Søren Kierkegaard var antisemit, hævder fo~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 24-10-10 09:15

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/385476:Kultur--Forsker--Soeren-Kierkegaard-var-antisemit

Forsker: Søren Kierkegaard var antisemit

Ritzau | 24. oktober 2010

I en ny bog dokumenterer forskeren Peter Tudvad, at den store
danske filosof Søren Kierkegaard var glødende antisemit

Søren Kierkegaard, en af de kendteste danskere nogensinde, var
en glødende antisemit.

Den store filosof følte sig såvel personligt som teologisk krænket
af jøder. De havde en "Forkjerlighed for Penge", og kun døden var
"værre end den blodtørstige Jøde", erklærede han.

Kierkegaards antisemitisme har været kendt eller formodet i
forskerkredse, men er ikke tidligere præsenteret for en bredere
offentlighed. Det bliver der lavet om på, når Kierkegaard-forskeren
Peter Tudvad den 9. november udsender bogen "Stadier på
antisemitismens vej - Søren Kierkegaard og jøderne".

Over for Berlingske Tidende forklarer Tudvad, at det manglende
offentlige kendskab til Kierkegaard antisemitisme formodentlig
skyldes, "at man nødigt vil bringe Kierkegaard i miskredit".

Den udlægning mener direktøren for Søren Kierkegaard Forskningscentret
i København, professor dr.theol. Niels Jørgen Cappelørn, at
Tudvad kan have ret i. Ifølge Berlingske Tidende betegner
Cappelørn Kierkegaards racistiske tilbøjeligheder som "en utrolig
spændende sag".

Direktøren af forskningscentret understreger dog, at man bør
skelne mellem en kritik af jøder, som han finder forkastelig, og en
teologisk kritik af jødedommen, hvilket han betegner som helt i
orden.

Desuden påpeger Niels Jørgen Cappelørn, at antisemitismen ikke
findes i Kierkegaards almene forfatterskab, men i hans journaler til
personlig brug.

- Han holder det for sig selv, siger Cappelørn til Berlingske Tidende.

Ikke desto mindre "har han desværre en næsten klichéagtig opfattelse
af jøder, som vi i dag ville kalde antisemitisme. Sagen kommer
ikke bag på mig," fortsætter han om den store filosof.

=== citat slut ====

Kierkegaards tanker var fordærvede, så lad vær' med at studér dem !

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11750 news:4cbb572f$0$23763$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11785

Fra : Vidal

Dato : 24-10-10 16:16

Den 24-10-2010 10:15, Kall, Mogens skrev:
> http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/385476:Kultur--Forsker--Soeren-Kierkegaard-var-antisemit

> Kierkegaards tanker var fordærvede, så lad vær' med at studér dem !

Det overrasker mig, du har studeret Kierkegaard.

Han har ikke det mindste om UFO'er i sine skrifter, så
det er nok naturligt, du fordømmer ham.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Dybbøl

Dato : 25-10-10 18:14

Den 24-10-2010 10:15, Kall, Mogens skrev:

> Kierkegaards tanker var fordærvede, så lad vær' med at studér dem !
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --

Det må du uddybe! Hvorfor mener du at S.K.'s tanker var fordærvede? Jeg
er netop igang med at læse "Indøvelse i kristendom" af S.K., og jeg
synes han er ret forfriskende at læse!

Fra : Kall, Mogens

Dato : 25-10-10 23:18

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4cc5bad9$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det må du uddybe! Hvorfor mener du at S.K.'s tanker var fordærvede?
> Jeg er netop igang med at læse "Indøvelse i kristendom" af
> S.K., og jeg synes han er ret forfriskende at læse!

Sikkert nok. Der er meget, som både er underholdende, forfriskende osv, men mht.
den *kristne* tro, så ...

Hvis/når man har grebet et menneske i alvorlig vranglære, fx. et Jehovas Vidne,
ville det da ikke være tåbeligt at æde råt, alt hvad dette menneske ellers byder
på af religiøs lære ?

Hvis Kierkegaard kunne ramme så meget ved siden af målet, som antisemitisme
jo er (og her kan man ikke undskylde sig med, at sådan var samtiden også), da
har manden sikkert også ramt ved siden af målet med andre ting ang. den kristne
lære !

