Anbefal. Til ring og sms. Letlæselig
Fra : Jim Andersen

Dato : 20-10-10 12:33

Søger en "ældre" tlf.

Farmor ser ikke så godt længere, og synes det er irriterende hun skal tage
læsebrillerne på hver gang hun skal læse/skrive en sms, eller finde én i
Kontakpersoner. Hvilken tlf kan sættes op til stor skrift, og store ikoner.

Jeg troede knægtens iphone 3g kunne bruges, så jeg sad og legede lidt med
den i aftes, men skriften er jo bittelille. Når jeg "vender den" bliver
tastaturet ellers godt, men læse-feltet er stadig bittelille.
Det ser dog ud til en 3gs har en "Tilgængelighed" indstilling, hvor man kan
vælge zoom. Men de er nok liiiige dyre nok.

Overvejer en x10 mini (måske pro). Så skal lige forbi en butik og se den.
Nogen erfaringer, eller andre modeller der kunne du?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-10-10 12:39

Jim Andersen formulerede spørgsmålet:
> Overvejer en x10 mini (måske pro).

Tror jeg "Farmor" bliver træt af; har selv én ;)

Hér er lidt:

http://www.seniormobil.dk/doro-mobil/

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-10-10 14:26

Hans Paulin (6310) wrote:
> Jim Andersen formulerede spørgsmålet:
>
> Tror jeg "Farmor" bliver træt af; har selv én ;)
>
> Hér er lidt:
>
> http://www.seniormobil.dk/doro-mobil/

"Store klare skærme" hmmm, tror ikke vi er helt enige om hvad "stor"
betyder.

Knapperne er godt nok store, men der er jo kun store tal på. Så kan hun jo
ikke sende sms.

Fra : j.val

Dato : 20-10-10 12:40

xp mini / pro er mindre end iphone.

Hvis det er til ring og sms så prøv med en Doro
http://mags.datagraf.dk/aeldresagen/109/

jens

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-10-10 14:28

j.val wrote:
> xp mini / pro er mindre end iphone.

ja rent fysisk. Men også skriftstørrelsen? Er der evt. en zoom-funktion?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-10-10 22:51

Jim Andersen:

> ja rent fysisk. Men også skriftstørrelsen? Er der evt. en zoom-funktion?

Jeg er ikke faldet over den endnu - kun i browseren...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-10 12:40

Jim Andersen skrev:

> [...]
> Kontakpersoner. Hvilken tlf kan sættes op til stor skrift, og store ikoner.

Doro har ældremobiler. Min far på 86 og hans kone som er en smule
yngre er glade for dem. De har en Doro og en Doro PhoneEasy 341.
Den sidste er lidt mindre, men tasterne er stadig store.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-10-10 14:48

Jim Andersen skrev:

> Søger en "ældre" tlf.

Jeg har ikke set denne i virkeligheden, men har tænkt mig at tjekke
den på lørdag:

· http://aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_42/OFF02.SHTML

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-10-10 09:01

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har ikke set denne i virkeligheden, men har tænkt mig at tjekke
> den på lørdag:
>
> · http://aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_42/OFF02.SHTML

Jeg ved ikke hvordan man linker til andre indlæg men der er skrevet flg for
et par dage siden:

"Jeg har købt en Telme E1200 ældrevenlig telefon til min mor, men har nu
fundet ud af, at der ikke er nogen ordbog i den til SMS-beskeder."

Fra : Snavox

Dato : 21-10-10 15:10

Hej Jim.

> [...]
>
> "Jeg har købt en Telme E1200 ældrevenlig telefon til min mor, men har nu
> fundet ud af, at der ikke er nogen ordbog i den til SMS-beskeder."

Det var mit indlæg. Teksten i displayet står med meget store typer, men
det betyder så også, at man skal scrolle temmelig meget, når man skal
læse SMS-beskeder.

Og den manglende ordbog gjorde, at vi byttede den igen - min mor kunne
ikke vænne sig til den langsommelige trykken sig gennem bogstaverne på
de enkelte taster...

Men jeg er stadig på udkig, så måske en lidt billigere touchphone med
"tilgængelighedsfunktion" er en løsning.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 20-10-10 16:00

Jim Andersen wrote:
> [...]
>
> Overvejer en x10 mini (måske pro). Så skal lige forbi en butik og se
> den. Nogen erfaringer, eller andre modeller der kunne du?

