Microsoft produktplacering
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-10 22:42

Jeg kom lige til at zappe over på TV3, hvor de sendte en let komedie fra
2008 kaldet "Another Cinderella story". Jeg kom til at dvæle lidt ved
den, for hovedpersonen er også med i en serie, vores lille søn ser på
Disney Channel.
Som navnet antyder er der tale om et Askepot-eventyr. Ved
midnat, hvor hovedpersonen flygter fra ballet, taber hun ikke sin sko,
men sin musikafspiller. I omtalen på tekst-TV står der, at hun taber sin
iPod, men i filmen siger de tydeligt og adskillige gange, at hun har
tabt sin Zune. Det er lidt sjovt, for man hører ellers altid om, at det
er Apple, der får sine produkter placeret i film. Aldrig Microsoft. Det
er også sjovt, for jeg har aldrig nogensinde set en Zune, hverken i en
butik eller i levende live. Hovedpersonen har i øvrigt også en af de her
bærbare computere, hvor man kan dreje skærmen rundt og bruge den som en
skriveplade. De blev vist heller ikke nogen stor succes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-10 22:47

> [...]
> bærbare computere, hvor man kan dreje skærmen rundt og bruge den som en
> skriveplade. De blev vist heller ikke nogen stor succes.

Og Apple har sjældent aktivt fået deres produkter med i film og tv. Som
regel er det "prop department" som kan li' Apple og bruger deres
produkter. Tit bliver æblet også dækket af en gul PostIt™fordi Apple
_ikke_ vil spytte i kassen ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-10 23:21

> [...]
> regel er det "prop department" som kan li' Apple og bruger deres
> produkter. Tit bliver æblet også dækket af en gul PostIt™fordi Apple

Jeg har nu engang læst en artikel om en, der var ansat hos Apple netop
med den opgave at få placeret Apples produkter i film, tv o.l. Det er nu
nok mindst ti år siden, hvis ikke det var før, Steve Jobs kom tilbage i
1998. Jeg husker, at hun faktisk ikke havde så meget støtte hjemme fra
Apple. Hun fortalte, at hun faktisk ofte måtte gå tiggergang rundt om på
kontorerne for at få lov at låne noget udstyr, de ikke lige havde brug
for. Hun fik ikke bare en række nye computere stillet til rådighed. Som
sagt er det længe siden, og meget har ændret sig. Apple er på en helt
anden måde populært og fremme i folks bevidsthed, så de har nok ikke
brug for selv at skulle placere deres produkter noget sted.
Om Apples mærke er dækket over i film varierer noget. Det kan
vel lige så godt være produceren eller en anden nøgleperson, der kan
lide Apple. Hvis jeg skulle lave en film, ville jeg da bare bruge
Apple-udstyr i den, også selv om jeg ikke fik noget for det. Der er nok
andre, der har det på samme måde. Man ser jo masser af andre mærkevarer
i film. Her er biler nok noget af det tydeligste, og de er nok ikke alle
sponserede. Til gengæld har jeg altid undret mig over, at kameraers navn
stort set altid er dækket. Kamerafabrikanter er vel ikke mindre
tilbøjelige til at betale. Og kan man vise en bil, et designermøbel
eller et ur uden at få penge for det, hvorfor så ikke et kamera?
--
Henrik Münster
Esbjerg