Forskel på dæk?
Fra : Henning

Dato : 16-10-10 10:02

Hvad er forskellen på dette dæk;

215/55 R16 93H GRNX

215/55 R16 97H XL GRNX

Hvad dækker 93H og 97H XL over?

(Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-10-10 10:54

> [...]
>
> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>
> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.

93 og 97 er belastningsindex.
http://www.appa.dk/hvad-betyder-belastningsindex-for-daek/

Mvh Niels

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-10-10 11:59

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> 93 og 97 er belastningsindex.

Og ubetydelig for de fleste kunder !

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-10 12:14

Den 16-10-2010 12:59, Mogens (K) skrev:

> Og ubetydelig for de fleste kunder !

Og hvorfor er det så det?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-10-10 14:42

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvorfor er det så det?.

Citat fra linket:
"I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære mere
end der er behov for..."

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-10 15:24

Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:

> Citat fra linket:
> "I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
> belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære
> mere end der er behov for..."

Tænkte det nok. Men desværre afspejler det ikke virkeligheden. En god
del af de varevogne der kører med smarte alu-fælge skider på dette.
Oftest ser folk kun på økonomien. F.eks købte jeg min Omega med nye dæk
der lå langt under. At det så tilmed var noget kineserlort gjorde det
ikke bedre.

Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere. En
bekendt der driver et dækcenter møder rigtigt mange med forkert lastindeks.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-10 15:42

Den Sat, 16 Oct 2010 16:24:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 16-10-2010 15:42, Mogens (K) skrev:
>
> Klassikere er også Partner/Berlingo Van der kører på personvogndæk. Det
> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere.

Har du forsøgt med kombinationer som "ulovligt", "livsfarligt",
"forsikringen dækker ikke"...

Måske et job for synsmanden, det kan da ikke tage lang tid at checke
et bogstav på dækket.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-10 16:00

Den 16-10-2010 16:41, Kent Friis skrev:

> Har du forsøgt med kombinationer som "ulovligt", "livsfarligt",
> "forsikringen dækker ikke"...

Eller omtanke og sund fornuft. Du glemmer noget. Når ordet "kroner" en
gang er nævnt i en sætning, så udelukkes de andre. Meget ofte. I stedet
kommer sætninger som "det vil jeg skide på" ind i samtalen.

> Måske et job for synsmanden, det kan da ikke tage lang tid at checke
> et bogstav på dækket.

Ikke forstået. Hvorfor skal det lige netop være ham der ser
bogstaverne?. Vi kan da stort set alle læse.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-10 16:16

Den Sat, 16 Oct 2010 17:00:20 +0200 skrev Ib Jakobsen:

> [...]
>
> Ikke forstået. Hvorfor skal det lige netop være ham der ser
> bogstaverne?. Vi kan da stort set alle læse.

Fordi han har en måde at overbevise folk på, som vi andre ikke har:

"Kasseret".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-10 16:52

Den 16-10-2010 17:15, Kent Friis skrev:

> Fordi han har en måde at overbevise folk på, som vi andre ikke har:
>
> "Kasseret".

Det er jo det. Men når de nu ikke vil tro på hvad man siger, så kan man
sælge dem et sæt dæk. Med rigtigt indeks.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-10-10 16:57

> [...]
> kan man bare ikke forklare folk at de skal købe dem der er dyrere. En
> bekendt der driver et dækcenter møder rigtigt mange med forkert

Jeg taler om personbiler - og ikke om vans og trailere.
Og for personbiler er det således, at dækkene i de givne størrelser næsten
altid kan bære mere
end der er behov for...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-10 17:54

Den 16-10-2010 17:57, Mogens (K) skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg taler om personbiler - og ikke om vans og trailere.

Springet mellem Berlingo/Partner Van/personbil er nu ikke så stort. Og
kunden der har både van og personbil, kan ikke altid forstå han ikke må
sætte personbilens vinterdæk på gulpladebilen.

> Og for personbiler er det således, at dækkene i de givne størrelser
> næsten altid kan bære mere
> end der er behov for...

Der siger min erfaring så noget andet. Når vi snakker
gennemsnitsbilparken. Men snakker vi det lidt mere eksotiske med 18
tommer og 45 profil, så kan du have ret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leif Neland

Dato : 16-10-10 16:05

> [...]
> "I langt de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at beskæftige sig med
> belastningsindex, da dæk i de givne størrelser næsten altid kan bære

Jeg skal have nye bagdæk på den 4-hjulede hestetrailer, der må laste
3500kg. Det håber jeg hjulcentret er opmærksom på.

Det er vel næppe nok at sige 3500/4 = 875kg? Der er større belastning på
den forreste end den bagerste aksel.

Leif

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-10-10 16:40

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg skal have nye bagdæk på den 4-hjulede hestetrailer, der må laste
> 3500kg. Det håber jeg hjulcentret er opmærksom på.

Hvis de ikke er opmærksomme på dette, bør du finde et andet sted at købe
dine dæk!

På trailerens registreringsattest er der et felt der hedder 'Største
akseltryk', og det dividerer du med 2, så har du det som dækket skal kunne
bære.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-10-10 11:03

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad dækker 93H og 97H XL over?
>
> (Der er tale om Michelin Alpine A4 vinterdæk.)
> De skal sidde på en Mercedes E320 stationcar.