Hvis jeg var jøde, da ville jeg i hvert fald postulere, at manden var om ikke selve
djævelen, så gik han da i hvert fald hans ærinde. Og dén slags mennesker skal
man holde sig fra.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11790

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-10 01:56

Kall, Mogens skrev i

[ ... ]> Hvis Kierkegaard kunne ramme så meget ved siden af målet, som
> antisemitisme

Det er nok nærmere dig og nogle andre forvirrede mennesker, der slet ikke
har format til at forstå Kirkegård m.fl., og vælger at gøre deres udsagn til
antisemitisme, og helt glemmer at retorikken lød helt anderledes dengang end
i dag, og at retorikken havde et helt andet indhold end de samme
formuleringer i dag ville have.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Kall, Mogens

Dato : 26-10-10 09:13

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse news:SHpxo.177$qg3.106@newsfe14.iad...
> [...]
> et helt andet indhold end de samme formuleringer i dag ville have.

Som jeg skrev ...

Sent: Tuesday, October 26, 2010, CET 00:17, GMT (25/10-10) 22:17
11790 news:4cc601eb$0$23757$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/98056abd7b055874

> Hvis Kierkegaard kunne ramme så meget ved siden af målet, som antisemitisme
> jo er (og her kan man ikke undskylde sig med, at sådan var samtiden også), ...

.... og det står jeg ved.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11791

Fra : Kall, Mogens

Dato : 26-10-10 09:27

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4cc68d92$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

Se evt. også ...
http://www.ordetogisrael.dk/nyheder.php?action=laesnyhed&id=2762

=== citat start ===

[ ... ]

Den antisemitiske opfattelse af jøder kommer frem i Søren Kierkegaards
private papirer og ikke i hans offentliggjorte værker. I de private udtalelser
afslører han en klicheagtig og særdeles negativ indstilling til jøder. Der er
ikke kun tale om en teologisk fordømmelse af jødedommen, men også om
en negativ opfattelse af jøder som mennesker.

[ ... ]

=== citat slut ====

11792

Fra : Vidal

Dato : 26-10-10 10:32

Den 26-10-2010 10:26, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> ikke kun tale om en teologisk fordømmelse af jødedommen, men også om
> en negativ opfattelse af jøder som mennesker.

Næstformanden i Søren Kierkegaard Selskabet, Viggo Kanding, kalder i Berlingske
Tidende Søren Kierkegaards antisemitiske udtalelser for »latterlige bagateller«
og den nye bog for »en storm i et glas vand«.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-10 11:24

Vidal skrev i

[ ... ]
> Næstformanden i Søren Kierkegaard Selskabet, Viggo Kanding, kalder i
> Berlingske Tidende Søren Kierkegaards antisemitiske udtalelser for

Men den slags udsagn fra kendere af Kierkegaard preller af på Mogens.

Han sætter mere lid til en der søger letkøbt populistisk "15 minutter" -
sikkert fordi heller ikke han formår at sætte sig ind i de forskellige
tiders anderledes retorik.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-10 11:21

Kall, Mogens skrev i

[ ... ]
> ... og det står jeg ved.

J for du lader dig jo aldrig påvirke af andet end dine egne tvangstanker og
underlige "åbenbaringer".

Fra : Dybbøl

Dato : 26-10-10 12:09

Den 26-10-2010 00:17, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> djævelen, så gik han da i hvert fald hans ærinde. Og dén slags mennesker skal

Jeg synes ikke du uddyber ang. S.K. ved at henvise til Jehovas Vidner.
Mener du at S.K. førte vranglære ()fordærvet lære? Og i givet fald hvori
bestod hans vranglære (fordærv)?

Sagen om S.K.s antisemitisme skal dels ses i sammenhæng med at Tudvad
havde en spektakulær afgang fra S.K.s forskningscenter, og dels at det
er noget som har været kendt i alle år!

Fra : Kall, Mogens

Dato : 26-10-10 16:11

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4cc6b6df$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg synes ikke du uddyber ang. S.K. ved at henvise til Jehovas Vidner.

