Hvorfor skal jeg købe en MacBook Pro ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-10-10 19:04

Hej Mac guruer!

Som titlen antyder, overvejer jeg at anskaffe en MacBook Pro...
Årsagen er at firmaet jeg arbejder hos, tilbyder bla. en håndfuld iMacs's,
en håndfuld MacBook Pro'er og så selvfølgelig diverse HP stationære og
bærbare som flexible medarbejdergoder - og man kan jo ligeså godt få så
meget ud af multimedieskatten til fuld proportionalskat som muligt

Jeg har i forvejen en stationær pc som kører win 7 Ultimate, som jeg er godt
tilfreds med - så en iMac frister mig ikke, selvom den da er flot.
Vi kunne derimod godt bruge en ekstra bærbare i familien...

Behovet er primært en maskine som vil blive brugt mest til surf, lidt
skriveri, og så meget gerne til lidt holden styr på vores digitale billeder.

Grunden til at jeg overvejer en MacBook, er førstehåndsindtrykket af lækkert
design, og hvad man sådan kunne uddrage af en ivrig sælger hos Fona.
Da jeg jo ikke har i mulighed for at købe maskinen i en fysisk butik, synes
jeg ikke det er fair at snylte på en sælger/butik for så at bestille den
igennem firmaets leverandør. Så det jeg er ude efter, er henvisninger til så
meget reel oplysning om emnet som muligt.

Så hvis der er nogen her som har gode links, eller kan fortælle mig lidt
mere om sagen, så vil jeg være meget taknemmelig - jeg vil også gerne have
lidt input til hvad jeg skal regne med at investerei af software, og hvad
der følger med i pakken

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-10 21:25

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> mere om sagen, så vil jeg være meget taknemmelig - jeg vil også gerne
> have lidt input til hvad jeg skal regne med at investerei af software,

Blot et par ting...
- En MacBook Pro giver højere stabilitet i systemsoftware og andet
software, og de har generelt set færre hardwarefejl end de fleste
Windows baserede bærbare.
- MBP kan køre både Windows og OS X, så du behøver ikke ud og købe nyt
software, hvis du i forvejen har en del til Windows.
- Vægtmæssigt er de lettere end de fleste tilsvarende Windows baserede
bærbare.
- En MBP kan boote i både Windows, OS X samt i forskellige Linuxsystemer
som YDL, Ubuntu osv.
- MacBook Pro kan køre et system virtuelt sideløbende med OS X, så du
fx. kan have en Windows eller en Linux liggende i baggrund og lynhurtigt
tilgå den, hvis du pludselig får brug for et program, du kun har til
Linux/Windows. Virtuel kørsel af ekstra system kræver dog et
emuleringsprogram som WMWare Fusion (kommerciel), ParallelsDesktop
(kommerciel) eller VirtualBox (gratis).
- Har du en del Windows software, kan du i de fleste tilfælde
cross-grade til Apple version næste gang, du vil opgradere. Nogle
software producenter giver endda ekstra rabat, hvis man samtidig køber
opg. til både Mac og Windows, så man alt i alt kommer til at betale
mindre for 2x opgraderinger end for 1x fuldt software til fx. Mac.

Alternativt...
- Hvis du vælger /ikke/ at købe en MacBook Pro, bør du vælge en HP
bærbar, hvis dem, I får mulighed for at købe, er fra HPs professionelle
serie. Prismæssigt og kvalitetsmæssigt i hardware er de stort set lige
så sikre som en MBP, men til gengæld mister du fleksibiliteten ved at
kunne køre med 2 - eller flere systemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-10-10 11:32

Alternativt...
[...]

Hej Erik Richard,

Mange tak for et par gode input om OS'er.

Den bærbare fra HP som jeg har kigget på, er en HP Envy 14"-1193eo - så
valget står altså imellem den, og så en MacBook Pro 15" - 2,53 GHz (MC
372DK/A)

Om den omtalte HP er fra den professionelle serie, ved jeg så ikke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-10 13:13

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> 372DK/A)
>
> Om den omtalte HP er fra den professionelle serie, ved jeg så ikke.

