MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Microsoft giver XP dødsstødet
Fra : Kall, Mogens

Dato : 20-10-10 00:08

JyllandsPosten skrev i går fredag 19. okt 2010

http://epn.dk/teknologi2/article2218935.ece

=== citat start ===

Microsoft giver XP dødsstødet
Af NICOLAI DEVANTIER, Computerworld

Offentliggjort 19.10.10 kl. 16:49

Microsoft vinker nu farvel til en af firmaets største succeser, Windows XP.

Microsoft lukker i denne uge for salget af Windows XP, der er firmaets
hidtil mest succesfulde operativsystem.

XP udkom den 31. december 2001 og har således knap ni års erfaring,
men den tæller ikke på plussiden.

"XP's levetid har været lang, og systemet har været holdbart. Men
efter 22. oktober kan man ikke længere købe produktet," siger
Mortimer Liebman, der er divisionschef, med ansvaret for Microsofts
Windows forretning overfor forbrugere i Danmark.

Det er dog ikke med vemod i sjælen, at koden til XP skrottes.

"Der et tale om en gammel platform, som ikke længere lever op til
det trusselsbillede, vi har i dag. Det er et operativsystem fra en
anden tid, og derfor siger vi pænt farvel til XP og byder fremtidige
systemer, med en helt anden sikkerhedsplatform, velkommen,"
siger han.

Microsoft vil således kun sælge Windows Vista og Windows 7.

Supporten og udviklingen af opdateringer til XP fortsætter dog frem
til 2014.

Læs også: Se det bedste og det værste i Microsofts historie
http://www.computerworld.dk/art/55988

Stadig mange brugere

Selv om XP er på vej ud på de evige kodemarker, er der stadig mange
brugere, som anvender platformen fra Microsoft.

Ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), der fører
statistik over hvilke styresystemer, som danskerne anvender, ligger
XP således helt i top.

Seneste opgørelse er fra august 2010, og her ligger XP på førstepladsen
med en brugerandel på 39 procent. Herefter følger Windows
Vista med 29 procent og Windows 7 med 21 procent.

"XP er stadig det største operativsystem, men det siger kun noget om
udskiftningshastigheden på pc'er. En pc har en levetid på
mellem tre og fire år, og derfor vil der være et helt naturligt efterslæb,
og det vil tage noget tid, før alle får skiftet til
Windows 7," siger Mortimer Liebman.

"Man kan ikke forvente, at folk skifter, bare fordi vi har lanceret et
nyt operativsystem."

På applikationssiden begynde Microsoft også at se bort fra XP. Det
første eksempel er Internet Explorer 9, der ikke kan afvikles på
platformen. Men der kommer flere.

"Vi kommer til at se flere og flere produkter, der ikke kan bruges
på XP. Det giver også mening at rykke videre, når vi nu ikke
sælger platformen mere," siger han.

=== citat slut ====

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11750 news:4cbb572f$0$23763$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11775

Fra : Kurd

Dato : 20-10-10 00:24

Hvad ville du gøre uden Ctrl+C og Ctrl+V? (Nåh jo, du ville sikkert melde
Microsoft til politiet.)

Fra : Rado

Dato : 20-10-10 07:59

On Wed, 20 Oct 2010 01:07:31 +0200, "Kall, Mogens"
<Jesus.loves.you.et@gmail.com> wrote:

>Seneste opgørelse er fra august 2010, og her ligger XP på førstepladsen
>med en brugerandel på 39 procent. Herefter følger Windows
>Vista med 29 procent og Windows 7 med 21 procent.

Tallene overrasker mig - jeg troede der efterhånden var langt flere
Win 7 brugere rnd XP brugere.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Holst

Dato : 20-10-10 15:09

On 20-10-2010 08:58, Rado wrote:

> Tallene overrasker mig - jeg troede der efterhånden var langt flere
> Win 7 brugere rnd XP brugere.