JV var blot et eksempel hentet fra nutiden, så man kunne forholde sig til det på en
praktisk måde.

Måske bør jeg lige sige til JV's forsvar, at de aldrig har fremført falsk lære hvad angår
racediskriminering. Deres vranglære består først og fremmest i, at de *fornægter* Jesu
Guddommelighed.

> Mener du at S.K. førte vranglære ()fordærvet lære? Og i givet fald hvori bestod hans vranglære (fordærv)?

Det mest centrale i hele kristendommen består i *kærligheden*. Gud er kærlighed
står der skrevet (se 1. John 4,8.16), og uden kærlighed også til vores medmennesker
kan det hele for så vidt være ligemeget (1. Kor. 13). Ihukom fx. Jesu Ord fra ...

(Jesus siger:)

'Du skal elske Herre din Gud ...'

Dette er det største og første bud-

Der er et andet, som er dette ligt:
'Du skal elske din næste som dig selv.'

På disse to bud hviler hele loven og profeterne.

(Matt 23,37-40)

Når man (af forskellige religiøse årsager) sætter en race for had, da strider dette
altså mod selve kernen i Evangeliet, kærlighedsloven (Rom 13,10).

Så 'ja' ... der er tale om *alvorlig* vranglære!

> Sagen om S.K.s antisemitisme skal dels ses i sammenhæng med at Tudvad havde en spektakulær afgang fra S.K.s forskningscenter, og
> dels at det er noget som har været kendt i alle år!

Den side af sagen må være irrelevant, forskningsmæssig set, skønner jeg. Det
afgørende er, hvad Kierkegaard selv har sagt og gjort i sit liv, og her kommer
vi ikke udenom den *kendsgerning* (som jeg også gjorde AF opmærksom på),
at ...

Sent: Tuesday, October 26, 2010, CET 10:26, GMT 08:26
11792 news:4cc690b0$0$23761$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/7aaf3e3c3abd8f38

> [...]
> ikke kun tale om en teologisk fordømmelse af jødedommen, men også om
> en negativ opfattelse af jøder som mennesker.

Dét finder jeg ret belastende !

Det er da muligt, at Kierkegaard også har haft andre gode sider (herunder kloge
iagttagelser); dét havde Hitler jo også (synes nogle folk), men det forandre ikke
*kendsgerningerne*, at deres racehad har medført (eller har bidraget til), at jøder
blev forfulgt og udryddet under 2. Verdenskrig. Og dét kan bare ikke forenes med
kristendom, apropos Jesu Ord:

Mange skal sige til Mig på hin dag:
'Herre, herre!' har vi ikke ... (gjort en hel masse godt) ... ved dit navn ?'

Og da vil Jeg sige dem rent ud:
'Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra Mig, I, som øver uret.'

(Matt. 7,22-23)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11794

Fra : Dybbøl

Dato : 27-10-10 10:38

Den 26-10-2010 17:10, Kall, Mogens skrev:

> JV var blot et eksempel hentet fra nutiden, så man kunne forholde sig til det på en
> praktisk måde.

Du kan ikke bedømme Kierkegaard ved at henvise til J.V. Du må skrive
noget konkret.

> Måske bør jeg lige sige til JV's forsvar, at de aldrig har fremført falsk lære hvad angår
> racediskriminering. Deres vranglære består først og fremmest i, at de *fornægter* Jesu
> Guddommelighed.

....og det er vel den alvorligste vranglære!! Langt værre en
racediskrimination som "kun" er rettet mod mennesker (skønt det dog er
galt nok).

> [...]
> altså mod selve kernen i Evangeliet, kærlighedsloven (Rom 13,10).
>
> Så 'ja' ... der er tale om *alvorlig* vranglære!

Noget af det bedste der vel overhovedet er skrevet om næstekærlighed er
S.K.s "Kjærlighedens gjerninger" - læs den.

> [...]
> vi ikke udenom den *kendsgerning* (som jeg også gjorde AF opmærksom på),

Man kan ikke rubricere S.K. som vranglærer på baggrund af nogle få
dagbogsoptegnelser. I virkeligheden kan man slet ikke bedømme S.K. på
andet end de værker han har udgivet under eget navn, dvs. den
opbyggelige del af forfatterskabet, og det er jo den mindre del af det.

