Sysinfo: loads
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-00 21:30

For min linuxkerne (2.2.14) gælder følgende (se <sys/sysinfo.h>):

#v+
struct sysinfo {
long uptime; /* Seconds since boot */
unsigned long loads[3]; /* 1, 5, and 15 minute load averages */
unsigned long totalram; /* Total usable main memory size */
unsigned long freeram; /* Available memory size */
unsigned long sharedram; /* Amount of shared memory */
unsigned long bufferram; /* Memory used by buffers */
unsigned long totalswap; /* Total swap space size */
unsigned long freeswap; /* swap space still available */
unsigned short procs; /* Number of current processes */
char _f[22]; /* Pads structure to 64 bytes */
};
#v-

Er der nogen der ved hvordan jeg skal tolke tallene i loads? Normalt
(iflg. "/proc/loadavg") er der tale om det gennemsnitlige antal processer
i run-queue, men i sysinfo-strukturen har vi at gøre med heltal...

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 21:51

Den Thu, 14 Dec 2000 20:30:04 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:
> [...]
>(iflg. "/proc/loadavg") er der tale om det gennemsnitlige antal processer
>i run-queue, men i sysinfo-strukturen har vi at gøre med heltal...

Hvilken funktion bruger du til at fylde struct'en ud?

Mvh
Kent
--
Grafik-siden er opdateret på http://www.celebrityshine.com/~kfr/
- sidste billede uploadet: santa.png

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-00 22:15

Kent F skrev:

> Hvilken funktion bruger du til at fylde struct'en ud?

sysinfo(2), sorry.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-00 13:30

> unsigned long loads[3]; /* 1, 5, and 15 minute load averages */
>
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan jeg skal tolke tallene i loads?

I <linux/kernel.h> står der, lige over definitionen på en struct sysinfo:

#define SI_LOAD_SHIFT 16

Hvis jeg antager at hvert af tallene i loads skal divideres med 65536,
kommer det til at passe nogenlunde med de værdier jeg får fra uptime(1),
så dét vil jeg regne med. Men det er meget dårligt (faktisk slet ikke)
dokumenteret i sysinfo(2)...

// Klaus