Israel på selvmordkurs.
Fra : Patruljen

Dato : 28-10-10 15:53

Skrevet af: Kjeld Olesen

Tidligere udenrigsminister Kjeld Olesen om Palæstina-konflikten
Israel er et demokrati, det eneste i Mellemøsten. Derfor er det et
tragisk paradoks, at landet lader hånt om beslutninger truffet af det
internationale samfund og tillader, at dets dræbermaskine begår
krigsforbrydelser dag efter dag. Med de mest avancerede våbensystemer
dræbes uskyldige civile. Bulldozere jævner huse med jorden i en
kollektiv afstraffelse af familier til militante gerningsmænd.
Tusinder sidder fængslet, og brug af tortur er udstrakt. Samtidig
udvides de israelske bosættelser, hvor indbyggerne beskyttes af
militæret og har et udstrakt net af veje stillet til rådighed, som
palæstinenserne er forment adgang til. De er henvist til de mange
checkpoints, hvor unge værnepligtige giver dem en sårende og ydmygende
behandling. Alt sammen er det eklatante brud på menneskerettighederne
og internationale konventioner.
Hvordan er det kommet så vidt? Hvorfor er jeg, der var på
Blekingegadebandens liste over proisraelske danskere, blevet så
kritisk over for Israels politik?
Tvivl i 1967
Faktisk slog en lille tvivl rod allerede i 1967, få dage efter
junikrigens afslutning. Fhv. kulturminister Niels Matthiasen og jeg
var længe inden inviteret på et besøg, som vi insisterede på at
gennemføre. Under en flyvetur over de erobrede områder var vi sammen
med en israelsk professor, der meget fanatisk holdt på, at ingen af de
erobrede dele skulle gives tilbage. Det var første gang, at det gik op
for mig, at Judæa og Samaria, det gamle jødiske land, udgjorde
Vestbredden. Under senere samtaler med politikere kunne vi forstå, at
han ikke stod alene med sit synspunkt, selv om det blev pakket ind i
diplomatiske vendinger.
Jeg har flere gange besøgt Israel - også som udenrigsminister.
Værterne pressede på, for at vi skulle besøge de besatte områder. Det
ville være en slags anerkendelse, så vi afstod og pegede gentagne
gange på resolution 242 fra FN's Sikkerhedsråd, der pålagde Israel at
trække sig tilbage fra besatte områder.
Golanhøjderne i Syrien kunne man forstå. Herfra kunne mange kibbutzer
beskydes, så en form for sikkerhed måtte skabes. Sinai blev ved en
fredsaftale givet tilbage til Egypten, men på Vestbredden og i Gaza
var de ulovlige bosættelser i gang. Magtesløse måtte palæstinenserne
iagttage, at deres retmæssige jord blev overtaget af fanatiske
israelere, mange af dem migreret fra USA. Man bøjede hovedet, harmen
steg til vrede, men intifada var indtil 1987 et ukendt begreb.
De to intifadaer
Da startede den første opstand med stenkastende unge. De israelske
soldater, der var uddannet til regulær krig, stod famlende over for de
rasende unge, der trodsede kampvogne og gummikugler. Senere skulle den
rå menneskeforagt komme til at kendetegne de israelske soldater.
Grunden til den første intifada, der startede i Gaza og bredte sig til
Vestbredden, var indlysende. Der var cirka 160.000 bosættere på
Vestbredden inklusive Østjerusalem og cirka 5.000 i Gaza. Bosætterne
på Vestbredden rådede over 60 procent af det opdyrkede areal, og
palæstinenserne fra både Gaza og Vestbredden var tvunget til at søge
arbejde i det egentlige Israel, fordi den økonomiske udvikling i de
besatte områder stagnerede. Hvad enten det var en regering fra
Arbejderpartiet eller Likud, overhørte Israel de mange internationale
fordømmelser om overtrædelse af FN-resolutioner, Genèveaftaler og
internationale konventioner. Man hvirvlede sig ind i et net af en
livsløgn om, at man selv var offer for omverdenens antisemitiske
holdning til det jødiske folk og dets legitime rettigheder.
I dag synes en fredelig løsning at være umulig. Antallet af bosættere
er mere end fordoblet siden 1987. Israelerne sidder tungt på
Østjerusalem. Osloprocessen, som Sharon fra starten har været
modstander af, blev endeligt skrottet, da han med en
arbejderpartiregerings billigelse provokerende marcherede op til den
muslimske helligdom Haram el-Sharif på Tempelbjerget, og den anden
intifada begyndte. Den skammens mur, han er ved at bygge, rækker langt
ind på palæstinensisk område. Mange af de palæstinensiske småbønder,
der er tilbage, er afskåret fra deres jord. I deres eget land er
palæstinenserne henvist til små hullede jordveje med så mange