Det er den ikke. Det er en af deres mellemklasse konsumermodeller.
Såmænd en ganske udmærket maskine, men du vil få klart mere ud af at
købe MacBook Pro fremfor Envy'en - ikke bare i ren processorkraft, men
skærmen er både større og bedre på MBP.

Generelt om MacBook Pro:
http://www.apple.com/dk/macbookpro/why-mac.html
http://www.apple.com/dk/macbookpro/
HPs egen omtale/Dataspecs:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF04a/321957-321957-3329744-3995710-3995710.html
http://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/c02535057.pdf

mvh. Erik Richard

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-10-10 21:34

> så sikre som en MBP, men til gengæld mister du fleksibiliteten ved at
> kunne køre med 2 - eller flere systemer.

_Lur_ mig om man ikke kan køre både Linux, Free/Open/Net-BSD og Windows
på den...

Jeg tør næsten vædde min kablede mus på det

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-10-10 09:49

On 2010-10-22 20:04:28 +0200, Andreas M. Hansen said:

> Behovet er primært en maskine som vil blive brugt mest til surf, lidt
> skriveri, og så meget gerne til lidt holden styr på vores digitale
> billeder.

Programmer til surf (Safari browser) og billedbehandling er med
(iPhoto, som er en del af iLife).
http://www.apple.com/dk/ilife/ - der står en pris på siden, men det er
fordi programmet lige er opdateret. Det følger gratis med hver ny Mac.

> [...]
> gerne have lidt input til hvad jeg skal regne med at investerei af
> software, og hvad der følger med i pakken

Hvis du ikke vil skrive i en simpel teksteditor (TextEdit), som ligner
Wordpad til Windows, er der disse muligheder:
Openoffice, Pages (en del af iWork pakken) eller Microsoft Office til
mac. Det kommer an smag og pris.
Openoffice er gratis, iWork 599,- og MS Office 2008 for Mac - Home &
Student 1099,-

Se disse link http://www.apple.com/dk/why-mac/
http://www.apple.com/dk/why-mac/faq/

Openoffice på dansk:
http://da.openoffice.org/index.html

Dvs. det eneste du skal investere i er tekstbehandling, hvis du ikke
vil bruge Openoffice til det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-10-10 11:35

Hej Kurt,

Tak for gode links, og forklaring på software pakker.
En Microsoft Office pakke kan også tilkøbes - men sådan een har jeg allerede
på min stationære - så jeg vil nok gå efter den iWorks som du omtaler.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-10-10 17:20

On 2010-10-23 12:35:24 +0200, Andreas M. Hansen said:

> [...]
> En Microsoft Office pakke kan også tilkøbes - men sådan een har jeg
> allerede på min stationære - så jeg vil nok gå efter den iWorks som du

Du kommer også til at mangle en newsreader. Det er ikke indbygget

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-10 10:01

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lidt input til hvad jeg skal regne med at investerei af software, og hvad

Har du haft Mac før?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-10-10 11:38

> Har du haft Mac før?

Hej Jesper,

Nej jeg har faktisk aldrig rigtigt rørt ved en Mac - men er af natur nem at
begejstre for noget nyt.
Jeg har dog min kone alvorligt mistænkt for at ville sætte sig på
MacBook'en...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-10 14:12

Andreas M. Hansen wrote:

> Nej jeg har faktisk aldrig rigtigt rørt ved en Mac - men er af natur nem
> at begejstre for noget nyt.
> Jeg har dog min kone alvorligt mistænkt for at ville sætte sig på
> MacBook'en...

Godt nok er en MacBook Pro stærk, men det tror jeg altså ikke, den kan
holde til..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-10 10:46

>Godt nok er en MacBook Pro stærk, men det tror jeg altså ikke, den kan
>holde til..-)

Jeg mener nu ellers at have læst at sådan en fætter kan blive meget lun
efter et par timers brug - så måske den kunne være behagelig på en kold
vinterdag ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-10 12:55

Andreas M. Hansen wrote:

> Jeg mener nu ellers at have læst at sådan en fætter kan blive meget lun
> efter et par timers brug - så måske den kunne være behagelig på en kold
> vinterdag ?