Konens bedstefar har lige købe en Nokia 2720, da han var på jagt efter en
"ældre telefon" han fandt ud af at den fakisk var bedre(og billigere) end
nogen af de telefoner der slår sig op som "ældre telefoner" og jeg er
tilbøjelig til at give ham ret.

Tastaturet har en god størrelse, skrifttypen kan gøres temmeligt stor og man
kan få menuen sat op så der kun komme ét punkt skærmen af gangen.

Skærmen er ikke så stor, så den er anvendelig for ældre til MMS'er men der
plejer vi at sende en mail istedet.
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-10 02:29

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Overvejer en x10 mini (måske pro). Så skal lige forbi en butik og se den.
> Nogen erfaringer, eller andre modeller der kunne du?
Hvorfor skal ældretelefoner være så kedelige.
Iphonen er noget af det nemmeste at bruge, og der er netop tilgængeligheds
funktionen under indstillinger>generelt, hvor man kan indstille
tekststørrelse, slå zoomfunktion eller voiceover til.

Funktionen ligger i iOS 4.1, så det burde den gamle 3G også kunne, hvis den
altså er opdateret til sidste nye iOS.
Fordelen ved iPhone er, at den er så enkel at bruge, og at der er meget få
blindgyder i den.

Men horfor ikke slå sig løs og købe en Iphone 4? Har hun ikke råd til det?
Ellers er der jo ingen grund til at nøjes.
Fordelen ved iPhone 4 er den bedre skærm, der har højere kontrast, der gør
det lettere at læse tekst.
Med den har hun også altid en 4 x lup ved hånden, når tekst eller andet blir
for småt at se i bøger og lign.

Og så er der et simpelt og rigtigt godt lommekamera lige ved hånden, når
børnebørn og oldebørn besøger.
Så kan du jo altid lige hjælpe med at lægge billederne over på computeren og
måske på print ved besøg.

Med de funktioner iPhone 4 tilbyder på enkel vis, retfærdiggør den højere
pris, fordi hun får så mange andre funktioner, hun kan bruge, og som er
fuldstændigt ukomplicerede.
Er hun computervant, kan hun selv klare sig med at hente billeder ud,
podcasts, lydbøger, musik mm.
Hvis ikke, kan du jo altid lige tage laptoppen medog synkronisere, hive
billederne ud og få print lavet af dem.

Kunsten er at finde lige de Apps, hun kan få glæde af, og undgå andre, så
telefonen bliver ved med at være overskuelig.
3in1 mirror er oplagt som hjælpeværktøj.
Så har hun luppen, et spejl, og en god lommelygte. Er hun frisk nok, så er
der en bred vifte af små programmer, der kan hjælpe hjernen med at holde sig
frisk, så som suduko, skak og hangman m.fl.

Man skal heller ikke være blind for, at en smartphone kan åbne hendes
univers for sociale netværk som facebook og videostreaming som youtube med
telefonens direkt koblede applikationer til disse hjemmesider.
Og som smartphone er iPhone kongen af enkel betjening og opsætning.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-10-10 09:20

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>
> Funktionen ligger i iOS 4.1, så det burde den gamle 3G også kunne,
> hvis den altså er opdateret til sidste nye iOS.

Det er den. Den blev opdateret til 4.x for max 14 dage siden via Itunes på
pc.
Jeg dobbelttjekker lige i aften.

Vil du også godt lige tjekke din info?

> Men horfor ikke slå sig løs og købe en Iphone 4? Har hun ikke råd til det?

Nej. Og 6000 er alt for mange penge at bruge på en tlf i en verden hvor folk
sulter. Extrafunktioner eller ej.

Har du et link til en god hjemmeside om Iphone? Med lidt opsætningsguides og
evt et forum hvis man har spørgsmål ang. brugen af Iphone/Itunes?
Jeg synes altså ikke det er specielt nemt at bruge.
Fx: På pc/Itunes trak jeg en mp3 over i en spilleliste, men den dukkede ikke
op. Ingen fejlbesked eller noget. Jeg prøvede så via Filmenuen og dens "åbn
fil" dialogboks at tilføje den til spillelisten, men heller ikke her skete
der noget.

Jeg kan heller ikke, i Itunes, finde et punkt der hedder "jeg har altså sat
min iphone til, men den er ikke i bjælken til venstre, kig lige efter den
igen"

Den slags.

