Lim på glasfiber
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-10 18:55

Jeg er den lykkelige ejer af en Albin 25 fra 1976. Beklædningen på siderne i
kahytten er limet direkte på skroget, men beklædningen er blevet grim og har
løsnet sig mange steder. Jeg tænker på at lime vinyl på i stedet for, men
hvilken lim må jeg bruge for ikke at ødelægge skrogets glasfiber? Og som
selvfølgelig kan holde. Findes der et bedre egnet materiale end 3mm
(gulv-)vinyl at bruge som beklædning?
Forvent en del flere spørgsmål vedrørende båden i løbet af vinteren
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : HKN

Dato : 25-10-10 19:22

Hej Per,

For at tage det sidste først - du kan købe den slags beklædning i de fleste
bådeudstyrsforretninger. Det findes i flere nuancer, fra helt hvid over
cremet til grå, og med forskellig struktur i overfladen. Det billigste sted
jeg har fundet det, er hos Hellers i Kastrup (ca. ½ pris af andre steder)

Det limes på med en kontaktlim - eksempelvis fra Casco, som de også sælger.

Jeg vil umiddelbart tro at det er bedre og mere velegnet end gulvvinyl.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-10 12:30

Hej Per,

Vinyltapet bør limes op med kontaktlim; men vær flere om opgaven og
klarlæg opsætningen i detajler for der er ingen fortrydelse.
Du må ikke bruge sæt-lim, selvom det giver mulighed for at kunne
skubbe lidt til vinylen. Sæt-lim er vandbaseret og vil i løbet af et
års tid trække fugt til, således at der direkte bliver vandansamlinger
bag vinylen.
Du kan også alternativt sætte trælister op. Det kræver lidt tilpasning
og anvendelse af Tec-7 lim. Du kan se på B-31 Klubbens blog hvad der
er skrevet om emnet, se:
http://grpm.multiply.com/journal/item/450/Trelister_til_apteringgarnering

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 26-10-10 04:02

On 25 Okt., 20:29, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Mvh/Harding
>
> On 25 Okt., 19:54, "P.G. Thomsen" <news(a)perthomsen.dk> wrote:

Hej
Hvis en gulvmand lige må komme med et inspark.
Du kan godt bruge kontaktlim, men det er forbandet svært at arbejde
med. Alm. kontaktlim indeholder opløsningsmidler og kræver maske for
at du ikke mister alt for mange hjerneceller under arbejdet.
Alternativt kan du bruge vandbaseret kontaktlim, som er endnu sværere
at arbejde med. Når du har smurt kontaktlim på en ikke sugende flade
skal du vente i op til et par timer før limen hugger. Til gengæld kan
du derefter ikke flytte din vinylbelægning eller trykke luftlommer ud.
Jeg kan ikke anbefale kontaktlim.
Du skal i stedet gøre som de professionelle gulvmontører og bruge en
vandbaseret som som f.eks Casco Proff. Den kan du ikke købe andre
steder end ved et gulvfirma og den kommer i 15 l spande. Den findes i
en "amatør" udgave, som hedder Casco Flex. Den kan du købe i
byggemarkedet eller ved din lokale udstyrsforhandler. Fordelen ved at
bruge en af disse lime, er at de ikke er farlige at arbejde med, og at
de er meget nemmere at bruge. De skal smøres på med en tandspartel,
som giver den nøjagtige mængde på 5 m2 pr liter. Da en glasfiberbåd er
et ikke sugende materiale, forhåbentlig, skal limen "dampe af" inden
du kan sætte din vinylbelægning op. Den er klar når du kan sætte din
finger på limfladen og mærke den "napper" uden at du får lim på
fingeren. Derefter hænger din vinylbelægning med det samme, men du kan
stadig trykke luftblærer og rette belægningen til.
Denne metode bruges når man sætter vinyl på væggen i baderum og når
limen er tør kan den godt tåle fugt i begrænsede mængder. Der vil ikke
komme fugt under vinylbelægningen, da den er vandtæt. Eventuel kondens
vil sætte sig på ydersiden af belægningen.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : HH