checkpoints, at samvær med familie og venner ofte er umuligt.
Kampvogne og helikoptere terroriserer flygtningelejre og
palæstinensiske byer. Uskyldige bliver dræbt. Hadet vokser til det
afsindige. Hertil kommer den enorme arbejdsløshed og det stærkt
stigende antal unge, der er uden noget håb for fremtiden, og som kun
har hævnen som drivkraft. Det anslås, at 45 procent af den
palæstinensiske befolkning er under 15 år.
Statsterrorisme
Ingen tvivl om, at det palæstinensiske selvstyre, der omfatter cirka
en fjerdedel af Vestbredden og Gaza, er korrupt og ineffektivt. Med de
mange sikkerhedstjenester har Arafat regeret ud fra "del og hersk"-
princippet. Der kan spores en voksende spænding mellem de ledere, der
vendte hjem fra eksilet i Tunis, og de fastboende palæstinensere. Men
det skal også med, at selvstyret er blevet berøvet alle muligheder for
effektivt at kunne handle. Infrastrukturen er smadret, og kun lidt kan
man dæmme op over for de ekstremister, der sprænger sig selv og andre
i luften.
Forfærdeligt er det, men kun en del af et større mønster. Officielle
israelske talsmænd taler kun om den nødvendige kamp mod terrorister.
Underforstået, at vi israelere er ofrene og palæstinenserne er
forbryderne. Men hvad vi i virkeligheden oplever, er en
statsterrorisme anført af Sharon, og det lyder hult, når han hævder,
at bosættelserne er nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Kun i den
desværre lille israelske fredsbevægelse stiller man spørgsmål om årsag
og virkning, og årsagen til især de unge palæstinenseres had ligger
lige for.
Israel og dets regering er ved at begå kollektivt selvmord. En
rationel analyse fortæller, at anderledes kan det ikke gå, hvis den
nuværende udvikling fortsætter. Cirka 15 procent af Israels befolkning
er muslimer, og den demografiske udvikling betyder, at antallet vil
vokse. De diskrimineres med hensyn til job og boliger og volder en
stigende bekymring hos det officielle Israel. Ligeledes er den
demografiske udvikling i de palæstinensiske områder i Israels
disfavør. Eller som den tidligere udenrigsminister for Arbejderpartiet
Shimon Peres har udtrykt det: »Hvis det jødiske folk mister sit
flertal, vil jøderne være i eksil i deres eget land. Og den 100 år
lange kamp for at opbygge en jødisk og demokratisk stat vil være
fuldstændig spildt«.
Herrefolksdrømme
På sin vej mod selvdestruktionen står Ariel Sharon ikke alene. Han
bygger sin magt på fanatiske religiøse grupperinger, der med Det Gamle
Testamente i hånden proklamerer, at Judæa og Samaria (Vestbredden) er
helligt jødisk land. Man har Bibelens sandhed og ret på sin side. Da
Sharon blev tvunget til at gå af som forsvarsminister efter de
uhyggelige massakrer i de libanesiske flygtningelejre Sabra og
Chatila, blev han minister for bosættelser. Ingen tvivl om, at hans
mål er at cementere Judæa og Samaria som israelsk. Palæstinenserne kan
få nogle geografiske lommer tilstrækkelig adskilt, så de ikke udgør
nogen sikkerhedsrisiko, svarende til de bantustans, som vi engang så i
Sydafrika.
Disse herrefolksdrømme er selvfølgelig dømt til at mislykkes. Mange
unge palæstinensere vil ofre deres liv i kampen mod bosætterne.
Uskyldige civile vil miste livet, og blodet vil flyde i stadig større
strømme. Det store paradoks er, at et flertal af både israelere og
palæstinensere ønsker fred. Kunne Israel sikre sin eksistens, er man
indstillet på at trække sig tilbage til 1967-grænserne. Også blandt
palæstinenserne er de fleste moderate og anfægter ikke Israels ret til
at eksistere.
Men Ariel Sharon spiller kynisk på frygten. Han dæmoniserer
palæstinenserne over en bred kam og foregøgler, at han alene har den
handlekraft, der kan skabe den fornødne sikkerhed. Men det er angst og
usikkerhed, der råder i Israel. Han forventer, at palæstinenserne i
tavshed og passivitet skal finde sig i, at deres land mere og mere
kommer under israelsk herredømme. Enhver modstand kaldes terrorisme.
Under den tyske besættelse herhjemme kaldte vi modstanden noget andet.
Ny fredsplan
Til Sharons og hans regerings store fortrydelse har en gruppe
fremtrædende israelere og palæstinensere haft hemmelige møder, hvor de
sammen har udarbejdet en fredsplan. Den er enestående, fordi der for
første gang er tale om, hvad slutresultatet bør være i modsætning til
f.eks. Osloprocessen fra 1993 og den køreplan, som den danske