/jim

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-10 19:53

> Det er den. Den blev opdateret til 4.x for max 14 dage siden via Itunes på
> pc.
> Jeg dobbelttjekker lige i aften.

Jeg har lige tjekket op på min kones Iphone 3, der har den nyeste version af
iOS.
Funktionen er ikke tilgængelig på 3G modellen, desværre.

Den er der på iPhone 4.

> Vil du også godt lige tjekke din info?

> Nej. Og 6000 er alt for mange penge at bruge på en tlf i en verden hvor
> folk sulter. Extrafunktioner eller ej.

Jeg ser det lidt anderledes. Mange ældre lever på en sten, mens kontoen
bugner. Og det er da en skam.
Det handler om livskvalitet, mens man er til.
Hvis hun får en telefon, hun rent faktisk bruger ofte og tit på et væld af
måder, og tilmed får et godt lommekamera, der altid er ved hånden og kan
rent faktisk bruges i aftenlys. Det er forbløffende godt og superenkelt at
bruge

Men hvis pengene ikke er til det, er det jo en anden sag.

> [...]
> ikke op. Ingen fejlbesked eller noget. Jeg prøvede så via Filmenuen og
> dens "åbn fil" dialogboks at tilføje den til spillelisten, men heller ikke

iTunes er ikke det mest intuitive program, der findes!
Sjovt nok, for telefonen er.
Men det er dog til at lære.

Jeg skal prøve at gi en beskrivelse.
Først knytter du dine MP3-filer til iTunes
Det gør du i fanebladet Filer>Føj fil til bibliotek eller mappe til
bibliotek.
Peg på den enkelte fil eller på mappen med musik.

Dernæst opretter du en spilleliste i fanebladet Filer>Ny spilleliste -
Navngiv listen.
Nu kan du bruge Ctrl C - Crtl V eller dragN'drop fra musikbiblioteket til
spillelisten.
Humlen er, at man skal importere til iTunes biblioteket, før du kan kopiere
videre til spillelister.

Skal musikken flyttes til iPhonen, markeres den i bjælken til venstre og
dernæst går man ind på fanebladet musik.
Her vælger man at sætte flueben i "Synkroniser musik" og vælger Valgte
spillelister, kunstnere, album og genrer
Vælg spillelisten og klik på synkroniser.

Der er flere fora:
http://iphone.vildmedmac.dk/
og denher.
http://www.iphoneforum.dk/
og denher:
http://www.mobildebat.dk/forumdisplay.php?f=60
> Jeg kan heller ikke, i Itunes, finde et punkt der hedder "jeg har altså
> sat min iphone til, men den er ikke i bjælken til venstre, kig lige efter
> den igen"
>
> Den slags.

Den skal altså selv poppe op i bjælken, hvis telefonen er tilsluttet.

Et godt råd, hvis den ikke lige dukker op, er først lige at aktivere skærmen
på iPhonen.
Hjælper det ikke, så prøv at genstarte iTunes.
Hjælper det ikke, må man prøve at genstarte computeren.
Svigter det også, så genstart telefonen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-10 22:48

Frodo Nifinger skrev:

> Jeg ser det lidt anderledes. Mange ældre lever på en sten, mens kontoen
> bugner. Og det er da en skam.

Finn Søborg har en roman (har glemt titlen) der begynder med en
fødselsdagsfest for en dame der fylder 100 år. Hendes fokus er på
det pund kaffe som hun skal have af majestæten.

Hendes søn driver en hifi-forretning, og han har besluttet at
moderen skal have det sidste nye drøn af et stereoanlæg der kan
alt hvad man kan ønske sig.

Sønnen transporterer stolt det nye anlæg ind i stuen, og moderen
ser straks bekymret ud. Hun aner grumt sin skæbne. Sønnen går hen
mod den gamle dampradio for at fjerne den, og moderen prøver
forgæves at få ham overtalt til at den kan stå i køkkenet.

Da den bliver båret ud af døren, er hun klar over at hun har hørt
radio for sidste gang i sit liv.

--
Bertel

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-10-10 08:24

Frodo Nifinger wrote:
> Jeg har lige tjekket op på min kones Iphone 3, der har den nyeste
> version af iOS.
> Funktionen er ikke tilgængelig på 3G modellen, desværre.

