MS Windows
briani 27239
Acer blevet SLØV!
Fra : frank

Dato : 21-10-10 13:14

Hej.

Jeg har en 3 år gammel Acer bærbar 5715Z med vista. Den er blevet mere og
mere sløv over det sidste års tid, men jeg har ikke indtryk af at den har
fået virus/andet snavs.

Når jeg scanner den med Norton 360 tager det en time, og den scanner 355.000
elementer. Det er langt flere elementer end i den første tid jeg havde
PCén.

Når jeg ser i "windows jobliste" vises der: Processer 85. CPU brug svinger
mellem 10 og 90 pct. Fysisk hukommelse forbrug 1.20 GB konstant.

PCéns processer er en Intel 2-kerne 1.6 GHz. RAM DDR2 er på 2GB (det er max
som kan monteres).

Er det muligt at "rense den op" ? - Eller kræver den en formatering af
harddisken ?? - jeg ville være svært ked af at skulle geninstallere alle
mine programmer. (jeg har dog DVDér fra ACER til at geninstallere
fabriksindstillinger/styreprogrammer).

Er der håb ??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-10 13:55

"frank" <frankhan@mail.dk> crashed Echelon writing

> Når jeg scanner den med Norton 360 tager det en time, og den scanner
> 355.000 elementer. Det er langt flere elementer end i den første tid
> jeg havde PCén.

Så kan vi begynde religion krigen, men min erfaring er desværre at Norton
sløver en maskine.

De langt flere elementer gennem tiden, skal du jo huske dels er
opdateringer til styresystemet, men også alt det skidt der må ligge i dine
midlertidige foldere (Temp og Midlertidige Internet filer eller hvilken
browser du nu måtte anvende).

> Når jeg ser i "windows jobliste" vises der: Processer 85. CPU brug
> svinger mellem 10 og 90 pct. Fysisk hukommelse forbrug 1.20 GB
> konstant.

Men hvilke programmer services kræver CPU kraft og sluger megen RAM?

> [...]
> alle mine programmer. (jeg har dog DVDér fra ACER til at
> geninstallere fabriksindstillinger/styreprogrammer).

Nogler programmer kan evt. hjælpe, fx ccleaner. Denne kan også kigge ned i
registrerings databasen og slette unødige entries, men husk at sletning i
regisreringsdatabasen kan komme med en risiko for at noget måske ikke
virker bagefter, så husk en backup.

Ellers ville jeg anbefale en reinstallation og gerne fra et medie med
slipstreamet servicepack.

--
Bjarke Andersen

Fra : frank

Dato : 21-10-10 14:23

Tak for svaret Bjarke.

> Så kan vi begynde religion krigen, men min erfaring er desværre at Norton
> sløver en maskine.

Ja, jeg har godt set snakken om dette, men har benyttet Norton i alle 3 år.

> [...]
> midlertidige foldere (Temp og Midlertidige Internet filer eller hvilken

Ja ok, men som jeg forstår det sletter Norton temp.filer o.a. når der
skannes.

> Men hvilke programmer services kræver CPU kraft og sluger megen RAM?

Underligt nok kan jeg ikke se i listen at nogen bestemt tjeneste bruger
meget!

> Ellers ville jeg anbefale en reinstallation og gerne fra et medie med
> slipstreamet servicepack.

Betyder det en Vista hvor servicepacks er inkluderet ? I så fald skal jeg
vel ud og købe et vista program ?

Som sagt, hvis jeg må vælge at geninstallere til fabriksindstillingerne har
jeg DVDér fra Acer. Men, en anden mulighed er fra min harddisk som er
opdelt. Derfra kan jeg hente/geninstallere til fabriksindstillingerne med
det som hedder "Acer e-recovery". (har aldrig prøvet dette) Det sidste
lyder jo som en ret nem løsning - men selvfølgelig ryger alle mine egne
programmer så.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-10 14:36

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det som hedder "Acer e-recovery". (har aldrig prøvet dette) Det sidste
> lyder jo som en ret nem løsning - men selvfølgelig ryger alle mine egne

Hvis jeg var dig, ville jeg fjerne Norton, køre en Ccleaner, en
superantispyware og en diskdefragmentation, og se om ikke det hjalp..

Ellers er en helt frisk pc altid en fornøjelse

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-10-10 06:26

"frank" <frankhan@mail.dk> crashed Echelon writing

> Betyder det en Vista hvor servicepacks er inkluderet ? I så fald
> skal jeg vel ud og købe et vista program ?

Nu ved jeg ikke hvilket OS du kører med idag, men hvis det er Vista, så ja
er det et installationsmedie hvor SP2 er inkluderet i installationsfilerne.

