MS Windows
briani 27239
Hvor gemmer XP driver-oplysningerne (til h~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-10-10 09:39

Hej NG,

Jeg skulle gerne reinstallere et XP-operativ-system på en computer med et
nyt bundkort.

Desværre haves den oprindelige XP CD-ROM ikke længere, så oplysningerne
kan kun fremskaffes udfra HardDisken.

Men fordi det er nogle andre drivere, der blev brugt tidligere (til det gamle bundkortet),
opstarter systemet med at indlæse disse, hvorved systemet går ned.

Man kan derfor desværre IKKE (som under normal opstart) via 'Egenskaber'
for 'Denne computer' under 'Hardware' og dernæst 'Enhedshåndtering' fjerne
driverne ...

Hvorledes kan disse fejlagtige driveroplysninger på anden vis fjernes/afinstalleres ?

Er der en fil, man kan pille-i/slette, eller hva' ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11750 news:4cbb572f$0$23763$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11801

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-10-10 09:59

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> crashed Echelon writing

> Man kan derfor desværre IKKE (som under normal opstart) via
> 'Egenskaber' for 'Denne computer' under 'Hardware' og dernæst
> 'Enhedshåndtering' fjerne driverne ...

Går systemet ikke mere ned fordi den mangler drivere til de nye enheder.

Nyere hardware er PnP kompatibelt, og XP indlæser normalt ikke drivere ind
til hardware der ikke eksisterer mere.

Hvad med fejlsikret tilstand, kan du komme ind i denne?

> Hvorledes kan disse fejlagtige driveroplysninger på anden vis
> fjernes/afinstalleres ?

Men ellers System32/Drivers, men at slette dem manuelt fraker du mere din
installation op, da systemet stadig vil stå og lede efter filerne.

--
Bjarke Andersen

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-10-10 10:14

Den 29-10-2010 10:39, Kall, Mogens skrev:
> [...]
> nyt bundkort.
>
> Desværre haves den oprindelige XP CD-ROM ikke længere, så oplysningerne

Jeg ville ofre en win7 på projektet.
Bøvlet er mindre, og du får et bedre og hurtigere system!

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-10 11:21

Kall, Mogens skrev:

> Desværre haves den oprindelige XP CD-ROM
> ikke længere, så ...

Du må da kunne låne en skive et sted?

Jeg geninstallerer XP flere gange om ugen på
mange forskellige maskiner - med min egen cd.

Det vigtigste er licensnummeret, der normat er
sat fast på kabinettet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-10-10 12:04

Den 29-10-2010 12:20, Allan Vebel skrev:
> Du må da kunne låne en skive et sted?
>
> Jeg geninstallerer XP flere gange om ugen på
> mange forskellige maskiner - med min egen cd.
>
> Det vigtigste er licensnummeret, der normat er
> sat fast på kabinettet.
problemet er lidt mere kompliceret når det er på ny hardware!

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-10 12:35

cykelsmeden skrev:

> problemet er lidt mere kompliceret når det
> er på ny hardware!

Der følger normalt en driver-cd med et nyt
bundkort. Problemet opstår først hvis der ikke
er XP-drivere med på skiven.

Køber man et nyt bundkort i blinde, kan kan
godt opleve sådan noget - det skal undersøges
først.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-10-10 12:54

Allan Vebel skrev:

>Der følger normalt en driver-cd med et nyt
>bundkort.

og hvis der ikke gør det, kan driverne for det meste hentes ved producenten

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-10 22:21

Ivan V. Klattrup skrev:

> og hvis der ikke gør det, kan driverne for
> det meste hentes ved producenten

Helt enig - jeg har dog aldrig oplevet at der
ikke følger en skive med.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Henning

Dato : 29-10-10 12:30

>Men fordi det er nogle andre drivere, der blev brugt tidligere (til det gamle bundkortet),
>opstarter systemet med at indlæse disse, hvorved systemet går ned.

Forkert - systemet går ned, fordi der mangler drivere til det nye
hardware.
Start op i fejlsikret tilstand og indlæs de manglende drivere.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-10-10 12:41

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:h0clc65ejfj0lqni8gpps2au00ob7jrop2@4ax.com...

> Forkert - systemet går ned, fordi der mangler drivere til det nye
> hardware.
> Start op i fejlsikret tilstand og indlæs de manglende drivere.

(Tak for dette dit svar og I andres.)