Tak for hjælpen.

> Jeg skal prøve at gi en beskrivelse.

Tak igen.

/jim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-10 09:25

Frodo Nifinger skrev:

> Hvorfor skal ældretelefoner være så kedelige.

Fordi det der gør dem spændende for dig, er det som ældre står af
på.

> Iphonen er noget af det nemmeste at bruge, [...]

Nu kender jeg ikke en iPhone, men jeg tvivler på at gamle
mennesker forstår det samme ved "intuitiv" som du gør. Hvis man
ikke er vokset op med ny teknik, har man ikke nødvendigvis den
umiddelbare forståelse af hvad det hele skal gøre godt for.

> og der er netop tilgængeligheds
> funktionen under indstillinger>generelt, hvor man kan indstille
> tekststørrelse, slå zoomfunktion eller voiceover til.

De gamle mennesker jeg kender som bruger mobil, holder fingrene
helt fra diverse menuer. De bliver kun forvirrede af de
undermenuer der dukker op, og de har ikke et 'teknikskelet' i
deres forståelse der gør at de kan koble begreberne sammen i en
meningsfuld sammenhæng.

> Med de funktioner iPhone 4 tilbyder på enkel vis, retfærdiggør den højere
> pris, fordi hun får så mange andre funktioner, hun kan bruge, og som er
> fuldstændigt ukomplicerede.

De gamle jeg kender, er lykkelige for at der *ikke* er så
vanvittigt mange funktioner til at forvirre - funktioner de
aldrig nogensinde kommer til at bruge.

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-10 01:58

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Fordi det der gør dem spændende for dig, er det som ældre står af
> på.

Nej, iPhonen er netop ikke nørdens telefon.
Selvom du kan finde applikationer til stort set hvad som helst, kan du også
lade være.

> [...]
> ikke er vokset op med ny teknik, har man ikke nødvendigvis den
> umiddelbare forståelse af hvad det hele skal gøre godt for.

Og her er det skønne ved iPhonen. Der er een knap for fronten! Een knap!
Tryk på den, og du slipper ud fra hvad som helst, du har viklet dig ind i,
og havner på telefonens forside, der består af op til 20 ikoner. Og de er
enkle.
I øverste venstre hjørne er der et grønt ikon med en hvid tekstboble
hvorunder, der står "Beskeder" Her er dit SMSprogramprik på ikonet ny besked
i øverste hjørne og den nye besked åbner komplet med et qwerty tastatur.
Tastaturet for småt? Læg telefonen ned og tastaturet vender med og bliver
større. SMSsamtaler lægges i tråd, så det er nemt at følge en samtale. Vil
man bruge SMS, kan det ikke være enklere.

I nederste venstre hjørne er der et grønt ikon med et hvidt telefonrør.
Underneden står der "Telefon" Prik på det, og "telefon" åbner sig. Her er
der fem ikoner i bunden af skærmen:
En stjerne med teksten "favoritter", et ur med teksten "Seneste" en buste
med teksten "Kontakter", ni grå firkanter med teksten "Num. blok", en
båndoptager med teksten "Besked"
Det er selvforklarende.

http://www.mobilterminalen.dk/billeder/apple-iphone-4-3.jpg

Og kommer man ind i noget, man ikke forstår, ja så flygter man ud med et
enkelt tryk på homeknappen.

> [...]
> undermenuer der dukker op, og de har ikke et 'teknikskelet' i
> deres forståelse der gør at de kan koble begreberne sammen i en

Det er så det allerbedste ved iPhonen i den sammenhæng.
Du har generelt ingen behov for at gå i disse menuer.
Det skulle da kun være, hvis behovet for en ny ringetone melder sig eller
man har behov for at aktivere zoomfunktionen eller forstørre
tekststørrelsen.
Og skal man endelig det, er alt på Dansk, og homeknappen virker altid
Samtidigt er alt sat enkelt og forståeligt op.

Har man computer, henter man iTunes. installerer det, og slutter telefonen
til.
Skriv navnet ind i feltet, følg anvisningerne på skærmen, og iTunes sætter
alt op for dig.
iPhonen kopierer dine emailindstillinger , så du uden besvær kan læse emails
på din telefon.
Ikke noget med opsætning her.
Det er også lige gået op for mig, at telefonen selv finder ud af, at
indstille nummeret til telefonsvareren

Det eneste problem jeg kan se, er, at iTunes ikke er så intuitivt som
telefonen, så når man vil have musik flyttet over på telefonen skal man lige
lære programmet.
Det er så de færreste ældre, der har det behov, selvom det giver mulighed
for lydbøger og podcasts.