Mvh
Dybbøl

Fra : Vidal

Dato : 27-10-10 12:00

Den 27-10-2010 11:38, Dybbøl skrev:

> [...]
> de værker han har udgivet under eget navn, dvs. den opbyggelige del af
> forfatterskabet, og det er jo den mindre del af det.

I "Frygt og Bæven" skildrer han Abraham meget positivt og i
'Gjentagelsen' får Job en meget positiv behandling. Det gør
Jesus i øvrigt også, så nogen jøder kunne han åbenbart godt
lide.

Generelt var Kierkegaard meget grov overfor det, han ikke
brød sig om. Han kaldte præsterne for kannibaler og løgnere,
demokratiet kaldte han for det sande billede af helvede.

Når Kierkegaard kunne være grov overfor jøder, kan det jo
nemt tænkes, det har forbindelse med Corsarens/Goldsschmidts
angreb på ham, som vel er de fleste bekendt?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Dybbøl

Dato : 27-10-10 12:22

Den 27-10-2010 13:00, Vidal skrev:

> [...]
> brød sig om. Han kaldte præsterne for kannibaler og løgnere,
> demokratiet kaldte han for det sande billede af helvede.

Jo, men "grovheden" begrunder han med argumentation ud fra evangelierne,
så det var ikke grovhed for grovhedens skyld, men for at vække
kristendom midt i kristenheden.

> Når Kierkegaard kunne være grov overfor jøder, kan det jo
> nemt tænkes, det har forbindelse med Corsarens/Goldsschmidts
> angreb på ham, som vel er de fleste bekendt?

Netop! Sådan har jeg også tænkt det. Og Tudvad med flere har altid vidst
om K.'s såkaldte antisemitisme, så der er intet nyt i det - blot at
Tudvad kan skabe lidt sensation nu da han må nøjes med at drive sine
K.-studier uden tilknytning til forskningscentret!

Fra : Kall, Mogens

Dato : 27-10-10 22:42

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4cc7f2fb$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du kan ikke bedømme Kierkegaard ved at henvise til J.V. Du må skrive noget konkret.

> ...og det er vel den alvorligste vranglære!! ...

Ja, det tror jeg nok (hvis man ligefrem foregøgler, at man repræsenterer
kristendommen, apropos fx. også Muhammeds udsagn i Koranen) !

> ... Langt værre en racediskrimination som
> "kun" er rettet mod mennesker ...

Antageligvis skulle der have stået:
... Langt værre end racediskrimination som
"kun" er rettet mod mennesker ...

Saml. med Matt 23,37-40.

> ... (skønt det dog er galt nok).

Fint, for det er dét, der er hovedpointen (Matt 23,37-40)!

> Noget af det bedste der vel overhovedet er skrevet om næstekærlighed
> er S.K.s "Kjærlighedens gjerninger" - læs den.

(Som åbenbart ikke omfatter jøderne!)

Saml. med Matt. 5,46

> [...]
> under eget navn, dvs. den opbyggelige del af forfatterskabet, og det er jo den mindre

Her er vores vurdering så åbenbart forskellig, må det konstateres!

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11798

Fra : Dybbøl

Dato : 29-10-10 16:20

Den 27-10-2010 23:41, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> "kun" er rettet mod mennesker ...
>

> Saml. med Matt 23,37-40.

> Fint, for det er dét, der er hovedpointen (Matt 23,37-40)!

Det skriftsted du henviser til drejer sig om jøderne - ikke om
hedningernes evt. antisemitisme.

> (Som åbenbart ikke omfatter jøderne!)
>
> Saml. med Matt. 5,46

Det tyder ikke på at du følger den standende debat i avisen

> Her er vores vurdering så åbenbart forskellig, må det konstateres!

Ja! Jeg tror du er faldet for den lette løsning: "K. er antisemit -
færdig med ham", men end ikke Tudvad, der jo har gjort sig aktuel ved at
påpege nogle dagbogsnotater, vælger den løsning.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-10-10 17:27

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4ccae62f$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det skriftsted du henviser til drejer sig om jøderne - ikke om hedningernes evt. antisemitisme.