Har forsøgt (endog flere gange), men dette løser desværre ikke problemet ...

Så selv i fejlsikret tilstand må der åbenbart indlæses nogle *specifikke* uønskede
drivere.

Er der ikke en-eller-anden fil, som registrerer hvilke drivere, der skal indlæses ?

(I så fald må denne kunne slettes manuelt.)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11803

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-10-10 12:48

> Så selv i fejlsikret tilstand må der åbenbart indlæses nogle
> *specifikke* uønskede drivere.

Ja windows standard drivere

--
Bjarke Andersen

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-10-10 12:55

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse news:Xns9E208C5764214bjoegdk@130.225.254.104...
> "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> crashed Echelon writing

> Ja windows standard drivere

Det kan nu ikke helt passe, fordi ...

*Hvorfor* braser system så sammen undervejs (inden programmet når frem til
skrivebordet osv.) ?

Der må - med andre ord - indlæses nogle *specifikke* drivere (som varierer
fra bundkort til bundkort) ang. fx. PCI-chipset (bare for at nævne et fiktivt
eksempel).

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11806

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-10-10 13:05

> [...]

> Der må - med andre ord - indlæses nogle *specifikke* drivere (som
> varierer fra bundkort til bundkort) ang. fx. PCI-chipset (bare for at

Har du evt. tjekket bootlog.txt, der vil stå det sidste din operativsystem
gik igang med.

> Er der ikke en-eller-anden fil, som registrerer hvilke drivere, der
> skal indlæses ?

registreringsdatabasen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 09:45

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse news:Xns9E208F3F31FB0bjoegdk@130.225.254.104...
> "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> crashed Echelon writing

> Har du evt. tjekket bootlog.txt, der vil stå det sidste din operativsystem
> gik igang med.

> registreringsdatabasen.

Jeg har mange gange forsøgt at finde en fil, som skulle indeholde registreringsdatabasen
men uden held ! ...

Hvad hedder den (hvis en sådan eksisterer) ?

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11809

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-10-10 23:19

Der findes ikke en men adskillige. Hvor, hvad de hedder og hvormange
afhænger af OS. (WIN9x = 2, WINMe = 3 og NT baserede har endnu flere).
Ingen af filerne kan læses direkte, desuden er de alle mærket Hidden,
System og Read only.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 31-10-10 08:16

Jens Peter Karlsen presented the following explanation :

> [...]
> afhænger af OS. (WIN9x = 2, WINMe = 3 og NT baserede har endnu flere).
> Ingen af filerne kan læses direkte, desuden er de alle mærket Hidden,

Hvad mener du med læses direkte? Man læser dem da med RegEdit.
I min verden er regfilerne til XP desuden kun markeret som skjult, og
ikke System og da slet ikke ReadOnly.
(og i min verden topposter man ikke når man svarer, men det viser jo
bare at vi netop ikke lever i samme verden)

--
/klaus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-10-10 10:18

Ja, som du skriver skal man bruge RegEdit man kan ikke bare åbne EN
fil det være sig ntuser.dat, classes, system eller en af de andre
filer som tilsammen udgør Registry.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 30-10-10 11:04

Kall, Mogens has brought this to us :
> "Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan nu ikke helt passe, fordi ...
> *Hvorfor* braser system så sammen undervejs (inden programmet når frem til
> skrivebordet osv.) ?

Hvis Windows genstarter under opstart kan det være fordi den mangler en
diskdriver til det nye bundkort (som Hans Kjærgaard nævner). Den
indlæses på det tidspunkt hvor det "simple" Windows-logo vises med lav
opløsning på sort baggrund. Enten genstarter maskinen, eller også vises
der en blå skærm hvor fejlkoden (0x0000007B) står nævnt på en af de
nederste linjer.
Hvis diskdriveren ikke kommer på plads, er det ligegyldig hvor mange
mærkelige drivere der ellers kan lave ballade, da de aldrig når at
blive indlæst.

--
/klaus

Fra : Henning

Dato : 29-10-10 14:29

>Så selv i fejlsikret tilstand må der åbenbart indlæses nogle *specifikke* uønskede
>drivere.

Nej, stadig omvendt. Der indlæses netop IKKE nogle drivere, det er det
der er dit problem! Boot op på din XP-skive , og kør en reparation.
Har du ikke skiven, må du låne!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-10 13:23

On Fri, 29 Oct 2010 10:39:18 +0200, "Kall, Mogens"
> [...]