Telefonen har 5 knapper ialt! en hjem knap på fronten, en tænd og sluk kanp
på toppen, en enkel skydeknap i venstre øverste hjørne og to volumenknapper
underneden.

> De gamle jeg kender, er lykkelige for at der *ikke* er så
> vanvittigt mange funktioner til at forvirre - funktioner de
> aldrig nogensinde kommer til at bruge.

Det er netop det, jeg påpeger.
Man skal nøjes med de apps, der er brugbare for at holde telefonen
overskuelig.
Men hvem ville ikke gerne kunne tage billeder af børne eller oldebørn, når
de kommer på besøg, eller når man er på tur sammen.
Hvad kan være nemmere - Prik på ikonet "kamera", og kameraet vågner. Prik på
det, du vil fotografere og prik på udløserikonet. Så er billedet taget.
Billederne kan man så betragte ved at prikke på ikonet fotos og så på
kamerarulle.
Billederne kan mailes direkte fra telefonen til børnene, hvis man ikke gider
iTunes.

Og når man står i Brugsen og har brug for at læse det med småt på en pakke
nudler el. lign. og må konstatere, at synet ikke længere er 20/20 - Ja, så
er det skisme dejligt, at have en 4xlup i lommen.

Man behøver ikke have et teknikskelet i sin forståelse, blot have en IQ lig
med eller højere end ens alder og en naturlig nysgerrighed, der stimuleres
af det faktum, at det ikke kan gå galt.
Med teknisk forståelse kan man bruge telefonen til meget mere, fordi man kan
se potentialet i de forskelllige Apps, men det udelukker ikke
teknikanalfabeter i at bruge telefonens basale funktionalitet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-10 02:27

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

For at gi et eksempel på brugervenligheden, så har jeg foræret min kone min
gamle iPhone 3G.
Hun er den absolut værste teknikspasser, jeg kender.
Hun har aldrig været i stand til at selv at lægge musik på sine telefoner
eller MP3 afspillere.
Hun har selv en Macbook, og hun kan surfe på nettet, tjekke sin mail og
opdatere sin facebookprofil, og det er det!
Alt andet er mumbojumbo for hende.

Til trods for det har hun kun haft en fejl40, da hun ikke lige kunne finde
ud af, at man skal skyde ikonet til højre i pilens retning for at tage
telefonen, når den ringer .
Men derudover har hun ikke stillet et spørgsmål om hvordan telefonen
fungerer, og kan endda selv synkronisere den via iTunes. og selv skifte sin
musik.

Hvis hun kan, så kan ....!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 11:59

Frodo Nifinger skrev:

> For at gi et eksempel på brugervenligheden, så har jeg foræret min kone min
> gamle iPhone 3G.

Hvor gammel er hun?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 13:08

> Hvor gammel er hun?

Hun er så 41, men det ændrer ikke på, at hun er komplet teknik-analfabet
Hun vil så gerne favne visse ting, men mangler totalt det drive, der sætter
hende i stand til at lære og huske det.
Normalt får hun ungerne eller mig til at hjælpe sig, men med iPhonen har hun
ikke haft de problemer.

Det er det, der er forskellen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 14:39

Frodo Nifinger skrev:

> Hun er så 41

Så er hun slet ikke i klasse med de mennesker vi snakker om.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 15:12

> Så er hun slet ikke i klasse med de mennesker vi snakker om.

Hun er i klasse med de ældre, der gerne vil have teknologien, men ikke
orker/lyster at tilegne sig den viden, der skal til for at kunne leve med
den.

Dem, du taler om, har aldrig selv udtrykt ønske om at få en mobiltelefon og
kunne SMSe mm.
Jeg ville da aldrig pådutte en gammel dame en mobil, hvis ikke hun selv bad
om at få en.
De mennesker, der har vendt sig helt bort fra teknologien, kan man ikke
hjælpe med nye gismotingester.
Og det skal man da heller ikke. De lever på deres egne præmisser, og det
skal de da ha lov til.