1:1 .

mvh. Erik richard

Fra : Jon

Dato : 24-10-10 11:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Godt nok er en MacBook Pro stærk, men det tror jeg altså ikke, den kan
> holde til..-)

Hva er det dog du antyder om hans hustru?
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-10 13:02

Jon wrote:

> Hva er det dog du antyder om hans hustru?

Jamen, han skrev jo, at hun vil sætte sig på den. - Realistisk mener
jeg, at får hun først lagt sin klamme hånd på den, så bliver han nødt
til at købe en til sig selv.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 24-10-10 14:42

> [...]

> Jamen, han skrev jo, at hun vil sætte sig på den. - Realistisk mener
> jeg, at får hun først lagt sin klamme hånd på den, så bliver han nødt

Jeg tenkte mer på hva du da indirekte sa om hennes vekt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-10 16:27

Jon wrote:

> Jeg tenkte mer på hva du da indirekte sa om hennes vekt.

Det véd jeg da godt... - Men Andreas' formulering lå lige til højrebenet.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-10 19:06

> [...]
> begejstre for noget nyt.
> Jeg har dog min kone alvorligt mistænkt for at ville sætte sig på

Grunden til at spørger er fordi du måske burde starte med en brugt
MacBook - sådan en kan du få for ca. 2500 - 3000,-

En MacBook kan præcis det samme som en sprit ny MacBook Pro - specs er
bare bedre på den nye.

På den måde kan du danne dig et overblik og du kan sælge den igen uden
tab, hvvis du fortryder.

Jeg laver ikke andet end at supportere Mac brugere - både nye som
erfarne.

Jeg plejer altid at anbefale en god brugt som en start og hvis det så
fænger, så kan man også bedre vælge blandt noget nyt.

Nyt er klart lækkert, men det er også en stor udskrivning på en gang.

Jeg solgte for nyligt en MacBook i hvid til 2.800,- Den var i særdeles
pæn stand og hvis vedkommende smider en 500 GB HD, 7200 rpm samt max
RAM, så har han en super begynder maskine. Den kan naturligvis køre Snow
Leopard.

Så får du også råd til en Time Capsule og skulle familien blive glad for
den, så kan den sagtens bruges i forbindelse med et køb af en ekstra ny
Mac.

Sig til hvis du skal have mere hjælp.

God weekend.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-10-10 20:54

Den 23/10/10 20.06, Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
> fænger, så kan man også bedre vælge blandt noget nyt.
>
> Nyt er klart lækkert, men det er også en stor udskrivning på en gang.

Jeg kan klart anbefale Jespers råd.
Jeg har for nylig selv købt en brugt MacBook Pro, jeg er godt nok ikke
ny med Mac men da Harddisken pludselig gjorde knuder i Min PowerBook fra
2003 valgte jeg at se mig om efter en anden.
Jeg har købt en 15" 2.33 Ghz Macbook Pro. 3GB ram, 200GB disk og en
oplader. for 3000,- for nylig. med opdatering af Software og et nyt
batteri har jeg en fin maskine til under halv pris af en ny !
Den kan køre det nyeste system uden problemer.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/stats/macbookprocore2-duo-2.33-15-specs.html

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-10 10:57

Hej Jesper (+ Henry),

Jeg kan godt se jeres argument med en brugt maskine - men via en
bruttolønsordning og en marginalskat på 56 % så bliver en ny maskine ikke så
bekostelig endda.

Nu du nævner en Timecapsule, så er der også mulighed for at tilkøbe en sådan
en i ordningen - men jeg har læst en del på nettet om at sådan en med stor
sansynlighed ikke bliver 2 år gammel før den går i stykker:

http://timecapsuledead.org/

Eller er dette et overstået kapitel ?
I ordningen er der ligeledes mulighed for en LG NAS, som også har Mac
support - så den havde jeg overvejet i stedet for en Time Capsule - idet den
jo også kunne bruges fra alle vores pc'er.