>nyt bundkort.
>
>Desværre haves den oprindelige XP CD-ROM ikke længere, så oplysningerne
Er mappen I386 tilstede ?
For den indeholder det du behøver for at lave en grundinstallation,
dog er det ikke nok hvos det nye bundkort kører med SATA HD og du ikke
kan sætte bundkortet op til at SATA skal emulerer IDE/Legacy (eller
hvad det nu kan kaldes)

>Men fordi det er nogle andre drivere, der blev brugt tidligere (til det gamle bundkortet),
>opstarter systemet med at indlæse disse, hvorved systemet går ned.
Hvad emd fejlsikker tilstand med kommandopromt ?

> [...]
>Hvorledes kan disse fejlagtige driveroplysninger på anden vis fjernes/afinstalleres ?
>Er der en fil, man kan pille-i/slette, eller hva' ?
Registreringsdatabasen, men den har du ikke adgang til udmildbart når
opstarten fejler, så har du kun mulighed for at tilgå den offline.

Så du skal have fat i en XP installations CD eller noget andet der kan
boote maskinen og du derefter kan få adgang til I386.
Udfordringen med SATA driveren er også tilstæde.

/Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-10-10 17:30

Den 29-10-2010 10:39, Kall, Mogens skrev:
> Hvorledes kan disse fejlagtige driveroplysninger på anden vis fjernes/afinstalleres ?
>
> Er der en fil, man kan pille-i/slette, eller hva' ?

Som du har konstateret, er vi mange som ved hvordan den skal skæres.
Problemet er, at der er ligeså mange forskellige metoder, og de kræver
alle, at man selv har nok kendskab til systemet. Min erfaring er, at har
man ikke det, er det langt letteste og sikreste at installere en w7, som
har en formiddabel evne til at komme igang, uanset hardware, og
yderligere er meget villig til at finde de nyeste rigtige drivere lige
så snart man er på nettet. At man samtidig får et bedre, mere sikkert og
hurtigere system er en bonus.

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-10 22:42

cykelsmeden skrev:

> er det langt letteste og sikreste at installere en
> w7, som har en formiddabel evne til at komme
> i gang, uanset hardware

Helt enig, men det burde kunne lade sig gøre at
installere en XP, hvis der findes drivere til det
bundkort han har købt - det svarede Mogens vist
ikke på.

Endelig kan der også være andre hardwarefejl,
der gør at systemet går ned - måske var det slet
ikke bundkortet der var defekt

Jeg oplever ofte ram- og harddiskfejl, der gør en
installation ustabil. Er der en defekt i hardwaren,
bør den findes før man beskutter sig for et nyt
styresystem - her vil problemet bare fortsætte.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 09:43

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse news:4ccaf694$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> de nyeste rigtige drivere lige så snart man er på nettet. At man samtidig får et bedre, mere sikkert og hurtigere system er en

Ulempen er, at det koster ekstra penge ! ...

(Og det er selve XP-installationen, som jeg er interesseret i at redde.)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11808

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-10-10 12:25

Den 30-10-2010 10:42, Kall, Mogens skrev:
> Ulempen er, at det koster ekstra penge ! ...

enig, men dette overgås imho af fordelene, ikke mindst tidsmæssigt.

> (Og det er selve XP-installationen, som jeg er interesseret i at redde.)

Set det er et argument!
Men som jeg læste det originale indlæg med ordet "reinstallere" så
forstår jeg en ny installation af OS.
Ellers ville jeg bruge ordet "reparere"

//finn

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 14:03

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse news:4ccc0088$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>>
> Set det er et argument!
> Men som jeg læste det originale indlæg med ordet "reinstallere" så forstår jeg en ny installation af OS.

Ja, du har ret, jeg vrøvlede !

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11810

Fra : Mcwm

Dato : 30-10-10 12:37

Den 30-10-2010 10:42, Kall, Mogens skrev:

> Ulempen er, at det koster ekstra penge ! ...
>
> (Og det er selve XP-installationen, som jeg er interesseret i at redde.)

Find ERDcommander og brug den til at slå alle drivere fra(Undtagen hvis
der skal bruges SATA-driver)

Der vil så blive indlæst "generic" drivere og du kan derefter installere
de rigtige drivere efter behov.