Ja, jeg var også meget overrasket over, at der fortsat var så mange
brugere af XP, og egentlig endnu mere overrasket over, at der er så
mange brugere af Vista.

Bortset fra at XP er meget gammelt efterhånden, så kan jeg jo godt
forstå det, for det er jo et rigtig godt produkt - i modsætning til
Vista. Men sådan er der jo så meget.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-10-10 15:42

Holst wrote:

> Ja, jeg var også meget overrasket over, at der fortsat var så mange
> brugere af XP, og egentlig endnu mere overrasket over, at der er så
> mange brugere af Vista.

Det bør ikke overraske, Windows XP er velfungerende og stabilt, som du
også selv skriver nedenfor.

> Bortset fra at XP er meget gammelt efterhånden, så kan jeg jo godt
> forstå det, for det er jo et rigtig godt produkt - i modsætning til
> Vista. Men sådan er der jo så meget.

Det er en myte at Windows Vista generelt fungerer dårligt, en myte som
understøttes af folk der ingen praktisk erfaring har med Windows Vista
og tror de ved alt fordi de engang har læst det i en artikel.

De største problemer har været og er med drivere til
tredjepartsprodukter.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Holst

Dato : 20-10-10 20:40

On 20-10-2010 16:41, Erik Olsen wrote:

> Det er en myte at Windows Vista generelt fungerer dårligt, en myte som
> understøttes af folk der ingen praktisk erfaring har med Windows Vista
> og tror de ved alt fordi de engang har læst det i en artikel.

Ikke umuligt. Jeg har selv nok højst tilbragt 3 timer bag en computer
med Vista. Erindrer det hverken som en god/dårlig oplevelse.

Til gengæld kender jeg en del, som har bandet deres Vista langt væk og
ønsket sig tilbage til XP - og glædet sig over at få Windows 7.

> De største problemer har været og er med drivere til
> tredjepartsprodukter.

Hvilket jo også er en meget væsentlig ting.

Vi er begyndt at få nogle bærbare ude på arbejde med Windows 7, ligesom
min kæreste har fået en mini-pc med Windows 7. Jeg er umiddelbart ikke
fascineret, men jeg må også indrømme, at jeg ikke har arbejdet alverdens
ved nogen af computerne.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-10 20:58

Holst skrev:

> Til gengæld kender jeg en del, som har bandet
> deres Vista langt væk og ønsket sig tilbage til
> XP

.... og sådan har det altid været når folk har skiftet
styresystem.

Jeg husker da folk skiftede fra:

DOS til Windows 3 [1]
Windows 3 til 95
95 til 98
98 til 2000 [2]
2000 til XP

og så videre

[1] Windows 1 og 2 fik vist aldrig tag i folk.
[2] Det fik ME heller ikke, mange kalder den for
Major Error eller Minimum Edition.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-10-10 22:52

Jeg købte et program der krævede Windows 2 og derfor kom det med en
runtime version. Jeg havde aldrig den fulde version. Forøvrigt var
Windows 2.1 den første der kunne udnytte mere end 640KB RAM.
Jeg havde 2MB RAM der iøvrigt kostede mere end en 4GB klods koster i
dag. En 52MB harddisk kostede over 2000kr dengang. En 500GB harddisk
koster i dag ca. 400kr.
Man bliver helt nostalgisk.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rado

Dato : 21-10-10 03:25

>... og sådan har det altid været når folk har skiftet
> [...]

Som jeg husker det blev Win 2000 nu særdeles godt modtaget af de
fleste - nok fordi MS endelig fik lavet et stabilt og velfungerende
system som almindelige brugere kunne finde ud af at installere og
bruge. Det tog,mig selv et nogle måneder før jeg vænnede mig til at
det bare ikke gik ned, at jeg ikke løb tør for ressoucer og måtte
genstarte, at jeg ikke skulle bøvle med IRQ kanaler og
hardwarekonflikter osv. osv. Det kørte bare på skinner i modsætning
til Win98.

