ingen pagebreak i div
Fra : Leif Neland

Dato : 27-10-10 13:21

Jeg har et skema, (arbejdsplan), hvor hver begivenhed er en div: en kasse
med beskrivelse, og initialer for de, der laver det i dag.

.beg,. {border: solid 1px black;
float:left;
width:200px;
margin:10px;
padding:2px;
}
Ingen højde, fordi så falder teksten udenfor div, hvis der er mange personer
på den begivenhed.
Men for at holde en minhøjde, er der en "prop":
.prop {
height:90px;
float:right;
width:1px;
}

Begivenhederne er floats, så der blot kommer så mange divs, som der er plads
på en linie, der ombrydes automatisk.

Det ser fint ud på skærmen, men nogle gang når der skrives ud, falder en div
midt på et sideskift, så halvdelen er på en side, og halvdelen på den næste.

Kan det lade sig gøre med css at sige at hvis div'en ikke kan være på siden,
så skal den flyttes ned på næste side?

Leif

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-10-10 07:39

On 27 Okt., 14:20, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> Kan det lade sig gøre med css at sige at hvis div'en ikke kan være på siden,
> så skal den flyttes ned på næste side?

I teorien kan det godt lave noget der ligner. Men det man skal bruge
er endnu ikke standard, kun candidate recommendation, og man kan SVJV
ikke lave conditioned pagebreka, jeg ved ikke om man kan med JS. Dvs.,
jeg kan ikke finde en overflow-mulighed for paged medier i CSS-
standarden.

Men hvis du vil have f.eks. en pagebreak efter hvert 4. DIV, burde man
kunne bruge diiv::nth-of-type(4){pagebreak-after: allway}

Derudover kan man så vidt jeg kan læse, påtvinge at der ikke kommer
page breaks på inline elementer, hvis det er.

Hvis man havde noget reel virkende sample-kode, man kunne se, ville
det måske være lettere.

Specifikationerne er her:
http://www.w3.org/TR/CSS2/page.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-10 11:41

Rettes til: div::nth-of-type(4){pagebreak-after: always}

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-10 19:08

Rettes til: div::nth-of-type(4){page-break-after: always}

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-10-10 07:49

> [...]

> midt på et sideskift, så halvdelen er på en side, og halvdelen på den næste.

Man burde så kunne bruge div{pagebreak-inside:avoid}

Hvis ellers jeg har forstået det rigtigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 27-10-10 19:02

Den 27-10-2010 15:48, Rune Jensen skrev:

> Man burde så kunne bruge div{pagebreak-inside:avoid}
>
> Hvis ellers jeg har forstået det rigtigt.

Desværre fungerer det kun i Opera.

Og siden skal (gru og skræk) også virke i IE6

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-10-10 12:19

On 27 Okt., 20:02, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> Desværre fungerer det kun i Opera.
>
> Og siden skal (gru og skræk) også virke i IE6

Standarden er beskrevet så langt tilbage som '99, hvor jeg har fundet
en artikel om det på htmlgoodies, og flere andre bekskriver den, som
om den virker. Jeg skal dog sige - jeg har ikke testet.

Microsoft har dokumenteret den her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc304067(v=VS.85).aspx

Mozilla har denne:
https://developer.mozilla.org/en/CSS/page-break-inside

Desværre skriver de jo ikke noget om, om det er implementeret og i
hvilke versioner af deres browser det så skulle være sket.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-10-10 12:28

On 27 Okt., 20:18, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Desværre skriver de jo ikke noget om, om det er implementeret og i
> hvilke versioner af deres browser det så skulle være sket.

Der var jeg for hurtig. Den burde virke i Opera, IE8 og webkit -
Mozilla har ikke implementeret det.

Så ved jeg ikke hvad man skal gøre :(

Jeg undrer mig dog over denne:
http://www.htmlgoodies.com/beyond/css/article.php/3470341/CSS-and-Printing.htm

....som antyder, at IE helt fra version 4 forstår den??

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-10 12:01

page-break-before var det første der blev støttet i IE om det så var
helt tilbage i version 4 er jeg ikke så sikker på, i følge denne side:
http://reference.sitepoint.com/css/page-break-before
var det først i version 5.5.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 27 Oct 2010 11:28:18 -0700 (PDT), Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-10-10 08:45

On 28 Okt., 13:01, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> page-break-before var det første der blev støttet i IE om det så var
> [...]

Det lyder som om, nu jeg læser igen, Leif vil have page-break-inside,
og det understøttes jo hverken af Mozilla eller IE6+7.

Et eller andet med noget JS, som laver en page-break-before og -after
med avoid på samtlige inline-elementer burde være muligt, men vil vel
være noget rodet.
Eller konvertere det serverside til PDF, siden det nu er til print.

Eneste mulighed jeg lige kan se.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-10-10 19:16

Det er rigtigt at supporten for dette ikke er så stor, men derfor kan
man jo godt bruge det. De browsere der ikke forstår det vil bare
ignorere det.
Bemærk dog at man ikke skal bruge det i tabeller da der er noget rod
med supporten der.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Thu, 28 Oct 2010 07:44:41 -0700 (PDT), Rune Jensen