "Lægen håber".      Søren Kierkegard
Det at være læge er selv at ville lide.      Søren Kierkegå
   Dit liv vil gå op i lutter tillløb til at leve. Søren
Kierkegaard
Systembyggeren lever ikke selv i det han tænker ud, siger
Kierkegaard,

Der findes en bestemt slags humanister, som
elsker negrene i Afrika, men hader deres nabo"
(Søren Kierkegaard)
"Man har afskaffet det at være menneske, og enhver spekulant,
journalist og
politiker forveksler sig selv med menneskeheden, hvorved han bliver
noget
uendeligt stort."Søren Kierkegaard