udenrigsminister har været med til at skabe. En fred skal stort set
bygge på de gamle grænser fra før 1967-krigen. Bosættelserne skal væk.
De palæstinensiske flygtninge skal frit kunne bosætte sig i en
palæstinensisk stat, men ikke i Israel. Jerusalem skal være hovedstad
både for israelere og palæstinensere, hvilket skal håndhæves af det
internationale samfund. Dette er hovedpunkterne i planen, som har
tændt det første håb om en fredelig løsning. Vil flammen blive blæst
ud? Er planen realistisk, når Likud og andre er så afgørende imod?
Det kommer ikke mindst an på en tredje part, der kun kan betegnes som
en afgørende medskyldig i den tragiske udvikling, nemlig USA. Uden
USA's økonomiske og militære støtte kunne Israel ikke gennemføre sin
hårdhændede politik. I virkeligheden er Israels økonomi helt i bund.
Mange af de bedste hjerner emigrerer, først og fremmest til USA. Den
amerikanske udenrigsminister har i vage vendinger kritiseret den
igangværende opførelse af den store mur, truet med at tilbageholde en
lånegaranti, men intet er sket.
Tværtimod har præsident George W. Bush bakket Sharon op i hans
såkaldte kamp mod terrorisme. Adskillige gange har USA nedlagt veto
mod israelkritiske resolutioner i FN's Sikkerhedsråd - sidst en
fordømmelse af den famøse mur. Dog vedtog FN's Generalforsamling 22.
oktober i år med 144 stemmer for og 4 imod (bl.a. Israel og USA), at
murbyggeriet skulle stoppes.
Bibelbæltet
Den amerikanske præsident fokuserer mere og mere på præsidentvalget
til næste år. Vælgerne kræver soldaterne hjem fra Irak. George W. Bush
og især det amerikanske forsvarsministerium har fra starten overhørt
advarsler om det dilemma, USA ville komme til at stå i både militært,
politisk og økonomisk. Nu gælder det om at redde stumperne og få
rettet op på den svigtende vælgertilslutning. Men det betyder
samtidig, at præsidenten vil være politisk impotent, når det gælder
Israels fremfærd.
For i USA har man det berømte bibelbælte. Kristne fundamentalister,
der på afgørende måde var skyld i, at den nuværende præsident sidder i
Det Ovale Værelse i Washington. Denne fundamentalistiske kristendom er
overbevist om, at Jesu genkomst først vil ske, når jøderne besidder
det hellige land, som Vestbredden er en del af. Derved er der skabt et
interessefællesskab med den stærke jødiske lobby, der tæller
fremtrædende politikere som viceforsvarsminister Paul Wolfowitz og den
indflydelsesrige politiske rådgiver i Pentagon Richard Perle.
Sidstnævnte sidder i bestyrelsen for det Likudvenlige Jerusalem Post
og har været tæt knyttet til tidligere ministerpræsident Benjamin
Netanyahu. Så med den nuværende administration er der ingen vilje til
at skære igennem og sætte Sharon på plads, trods retorikken om en
selvstændig palæstinensisk stat i 2005.
EU
Derfor er det nødvendigt, at EU for alvor træder i karakter. Den spæde
kritik, der nu og da har lydt, står ikke mål med situationens alvor.
Stadigvæk tillades det, at frugt og grøntsager, der er dyrket af
israelere i de besatte områder, har adgang til de europæiske hylder.
At ophæve handelsaftalen vil fortælle den mere eftertænksomme og
moderate israeler, at vi mener det alvorligt. At vi opfatter
situationen lige så kritisk som apartheidregimets menneskeforagt i
Sydafrika, hvor en bred international boykot var medvirkende til, at
det racistiske system blev afløst af demokrati.
Og ikke mindst må EU arbejde aktivt for, at den omtalte fredsplan ikke
forsvinder fra dagsordenen. Tværtimod må den støttes og fremhæves som
det hidtil mest realistiske forslag til en løsning - ikke kun for
palæstinensernes, men også for israelernes skyld.
Israel erden stærkeste militærmagt i Mellemøsten og har atomvåben og
andre masseødelæggelsesvåben. Men de kan i længden intet udrette mod
det stærkt stigende antal palæstinensere og deres unge, hvis
fremtidsudsigter er fattigdom og fornedrelse, og som i sig har et had
så ekstremt, at menneskeliv - også deres eget - intet betyder i kampen
mod undertrykkelsen.
Vi var mange, der fejrede staten Israels fødsel med FN-beslutningen
efter Anden Verdenskrig. Hvis den nuværende udvikling fortsætter, vil
kommende generationer være vidne til et fortsat inferno af vold og
blod, og Shimon Peres' profeti vil gå i opfyldelse. Gid besindelse og
politisk mod vil hindre, at det kommer så vidt.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 00:28