Venligst
Mcwm

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 14:03

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse news:wt2dnbmTZYj2nlHRnZ2dnUVZ8oSdnZ2d@giganews.com...

> Find ERDcommander ...

Sådan en har jeg desværre ikke ...

Men jeg har en Hiren's BootCD 9.8
http://www.hiren.info/bootcd

Kan den benyttes ?

Hmm ...

Search:
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=&bih=&q=erd+commander+download&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=erd+commander&gs_rfai=&fp=1f6da505f56e11e6

Found:
http://www.microsoft.com/windows/enterprise/products/mdop/dart.aspx
Dernæst:
http://blogs.technet.com/b/shanecothran/archive/2009/11/09/how-to-create-a-erd-commander-2009-boot-disk.aspx

Download ej mulig uden forudgående ... (You name it) ...

Men jeg skal altså IKKE give Microshit oplysninger om dit og dat bare for at få
afinstalleret nogvle drivere (det *burde* jo være en selvfølge).

> ...og brug den til at slå alle drivere fra ...

Og hvad er det helt så præcis for filer Emergency Repair Disk Commander
går ind og "piller" i ?

(I det gamle DOS-system kunne man fx. bare redigere i confix.sys og autoexec.bat filerne)

> ... (Undtagen hvis der skal bruges SATA-driver)

Den bruges ikke i dette aktuelle tilfælde, men ellers er det klart, da denne
driver jo netop skal bruges for at kunne læse og skrive til seriel-HD'er.

> Der vil så blive indlæst "generic" drivere og du kan derefter installere de rigtige drivere efter behov.

Ja, sådan har jeg også forstået systemet.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11811

Fra : Mcwm

Dato : 30-10-10 15:44

Den 30-10-2010 15:03, Kall, Mogens skrev:
Kort fortalt, så slår den det fra DU beder den slå fra..

Læs mere her, eller drop mig en mail

http://www.fullandfree.info/software/erd-commander-2005/

Venligst
Mcwm

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 17:00

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse news:YeKdnZuRvu2pslHRnZ2dnUVZ8vWdnZ2d@giganews.com...
> Den 30-10-2010 15:03, Kall, Mogens skrev:
> Kort fortalt, så slår den det fra DU beder den slå fra..

> [...]

Ja, Jeg så den, men ...

1.
Der er INGEN garanti for, at den ikke er virus-inficeret, ...

2.
Jeg kan slet ikke finde download (på websiden) !

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11812

Fra : Mcwm

Dato : 30-10-10 17:15

Den 30-10-2010 17:59, Kall, Mogens skrev:

> 1.
> Der er INGEN garanti for, at den ikke er virus-inficeret, ...

Næ, ikke andet end det er linux og ikke widows du booterfra. Der er
intet i dette liv man kan være sikker på, ej heller hvis man sender den
til rep i byen. Hvis det du vil redde er vigtigt nok, så tager man en
kalkuleret chance og tjekker selvfølgelig systemet når det atter er oppe

> 2.
> Jeg kan slet ikke finde download (på websiden) !
http://www.megaupload.com/?d=4RZPF75P

password på den hentede fil står på den side jeg linkede til sidst.

Alt du behøver at vide, er at læse på de to link, hvorvidt du gør det
eller ej, er helt op til dig.

Venligst
Mcwm

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 17:29

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse news:YeKdnZqRvu0T2VHRnZ2dnUVZ8vWdnZ2d@giganews.com...

> [...]
>
> Alt du behøver at vide, er at læse på de to link, hvorvidt du gør det eller ej, er helt op til dig.

Jeg forsøger (er tilbage senere). Mange tak ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11815

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 17:58

> [...]
> systemet når det atter er oppe

> http://www.megaupload.com/?d=4RZPF75P
>
> password på den hentede fil står på den side jeg linkede til sidst.

Kan ikke finde det !

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11816

Fra : Mcwm

Dato : 30-10-10 18:06

Den 30-10-2010 18:57, Kall, Mogens skrev:

> Kan ikke finde det !

PW er www.fullandfree.info

Venligst
Mcwm

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 17:25

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4ccc178f$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

[ ... ]

> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

Jeg forsøgte (i en forsøgsopstilling) at slette filerne (med succes) ...

C:\Windows\setupact.log
C:\Windows\setupapi.log
C:\Windows\setuplog.txt

.... men dette hjalp desværre ikke ...