Hej

Det er vægtindex og hastighedsindex:

http://sortedaek.dk/product-promo.asp?id=2

93 = 650 kg/dæk
97 = 730 kg/dæk

XL = eXtra Load

H = 210 km/t

Fra : Henning

Dato : 16-10-10 11:19

On Sat, 16 Oct 2010 12:02:30 +0200, Peter Brandt Jørgensen
<peterFJERNES@peterbj.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]

Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
dækkene) sælger mig den korrekte type...

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-10-10 11:29

> Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
> dækkene) sælger mig den korrekte type...

Hej

Ja, hvis du oplyser hvad det er for en bil de skal sidde på...

Når du skriver at det er 205/55-16 og en 320'er, så kan jeg gætte at det er
en model 210, og så er loadindex 93 nok.
MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan køre
mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 11:43

"Peter Brandt Jørgensen" <peterFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan
> køre mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

Er der i grunden lovkrav om det i DK ?

Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 11:54

On Sat, 16 Oct 2010 12:42:56 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Peter Brandt Jørgensen" <peterFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Er der i grunden lovkrav om det i DK ?
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
Afsnit 8.02.002 Dæk

>Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
Jo med skyldig hensyntagen til ovennævnte.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 12:58

KLIP

> http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx
> Afsnit 8.02.002 Dæk

> Jo med skyldig hensyntagen til ovennævnte.

Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?

Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t

Fra : John N. H.

Dato : 16-10-10 13:07

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen:

> Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
> hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?
>
> Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t

Hvis dækkene er M+S mærkede, er det lovligt at anvende dem, selv om de har
en mindre hastighedskode.
Føreren skal selvfølgelig være klar over dette og køre derefter.
I Tyskland f.eks. kræves der i dette tilfælde en mærkat i førerens synsfelt,
der oplyser om dækkenes tophastighed.

John N. H.
; -)

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 13:11

"John N. H." <ganske@invalid.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> I Tyskland f.eks. kræves der i dette tilfælde en mærkat i førerens
> synsfelt, der oplyser om dækkenes tophastighed.

Der er vist ikke mange danskere, der er klar over (red. gider sætte sig ind
i) og sætte sig ind i deres vinterdæks mærkning, når de skal slides ned om
foråret.

Bare lortet er billigt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 13:16

On Sat, 16 Oct 2010 13:57:46 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvordan er det med de såkaldte vinterdæk. Skal de også overholde
>hastighedsmærkningen i forhold til bilens opgivne tophastighed ?
Som udgangspunkt ja, men hvis du læste lidt videre ville du opdage:

8.02.020 Bil
(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet
til mindst 160 km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens
tophastighed overstiger 160 km/h.

>Mine vinterdæk er ikke opgivet til over 240 km/t
Bare de så er opgivet til mindst 160 km/h så går det nok. Selvf. skal
du jo holde dig under dækkenes maks hastighed.

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 13:23

KLIP

> Bare de så er opgivet til mindst 160 km/h så går det nok. Selvf. skal
> du jo holde dig under dækkenes maks hastighed.

Det er jo en udfordring på en god tør vinterlig vej i Tyskland, når potten
er elektronisk låst til 250 km/t.

Nå, så er det godt man i samme land kan få et stort godylt klistermærke til
at sætte på ratemblemet som hjælper med at huske begrænsningen..

Fra : Mcwm

Dato : 16-10-10 13:55

Den 16-10-2010 14:23, Bjørn J. skrev:

> Det er jo en udfordring på en god tør vinterlig vej i Tyskland, når potten
> er elektronisk låst til 250 km/t.

Puha, tænk ikke at kunne køre mindre

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 14:02

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Puha, tænk ikke at kunne køre mindre

Ja ikke, godt man ikke har monteret 160 km/t godkendte dæk og potten lige
kunne rende 170 km/t på vej ned at stå på ski i alperne..

Fra : ABJ

Dato : 16-10-10 15:06

> Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?

Jo desværre.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-10-10 16:07

> Må man ikke montere de billigste slidbanedæk, der kan købes ?
Ja, men jeg mindes at der skal sidde et tydeligt skilt ved føren, at bilen
er monteret med dæk som kun har en given tophastighed, vinterdæk eller ej.

--
Klaus G.

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-10-10 16:16

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men jeg mindes at der skal sidde et tydeligt skilt ved føren, at bilen
> er monteret med dæk som kun har en given tophastighed, vinterdæk eller ej.

Mig bekendt findes den regel/lov kun i Tyskland.

Fra : Henning

Dato : 16-10-10 12:39

>Hej
>
>Ja, hvis du oplyser hvad det er for en bil de skal sidde på...

Det opdager de jo når de skal montere dem - men jeg skal nok gøre
opmærksom på det ved bestilling

>Når du skriver at det er 205/55-16 og en 320'er, så kan jeg gætte at det er
>en model 210, og så er loadindex 93 nok.
Korrekt Men hvis 97'eren kun koster ganske få kroner mere, vil jeg
da foretrække dem - eller er det bedøvende ligegyldigt?
>MEN hvis det er sommerdæk, skal hastighedskoden være V, da din bil kan køre
>mere end 210 (235!). Dette er ikke aktuelt ved vinterdæk.

Det mener jeg også at have læst et sted, men tak

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-10 11:41

On Sat, 16 Oct 2010 12:18:30 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ok - jeg formoder Superdæk (eller hvem der nu skal levere og montere
>dækkene) sælger mig den korrekte type...

Det kan du kun formode hvis du selv har informeret om dine behov .....

/Hans