Også god weekend herfra - selvom den jo desværre synger på sidste vers...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-10 18:57

> [...]

> jo også kunne bruges fra alle vores pc'er.
>
> Også god weekend herfra - selvom den jo desværre synger på sidste vers...

I princippet er det jo ligegyldigt om din Time Capsule ryger - bare din
Mac ikke ryger ved samme lejlighed.

Du finder INTET der er mere smart end sådan en. Det er de bedste penge
du nogensinde har givet ud til et stykke hardware.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-10 19:09

> [...]
>
> Du finder INTET der er mere smart end sådan en. Det er de bedste penge
> du nogensinde har givet ud til et stykke hardware.

Det er også en god idé at have to seperate backups i det tilfælde der
sker noget med den første backup.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 22:14

Helt enig. Sandsynligheden for, at to systemer svigter samtidig er trods
alt lille. Endelig er det jo kondensatorerne i strømforsyningen, der
svigter i Time Capsule. Da det skete for min, gik der overhovedet ikke
nogen data tabt. Harddisken fejlede ikke noget. Jeg kunne bare ikke lave
backup de få dage, reparationen tog.

> Det er også en god idé at have to seperate backups i det tilfælde der
> sker noget med den første backup.

Også enig. Man skal helst gå med både seler og livrem. Hvilket minder
mig om, at en af mine backup vist er lidt gammel efterhånden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-10-10 10:02

On 24-10-2010 11:56, Andreas M. Hansen wrote:

> I ordningen er der ligeledes mulighed for en LG NAS, som også har Mac
> support - så den havde jeg overvejet i stedet for en Time Capsule - idet
> den jo også kunne bruges fra alle vores pc'er.

Nu har jeg tidligere set på den LG NAS for en bekendt og den er i mine
øjne skruet underligt sammen og ender derfor på en for høj pris.
Hvad skal man dog med en bluray brænder i en NAS ???

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 11:02

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Nu har jeg tidligere set på den LG NAS for en bekendt og den er i mine
> øjne skruet underligt sammen og ender derfor på en for høj pris.
> Hvad skal man dog med en bluray brænder i en NAS ???

offsite backup ?

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-10-10 13:56

On 25-10-2010 12:02, Thomas von Hassel wrote:

> offsite backup ?

Ja, men det er spild af drev i mine øjne, kan lige så godt klares på
computeren, da det som regel er en manuel proces.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-10 13:58

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Ja, men det er spild af drev i mine øjne, kan lige så godt klares på
> computeren, da det som regel er en manuel proces.

Meningn er jo at det skal være så simpelt som muligt .. jo flere
manuelle steps jo større er sandsynligheden for at det slet ikke bliver
gjort ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 25-10-10 11:09

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Hvad skal man dog med en bluray brænder i en NAS ???

Backup av backup?

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-10-10 14:40

> Ja OK, men det er jo kun _2_ platforme. MacBook Pro kan køre med
> _3_..-))

Til gengæld kører den ikke skidegodt med Linux i forhold til sig eget OS
X.

Så jeg vil hellere sige at den kører med 2 - både Windows og OS X kører
rigtig godt på sådan en.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-10-10 19:01

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Du kommer også til at mangle en newsreader. Det er ikke indbygget

Teknisk set, jo for der er en med i teksteditoren Emacs, som startes fra
Terminal.app.

Den er det dog ingen almindelige mennesker der vil bruge, så i praksis
har du ret :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-10 12:54

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> writes:

> [...]
> sådan en i ordningen - men jeg har læst en del på nettet om at sådan
> en med stor sansynlighed ikke bliver 2 år gammel før den går i

Time Machine er den indbyggede sikkerhedskopiering i OS X som ganske
enkelt slår alt hvad jeg har set på Windows med mange, mange længder,
især genetableringsdelen hvor man kan SØGE efter ting og bladre tilbage
gennem tiden for at se hvordan tingene så ud dengang. Eller man kan
bruge det til at skifte til en ny, større harddisk på et par timer
hvorefter maskinen er som før.

