Andagt: Kampberedt
Fra : Ole Madsen

Dato : 16-10-10 09:59

Fra dag til dag
Svend Rehling

Oktober 17

KAMPBEREDT
Saa staa da omgjordede om eders Lænd. Ef. 6, 14.

De omgjordede Lænder er et Billede paa Kampberedthed. Den Mand har alt i
Orden. Hjelmen er spændt under Hagen, Brynjen dækker Bryst og Ryg, Skjoldet
løfter han i venstre Haand, og med den højre holder han om Hæftet paa det
Sværd, der er stukket i Bæltet. Saadan staar han paa sin Vagt, aarvaagen,
spejdende, kampberedt.

Og hvem er han? Han er den Kristne, som Guds Ord maner frem. Saadan skal
Fjenden finde os, hvad Stund han end vil trænge os ind paa Livet, fuldt
rustede, parate til at møde hans Angreb. Og saadan var den nyomvendte maaske
ogsaa engang.

Men saa skete der noget. Eller rettere sagt: der skete ingenting. Fjenden
udeblev; de gamle Fristelser syntes at have tabt deres Magt. Jeg tror
virkelig, jeg har faaet Bugt med disse Synder, tænkte man; mon det ikke gaar
an at hvile sig en Smule? Og saa lagde man det tunge Skjold fra sig et
Øjeblik - ikke længere borte, end at man hurtigt kunde naa det, hvis der
skulde ske noget. Men der skete stadigvæk ingenting. Naar Fjenden saadan
lader mig i Fred, kan jeg vist godt kaste Hjelmen og linde lidt ved Brynjen.
Jeg tror endda, jeg løser Bæltet og lægger mig lidt i det grønne Græs.

Og da var han over os, Fristeren, Sjælefjenden. Han havde kun ventet paa det
Øjeblik, da vi blev trygge og en lille Smule letsindige. Og saa stødte han
til.

"Ifør eder Guds fulde Rustning, for at I maa kunne holde Stand imod
Djævelens snedige Anløb!" siger Guds vise Ord.

Ole Madsen

O Madsen Media: Webdesign, Illustration
http://www.o-madsen.dk