MS Windows
briani 27239
Udvidelse af partition med system
Fra : Erik Kirkeby

Dato : 26-10-10 13:05

?Jeg har en disk med 1 TB på, som er delt op i 3 partitioner. En til
systemet (Windows 7), en til data og en til Windows XP. - Sidstnævnte er
blevet for lille - jeg har simpelthen været for fedtet, da jeg oprettede
partitionen på 10 GB. - Nu vil jeg gerne gøre den større, men det kan
åbenbart ikke lade sig gøre, når der er et operativsystem på den? -
Kommandoen under diskhåndtering "udvid diskenheden" er nedtonet og kan ikke
anvendes. Jeg har selvfølgelig prøvet at formindske den store data-partition
først med henblik på en tilsvarende udvidelse af XP-partitionen.
Hvordan kringler jeg den?
Mvh
Erik

Fra : Max

Dato : 26-10-10 13:15

Hej Erik

> Hvordan kringler jeg den?

Brug et andet partitionsværktøj. måske Partition Magic.

Max

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-10-10 14:09

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev :

>Brug et andet partitionsværktøj. måske Partition Magic.

Partition Magic kan ikke bruges på Win 7.

Der har i tidl. indlæg været postet mange forslag med andre
programmer.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Emil

Dato : 26-10-10 14:02

"Erik Kirkeby" <erik.kirkeby@gmail.com> wrote:

>Hvordan kringler jeg den?

Se punkt 4 her
<http://epn.dk/teknologi2/computer/article2224781.ece>

Jeg kender ikke programmet!

m.v.h. Emil

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-10-10 14:41

Erik Kirkeby skrev:

>Jeg har selvfølgelig prøvet at formindske den store data-partition først

Der står vel så ikke-allokeret plads ? (og ikke ledig plads)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ole C

Dato : 26-10-10 14:41

Erik Kirkeby skrev blandt andet:

> [...]
> systemet (Windows 7), en til data og en til Windows XP. - Sidstnævnte
> er blevet for lille - jeg har simpelthen været for fedtet, da jeg

Hvis du undlader at gemme data på samme partition som XP, burde du ikke have
pladsproblemer.

Vil du alligevel ændre partitionsstørrelsen, er her et forslag:
http://www.partition-tool.com/

--
vh
Ole C

Fra : Laziter

Dato : 26-10-10 14:42

"Erik Kirkeby" <erik.kirkeby@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke anvendes. Jeg har selvfølgelig prøvet at formindske den store
> data-partition først med henblik på en tilsvarende udvidelse af

Du kan bruge Easeus Partition Master til formålet.
Det er gratis til personligt brug og kan hentes her:
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Mvh
Benjamin

Fra : Erik Kirkeby

Dato : 26-10-10 15:23

?

"Laziter" skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvordan kringler jeg den?

Du kan bruge Easeus Partition Master til formålet.
Det er gratis til personligt brug og kan hentes her:

Tak for svarene. - Jeg valgte at prøve det sidstnævnte fra Benjamin og
hentede programmet Easus Partition Master. - Manøvren gik fuldstændig uden
dramatik. Operationen lykkedes, og patienten overlevede! - XP-partitionen er
nu udvidet til ialt 20 GB, som er taget fra den partition, som jeg havde
frigjort.
Tak for hjælpen!
Hilsen
Erik

Fra : Klaus H

Dato : 26-10-10 15:24

CUT
> Du kan bruge Easeus Partition Master til formålet.
> Det er gratis til personligt brug og kan hentes her:
> http://www.partition-tool.com/personal.htm
>
> Mvh
> Benjamin

Bare ikke til 64-bit systemer.

Klaus H

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-10-10 15:31

On Tue, 26 Oct 2010 14:05:18 +0200, "Erik Kirkeby"
> [...]

>systemet (Windows 7), en til data og en til Windows XP. - Sidstnævnte er
>blevet for lille - jeg har simpelthen været for fedtet, da jeg oprettede
[snip]

Jeg har Win XP til at ligge på en 6 GB disk, ikker partition, og jeg har
800 MB til overs.

Fly

Fra : Ole C

Dato : 26-10-10 15:40

Fly Christensen skrev blandt andet:

> Jeg har Win XP til at ligge på en 6 GB disk, ikker partition, og jeg
> har 800 MB til overs.

OP har måske alle familiebillederne liggende på samme partition som
styresystemet - så han er helt sikker på at de forsvinder ved et nedbrud....

--
vh
Ole C

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-10-10 17:28

On Tue, 26 Oct 2010 16:40:01 +0200, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

>OP har måske alle familiebillederne liggende på samme partition som
>styresystemet - så han er helt sikker på at de forsvinder ved et nedbrud....

En skam, at jeg ikke har mere plads på den disk så! Det er den perfekte
undskyldning. ;-.)