Men hvis hun udtrykker, at hun gerne vil have en mobil, vil jeg helt klart
anbefale en iPhone, fordi den er nemmere og mere logisk end selv dedikerede
ældretelefoner samtidigt med at den giver mulighed for, at hun kan vokse med
den, altså øge sin viden og færden på nettet og sociale netværk og hvad der
ellers findes af nyttige Apps til den.
Det er fordi, der ingen hurdler er i iPhonen, hvis man vil mere, at jeg
anbefaler den så kraftigt som ældretelefon.
Selv en gammel hund kan lære nye tricks.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 16:33

Frodo Nifinger skrev:

> Hun er i klasse med de ældre, der gerne vil have teknologien, men ikke
> orker/lyster at tilegne sig den viden, der skal til for at kunne leve med
> den.

En farmor der ikke ser så godt længere - er hun i 40'erne,
50'erne eller hvad fanden havde du forestillet dig?

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-10 18:18

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4jb3c6dttu1muiprkv47v441v3i8cn0sk6@news.dotsrc.org...

> En farmor der ikke ser så godt længere - er hun i 40'erne,
> 50'erne eller hvad fanden havde du forestillet dig?

Hvis det er OP's farmor, der refereres til, har jeg en naiv forstilling om,
at hun er i 70'erne
Det uden at vide det
Men det at blive gammel involverer vel ikke nødvendigvis, at man mister
evnen til at tænke abstraktog kreativt, mens man udvikler en forbenet
modvilje at prøve nye ting?

Jeg nævner konen for at understrege, at modviljen til at tilegne sig teknisk
snilde og viden går på tværs af alder.
Ældre med den tendens gir bare ofte hurtigere op end de lidt yngre.

Mvh'
--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 18:32

Frodo Nifinger skrev:

> Men det at blive gammel involverer vel ikke nødvendigvis, at man mister
> evnen til at tænke abstraktog kreativt, mens man udvikler en forbenet
> modvilje at prøve nye ting?

Man bliver mindre fleksibel med alderen, og der er forskel på at
udvide sit kendskab til et område man allerede har sat sig ind i,
og så til at erobre helt nyt terræn.

Men hvorfor al den snak? Hvis du har ret, kan du blive milliardær
på at sælge iPhones til ældgamle mennesker. Giv os en opdatering
når du runder den første million i omsætning.

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-10 19:51

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:67i3c6h29m20molnt2riog5pvag1fj62t1@news.dotsrc.org...

> Man bliver mindre fleksibel med alderen, og der er forskel på at
> udvide sit kendskab til et område man allerede har sat sig ind i,
> og så til at erobre helt nyt terræn.

Forskellen er at ville eller ikke at ville.
Så enkelt kan det beskrives.
Dem der ikke vil, kan ikke bringes til at ville, og så er den ikke længere.

De, der gerne vil, bør til gengæld ikke udstyres med elendige aflagte
arvestykker fra børnene eller ubrugelige ældremobiler, men derimod have
noget som har en enkel brugerflade, og som kan lokke dem videre ind i
teknikkens land uden at være nørdet på nogen måde. - Altså en iPhone. Hvis
de har en opsparing på kontoen, er der ingen grund til at holde sig tilbage,
selvom telefonen er dyr. For dem er det en engangsudgift, fordi de iokke har
behov for at opdatere til nyt hvert år.
Jeg har set flere eksempler på at ældre har taget iPhonen til sig, netop pga
den lette brugerflade og det geniale interface.

Problemet for Apple er så, at bliver iPhone udbredt hos de gamle, så mister
den appeal hos de unge.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 20:13

Frodo Nifinger skrev:

> Forskellen er at ville eller ikke at ville.

Har du allerede rundet en million? Det gik sgu hurtigt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 22:12

> Har du allerede rundet en million? Det gik sgu hurtigt.

Aner man en smule sarkasme her

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 22:26

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Har du allerede rundet en million? Det gik sgu hurtigt.

Jeg er altså ikke den eneste, der har tænkt tanken:

http://groups.google.com/group/dk.teknik.telefoni.mobil/browse_thread/thread/73781af26288ddf4/e246bb40e9a9469c?lnk=gst&q=%C3%A6ldretelefon+iphone#e246bb40e9a9469c

http://www.facebook.com/pages/Why-do-so-many-old-people-have-iPhones/240982162155

http://www.axistive.com/iphone-as-a-magnifier-for-old-people-2.html

http://www.everythingicafe.com/forum/iphone/elderly-iphone-users-5770.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-10-10 08:23

Frodo Nifinger wrote:

> Hvis det er OP's farmor, der refereres til, har jeg en naiv forstilling
> om,
> at hun er i 70'erne

Helt korrekt.