On Thu, 28 Oct 2010 14:53:26 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>blod, og Shimon Peres' profeti vil gå i opfyldelse. Gid besindelse og
>politisk mod vil hindre, at det kommer så vidt.

Når palæstinenserne i tanke ord og handling ønsker israelere udryddet
så fortjener de bulldozre , ja endda natlig holocaustning pr
tæppebombning
Fredsproces har altid virket mod hensigten - rækker Israel hyænerne en
lillefinger, rammes de af selvmordsbomber.
Olierige lande har land og penge til kunstvanding og bør tage mod
deres trosfæller, men det er i strid med koranen at opgive erobret
land

Fra : Patruljen

Dato : 29-10-10 01:15

On 29 Okt., 01:28, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
> Olierige lande har land og penge til kunstvanding og bør tage mod
> deres trosfæller,  men det er i strid med koranen at opgive erobret

Indtil videre er de eneste, som har erobret land i Palstina -
israelerne.
Men derfor kan du da natuligvis godt være tilhænger af statslig
terrorbombning. Det må du gøre op med din samvitighed - hvorvidt du
agiterer for tæppebombning af civile mennesker og dermed
krigsforbrydelser eller ej -

Fra : \"@'

Dato : 29-10-10 08:50

On Fri, 29 Oct 2010 00:15:03 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

>Indtil videre er de eneste, som har erobret land i Palstina -
>israelerne.

hvorledes har muhamedanismen da vundet indpas i området -

forestiller du dig at det er foregået med fredelige midler?

du er temmelig opsat på hele tiden at udstille din uvidenhed

samt uophørligt lufte dit jødehad

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-10 04:16

<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]

sura 9,3
og 12,29 er blandt tusind koranskriftstederom om at muslimer

har kun vantroholocaustning som livsmål

Læs det, fat det

Fra : Ivannof

Dato : 29-10-10 02:09

On 29 Okt., 09:15, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> terrorbombning. Det må du gøre op med din samvitighed - hvorvidt du
> agiterer for tæppebombning af civile mennesker og dermed

6000 raketter fra Gaza mod israel er vel også en form for
"tæppebombning". Men det kan man vel ignorere.

Hilsen Ivan

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-10 16:00

On Fri, 29 Oct 2010 01:08:46 -0700 (PDT), Ivannof
<ivannof@hotmail.com> wrote:

> [...]

Ja, muslimer kan ikke stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge
dele

>6000 raketter fra Gaza mod israel er vel også en form for
>"tæppebombning". Men det kan man vel ignorere.

Så længe Gaza-raketter rammer så dårligt er det nok med den opdragelse
som Israels hær gav dem i sidste krig - men hvis Iran leverer værre
isenkram så kan tæppebombning blive nødvendig