Fly

Fra : Max

Dato : 26-10-10 22:55

Hej Ole

> OP har måske alle familiebillederne liggende på samme partition som
> styresystemet - så han er helt sikker på at de forsvinder ved et
> nedbrud....

Det der højest sansynlig sker når noget går galt, ja så dør disken,
og så er det ligegyldigt hvor mange partitioner der er på den.
Hvis man tænker på datasikkerhed, ja så lagre man dem slet
ikke på computeren, men ekstern. Eller en af de næstbedste
løsninger, nemlig på en anden disk end den styresystemet
ligger på.

Max

Fra : Ole C

Dato : 26-10-10 23:27

Max skrev blandt andet:

> [...]
> ikke på computeren, men ekstern. Eller en af de næstbedste
> løsninger, nemlig på en anden disk end den styresystemet

Åh, systemnedbrud eller -fejl forekommer nu nok betydeligt oftere end døde
harddiske....
Og så kan man med er image være oppe at køre igen på en halv times tid -
uden at have mistet data, hvis de ligger på en anden partition.
Men i øvrigt er jeg da enig i at backup på en ekstern disk eller lignende er
et must.

--
vh
Ole C

Fra : Vidal

Dato : 28-10-10 18:38

Den 27-10-2010 00:26, Ole C skrev:

> [...]
> have mistet data, hvis de ligger på en anden partition.
> Men i øvrigt er jeg da enig i at backup på en ekstern disk eller lignende er et

Jo, men med de store diske, der efterhånden er, bliver
det problematisk. Hvordan laver man en backup af 1.5 tb
uden at skulle købe en ekstra 1.5 Tb disk.

Jeg ved ikke, hvordan BR er som backup. Men det giver
alligevel noget i retning af 100 BR diske og det tager
tid. Jeg tager chancen og har kun backup af f.eks.
Dokumenter, som altid vokser og vokser, så det kan være
svært at følge med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole C

Dato : 28-10-10 21:23

Vidal skrev blandt andet:

> Jo, men med de store diske, der efterhånden er, bliver
> det problematisk. Hvordan laver man en backup af 1.5 tb
> uden at skulle købe en ekstra 1.5 Tb disk.

Tja, princippet er jo det samme som dengang en stor harddisk var på 40 Mb

Men man behøver sjældent/aldrig at tage backup af hele harddisken.
I første omgang partionerer man sin harddisk og laver et image af
systemdrevet, som ikke behøver at være af uhåndterlig størrelse. Læs
tidligere indlæg i tråden.

> [...]
> tid. Jeg tager chancen og har kun backup af f.eks.
> Dokumenter, som altid vokser og vokser, så det kan være

Man skal selvfølgelig kun lave backup af de data som man mener er
uerstattelige - men hvis de virkelig fylder 1 TB, må man naturligvis have
et eksternt medie der rummer 1 TB. Selv store harddiske er imidlertid til at
købe for rimelige penge efterhånden.
Og ja, det tager da lidt tid første bgang, men moderne backup-programmer
tilføjer derefter blot de ændringer som er kommet til siden forrige backup,
så det er ingen voldsom tidskrævende manøvre at føre sin backup ajour.

Men selvfølgelig kan man da "tage chancen". Det ender imidlertid ofte med
gråd...

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-10 18:44

Fly Christensen skrev:

> Jeg har Win XP til at ligge på en 6 GB disk, ikker partition, og jeg har
> 800 MB til overs.

Jeg har det til at ligge på en 10 Gbyte partition, og jeg har 5,5
Gbyte til overs. Af de 4,5 optager swapfilen 2 Gbyte og
dvalefilen 1 Gbyte.

Den ekstra plads jeg har afsat, er beregnet til at jeg kan lægge
store filer på skrivebordet. Det gør jeg normalt ikke, men jeg
vil have muligheden.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 26-10-10 21:50

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Den ekstra plads jeg har afsat, er beregnet til at jeg kan lægge
> store filer på skrivebordet. Det gør jeg normalt ikke, men jeg
> vil have muligheden.

Også jeg har sommetider vigtige filer på Skrivebordet - derfor er det
flyttet til en anden partition, ligesom alle andre data.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-10 12:49

Ole C skrev:

> Også jeg har sommetider vigtige filer på Skrivebordet - derfor er det
> flyttet til en anden partition, ligesom alle andre data.

Jeg lægger så vidt muligt aldrig noget vigtigt på C-drevet. Det
med store filer på skrivebordet kan kun optræde som en
midlertidig ting.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 27-10-10 13:22

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Jeg lægger så vidt muligt aldrig noget vigtigt på C-drevet. Det
> med store filer på skrivebordet kan kun optræde som en
> midlertidig ting.

Enig.

--
vh