Så kommer der sne i morgen
Fra : Ukendt

Dato : 19-10-10 14:11

http://www.bt.dk/danmark/den-foerste-sne-rammer-danmark-i-morgen

og jeg har stadig ikke "haft tid" til at skifte til vinterdæk......så jeg
håber
det går på sommerdækkene

--
Tom

Fra : oz3bto

Dato : 19-10-10 15:22

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/danmark/den-foerste-sne-rammer-danmark-i-morgen
>
> og jeg har stadig ikke "haft tid" til at skifte til vinterdæk......så jeg
> [...]

Det var tideligt den kom iår ... Kan være DK skal til at have vinter igen
iår

Ja heroppe har vi fået sne.. efterhånden nogen uger siden at vi fik første
drys... Vil lige hilse og sige at sommerdæk IKKE funker på såen 5cm sjap/sne

Jeg har smidt vintersutterne på og det er med pigge

OK bor også "lidt" længere mod nord

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-10-10 15:49

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen
> http://www.bt.dk/danmark/den-foerste-sne-rammer-danmark-i-morgen
>
> og jeg har stadig ikke "haft tid" til at skifte til vinterdæk......så jeg
> håber
> det går på sommerdækkene

Uha, så varer det ikke længe, førend du bliver haglet ned.
Er du da helt gal mand, køre med sommerdæk i sne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Bak

Dato : 19-10-10 16:24

> "Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> Uha, så varer det ikke længe, førend du bliver haglet ned.
> Er du da helt gal mand, køre med sommerdæk i sne.

Hvornår er egentlig det rigtige tidspunkt, hvis der ingen sne kommer?

Sommerdækkene er Tracmax, vinterdækkene Michelin Alpin. Begge sæt tæt på
100% gummi

Det er noget med gummiets hårdhed ved lave temperaturer, eller er det en
myte?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-10 16:31

> "Martin Bak" skrev i meddelelsen
> Hvornår er egentlig det rigtige tidspunkt, hvis der ingen sne kommer?

Når vejene bliver glatte.

> Det er noget med gummiets hårdhed ved lave temperaturer, eller er det en
> myte?

Det handler ikke om gummiets hårnhed, men mere om vinterdækkets lameller,
som et sommerdæk ikke har.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-10 18:42

> Er du da helt gal mand, køre med sommerdæk i sne.

Så skal vi til den årlige sang igen.
Vil blot tilføje, jeg i år vil køre endnu
stærkere på mine Michelin Energy Saver dæk.
Nu er der jo både SRS Airbag og ABS, og så
er motivtionen til at køre endnu stærkere i princippet
større...som dem med vinterdæk...

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-10 19:21

> [...]
> stærkere på mine Michelin Energy Saver dæk.
> Nu er der jo både SRS Airbag og ABS, og så
> er motivtionen til at køre endnu stærkere i princippet

Plejer du ikke at lægge STOR vægt på, hvad FDM mener? De anbefaler igen i
år, brugen af vinterdæk...

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-10 21:33

> Plejer du ikke at lægge STOR vægt på, hvad FDM mener? De anbefaler igen i
> år, brugen af vinterdæk...

Naturligvis ikke.

"- Er dit kørselsbehov begrænset, og kan du lade bilen stå, når vintervejret
er over os, kan du fint klare dig med sommerdæk.", mener Færdelsstyrrelsen.

-underforstået vinterdæk er bedst når der ligger sne og da de fleste
hovedveje
er ryddet for sne er der ingen grund til bekymring på gode sommerdæk.
Desuden kører jeg ikke hver dag, sommer som vinter, så det ville være
narvist at købe 4 vinterdæk
i mit tilfælde. Skulle jeg køre længere på arbejde hver dag ville jeg ta'
det som en oplevelse
de dage jeg sku' ta' det mere roligt på de mindre veje indtil jeg kommer ud
på hovedvejen.

En hollandsk test skulle sidste år påvise, vinterdæk er bedre på våde veje
end
sommerdæk, men:

"Men samtidig understreger Færdselsstyrelsen, at hollændernes resultater
indtil videre står alene, og at adskillige eksempler og målinger
dokumenterer, at sommerdæk er bedst på våd vej.
Victor Hollnagel, der er bilinspektør og har været ansat i
Færdselsstyrelsens biltekniske afdeling siden 1998, henleder opmærksomheden
på, at dækbranchen, da man fastlagde reglerne for EU-mærkningen af dækkene,
insisterede på, at der skulle være lempeligere krav til vådgreb for
vinterdæk i forhold til sommerdæk.

"Kravet blev 90 pct. vådgreb for vinterdæk med hastighedsindeks indtil "Q",
henholdsvis 100 pct. for vinterdæk med hastighedssymbol "R" og højere, mens
der kræves 110 pct. vådgreb for sommerdæk i forhold til referencedækket. Det
kunne tyde på, at branchens repræsentanter havde en viden om, at sommerdæk
var lidt bedre på våd vej end vinterdæk," siger Victor Hollnagel."