Enten vente til MS frigiver et medie med dette, du så kan købe eller så kan
du lave dit eget medie, fx via denne guide:
http://www.vistax64.com/tutorials/230249-sliptream-vista-sp2.html

Vlite kan måske også klare jobbet.

--
Bjarke Andersen

Fra : emjeppesen

Dato : 21-10-10 14:21

frank skrev:

> [...]
>elementer. Det er langt flere elementer end i den første tid jeg havde

Norton er en rigtig tyveknægt, som sløver helt usædvanligt meget, så
ud med den.

Du kan i stedet vælge f.eks. Microsofts udmærkede og gratis
virusprogram, som kan hentes her:
http://www.microsoft.com/danmark/sikkerhed/?wt.srch=1

Derudover kan du køre Microsofts eget renseprogram her:
http://onecare.live.com/site/da-dk/center/

CCleaner er også et program, som bør findes på alle PC og bruges
jævnligt.

Har du f.eks gemt systemgendannelse i lang tid (default), så slet den
og start den igen, når du er færdig med at rense ud.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-10 14:31

> [...]
>
> Når jeg ser i "windows jobliste" vises der: Processer 85. CPU brug svinger
> mellem 10 og 90 pct. Fysisk hukommelse forbrug 1.20 GB konstant.

Prøv at gennemgå din jobliste og se, om ikke der er noget, der kan undværes.
85 processer og et hukommelsesforbrug i den størrelsesorden er lige i
overkanten.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-10-10 15:29

> [...]
>

> Når jeg scanner den med Norton 360 tager det en time, og den scanner
> 355.000 elementer. Det er langt flere elementer end i den første tid jeg

Andre har fortalt om Norton, og jeg er helt enig. Ud med den og ind med
microsoft security essentials, som er ganske gratis.
Men i øvrigt bemærker jeg det store antal filer - som du ikke ved hvor
kommer fra.
Jeg vil gætte på, at det er midlertidige internetfiler og cookies, og hvis
ikke du har renset for dem i lang tid, så vil det sløve computeren i helt
utrolig grad.
Åben en browser og ind under Funktioner-Internetindstillinger og slet alt
vedr. midlertidige internetfiler og cookies.
Så er du formentlig kørende igen - også selv om du vælger at beholde Norton.

Kurt

Fra : frank

Dato : 22-10-10 15:28

Tak for jeres svar.

Det endte med at jeg igår formaterede og geninstallerede harddisken med den
partition som ligger på den ene halvdel af harddisken. Det gik fint, i
løbet af en halv time var en ny dugfrisk vista indlæst. Men, men, der
kommer et stort arbejde med at lægge alle mine programmer ind igen. Der går
nok et par dage. Håber det er besværet værd.

Det ser ud som om pcén kører normalt igen. CPU forbruget er i hvile faldet
til omkring 5 procent!

Om jeg så skal udskifte Norton 360 - det kan jo godt være.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-10-10 16:05

frank udtrykte præcist:
> Om jeg så skal udskifte Norton 360 - det kan jo godt være.

Hvis du efter geninstallationen har er gammel Norton demoversion på
maskinen, er det sikkert værd at fjerne den før du indstallerer en ny
frisk Norton 360 eller noget andet.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Frank

Dato : 22-10-10 16:43

Ja Jørgen. Det var lige hvad jeg gjorde. For der lå en norton 60 dage
trail. Den slettede jeg før jeg installerede "min egen" Norton 360 hvor jeg
stadig har et halvt år tilbage.

Måske skifter jeg den ud med Microsofts gratis. Men ville gerne have Norton
fordi alle mine "favoritter" ligger ude på deres servermaskine.

v.h. Frank.

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-10-10 18:22

Den 22-10-2010 17:42, Frank skrev:
> Måske skifter jeg den ud med Microsofts gratis. Men ville gerne have
> Norton fordi alle mine "favoritter" ligger ude på deres servermaskine.

opret en dropboxkonto, og træk dem derover
- gratis, ikke leverandørafh, og i tilgift et shared drev på 2gb du
kan bruge i andre sammenhænge

//finn

Fra : Ole C

Dato : 22-10-10 17:44

frank skrev blandt andet:

> [...]
> men, der kommer et stort arbejde med at lægge alle mine
> programmer ind igen. Der går nok et par dage. Håber det er besværet

Det ville have været en god idé hvis du havde haft et image - for eksempel
lavet med Macrium, Filezilla etc.
Så havde du genetableret både styresystem og programmer på den samme halve
time...

--
vh
Ole C