Heri er jeg aldeles uenig med dig (bortset fra at der skulle have stået Matt 22,37-40).

> Det tyder ikke på at du følger den standende debat i avisen

Som sagt:
sammenlign med Matt. 5,36

> Ja! Jeg tror du er faldet for den lette løsning: "K. er antisemit - færdig med ham", men end ikke Tudvad, der jo har gjort sig
> aktuel ved at påpege nogle dagbogsnotater, vælger den løsning.

Tudvad interesserer mig ikke. Ej heller Søren Kierkegaard. Dét, der ineteresserer mig,
er *Evangeliet* (NT) ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11807

Fra : Dybbøl

Dato : 30-10-10 16:04

Den 29-10-2010 18:26, Kall, Mogens skrev:

> Heri er jeg aldeles uenig med dig (bortset fra at der skulle have stået Matt 22,37-40).

Javel, når din henvisning er forkert er det jo umuligt at forstå
hvad du skriver.

> Som sagt:
> sammenlign med Matt. 5,36

....som handler om at sværge - det har jo ikke noget med det debatterede
spørgsmål at gøre??

> Tudvad interesserer mig ikke. Ej heller Søren Kierkegaard. Dét, der ineteresserer mig,
> er *Evangeliet* (NT) ...

Okay - ærlig sag, men hvorfor går du så ind i den debat?

Mvh
Dubbøl

Fra : Kall, Mogens

Dato : 30-10-10 17:09

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4ccc33d9$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Javel, når din henvisning er forkert er det jo umuligt at forstå hvad du skriver.

En enkelt fejl, som bliver korrigeret/rettet, bør ikke diskvalificere et argument !

Læs skriftstedet !

> ...som handler om at sværge - det har jo ikke noget med det debatterede spørgsmål at gøre??

Endnu en tastaturfejl !

Der skulle have stået (som først angivet) Matt 5,46

> Okay - ærlig sag, men hvorfor går du så ind i den debat?
>

> Mvh
> Dubbøl

Fordi manden *vildleder* folk (med sin antisemitisme).

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11813

Fra : Vidal

Dato : 30-10-10 17:52

Den 30-10-2010 18:09, Kall, Mogens skrev:

> Fordi manden *vildleder* folk (med sin antisemitisme).

Det er jo noget, der er skrevet i SK's private dagbog og
ikke beregnet til udgivelse.

Det er de færreste, der har de dagbøger og meget få, der
har læst dem.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-11-10 21:51

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det må du uddybe! Hvorfor mener du at S.K.'s tanker var fordærvede? Jeg er
> netop igang med at læse "Indøvelse i kristendom" af S.K., og jeg synes han
> er ret forfriskende at læse!

Hej Dybbøl

jeg overvejer at læse SK, kan du sige hvorfor man burde læse ham? give et
par eksempler på anskuelser han kommer med?

KH

Ole

Fra : Dybbøl

Dato : 02-11-10 17:42

Den 01-11-2010 21:51, Ole Madsen skrev:

> [...]
>
> jeg overvejer at læse SK, kan du sige hvorfor man burde læse ham? give
> et par eksempler på anskuelser han kommer med?

Hej Ole

Du skal læse SK af lyst! Du skal ikke føle at du bør. Jeg har selv haft
vanskeligt ved at komme igang, men så begyndte der en læsegruppe i den
lokale sognekirke og det gav mig en vis hjælp. Vi læser 'Kjerlighedens
Gjerninger', som skulle være et godt sted at starte. Prøv evt at læse
den. Hvis du synes det er for vanskeligt, kan du måske prøve at læse det
afsnit i bogen der hedder 'Kjerligheden opbygger', det er efter min
mening det letteste - og netop meget opbyggeligt. Jeg købte de samlede
værker for nogle år siden, men er altså først rigtig kommet igang med
dem nu.

Efter at jeg er kommet igang med at læse SK er jeg gået igang med
'Indøvelse i kristendom' som jeg er ret glad for at læse.

Rigtig god læselyst - du vil sikkert få stort udbytte af det!

Mvh
Dybbøl