> Men det at blive gammel involverer vel ikke nødvendigvis, at man mister
> evnen til at tænke abstraktog kreativt, mens man udvikler en forbenet
> modvilje at prøve nye ting?

Jeg kender ikke så mange gamle. Mine og min kones forældre.
Men jeg er lige ved at tro du tager fejl.
Alle 4 er for længst holdt op med at tænke abstraktog kreativt, og har
udviklet
en forbenet modvilje at prøve nye ting.

> For dem er det en
> engangsudgift, fordi de iokke har behov for at opdatere til nyt hvert
> år.

Arh... nu strækker du den lige rigeligt.
Vi har jo netop konstateret at hvis man købte en iphone 3 sidste år, er man
nu nødt til at opgradere til en 4'er for at kunne bruge

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-10-10 21:29

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg er lige ved at tro du tager fejl.
> Alle 4 er for længst holdt op med at tænke abstraktog kreativt, og har

Ældre er lige så forskellige som børn er.
Jeg kender de første 20 ældre personer melem 60 og 90, jeg har tiltro til,
ville kunne håndtere en iPhone uden vanskeligheder.
Jeg kender også et par stykker, som ikke kan.

Hvis din farmor allerede har favnet mobilteknologien og gerne vil SMS'e, kan
hun ikke være så slem, som du lægger op til.
Hun tør jo godt, når hun kan se nytteværdien er høj nok, og indlæringskurven
ikke er for stejl.

> Arh... nu strækker du den lige rigeligt.
> Vi har jo netop konstateret at hvis man købte en iphone 3 sidste år, er
> man nu nødt til at opgradere til en 4'er for at kunne bruge
> tilgængelighedsfunktioner.

Ja ok, jeg er også skuffet over, at netop den del ikke er fulgt med i
styresystemet til 3G
Men fremadrettet har de ældre ikke behov for at opdatere hele tiden, hvis
den nuværende model dækker behovet.
Dermed ikke sagt, at nyere versioner af styresystemet kan blive så tungt, at
man i praksis er tvunget til at opgradere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 11:59

Frodo Nifinger skrev:

> Og her er det skønne ved iPhonen. Der er een knap for fronten! Een knap!
> Tryk på den, og du slipper ud fra hvad som helst, du har viklet dig ind i,
> og havner på telefonens forside, der består af op til 20 ikoner.

Du har ikke forstået problemet for gamle mennesker, og jeg kan
vist ikke forklare dig det i din teknikbegejstring.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 13:02

> Du har ikke forstået problemet for gamle mennesker, og jeg kan
> vist ikke forklare dig det i din teknikbegejstring.

Jo, jeg forstår godt, hvad du mener.
Men OP's farmor havde jo i forvejen omfavnet det at skrive SMS og er altså
villig til at tage i det mindste det skridt ind i teknikkens verden.

Selvfølgelig er der ældre, der ikke kan se ideen i at skrive en SMS, ikke
vil tage billeder og hellere vil spørge folk om hjælp, når de ikke lige kan
læse det med småt i butikken. Men de vil se med skepsis på mobiltelefoner i
det hele taget. Måske de lige akkurat er parat til at favne Doro's
ældremodel med de store taster. Den er iøvrigt ikke særligt brugervenlig i
sine indstillinger. - Svigermor har haft en. Den kan faktisk gøre ganske
teknikforskrækket.

Men for dem, der gene vil prøve det nye teknik, men ikke har
teknikforståelse som sådan, for dem er iPhone netop det rigtige, fordi den
ikke spænder ben noget sted, og man altid kan finde ud til udgangspunktet
ved at trykke på den enlige knap på fronten.
Det gir tillid til at prøve mere og opdage mere. Og det er godt for både
hjerne og sjæl.
Hvor mange ældre har ikke kastet sig over computeren og fundet ud af, at der
er ting, de godt kan. Med iPhonen er det blevet endnu nemmere at favne den
nye verden istedet for at sidde tilbage og føle sig efterladt.