Det kan enten virke ved en USB disk du sætter til med jævne mellemrum
(med et KABEL) eller med en netværksdisk der understøtter Time Machine
(dvs trådløst). Apple har to ikke-computer produkter der tilbyder en
netværksdisk der understøtter Time Machine - AirPort Express med en
ekstern USB-disk og Time Capsule med en indbygget disk.

Reklamesiden for Time Machine:
http://www.apple.com/dk/macosx/what-is-macosx/time-machine.html

Hvis du har muligheden for at få en til en fornuftig pris, så vil jeg
foreslå dig at gøre det. Den plads der så ikke bruges af Time Machine
kan bruges til et fælles netværksdrev.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-10-10 14:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101024 <nospam0002+20101024@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis du har muligheden for at få en til en fornuftig pris, så vil jeg
> foreslå dig at gøre det. Den plads der så ikke bruges af Time Machine

Blander du ikke TimeMachine og Time Capsule sammen?

Time Machine er software og virker på alle harddiske - Time Capsule er
en ekstern harddisk(inkl. Gb router) fra Apple, der qua rygter dør efter
to år - jeg tør heller ikke købe en Time Capsule, da jeg har samme
overvejelser som Andreas.

Jeg har købt en NAS fra Netgear - den virker perfekt med Time
Machine......

Time Machine virker desuden også trådet, og ikke kun som du siger: citat
start"(dvs trådløst)"citat slut.

Derudover mener jeg da, at Time Machine sætter sig på hele harddisken,
så man netop /ikke/ kan bruge eventuel overskydende plads til et fælles
netværksdrev, som du siger, men jeg husker muligvis forkert, eller Apple
har muligvis lavet det om(?).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-10 14:06

> [...]
> så man netop /ikke/ kan bruge eventuel overskydende plads til et fælles
> netværksdrev, som du siger, men jeg husker muligvis forkert, eller Apple

man _kan_ godt, men man _bør_ ikke bruge den disk til noget andet. For
det første fordi der jo så ikke bliver taget backup af de data men mest
fordi TimeMachiche hurtigere bliver nødt til at slette fra de gamle
backups for at få plads til nyt.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-10 22:14

> [...]
> en ekstern harddisk(inkl. Gb router) fra Apple, der qua rygter dør efter
> to år - jeg tør heller ikke købe en Time Capsule, da jeg har samme

Hvis den ikke når at blive to år gammel, så er en evt. defekt vel dækket
af reklamationsretten. Min nåede at blive lidt over to år gammel, før
den døde. Det er noget med, at et par kondensatorer i strømforsyningen
bliver for varme. Jeg var lige ved at købe en ny, da en venlig person
her i gruppen tilbød at reparere den for kr. 250,-. Det tog kun et par
dage, og han betalte endda portoen i hans ende for det nævnte beløb.
Hvis reparationen holder lige så længe som de oprindelige kondensatorer,
så er min Time Capsule næsten fem år gammel til den tid. Så vil jeg tro,
den er ved at være forældet, og jeg vil nok kun græde tørre tårer, hvis
den i stykker.

> [...]
> så man netop /ikke/ kan bruge eventuel overskydende plads til et fælles
> netværksdrev, som du siger, men jeg husker muligvis forkert, eller Apple

Man kan godt bruge en harddisk, som Time Capsule også bruger, men det
frarådes normalt. Vi har tre computere, som laver backup til den samme
Time Capsule, og vi har endda haft fire. Jeg ved ikke, hvordan de slås
om pladsen indbyrdes, men det ser ud til at fungere fint. Jeg har
selvfølgelig også den største, hurtigste og nyeste Mac, så det er
sikkert den, der vinder
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-10 17:21

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Blander du ikke TimeMachine og Time Capsule sammen?

Tag brillerne på og læs hvad jeg skriver.

Time Machine er rigtigt godt, og en Time Capsule tilbyder trådløs disk
til Time Machine.

> Jeg har købt en NAS fra Netgear - den virker perfekt med Time
> Machine......

Kan du gendanne via Time Machine fra installationsprogrammet?