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-10-10 08:12

Den 20-10-2010 21:57, Allan Vebel skrev:
> ... og sådan har det altid været når folk har skiftet
> styresystem.

Det ændrer stadig ikke på at ME og Vista var meget ringere end de burde
være, hvilket er bekræftet af MS, i kraft af den meget korte tid de var
på markedet inden der kom et nyt system :) - Vista sælges endog ofte med
"gratis opdatering til W7".

Min ME kører iøvrigt stadigt, og fejlfrit - Bruger den til
lyd/billedoptager og Pascal-programmering

//finn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-10-10 11:18

Det er en myte at Me og Vista var specielt kort tid på markedet inden
der kom en afløser. XP var der extremt længe men ser man på andre OS
versioner ligger begge disse fint i tråd med de andre. Jeg har
tidligere postet en timeline for hvornår diverse Windows versioner
kom. Måske kan du finde den hos Google groups, ellers er det nemt nok
at finde informationen på nettet.
Det er også ganske normalt at der sælges med gratis opdatering til et
nyere OS der er lige om hjørnet. Dette er for at modvirke at salget af
nye PC'er falder mens man venter på det nye OS.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-10-10 15:47

Den 21-10-2010 12:18, Jens Peter Karlsen skrev:
> Det er en myte at Me og Vista var specielt kort tid på markedet inden
> der kom en afløser.

Nu har jeg deltaget i de fleste introkurser MS har afholdt siden windows
2.1, og jeg mindes ikke engang at have været inviteret til et ME seminar
Det er lykkedes mig helt at undgå at få Vista ind i virksomheden,
grundet mange kompabilitetsproblemer. Det er til gengæld gået let med
W7, som af mange anses for at være Vistas servicerelease

M icrosofts
E ronious System

V ery
I naccurate
T roublesome
S oftware
A pplication

//finn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-10 14:33

Og jeg har været Beta tester på alle Windows versioner siden WIN95.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : alexbo

Dato : 20-10-10 16:10

"Rado" skrev

> Tallene overrasker mig - jeg troede der efterhånden var langt flere
> Win 7 brugere end XP brugere.

Jeg tror at mange nye firmacomputere bliver sat op fuldstændig som den der
blev afløst, med de programmer som køberen kender og ved virker.
Har man brugt mange penge og meget tid på et faktureringsprogram eller
lagerstyring skifter man ikke styresystem med risiko for problemer.

Bogholderiprogrammer, lagerstyring, tidsstyring, netværk, alt skal være som
det var, kun selv maskinen skal være hurtigere, mere lydløs, kunne klare
flere og større skærme.

Alene det at man kan købe en ny XP fortæller at der er efterspørgsel fra
køberne for at forny maskinparken men beholde et gammelt styresystem.

Jeg er lige skiftet fra XP til W7, og er irriteret over noget så banalt som
pauseskærmen, på XP kunne jeg køre et slideshow af billeder hvor filstien
blev angivet så jeg kunne sted og tidfæste optagelsen, det kan man ikke i
W7, jeg har i hvert fald ikke fundet nogen "vis filsti" mit tastatur et
trådløst Microsoft spærrede for pauseskærm, så det måtte skiftes til et
ældre Cycon.
Det varede længe før jeg fandt ud af hvordan man bruger datoen som
søgefunktion.

Har man et velkørende system i et firma så hold fast i det, uanset at det
"nye" er meget bedre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-10 15:03

Kall, Mogens <Jesus.loves.you.et@gmail.com> wrote:

> JyllandsPosten skrev i går fredag 19. okt 2010
>
> http://epn.dk/teknologi2/article2218935.ece

<snip>

> En pc har en levetid på mellem tre og fire år, ...

Ikke når OS er XP. Det er vel netop det der er pointen. At XP har holdt
så længe er ikke kun gået ud over MS.

--
Ikke ham på Facebook.