Jeg er stor modstander af, at man vælger at brække vingerne på de ældre,
inden de får en chance for at lære at flyve. Og når nu netop mange ældre har
en konto stående med en livsopsparing. Der er ingen grund til at være
påholdende på deres vegne. Ligkæder har ingen lommer, og så grådig behøver
man altså ikke at være som arving.

Min nabo på 85 havde udviklet grå stær, men det offentlige ville ikke gøre
noget ved det, førend det blev meget værre. Jeg opfordrede ham til at få det
fikset på et privathospital med det samme istedet, fordi hver dag med
sygdommen var en spildt dag. Gæt, hvad det har gjort for hans livskvalitet.
Han kører stadig bil og er iøvrigt en god billist.

Jeg har et par gange taget min svigermor under armen og fået hende til at
bruge af hendes penge på noget godt til hende selv. Noget af kvalitet, hun
ikke selv kunne finde på at gøre. F.eks den StressLess stol hun sidder i
mange timer hver dag og den moderne fladskærm, hun ser fjernsyn på.
Jeg ved, hun elsker begge dele og aldrig har fortrudt købene et sekund.

Min svigermor er igen begyndt at snakke om en mobltelefon. De sidste 4, hun
har haft, er alle havnet i en skuffe og aldrig brugt, så jeg tænker at
anskaffe hende en iPhone, hvis hun tager det op igen. Favner hun den, fordi
den er nem, er det godt. Ryger den i skuffen som alle de andre - incl
Doro'en, ja så kan en af børnene eller børnebørnene få glæde af den om et år
tid istedet.
Hun har også spurgt konen om hjælp til at købe en computer uden at vide,
hvad og hvordan, men hvis hun kan favne iPhonen, ja så skaffer jeg hende en
iPad, for så har hun også muligheden for at favne den istedet for at få
endnu et nederlag med en kompliceret Pc.

Hvis det er muligt, så skal man puste lidt luft under deres vinger istedet
for at stikke dem en hvid bjælke med 14 store knapper på og sige : "Her! Det
er sq det eneste, du har chancen for at finde ud af!"

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Simon

Dato : 21-10-10 10:40

Klip

> [...]
> der en bred vifte af små programmer, der kan hjælpe hjernen med at holde
> sig frisk, så som suduko, skak og hangman m.fl.

Jeg synes keyboardet er ret småt på Iphone4, og dermed uanvendeligt i mine
hænder, også selvom jeg sætter det op i størrelse. At keyboardet kun
reagerer på varme fra fingrene og ikke kan bruges med en stylus eller negl,
gør det endnu mere kompliceret at bruge for mig i hvert fald.
Det er desuden så følsomt at den mindste berøring på nabotasten gør at det
vil tage mig en krig at ramme de rigtige taster.
PT bruger jeg LG KF300 som har store taster, stor font, relativ stor skærm
pakket ind i pænt design.
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-10 10:47

Den 21/10-2010 klokken 11:40, skrev
"Simon" <sb@invalid.dk>
i <4cc00a69$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> PT bruger jeg LG KF300 som har store taster, stor font, relativ stor
> skærm pakket ind i pænt design.
> Simon

Ligeså her. Jeg elsker denne model.
Desuden er det en 'klap' telefon, så skærm og taster er bekyttet i lommen.
Og det bedste: Stort udvendigt display, hvor klokkeslettet kan aflæses
uden brug af briller

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-10-10 08:46

Den 20-10-2010 13:32, Jim Andersen skrev:
> [...]
>
> Overvejer en x10 mini (måske pro). Så skal lige forbi en butik og se den.
> Nogen erfaringer, eller andre modeller der kunne du?

Jeg har kun læst ca ½ tråden, men minien er nok dumt med de krav.

Barnebarnet havde ikke råd til iPhonen, og gik efter x10minien.
Han kom hjem med en HTC - en model med det hele.
Han slap billigere, har et fornemt display og den kan alt hvad han vil.
Der er et fuldt virtuelt tastatur, så der er ikke noget bøvl med at
fange "det rigtige bogstav" eller en åndssvag ordbog som ikke kan lave
ordet "operettekavaler" [tilfældigt gæt!].

med andre ord, en telefon, som jeg selv kunne blive forelsket i, også
som en del af gruppen med behov for "ældretelefon" (begyndende grå stær,
klumpede fingere, svækket hørelse osv.)

//finn - at not 2 old