> Time Machine virker desuden også trådet, og ikke kun som du siger: citat
> start"(dvs trådløst)"citat slut.

Nejda. Men hvorfor slippe af med et kabel for at få et andet?

> [...]
> så man netop /ikke/ kan bruge eventuel overskydende plads til et fælles
> netværksdrev, som du siger, men jeg husker muligvis forkert, eller Apple

Hvem af os to har faktisk et eksemplar af slagsen?

Fra : Jon

Dato : 24-10-10 17:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101024 <nospam0002+20101024@gmail.com> wrote:

> Hvem af os to har faktisk et eksemplar af slagsen?

Det er vel alminnelig å tenke at det er klokt, i det minste, at TM har
en full partisjon til rådighet. Om det finnes tekniske grunner til det,
vet jeg ikke. Dette er vel i så fall et av de tilfeller hvor det å
partisjonere en disk er fornuftig.

Jeg har én ekstern HD, partisjonert i tre, hvor TM benytter den ene. De
andre benytter jeg henholdsvis til bilder, som jeg av ulike grunner
(ennu) ikke vil legge inn i iPhoto, den annen til tilfeldig lagring av
data som snart skal slettes. Det fungerer ypperlig.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-10 17:22

> [...]
> det første fordi der jo så ikke bliver taget backup af de data men mest
> fordi TimeMachiche hurtigere bliver nødt til at slette fra de gamle

Det må man vel selv om så længe disken ikke er fuld?

Personligt bruger jeg det primært til at lægge EyeTV optagelser over så
min WDTV kan afspille dem når den er tændt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-10 17:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101024 <nospam0002+20101024@gmail.com> wrote:

> Det må man vel selv om så længe disken ikke er fuld?

helt bestemt ..

> Personligt bruger jeg det primært til at lægge EyeTV optagelser over så
> min WDTV kan afspille dem når den er tændt.

hvordan virker den ... hvad med HD ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-10 19:46

> hvordan virker den ... hvad med HD ?

Hardwaren er ok, men softwaren er ikke så afpudset som Apples men den
kan dekode det allermeste bare den kan få fat i bytestrømmen, og det kan
den via Ethernet og TC*ens delte drev.

Så er det hardwaredekodning af h264strømmen så den kan tage det hele
uden at kny.

Jeg kører så almindelig gul-composite til mit fjernsyn da jeg endnu ikke
har noget med en HDMI-indgang.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-10-10 19:48

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> [...]
> en full partisjon til rådighet. Om det finnes tekniske grunner til det,
> vet jeg ikke. Dette er vel i så fall et av de tilfeller hvor det å

Så længe der er ledig plads på min TC er jeg ikke bekymret. Når det så
går over tager jeg den derfra.

Fra : samir

Dato : 27-10-10 15:30

Hej Andreas,

Forstår til det fulde din skepsis ved at skifte fra noget velkendt til
noget nyt. Jeg var i mange år frem til 2008 tilhænger af windows fordi
det var nu engang den reference jeg havde og jeg kendte alle
smuthullerne og måde at optimere og skrædersy ting på.

Mit arbejde er primært data behandling på velkendte platforme som
office, excel, photoshop, adobe, osv. Jeg arbejder ikke med
specialsyede dos/windoes applikationer.

lad mig sige det med det samme - jeg vender aldrig tilbage til
windows. Jeg har kun haft glæde ved den. den kører altid. går sjældent
ned. Og alle de ting som man savner ved pc er bare bygget ind. ting
spiller sammen. Det er rart at man kan koncentrere sig om det man skal
og alt er intuitivt. Og har man brug for at lave noget særligt kan man
godt finde en løsning på det.

køb trygt en mac! du vil ikek fortryde det. apples produkter er måske
teknisk og hardware mæssigt ikke det nyeste state of the art. men så
er det tested og spiller og går ikke ned!

samir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-10 10:26

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> teknisk og hardware mæssigt ikke det nyeste state of the art. men så
> er det tested og spiller og går ikke ned!

Fint skrevet, og jeg er helt enig.
Hvad bruger du af statistikprogrammer, og reference-managers?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini