MS Windows
briani 27239
Købe Windows 7 - alle har oem betyder det ~
Fra : Tom Andersen

Dato : 21-10-10 15:37

Hej

Jeg vil prøve win 7 pro og har ringet rundt til forhandlere.

Alle har det de kalder oem - er det OK eller?

Tom

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-10-10 15:46

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Alle har det de kalder oem - er det OK eller?

OEM er en fuld version, så de er OK.

De er så billigere end retail-versioner, fordi man forpligter sig i
betingelserne for OEM at den kun bliver installeret på EN pc, så når
pc'en dør, så dør licensen også.

I praksis er det ikke umuligt at omgå det - det er bare ikke helt efter
reglerne for OEM software, og du kan ikke aktivere den på flere PC'er
samtidig på normal vis.

Jan

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-10-10 10:19

> [...]
>
> I praksis er det ikke umuligt at omgå det - det er bare ikke helt efter
> reglerne for OEM software, og du kan ikke aktivere den på flere PC'er

Jeg siger tak - har ikke kunnet finde en "retail" i en fysisk butik...
OEM må vist slet ikke sælges alene, men det er det eneste der tilbydes mange
steder her i Odense.

Tom

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 11:27

Tom Andersen skrev:

> Jeg siger tak - har ikke kunnet finde en "retail" i en fysisk butik...
> OEM må vist slet ikke sælges alene,

Jo, det må det godt. Jeg har spurgt Microsoft derom.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 22-10-10 17:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, det må det godt. Jeg har spurgt Microsoft derom.

Det er desværre ikke så simpelt :
http://www.zdnet.com/blog/bott/is-it-ok-to-use-oem-windows-on-your-own-pc-dont-ask-microsoft/1561?tag=mantle_skin;content
http://www.zdnet.com/blog/bott/what-microsoft-wont-tell-you-about-windows-7-licensing/1514

Jeg har indtil videre opgivet at købe windows 7 til mine tre maskiner.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-10-10 17:24

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i meddelelsen
> Det er desværre ikke så simpelt :
> Bjarne

Intet er simpelt i vore dage

Men OEM versioner af Windows kan købes "alle steder" uden hardware - jeg
har f.x. købt en stak hos SHG.

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 22-10-10 20:23

Jan Vestergaard wrote:

> Intet er simpelt i vore dage
næh, såmænd..

> Men OEM versioner af Windows kan købes "alle steder" uden hardware - jeg
> har f.x. købt en stak hos SHG.

Jeg tror ikke spørgsmålet går på om OEM "KAN" købes alle steder, mere om
MS's licensbestemmelser stemmer overens med den påtænkte brug.

Som nævnt i de referede links, for man forkellige svar alt efter hvor i MS
man spørger.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-10-10 14:58

> [...]
> Jeg siger tak - har ikke kunnet finde en "retail" i en fysisk butik...
> OEM må vist slet ikke sælges alene, men det er det eneste der tilbydes

Tidligere var det korrekt, men "i vore dage" sælges de uden hardware og
man forpligter sig bare til at de kun installeres på en pc i licenses
levetid.

Jan

Fra : Henning

Dato : 21-10-10 17:55

On Thu, 21 Oct 2010 16:37:01 +0200, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg vil prøve win 7 pro og har ringet rundt til forhandlere.

Hvis du bare vil prøve, er det ganske gratis. Du har 30 dage til at
prøve i, før du skal aktivere din version.

Fra : Kurd

Dato : 21-10-10 19:27

> Hvis du bare vil prøve, er det ganske gratis. Du har 30 dage til at
> prøve i, før du skal aktivere din version.

Kan Henning definere "ganske gratis"?

Fra : Henning

Dato : 21-10-10 21:27

>Kan Henning definere "ganske gratis"?

Gerne - lån den af en ven, download den fra nettet. Så længe du ikke
aktiverer den med en stjålet nøgle, er der ikke foregået noget
ulovligt.
Prøv den i 30 dage, kan du li' programmet, kan du købe en nøgle.