Dato : 26-10-10 06:53

Jeg har skiftet tag/inderbeklædning på min båd for et par år siden.
Først til det ubehagelige arbejde: Limen fra den gamle (i mit tilfælde
selvklæbende lim) kan sidde modbydeligt fast og lader sig kun fjerne
med opløsningsmidler. Cellulosefortynder virker, men det er ikke
morsomt (læs farligt) at arbejde med inde i en båd. Jeg fandt et 3M-
opløsningsmiddel på citrusbasis kaldet "industrial cleaner" som er til
at arbejde med - eneste ulempe er at det er ret dyrt.
Dernæst limen: Jeg købte som det er nævnt i tråden ny skumbeklædning i
en bådudstyrsforretning, det er let at arbejde med og kan formes hen
over hjørner etc. Der anbefales noget vandbaseret kontaktlim "Rilacol"
men det syntes jeg var meget vanskeligt at arbejde med. Limer man for
hurtigt falder loftet ned og venter man for længe klæber det slet
ikke. Så til den sidste del af arbejdet anvendte jeg Sikaflex, påført
med en fin tandspartel. Let at have med at gøre og klæber godt vådt og
man kan flytte rundt med det under processen. Ulempen er igen at det
er lidt dyrt.

Hans-Henrik

Fra : Trine Søe

Dato : 26-10-10 08:12

Jeg fjernede faktisk fartstriberne/beklædning fra min Maxi magic i
foråret - og resultatet blev rigtig godt. Til at løsne fartstriberne/
beklædningen på siden fandt jeg ud af, at en varmepistol er din bedste
ven. Men det kræver lidt snilde at finde den rette temperatur, men når
den er fundet, så kan du ligeså langsomt hive beklædningen af, mens du
varmer stykket foran op.

Hvis beklædning og limen inden under bliver for varm, så smelter det
nærmest sammen, og så er det lidt sværere at få af. Hvis det er for
koldt kommer beklædningen kun af i små flager.

På den måde efter lades kun meget lidt lim på siderne. Måske er det
løsningen på dit problem? Det overskydende lim fjernede jeg med sprit,
børste og lidt acetone.

Trine Søe
www.sejlnet.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-10 09:28

Hej Ole,

Der er stor forskel på den vinyltapet som man bruger til baderum ( den
skal være fugttæt) og den skumvinyl der anvendes i både. Den til både
kan, afhængig af type, optage mellem 1 - 3,5 % vand. At den kan optage
vand er et udtryk for dens porøsitet/gennemtrængelighed.
Som gulvmand eller maler bruger man ikke gerne olie/opløsningsmiddel
baserede produkter da man så konstant ville være påvirket af
fordampningsprodukterne. Derfor bruges i arbejdsøjemed vandbaserede
produkter.
Der findes overflader der er bedre tjent med produkter baseret på de
organiske opløsningsmidler.
Under alle omstændigheder skal man, når man bruger opløsningsmidler,
enten have friskluftudstyr eller de til formålet specielle masker med
filter beregnet til tilbageholdelse af det/de pågældende
opløsningsmidler.
Det er godt at bruge cykelhjelm, man har kun ét hoved og mange lever
af hvad der er inden i den øverste del af hovedet.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 26-10-10 10:19

Hej der Den gamle lim, som formentlig er den samme som i min Arietta,
noget gråligt fedtet stads kan fjernes med husholdningssprit og tandbørste.
Jeg har ikke fundet andre midler der er effektive til fjernelse af denne
klæber. mvh Niels F.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-10 22:06

Tak til Henrik, Harding, Ole, Hans-Henrik, Trine og Niels.
I denne weekend kigger vi på sagen og går måske seriøst i gang med arbejdet
med de gode råd i erindring.
Efter en indskydelse i går satte vi juletræskæder op i kahyt og cockpit; så
er det lidt hyggeligt at gå og sysle med opgaverne
Hvor stor er risikoen for at skade glasfiberen med varmepistolen, hvis den
kommer i brug? Jeg vil som udgangspunkt være meget forsigtig.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : HKN

Dato : 29-10-10 22:22

> Hvor stor er risikoen for at skade glasfiberen med varmepistolen, hvis den
> kommer i brug?

Når det brænder, så har du givet den for meget!

Mvh
Henrik